Volvo chystá elektrický sedan, zamíří do prémiového segmentu
Rozšíření nabídky značky Volvo o elektrický sedan, středně velké SUV a možná i kombík je předvojem k naplnění snahy značky prodávat primárně elektromobily. Cíl v roce 2030 už nenabízet spalovací motory však zmizel.
Švédská, čínským Geely vlastněná automobilka Volvo chystá odhalení modelu ES90, svého prvního elektrického sedanu. Má se představit začátkem příštího roku, konkrétně v březnu na události ve Stockholmu, píše web Autocar, který zprávu přináší. Vůz bude sloužit jako prémiová vlajková loď pro dalších pět elektrických modelů značky.
ES90 bude sesterským modelem spalovacího sedanu S90 a bude tedy konkurovat autům jako BMW i5 či Mercedes-Benz EQE. Bude vozem pro celý svět, ale při jeho vývoji se kladl důraz především na čínský trh.
ES90 bude úzce příbuzný s elektrickým SUV EX90 a podobně jako tento model bude sloužit spíše jako technologický vlajkonoš než tahoun prodejů. V roce 2026 ho má následovat model EX60, který bude postaven na nové generaci platformy SPA, označené SPA3. Jako elektrický ekvivalent v segmentu středně velkých SUV nejprodávanějšího modelu XC60 bude klíčový pro růst prodejů elektrických vozů Volvo.
Volvo v současnosti vyvíjí další tři elektrické vozy. Nová platforma SPA3 umožní stavbu širší škály karosářských variant i velikostí auta; může podpírat vůz menší než EX30 i větší než EX90. Také mají její díly vznikat pomocí tzv. megalití, tedy odlévání velkých kusů karoserie v jednom kuse. Volvo chce tento způsob výroby – který podle Tesly může snížit výrobní náklady, ale řada jiných automobilek se mu vyhýbá kvůli potenciálně drahému vývojovému procesu – implementovat ve svém závodě v göteborské části Torslanda.
Ovšem, ES90 bude stát na platformě SPA2, kterou využívá i SUV EX90. Podle dostupných informací byl model vyvíjen pod kódovým označením V551 a bude se vyrábět v závodě vlastněném mateřskou společností Geely v čínské provincii Če-ťiang.
Vůz bude měřit 4.999 mm na délku, což je o něco více než S90, a rozvor 3.100 mm má maximalizovat vnitřní prostor. Bude nabízen s jedním motorem a pohonem zadních kol, nebo se dvěma motory a pohonem všech kol. Výkonové verze budou pravděpodobně odpovídat modelu EX90, což znamená, že verze s pohonem všech kol nabídne standardně 407 koní (299 kW) a ve verzi Performance až 509 koní (374 kW).
Energii bude uchovávat baterie o kapacitě 111 kWh, která u verze s jedním motorem umožní dojezd až 600 km. Vůz bude vybaven pokročilým systémem Volvo Cars Superset, který zahrnuje veškerý software a hardware pro pohon, infotainment, autonomní funkce a další systémy, s možností aktualizací po internetu.
Elektrické kombi i odklad konce spalováků
Kromě EX60 a ES90 vyvíjí Volvo tři další elektromobily. Podle šéfa Volva Jima Rowana „některé z nich budou elektrifikací současných modelů a některé nás vezmou do nových segmentů“. Doufat v kupé či kabriolet, které Volvo mělo v nabídce dříve, zatím radši nebudeme, ale menší sedan či nějaký kombík by na stole být mohl.
Erik Severinson, šéf plánování společnosti Volvo, nedávno řekl, že firma „téměř podcenila sílu“ toho, používat jednotnou technologickou základnu pro všechna auta.
„Když děláte auta s unikátními technologickými řešeními, strávíte veškerý čas a úsilí jen tím,“ aby držela krok s trendy a technologiemi. „Je to pekelná práce, zvládnout složitost všech variant. Ale když je máte všechny na stejné platformě, vytváří to svobodu dělat auta lepší,“ vysvětlil Severinson.
„Proto je SPA3 tak důležitou součástí naší cesty. Pokud máme tuto architekturu ve všech našich závodech a všechny naše produkty jsou na ní založené (…), můžeme se soustředit na vylepšování aut. To nám do budoucna poskytne spoustu flexibility,“ dodal.
A konečně, přestože se Volvo stále soustředí na to, aby se nakonec stalo čistě elektrickou značkou, oddálilo plány na ukončení prodeje jiných než elektrických aut. Ty původně zněly na rok 2030; nově tehdy mají bateriové elektromobily a plug-in hybridní vozy tvořit 90 % prodejů s tím, že zbytek budou mild-hybridy.