Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volvo Trucks: Deset let s převodovkou I-Shift

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
Převodovka I-Shift v letošním roce slaví své desáté narozeniny. Do nákladních vozů Volvo je v současnosti montována třetí generace.

S převodovkou i-Shift je v současné době dodáváno 80 % nákladních automobilů Volvo FH, ale při uvedení první generace v roce 2001 byla zcela jiná situace.

Na trhu tehdy byl jistý počet tak zvaných AMT (Automated Mechanical Transmissions - automatizovaných mechanických převodovek). Ty však byly založeny na manuálních převodovkách upravených tak, aby umožňovaly automatickou změnu převodů. Nebyly zcela spolehlivé a zákazníci s nimi nebyli příliš spokojeni.

První generace I-Shift byla automatizovaná převodovka pro evropskou dopravu s celkovou hmotností souprav až 44 tun a točivým momentem do 2400 Nm.

Systém se skládal z nové nesynchronizované základní převodovky se třemi rychlostními stupni a z integrované řídicí jednotky, tak zvané GCU (Gear Control Unit - řídicí jednotka převodů). Řazení stupňů bylo řízeno elektronickým systémem, který získával informace ze softwaru optimalizovaného speciálně pro dálkovou přepravu. Za a před základní převodovkou byly tehdy stále zařazeny dělicí a redukční převodovky.

Tato převodovka I-Shift slavila prodejní úspěch a v roce 2002, pouhý jeden rok po uvedení na trh, jí bylo vybaveno 14 % prodaných nákladních vozů Volvo.

Pro srovnání - jejím předchůdcem, převodovkou Geartronic, první AMT převodovkou společnosti Volvo Trucks, bylo vybaveno jen jedno procento nákladních vozů, které společnost prodala.

K výhodám převodovky I-Shift patří kombinace nekomplikované mechaniky spojené s elektronickým řízením, snížení spotřeby paliva i bezpečnosti provozu, protože řidič se může plně soustředit na provoz a není ke konci pracovního dne unaven řazením rychlostních stupňů.

V roce 2005 se představila druhá generace převodovky I-Shift. Přinesla novou konstrukci přední a zadní části, aby bylo možné umístit nový spojkový systém a novou redukční jednotku.

Díky tomuto řešení bylo dosaženo větší kapacity pro vyšší celkové hmotnosti souprav a díky tomu mohla být převodovka I-Shift používána i při některých stavebních pracích a pro dopravu v lesním průmyslu. V důsledku toho se převodovka objevila i u nákladních vozů s 16litrovými motory, a ne jen u vozů s devíti- a dvanáctilitrovými pohonnými jednotkami.

Třetí generace byla uvedena v roce 2009 a byla navržena pro soulad s podmínkami limitů Euro 5. Přinesla řadu hardwarových zdokonalení spolu s novým softwarem, který převodovku přizpůsobil i pro další dodatečná nasazení. Dalším prvkem je rovněž režim rozhoupání těžce naložených nákladních vozů.

V současnosti má převodovka I-Shift aplikace pro většinu typů dopravy a pro motory s vysokým točivým momentem. To znamená, že pracuje také ve vozidlech určených pro skutečně těžký provoz.

Základní převodovka byla dále zdokonalena a byla přidána nová předřazená dělicí převodovka a nový spojkový systém. Přepracována a zkrácena byla také koncová redukční převodovka. Díky tomu je celá převodovka lehčí a kompaktnější. Převodovka I-Shift nyní spolupracuje se všemi konfiguracemi náprav s výjimkou náhonu všech kol.

Příští generace převodovky I-Shift bude přizpůsobena pro motory splňující Euro 6 a Volvo uvádí, že má přispívat k snížení spotřeby paliva ještě více než současné provedení.

Největším počet nákladních vozů Volvo vybavených převodovkou I-Shift byl v roce 2010 prodán v Brazílii, za ním následuje Německo, Francie, Velká Británie a Švédsko.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)