Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volvo XC90 – bezpečně třikrát přes střechu

Ondřej Láník
Diskuze (0)
Nedávno uskutečněný test prokázal bezpečnost Volva XC90. Při rychlosti 50 km/h byl automobil shozen ze speciálního podvozku a 3x převrácen přes střechu...

V průběhu roku 2002 uvede švédská automobilka Volvo na světové trhy model XC90, který má rozšířit nabídku tohoto výrobce v kategorii SUV. Nyní je v nabídce pouze model XC70, odvozený od kombi řady V70.

XC90 bude plnohodnotný SUV. Výrobce proslulý vysokým standardem bezpečnosti automobilů si byl vědom bezpečnostních rizik a nedostatků plynoucích z konstrukce všech SUV: nebezpečí převrácení automobilu s vyšším těžištěm, vyšší umístění nárazníků více ohrožující jak chodce (závažnější zranění), tak i osobní automobily (deformační zóny os. automobilu nebývají při srážce s SUV často využity protože jsou níže).

Výsledkem práce vývojářů firmy Volvo je typ XC90, který již před uvedením na trh obdržel na Světovém dopravním sympoziu v New Yorku cenu World Traffic Safety Award 2002 za příkladnou konstrukci v oblasti bezpečnosti automobilu.

ROPS (Roll-over Protection System, ochrana před převrácením automobilu přes střechu) je jedním ze základních kamenů novátorského řešení automobilky Volvo. Vyšší stavbu SUV se snažili konstruktéři minimalizovat a výsledkem je jen o 89 mm vyšší těžiště oproti typu XC70. Elektronický systém RSC (Roll Stability Control) během jízdy vyhodnocuje data ze senzorů (použit je i gyroskopický snímač, který využívá pouze Volvo) a srovnává je s ještě bezpečnými hodnotami. V případě, že se automobil dostává do situace blízké převrácení automobilu nebo smyku, elektronika se pokouší snížením výkonu motoru a brzděním kol odvrátit převrácení automobilu. Přestože jde o vyspělý systém, fyzikální zákony platí i pro toto SUV a pro případ převrácení vozidla byla zesílena střecha XC90 (ocel ve střeše je pětinásobně pevnější, než ocel běžně používaná na tuto část). Ochrana pasažérů při převrácení je zajištěna bezpečnostními pásy s předpínači a také hlavovými airbagy pro všechny tři řady sedadel. Tyto airbagy jsou upraveny pro případ převrácení automobilu tak, že zůstávají plně nafouknuty déle oproti airbagům chránícím posádku před primárním nárazem při nehodě.

Volvo myslí také na bezpečnost ostatních účastníků provozu a proto se zaměřilo na zmírnění následků kolize s menším osobním automobilem resp. chodcem. Nosník předního pomocného rámu ve výši nárazníku osobního automobilu zvyšuje pravděpodobnost využití deformační zóny os. automobilu při střetu s Volvem XC90. Oblé tvary přední části karoserie, bez ostrých vyčnívajících části zase snižují riziko těžkých poranění chodců nebo cyklistů. Podobný význam má nízko uložený motor Volva, který umožnil zvětšit vzdálenost kapota – motor a tak při střetu s chodcem působí jako relativně měkká deformační zóna.

Nedávno uskutečněný test prokázal bezpečnost Volva XC90. Při rychlosti 50 km/h byl automobil shozen ze speciálního podvozku a 3x převrácen přes střechu. Po simulované nehodě bylo možné snadno otevřít všechny dveře. Pevný skelet poskytl dostatek prostoru pro přežití posádky.

Ondřej Láník
Diskuze (0)