Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Vrak vzácné Mazdy Cosmo Sport 110S: Je kompletní, avšak levný rozhodně ne!

Tomáš Dusil
Diskuze (9)
Původní Mazda Cosmo Sport, na exportních trzích označená 110 S, vznikala v letech 1967 až 1972. Včetně prototypů se vyrobilo pouhých 1.259 kusů. I proto je záchrana popisovaného kousku takřka výzvou. Ujme se toho někdo?

Auto, které vidíte na obrázcích, Mazda vyrobila v roce 1971. Jde tedy o jeden z pozdějších vozů série II. V současné době je auto nabízené na specializovaném serveru carandclassic.co.uk ve Velké Británii. Vůz však fyzicky stojí v Japonsku ve městě Aichi.

Skutečnost, že těchto kupé bylo vyrobeno velmi málo, odráží poněkud vyšší cenu nabízeného auta. Prodávající v inzerátu uvádí částku 45.000 GBP, což je v přepočtu zhruba 1.300.000 korun. Zdá se vám to hodně? Nejste sami. Na druhou stranu auto je údajně v originálním stavu, tedy s výjimkou předních sedadel, která rozhodně nejsou původní. Na pohled bychom řekli, že pocházejí z Mazdy 323F GT série BG, lidově nazývané mrkačka. Ale to jen naše domněnka...

Sedadla sice možná nejsou originální, avšak k charakteru auta se skvěle hodí. Z dostupných obrázků je patrné, že zbytek vozu kompletní je, což znamená pro renovaci ten nejlepší možný výchozí bod. Těžko totiž na toto auto seženete náhradní díly. Pokud ano, tak od Mazdy to určitě nebude, neboť ta mívá problém dodat některé součástky i na modely z 90. let.

První Mazda s Wankelem

Mazda Cosmo Sport 110 S, interně označená L10, se stala první prodávanou Mazdou, kterou poháněl rotační motor typu Wankel. Auto je zároveň členem malého klubu raných japonských sportovních aut, která se zapsala do historie. Dalšími byly Toyota Sports 800, 2000 GT a Celica, Datsun (Nissan) Z a Honda S800.

Bohužel na rozdíl do Toyoty Celica či vzpomínaného Datsunu Z se Cosmo Sport 110 S na trhu příliš neujalo. Auto se vyrábělo výhradně s pravostranným řízením a v Evropě se prodávalo na sklonku 60. let například ve Švýcarsku.

Pohonnou jednotkou se stala první generace dvourotorového Wankelova motoru od Mazdy 10A spojená se čtyřstupňovou ručně řazenou převodovkou. Šlo v zásadě o zlepšenou licenci motoru již zesnulé německé automobilky NSU.

Po původním Cosmo Sport 110 S následovaly další tři generace. Ta poslední z let 1990 až 1996 dodnes uchvátí svoji technikou úrovní, stejně jako tvary. Šlo údajně o první auto na světě vybavené navigačním systémem, který získával údaje o poloze vozidla technologií GPS.

Současně bylo poslední Cosmo Sport jediným modelem japonské značky poháněný třírotorovým, navíc ještě s dvakrát přeplňovaným motorem typu Wankel označeným 20B-REW. Šlo o alternativu ke konvenčnějšímu dvourotorovému motoru 13B-RE. Na rozdíl od původního Cosma Sport, o němž je řeč, se poslední generace do Evropy nikdy oficiálně nevozila.

Tomáš Dusil
Diskuze (9)
Avatar - palix
12. 8. 2018 19:57
Re: Cosmo
Na "západe" často jazdí kopec veteránov, ktoré majú ľudia pre radosť. Oprava niektorých môže byť celkom v pohode. Keď je ale auto v zlom stave a je to rarita, oprava bude drahá. Ide potom o to, či si chce človek vychutnávať jazdu v "nejakom" veteráne, alebo chce platiť drahú a náročnú úpravu a potom sa tešiť z jedinečného auta.
Taká stará Corvette C3 je napr bežné a pekné auto, na ktorú je v USA plno dielov. Mazda Cosmo je rarita.
11. 8. 2018 23:31
Re: mazda
Môže byť, ale často sa to dočítaš aj pri tejto Mazde - najmä je oveľa známejšia.
11. 8. 2018 23:30
Re: Cosmo
Keď na to nemáš, nekupuj. Toto veľmi nie je sféra o úsporách a výhodnejších riešeniach.
Avatar - palix
10. 8. 2018 14:03
Cosmo
O jednej Mazde Cosmo som kedysi čítal. Je v múzeu mazda v Augsburgu (Nemecko). Písali o nej, že renovácia stále veľa peňazí, času a nervov. Osobne by som si vybral niečo bežnejšie. Aj Jaguár E je oproti tejto Mazde výhodnejší ;).
Avatar - DaewooMaster
10. 8. 2018 11:12
NSU
Netvrdil bych, že NSU "zesnulo", jen se spolu s dalšími 2 fabrikami ve stejném městě překabátilo na Audi pod dozorem VW.