Voňavka po prvním majiteli? Jen na první pohled! Nenechte se napálit podvodníky
Cebia zveřejnila data k dalšímu rozšířenému podvodu na trhu s ojetinami. Vedle tradičního stáčení tachometru se můžeme často setkat také s nepravdivě uvedeným počtem předchozích majitelů vozu. Téměř u třetiny nabízených aut se vás totiž snaží obelhat.
První majitel, ročník 1942, nízký nájezd, pán s tím autem totiž jezdil jenom o víkendu pro rohlíky do nedalekého supermarketu. Podobné věty často čteme v inzerátech nebo dokonce slýcháváme od prodejců ojetých aut, kteří se nás snaží nalákat ke koupi zdánlivě zachovalé ojetiny. Jenže například v případě kilometrového proběhu už dlouho víme, že zhruba polovina všech nabízených automobilů z druhé (či třetí a další) ruky má upravený odometr.
O něco méně častý je podvod s počtem předchozích majitelů. Jeden vlastník přece jen vypadá lépe než zástup lidí, kteří daný vůz měli před vámi. Podle společnosti Cebia, jež se věnuje mimo jiné i prověřování ojetin, na českém trhu bylo od letošního ledna do září inzerováno 45,9 % starších vozů s jedním uváděným majitelem. V meziročním srovnání šlo o pokles o dva procentní body, přesto stav ani náhodou neodráží skutečnou realitu.
„Skutečný podíl aut, která se prodávají po prvním majiteli, dosahuje zhruba 16 %. To znamená, že až u dvou aut ze třech se jedná o klamavou informaci,“ upozorňuje Martin Pajer, ředitel Cebie. Klamné uvádění menšího počtu předchozích majitelů totiž navyšuje cenu ojetého auta o zhruba tři procenta. U aut starších deseti let může rozdíl činit dokonce pět procent, což u vozu za 300.000 Kč dělá přes devět tisíc. Není to sice hodně, na ulici je ovšem nenajdete. Nemluvě o tom, že když prodávající lhal v jedné věci, pravděpodobně zamlčel i jiné skutečnosti.
Počet předchozích vlastníků se obtížně zjišťuje především u starších vozů dovezených ze zahraničí, kterých je v Česku ovšem celá polovina. Navíc velká část z nich je vykoupena na různých aukcích po havárii, tudíž ani prvního majitele mít nemůže (bourané exempláře totiž často prodávají pojišťovny). Pokud se nejedná o zánovní vůz, tak většinou jednoho vlastníka neměly ani starší automobily s českým původem. I v naší kotlině se najdou tací, kteří svůj vozový park obnovují každé tři čtyři roky.

Zatajit počet majitelů přitom není nic těžkého, stačí si k tomu nechat vydat kopii velkého technického průkazu, do níž se napíše jen poslední vlastník. V případě, že se auto doveze ze zahraničí, do velkého technického průkazu se běžně uvádí jen vlastník v České republice. Odhalit tento podvod přitom není vždy snadné.