Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volvo Cars Safety Centre: Laboratoře crash testů slaví 10 let od založení

Aleš Dragoun
Diskuze (4)
Volvo se stalo za více než osm desítek let své existence proslulým v oblasti bezpečnosti svých vozů. K té přispívá i schopnost replikovat různé druhy dopravních nehod v laboratorních podmínkách.

Testovací centrum v Torslandě uplynulé desetiletí provedlo téměř 3.000 zkoušek. Můžeme zopakovat většinu incidentů, které se stávají na silnicích. Na základě jejich následné analýzy testujeme nové bezpečnostní prvky v laboratoři, poté můžeme zvýšit úroveň bezpečnosti našich aut v podmínkách reálného provozu, říká Thomas Broberg, poradce společnosti Volvo Cars v této oblasti.

Když bylo na počátku roku 2000 otevřeno, stalo se Volvo Cars Safety Centre jedním z nejvyspělejších zařízení svého druhu v automobilovém průmyslu. Jeho pozice je zachována dodnes díky neustálému zavádění nových zařízení a zkušebních metod. Například digitální vysokorychlostní kamery jsou schopny pořídit až 20.000 snímků za sekundu. Umožňují nám studovat srážky do nejmenších podrobností. Kromě nich máme řadu dalších miniaturních kamer instalovaných uvnitř aut. Ty zachycují to, co se stane s různými klíčovými komponenty ve vozidle, dodává Broberg.

Laboratoř má jednu pevnou a jednu pohyblivou zkušební dráhu. Pohyblivou lze nastavit v rozmezí od 0 do 90 stupňů. Díky tomu je možné provádět zkoušky bočních a čelních nárazů, ale i kolizí mezi dvěma jedoucími automobily, a to v různých úhlech a rychlostech. Za rok jich proběhne na 400. Jsou filmovány zespodu, kamery se nacházejí pod průhledným štítem z plexiskla. V roce 2003 se takto bočně srazil kompaktní sedan S40 s SUV XC90 v rychlosti 50 km/h. Stupeň přesnosti v testu, ve kterém se dvě jedoucí auta potkají při této rychlosti, je 2,5 cm. To odpovídá dvěma tisícinám sekundy. Pro srovnání, mrknutí lidského oka trvá asi 60 tisícin sekundy, říká Thomas Broberg.

Bariérové zkoušky na obou drahách mohou být také prováděny v opačném směru. Na konci pevné trati je betonová deska, která je používána například pro testy převrácení, nebo zabránění a zmírnění pádu. Okolí pohyblivé části pak slouží jako integrální součást testovací laboratoře, do vozidel mohou narážet objekty, se kterými se mohou setkat i při běžném provozu. Celé zařízení váží 850 tun a pohybuje se na vzduchových polštářích. Kromě toho existuje asi dvacítka dalších druhů překážek, které mohou být použity. Nemohli bychom opomenout ani figuríny, kterých je asi stovka: muži, ženy i děti různých velikostí a stáří.

Riziko zranění účastníků dopravních nehod kleslo u našich nejnovějších automobilů v porovnání se čtyřicet let starými na polovinu. Dalším plánem je celková eliminace smrtelných a vážných úrazů ve vozech Volvo do roku 2020, dodává na závěr Thomas Broberg.

Aleš Dragoun
Diskuze (4)
8. 5. 2010 14:36
Tohle je jen A, chybí B
Zvyšující se pasivní bezpečnost vozidel je určitě přínosem. Bohužel by to ještě chtělo ono B. Tím myslím zpřísnění udílení řidičského oprávnění. Když má "papíry" každej kdo s tím vozidlem neumí nehod neubyde. ;-\
Avatar - Mikesus
7. 5. 2010 16:31
Re: Obcas sa to nepodari :)
Moc pěkné. No stane se >:D :yes:
7. 5. 2010 12:43
Re: Obcas sa to nepodari :)
>:D :yes: