Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST VW Passat 1,9 TDI BlueMotion - ten, co bere pět

Ondřej Láník
S ekologicky se tvářícími ochrannými známkami se v roce 2007 roztrhl pytel. Za jménem BlueMotion velká věda není, jenže ono to ve skutečnosti opravdu funguje.

Když se rozhodnete šetřit na provozních nákladech a jste rozhodnuti koupit Volkswagen Passat, jsou následující řádky určeny právě vám. Vyzkoušeli jsme druhou nejslabší motorizaci modelové řady Passat, která je současně základním turbodieselem. Aby bylo dosaženo v kombinovaném jízdním cyklu nižší spotřeby než v případě běžného 1,9 TDI (77 kW) prodělal Passat velmi lehkou inovační kúru. Ta spočívá v prodloužení převodových stupňů 3 (1,25 z 1,3), 4 (0,84 z 0,9) a 5 (0,63 z 0,7), zavedením multifunkčního ukazatele Plus s doporučením stupně řazení, snížení karoserie vpředu o 15 mm a vzadu o 8 mm a montáž pneumatik Continental s nízkým valivým odporem a vyšším plnicím tlakem. Základem pro BlueMotion je stupeň výbavy Trendline (na českém trhu jde o základní stupeň), k němuž konstruktéři ceníku doplnili chromovanou masku chladiče a chromovaná žebra, ochranné lišty vpředu v barvě vozu, chromované pak na bocích a vzadu. Ekologickou politiku symbolizuje standardní filtr pevných částic, který ale šel proti snaze o snížení spotřeby. Standardním prvkem výbavy BlueMotion, který jednoznačně prospívá ekonomické jízdě i v praxi, je tempomat. Za to vše dáte 776.700,-Kč, tj. o 30.300,-Kč více než za běžný Passat 1,9 TDI Trendline (77 kW).

vw passat strednitrida testy vw passat strednitrida testy
 

Piezo-pumpe-düse zachraňuje lidstvo

I když se od loňského léta mluví v souvislosti s turbodiesely hlavně o nových motorech 2.0 TDI CR, Passat BlueMotion setrvává na léty osvědčené technice. Investiční vícenáklady byly jistě důležitou veličinou při rozhodování, jak nabídnout úspornější Passat, a když se podíváte do technických dat běžných modelů, zjistíte, že verze s motorem 1,9 TDI (77 kW) je vskutku spotřebový šetřílek už od přírody. Jeho 5,8 l/100 km se podařilo stlačit až na normovaný průměr 5,1 l/100 km u verze BlueMotion. Jaká je ale praxe?

Když jsme přebírali testovací automobil, svítila na palubním počítači hodnota 5,5 l/100 km, kterou předchozí uživatelé zjišťovali na předešlých 1800 kilometrech. Náš dálniční testovací okruh s jízdou konstantní rychlostí 130 km/h ukázal velmi dobrých 5,6 l/100 km a když se rozhodnete jet vyloženě na spotřebu rychlostí 100 km/h (vše na tempomat, rychlosti jsou reálné a nikoliv tachometrové), zůstane po několika desítkách kilometrů na ukazateli 3,8 l/100 km. Mise je tedy, zdá se, splněna. A to jsme měli obuty běžné zimní pneumatiky, které valivý odpor spíše zvyšují než snižují proti standardním letním.

vw passat strednitrida testy vw passat strednitrida testy
 

Passat TDI jak jej znáte

Známá technika generuje také známé vedlejší projevy. Kdo trvá na nízké spotřebě, bude se muset smířit s nadměrně hrubým chodem motoru, vibracemi, které se přenášejí do volantu, pedálové skupiny i podlahy nebo s problematickým nárůstem točivého momentu kolem 2000 ot./min, s nímž je potřeba se naučit zacházet.

Jízdní projev je nakloněn ke sportovnějšímu komfortu. Šestnáctipalcová kola obouvají 55% pneumatiky, které ještě slušně tlumí nerovnosti, ale větší díry tužší podvozek nežehlí právě ukázkově. Řízení s elektromechanickým posilovačem má jisté zpoždění, ale účinek posilovače je alespoň nevýrazný, takže při běžné jízdě máte dostatečný kontakt s vozidlem. Řazení pouze pětistupňové převodovky je přesné, ale páka má v cílových pozicích překvapivě velké vůle.

vw passat strednitrida testy vw passat strednitrida testy
 

Trendline z rodu dostupných

Kdo šetří naftu, chce levné auto, a podle toho se u VW zařídili. BlueMotion má být modelem pro masy, které ale neobývají české nýbrž západoevropské domácnosti. S BlueMotion dostáváte fakticky základní výbavu, která není právě standardní volbou českého trhu. S Trendline dostanete mj. elektricky ovládaná pouze přední okna, jednoduše zařízený interiér s jednoduchým čalouněním sedadel, tunel mezi předními sedadly bez výdechů ventilace pro zadní řadu sedadel, schází také loketní opěrka pro řidiče nebo elegantní úložné schránky nad rádiem.

Bezpečnostní standard odpovídá třídě i ceně přes 700 tisíc Kč, takže ve výbavě nechybí nic podstatného. Pohodlí má zvyšovat elektromechanická parkovací brzda. Zatímco ve spojení s DSG ji lze jen chválit, když ji zapomenete odbrzdit s manuální převodovkou, pustí vás vpřed napoprvé jen výjimečně.

vw passat strednitrida testy vw passat strednitrida testy
 

Bez konkurence?

I když se s ekologickými známkami roztrhl pytel, není u některých konkurenčních modelů potřeba připlácet za nízkou spotřebu tak jako u Volkswagenu. Nový Renault Laguna, končící Citroën C5 a Peugeot 407, který je právě v nejlepších letech, na celou věc jdou šalamounsky. Místo v této třídě obvyklého turbodieselu s objemem kolem dvou litrů, mají tyto vozy pod kapotou motor o objemu kolem 1,5 l, tedy o čtvrtinu nižší. Maximální výkony jsou podobné jako u letitého TDI od Volkswagenu, v průběhu točivého momentu jsou méně agresivní a v praxi zpravidla i méně agilní. S levnějšími modely konkurentů lze jezdit s o málo vyšší spotřebou nebo dokonce i za míň. Konkrétně s Lagunou 1,5 dCi (81 kW, 240 Nm, 192 km/h, 0-100 km/h za 12,1 s, cena od 679.900,-Kč) lze v kombinovaném cyklu jezdit za 4,9 l/100 km, Citroen C5 před koncem své kariery s motorem 1,6 HDi (80 kW, 240 Nm, 190 km/h, 0-100 km/h za 12,1 s, cena od 571.000,-Kč) umí jezdit za 5,4 l/100 km a Peugeot 407, který se stejným motorem pořídíte za 664.900,-Kč, jezdí za 5,3 l/100 km.

Závěr

Kdo chce mít Passat a současně šetřit náklady na palivo, nebude třicetitisícového příplatku za BlueMotion litovat. Cítění s planetou Zemí není ani v našich zeměpisných šířkách ani v profilu zákaznické skupiny této automobilové třídy právě silné, takže se asi nikdo nebude podivovat nad tím, že se u nás prodá mnohem více Passatů s motorem 2.0 TDI s výkonem o třetinu vyšším a spotřebou jen o litr větší.

Volkswagen správně vsadil na jednoduchou a dostupnou sadu, snižující spotřebu paliva. Už žádné drahé experimenty formátu Lupa 3L. Zelenou, nebo vlastně modrou, mají jedině cenově dostupné BlueMotiony. Už teď je ale jasné, že spotřebové rekordmany střední třídy může předstihnout jedině nový common-rail 1,6 TDI.

Související články:

První cena vozu 667.700,-Kč (1,6 (75 kW), Trendline)
První cena vozu s testovanou motorizací 746.700,-Kč (1,9 TDI (77 kW), Trendline)
Základní cena testovaného vozu 776.700,-Kč (1,9 TDI (77 kW), BlueMotion)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 837.700,-Kč (1,9 TDI (77 kW), BlueMotion)

Plusy

  • nízká spotřeba paliva v běžném provozu
  • prostor pro cestující i zavazadla
  • nízký aerodynamický hluk a hluk od kol

Minusy

  • hlučný a vibrující motor
  • obtížně dávkovatelný točivý moment při rozjezdu
  • viditelnost LED směrovek vzadu z bočního pohledu
  • problematická funkčnost parkovací brzdy
Ondřej Láník
VW Passat 1,9 TDI BlueMotion
Cena základní sestavy 776 700 Kč
Výbava základní sestavy čelní airbagy řidiče a spolujezdce, možnost deaktivace u spolujezdce, boční airbagy vpředu, hlavové airbagy vpředu a vzadu, 5 tříbodových bezpečnostních pásů, vpředu s výškovým nastavením, předepínači a výstrahou při nezapnutí, elektronický stabilizační program ESP s komfortním brzdovým asistentem, ABS, EDS a ASR, automatické spuštění výstražných světel při plném nouzovém brzdění, dvě aktivní opěrky hlavy vpředu, 3 opěrky vzadu, „Isofix“, příprava pro připevnění 2 dětských sedaček na vnějších sedadlech vzadu, výstražný trojúhelník ve víku zavazadlového prostoru, kontrolka signalizující nezavřené dveře a víko zavazadlového prostoru, klimatizace „Climatronic“, 2zónové nastavení teploty (odděleně pro řidiče a spolujezdce), rádio „RCD 300“ s CD přehrávačem, 2x 20 W, 4 reproduktory vpředu, anténa v zadním okně, elektricky ovládaná okna vpředu, vnější zpětná zrcátka el. nastavitelná a vyhřívaná, zrcátko u řidiče asférické, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, dálkově ovládané odjištění víka zavazadlového prostoru a víčka nádrže, kotoučové brzdy vpředu a vzadu, elektromechanická parkovací brzda, komfortní startování „Press & Drive“, posilovač řízení s proměnlivým účinkem, elektronický imobilizér, přídavné elektrické vzduchové topení, ukazatel vnější teploty s varováním při nebezpečí tvorby náledí, filtr pevných částic výfukových plynů DPF, tempomat, 4 ocelová kola 6 1/2 J x 16, pneumatiky 205/55 R16, plnohodnotné ocelové rezervní kolo, halogenové světlomety, směrová světla ve vnějších zpětných zrcátkách s diodami, zadní světla s diodami, 4ramenný volant výškově a podélně nastavitelný, multifunkční ukazatel Plus s doporučením stupně řazení, maska chladiče a žebra chromovaná, ochranné lišty vpředu v barvě vozu, na bocích a vzadu chromované, karoserie snížená vpředu o 15 mm a vzadu o 8 mm, pneumatiky Continental s nízkým valivým odporem, prodloužené převodové stupně 3 - 5 Kč
Cena testované sestavy 837 700 Kč
Výbava testované sestavy Rádio "RCD 300" s CD přehrávačem, 4 x 20 W, přehrává i hudbu ve formátu MP3, 4 reproduktory vpředu a 4 reproduktory vzadu (+4.100,- Kč), bi-xenonové světlomety, dynamicky reagující na směr jízdy, s automatickou regulací sklonu, s ostřikovači a kontrolkou stavu vody (+34.100,- Kč), 3ramenný volant v kůži, hlavice řadicí páky v kůži (+5.700,-Kč), lak s perleťovým efektem (+17.100,-Kč) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1896
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 77 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 250 / 1900 - 1900
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 193
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.7 / 4.2 / 5.1
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 485 / 0
Objem nádrže (l): 70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1422 / 608
Rozměr pneu: 215/55 R16
VW Passat 1,9 TDI BlueMotion
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4765
b) šířka (mm): 1820
c) výška (mm): 1472
d) rozvor (mm): 2709
e) rozchod vpředu (mm): 1552
f) rozchod vzadu (mm): 1551
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 750 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 630 / 950
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 980
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1510
délka sedáku vpředu (mm): 530
délka sedáku vzadu (mm): 520
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: ano