Volvo C30 ReCharge: Elektromotor v každém kole

Volvo C30 ReCharge: Elektromotor v každém kole

 
 
10.9. 2007 Václav Pavlečka

Ekologie, alternativní pohon a hybridy. Tahle tři zaklínadla vládnou automobilovým průmyslem. A stranou nezůstává ani švédský výrobce Volvo. Na frankfurtské automobilové výstavě představí koncept ekologické verze hatchbacku C30 s označením Recharge.

Ten kombinuje motor s objemem 1,6 se schopností spalovat směs benzinu a bioetanolu (E85) a sadu elektromotorů umístěných přímo v kolech. Výsledek? Auto ujede 150 kilometrů na méně než dva litry benzinu.

Mobil strčím do nabíječky... Totiž – Auto strčím do nabíječky!
Po plném dobití je schopné „zelené Volvo“ ujet 100 kilometrů, a to jen s pomocí elektromotorů. Nabíjení má trvat tři hodiny. Zdrojem je elektrická energie z běžné zásuvky. Volvo udává, že i rychlé zhruba hodinové nabití stačí na ujetí přibližně padesáti kilometrů. Baterie typu Li-Pol se přitom v autě dobíjí i přímo za provozu (ukládá se do ní například energie z brzdění). „Člověk, který denně ujede méně než sto kilometrů bude potřebovat navštívit čerpací stanici jen zřídka,“ upozorňuje na jednu z výhod viceprezident pro vývoj ve Volvu Magnus Jonsson. Emise produkované samotným vozem jsou pak v podstatě nulové. Obavy o případné drahé výměny baterií Volvo odmítá s tím, že jejich životnost převyšuje životnost samotného vozu. Dnešní hybridy jsou pro Volvo Recharge včerejší
Podle údajů švédské automobilky bude znamenat jejich ekologicky šetrný vůz mnohem menší zátěž pro životní prostředí než například dnešní Toyota Prius. Spotřeba CO2 bude podle údajů automobilky nižší až o 66 %. Velice však záleží na tom, odkud vlastně pochází elektřina, kterou budete do svého vozu „tankovat“. V každé zemi je totiž jiné rozložení zdrojů elektřiny. Tam, kde elektrická energie vyráběna pomocí „čistých“ zdrojů může znamenat Volvo Recharge Concept pro přírodu mnohem větší přínos než v zemích, kde elektřina vzniká přeměnou fosilních paliv (například uhlí).

Projektový manažer Ichiro Sugioka podotýká, že koncept Recharge se oproti dnešním hybridům zřetelně liší: „Zatímco současné hybridy používají elektromotor, aby pomáhal tomu spalovacímu, Recharge je vytvořen, aby fungoval především na elektřinu.“ Tento koncept Volvo nazývá jako „elektromobil se záložním spalovacím motorem“. A že to ve Švédsku myslí vážně dokazuje i výše investice do vývoje tohoto „drobečka“, která překročila jednu miliardu amerických dolarů.

Na dálnici na benzin, ve městě na elektřinu
Spalovací motor se ve vozidle neaktivuje, dokud stav baterie napájející elektromotory neklesne pod hranici 30 %. V případě, že jedete po dálnici a výpomoc elektromotoru by byla víceméně zbytečná, je možné jej manuálně vypnout a šetřit si sílu li-ion baterie do nejbližšího města. Klasický čtyřválec schopný fungovat na palivovou směs E85 by měl mít 100 koní a spotřebu 5,5 litru na sto kilometrů.

Poslední a zásadní otázkou zůstává cena automobilu: Klesne natolik, aby přiblížila tento lákavý hybrid veřejnosti? Nebo bude Volvo Recharge pro většinu smrtelníků nedosažitelným snem?

Čerpací stanice se stojany na E85? Nevšiml jsem si...
Poznámku na závěr bychom měli věnovat samotné technologii flexifuel. Směs bioetanolu (85 %) a bezolovnatého benzinu (15 %) je jednou z cest, jak snížit emise škodlivin (až o 70 %). Etanol je totiž možné vyrábět například z kukuřice, obilí nebo řepky. Zatímco na západě Evropy roste počet čerpacích stanic s E85 (ve Francii jich má letos vzniknout 500), u nás jako by se nechumelilo. Ačkoliv vozidla na bioetanol chystá už i domácí Škoda Auto. O úlevách na daních za pořízení a provoz ekologických vozidel nemluvě.

Anketa

Hybridní vůz
  • Plánuji pořídit v dohledné době.

    10,6

    Hlasovat

     
  • Uvažuji o jeho koupi, ale technologie ještě není dost vyspělá.

    23,0

    Hlasovat

     
  • Raději úsporný diesel.

    11,1

    Hlasovat

     
  • Hybridní vůz bych nechtěl.

    55,3

    Hlasovat

     
Spolupracujeme s TipCars.com
Petříček: Brexit bez dohody by oslabil český HDP až o procento Petříček: Brexit bez dohody by oslabil český HDP až o procento

Vystoupení Británie z Evropské unie bez dohody by mohlo…

Byty v Mostě jsou skoro nejlevnější v zemi. Seriál může cenu ještě srazit, tvrdí makléřka Byty v Mostě jsou skoro nejlevnější v zemi. Seriál může cenu ještě srazit, tvrdí makléřka

Možnost bydlet jako seriálové hvězdy zřejmě nikdy nebyla…

 
 

Tapety








Doporučujeme
Ženeva 2019: Seznam premiér tradičního autosalonu už je bohatý Ženeva 2019: Seznam očekávaných premiér

Škoda Kamiq, nové BMW 3 Touring, pátá generace Renaultu…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Minitest Škoda Superb 1.5 TSI ACT DSG: Je to o úhlu pohledu Minitest Škoda Superb 1.5 TSI ACT DSG: Je to o úhlu pohledu

Nový motor, stejný výkon. Změnila se nějak základní Škoda…

Dostane Mustang další motor? Ford zřejmě chystá výkonnější čtyřválec Dostane Mustang další motor? Ford zřejmě chystá výkonnější čtyřválec

Ford má zřejmě v plánu doplnit nabídku motorizací…

 



Volvo C30 se loučí a vzpomíná (videa) Volvo C30 se loučí a vzpomíná (videa)

Kariéra modelu C30 se uzavřela a Volvo připomíná přímého…

Volvo zrychlí dobíjení elektromobilu o 80 % Volvo zrychlí dobíjení elektromobilu o 80 %

První výsledek spolupráce mezi automobilkou Volvo a…

 



 
Švédská rallye po 2. etapě: Tänak převzal žezlo a kraluje

Švédská rallye po 2. etapě: Tänak převzal žezlo a kraluje

Včera

Estonský pilot Ott Tänak (Toyota Yaris WRC) je lídrem Švédské rallye, druhého podniku mistrovství světa v automobilových soutěžích. Na začátku sobotního programu se dostal na první místo, vyhrál čtytři měřené testy a suverénně kraluje severské soutěži.




Blesk.cz

Pach, špína a modrá barva: Veterináři zadrželi 300 kilo závadného polského masa

Pach, špína a modrá barva: Veterináři zadrželi 300…

Byl to hnus! Bezmála 300 kilo závadného polského masa odhalili inspektoři veterinární správy spolu s celníky v…

Tahle choroba dostala Karla Svobodu: Většinu dožene k sebevraždě, varuje expert

Tahle choroba dostala Karla Svobodu: Většinu dožene…

Trpěl jí Miloš Kopecký, Winston Churchill nebo Vincent Van Gogh. Řeč je o bipolární poruše, duševní chorobě,…

 

iSport.cz

Odchod do Oktagonu a tahanice s XFN? Ptejte se ONLINE Karlose Vémoly

Odchod do Oktagonu a tahanice s XFN? Ptejte se…

Svým přestupem z organizace XFN pod hlavičku společnosti OKTAGON MMA způsobil poprask, jaký česká MMA scéna…

Hašek po další porážce Bohemians: Sleduju klacek, který se žene korytem

Hašek po další porážce Bohemians: Sleduju klacek,…

Deset zápasů bez vítězství, pět zápasů bez vstřeleného gólu a hořký pád na čtrnácté místo. Kdyby ve FORTUNA:LIZE…

 

Reflex.cz

Zdechovský: EU je teď hodně levicová, z brexitu se nepoučila, chyby se hledají všude jinde

Zdechovský: EU je teď hodně levicová, z brexitu se…

KDU-ČSL se v nadcházejících eurovolbách bude o hlasy voličů ucházet v alianci s menšími konzervativními…

Radomil Bábek: Česká republika jako navoněná bída

Radomil Bábek: Česká republika jako navoněná bída

Tak skvěle se nám ještě nežilo. Občan vidí, že mu roste plat, v obchodech najde lákavé zboží, zaletí si na…