Volvo C30 ReCharge: Elektromotor v každém kole
Ten kombinuje motor s objemem 1,6 se schopností spalovat směs benzinu a bioetanolu (E85) a sadu elektromotorů umístěných přímo v kolech. Výsledek? Auto ujede 150 kilometrů na méně než dva litry benzinu.
Mobil strčím do nabíječky... Totiž – Auto strčím do nabíječky!
Po plném dobití je schopné „zelené Volvo“ ujet 100 kilometrů, a to jen s pomocí elektromotorů. Nabíjení má trvat tři hodiny. Zdrojem je elektrická energie z běžné zásuvky. Volvo udává, že i rychlé zhruba hodinové nabití stačí na ujetí přibližně padesáti kilometrů. Baterie typu Li-Pol se přitom v autě dobíjí i přímo za provozu (ukládá se do ní například energie z brzdění). „Člověk, který denně ujede méně než sto kilometrů bude potřebovat navštívit čerpací stanici jen zřídka,“ upozorňuje na jednu z výhod viceprezident pro vývoj ve Volvu Magnus Jonsson. Emise produkované samotným vozem jsou pak v podstatě nulové. Obavy o případné drahé výměny baterií Volvo odmítá s tím, že jejich životnost převyšuje životnost samotného vozu.
Dnešní hybridy jsou pro Volvo Recharge včerejší
Podle údajů švédské automobilky bude znamenat jejich ekologicky šetrný vůz mnohem menší
zátěž pro životní prostředí než například dnešní Toyota Prius. Spotřeba CO2 bude podle údajů automobilky nižší až o 66 %. Velice však záleží na tom, odkud vlastně pochází elektřina, kterou budete do svého vozu „tankovat“. V každé zemi je totiž jiné rozložení zdrojů elektřiny. Tam, kde elektrická energie vyráběna pomocí „čistých“ zdrojů může znamenat Volvo Recharge Concept pro přírodu mnohem větší přínos než v zemích, kde elektřina vzniká přeměnou fosilních paliv (například uhlí).
Projektový manažer Ichiro Sugioka podotýká, že koncept Recharge se oproti dnešním hybridům zřetelně liší: „Zatímco současné hybridy používají elektromotor, aby pomáhal tomu spalovacímu, Recharge je vytvořen, aby fungoval především na elektřinu.“ Tento koncept Volvo nazývá jako „elektromobil se záložním spalovacím motorem“. A že to ve Švédsku myslí vážně dokazuje i výše investice do vývoje tohoto „drobečka“, která překročila jednu miliardu amerických dolarů.
Na dálnici na benzin, ve městě na elektřinu
Spalovací motor se ve vozidle neaktivuje, dokud stav baterie napájející elektromotory neklesne pod hranici 30 %. V případě, že jedete po dálnici a výpomoc elektromotoru by byla víceméně zbytečná, je možné jej manuálně vypnout a šetřit si sílu li-ion baterie do nejbližšího města. Klasický čtyřválec schopný fungovat na palivovou směs E85 by měl mít 100 koní a spotřebu 5,5 litru na sto kilometrů.
Poslední a zásadní otázkou zůstává cena automobilu: Klesne natolik, aby přiblížila tento lákavý hybrid veřejnosti? Nebo bude Volvo Recharge pro většinu smrtelníků nedosažitelným snem?
Čerpací stanice se stojany na E85? Nevšiml jsem si...
Poznámku na závěr bychom měli věnovat samotné technologii flexifuel. Směs bioetanolu (85 %) a bezolovnatého benzinu (15 %) je jednou z cest, jak snížit emise škodlivin (až o 70 %). Etanol je totiž možné vyrábět například z kukuřice, obilí nebo řepky. Zatímco na západě Evropy roste počet čerpacích stanic s E85 (ve Francii jich má letos vzniknout 500), u nás jako by se nechumelilo. Ačkoliv vozidla na bioetanol chystá už i domácí Škoda Auto. O úlevách na daních za pořízení a provoz ekologických vozidel nemluvě.