Vrátí se Ford do Le Mans? Ano, jako dodavatel motorů
Bylo by určitě pěkné, kdyby modrý ovál postavil prototyp nejprestižnější třídy LMP1, respektive od letoška LMP1 – H. Pokud chce útočit v současnosti na absolutní vítězství, musí vyvinout hybrid. Pochopitelně vývoj takového prototypu stojí nemalé prostředky. Nadnárodní koncern je na tom finančně lépe než Peugeot, který se závodění v Le Mans vzdal. Ford se ale na legendární trať skutečně vrátí! Už brzy! Byť si zvolil jinou cestu, finančně ne tolik náročnou. Chystá totiž motor pro třídu LMP2, kde v současnosti na okruhu La Sarthe dominuje japonský Nissan. Mimochodem, automobilka s vycházejícím sluncem ve znaku se pro návrat do nejprestižnější třídy rozhodla spolupracovat i s Danem Gurneyem a jeho AAR. Gurney měl však původně dělat právě pro Ford... Definitivní rozhodnutí ještě nebylo oznámeno, je však doslova na spadnutí. I přesto, že PR ředitel Ford Racing Kevin Kennedy řekl serveru Racer.com„Nemohu to potvrdit, ani vyvrátit.“
Tato orientace přinese Dearbornu do kasičky určitě více peněz, výrobu agregátů EcoBoost na komerční bázi už praktikuje v USA pro nový šampionát USCC, který vznikl sloučením ALMS a série Grand Am Sports Car. Startují v něm i specifické prototypy (dnes třída P, v Grand Am Daytona Prototype) a Ford zde má dva vozy přímo podporované továrnou. Jezdí s agregáty přeplňovanými dvěma turby, které ladí firma Jacka Roushe. Jeden z podvozků Riley nasazuje slavný Chip Ganassi a jeho tým vyhrál březnovou dvanáctihodinovku ve floridském Sebringu, konkrétně americko-mexicko-britská (spíše skotská) trojice Scott Pruett/Memo Rojas/Marino Franchitti. Marino je bratrem slavnějšího Daria, který loni po těžké nehodě v Houstonu ukončil kariéru v IndyCar. Americké prototypy v Evropě startovat nemohou, nabízí se ale jiné podvozkové alternativy, třeba francouzská Oreca nebo britský Zytek. Pokud tedy Ford přijde dříve než v roce 2017, kdy se americké předpisy s regulemi ACO mají sjednotit. Možná počká... Na účast v příštím ročníku už je jen jedenáct měsíců, což je dost málo času. Není zatím pochopitelně ani zřejmé, zda se nakonec zúčastní celého vytrvalostního světového šampionátu (WEC).
Kultovní Fordy GT40 vyhrály čtyřiadvacetihodinovku v Le Mans čtyřikrát za sebou, v letech 1966-1969, za volanty seděly velké hvězdy: Bruce McLaren, Chris Amon, již vzpomínaný Dan Gurney, Anthony Joseph Foyt, Pedro Rodriguez, Lucien Bianchi, Jacky Ickx a Jackie Oliver. V roce 1966 okupovaly kompletní stupně vítězů, navíc došlo k proslulému fotofiniši, kdy se nevědělo, kdo vlastně vyhrál, dle cílového propagačního snímku to měli být Ken Miles a Denny Hulme, ale vedení ACO (Automobile Club de l'Ouest) rozhodlo jinak... Ford se pak ještě vrátil do vytrvalostních závodů skupiny C s kompletním vlastním vozem C100 (1981-1982), ale neuspěl. „Placky“ s vidlicovými osmiválci 3,96 l/412 kW poté používal až do sezóny 1984 velmi známý tým Zakspeed Ericha Zakowskiho, který se věnoval i cestovním autům a v druhé polovině 80. let minulého věku nahlédl do formule 1.
Nicméně, nástupce slavných „gétéčtyřicítek“ se tedy prozatím nedočkáme. Mohl by se jmenovat třeba GT50 nebo GT100, i když už o supersport této třídy rozhodně nepůjde... Ale tahle představa zůstane snem asi ještě dlouho...