Vrak vzácné Mazdy Cosmo Sport 110S: Je kompletní, avšak levný rozhodně ne!
Auto, které vidíte na obrázcích, Mazda vyrobila v roce 1971. Jde tedy o jeden z pozdějších vozů série II. V současné době je auto nabízené na specializovaném serveru carandclassic.co.uk ve Velké Británii. Vůz však fyzicky stojí v Japonsku ve městě Aichi.
Skutečnost, že těchto kupé bylo vyrobeno velmi málo, odráží poněkud vyšší cenu nabízeného auta. Prodávající v inzerátu uvádí částku 45.000 GBP, což je v přepočtu zhruba 1.300.000 korun. Zdá se vám to hodně? Nejste sami. Na druhou stranu auto je údajně v originálním stavu, tedy s výjimkou předních sedadel, která rozhodně nejsou původní. Na pohled bychom řekli, že pocházejí z Mazdy 323F GT série BG, lidově nazývané mrkačka. Ale to jen naše domněnka...
Sedadla sice možná nejsou originální, avšak k charakteru auta se skvěle hodí. Z dostupných obrázků je patrné, že zbytek vozu kompletní je, což znamená pro renovaci ten nejlepší možný výchozí bod. Těžko totiž na toto auto seženete náhradní díly. Pokud ano, tak od Mazdy to určitě nebude, neboť ta mívá problém dodat některé součástky i na modely z 90. let.
První Mazda s Wankelem
Mazda Cosmo Sport 110 S, interně označená L10, se stala první prodávanou Mazdou, kterou poháněl rotační motor typu Wankel. Auto je zároveň členem malého klubu raných japonských sportovních aut, která se zapsala do historie. Dalšími byly Toyota Sports 800, 2000 GT a Celica, Datsun (Nissan) Z a Honda S800.
Bohužel na rozdíl do Toyoty Celica či vzpomínaného Datsunu Z se Cosmo Sport 110 S na trhu příliš neujalo. Auto se vyrábělo výhradně s pravostranným řízením a v Evropě se prodávalo na sklonku 60. let například ve Švýcarsku.
Pohonnou jednotkou se stala první generace dvourotorového Wankelova motoru od Mazdy 10A spojená se čtyřstupňovou ručně řazenou převodovkou. Šlo v zásadě o zlepšenou licenci motoru již zesnulé německé automobilky NSU.
Po původním Cosmo Sport 110 S následovaly další tři generace. Ta poslední z let 1990 až 1996 dodnes uchvátí svoji technikou úrovní, stejně jako tvary. Šlo údajně o první auto na světě vybavené navigačním systémem, který získával údaje o poloze vozidla technologií GPS.
Současně bylo poslední Cosmo Sport jediným modelem japonské značky poháněný třírotorovým, navíc ještě s dvakrát přeplňovaným motorem typu Wankel označeným 20B-REW. Šlo o alternativu ke konvenčnějšímu dvourotorovému motoru 13B-RE. Na rozdíl od původního Cosma Sport, o němž je řeč, se poslední generace do Evropy nikdy oficiálně nevozila.