Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nové motory 2.0 TDI CR: 5 otázek pro inženýry Volkswagenu

Ondřej Láník
Diskuze (18)
Na nedávné prezentaci Volkswagenu Tiguan jsme se nejen poprvé svezli s novými Tiguany s novým motorem 2.0 TDI CR, ale také jsme se zeptali jednoho z motorářů Volkswagenu na pozadí vývoje nové generace motorů TDI.

Zpovídali jsme pana Mihály Nemetha, z vývojového oddělení firmy Volkswagen, které připravuje vznětové motory.

Auto.cz: Pane Nemethe, dlouhá léta jste ve spolupráci s firmou Bosch vyráběli vznětové motory TDI se systémem přímého vstřikování čerpadlo-tryska. Kdo je dodavatelem systému common-rail?

Nemeth: Ano, máte pravdu v tom, že čtyřválcové motory TDI PD patřily řadu let neodmyslitelně k vozům Volkswagen, ale je to už nějaký čas, co se vznětové vidlicové šestiválce dodávají se systémem common-rail. U nové generace motorů 2.0 TDI je i nadále dodavatelem vstřikovacího systému firma Bosch.

Auto.cz: Výhodou systému čerpadlo-tryska byly před lety extrémně vysoké špičkové hodnoty (2050 bar) vstřikovacích tlaků. Dnes máte common-rail s tlaky 1800 bar. Dočkáme se v nejbližší době dalšího zvyšování?

Nemeth: Ano, na motorech TDI CR se vstřikovacími tlaky až 2000 bar již pracujeme, nejprve se představí ve vozech značky Audi.

Auto.cz: Můžete stručně srovnat výhody a nevýhody obou systémů vstřikování?

Nemeth: Systém čerpadlo-tryska dokázal dopravit palivo do válců pod vysokým tlakem už v době, kdy konkurenční systémy nic takového neuměly. Nevýhodou bylo, že maximální hodnota byla k dispozici jen po krátký okamžik. Výhodou common-railu je tedy dodávka paliva pod relativně konstantním tlakem s až sedmi vstřiky během jednoho pracovního cyklu motoru. To nám umožní pracovat s procesem spalování, ovlivňovat hluk, vibrace i spotřebu paliva. Příliš se nemluví o hmotnostní úspoře. U motoru 2.0 TDI CR je to až 10 kg. My obvykle ve vývoji bojujeme o gramy a ne o kilogramy. Z hlediska bezpečnosti chodců je nová technika také výhodnější. Konstrukční výška motoru je menší a tak mezi kapotou a motorem zůstává více prostoru pro případnou deformaci kapoty.

Auto.cz: Všimli jsme si, že dokonce i v automobilech značky Volkswagen mají totožné motory v různých modelech různý zvukový projev a vibrace. Je to způsobeno odlišným uložením motoru nebo konstrukcí pomocných rámů a uchycení v karoserii?

Nemeth: Problém obvykle tkví v nákladech na vývoj. Uložení agregátů vycházejí více méně ze stejného základu, ale liší se čas, který investujete do ladění akustiky. Čas pochopitelně něco stojí, a tak jde vždy o zvážení přínosů takové investice do vývoje. Důležité je také to, zda budou zákazníci ochotni takový přínos zaplatit.

Auto.cz: Ještě jeden dotaz směřující k projevu motoru. Budou se vyrábět i nadále motory 2.0 TDI CR s vyvažovacími hřídeli i bez nich? Ve kterých modelech najdeme ty bez vyvažovacích hřídelů?

Nemeth: Ano, poběží výroba obou provedení. Které konkrétní modely jsou vybaveny motory bez vyvažovacích hřídelů je dost závislé na národních standardech. Obecně platí, že vozy značky Audi budou mít motory 2.0 TDI CR vždy výhradně s vyvažovacími hřídeli.

Auto.cz: Děkujeme za rozhovor.

Ondřej Láník
Diskuze (18)
3. 9. 2013 21:20
Re: kdo tam tomu spolku šéfuje
A že se motory TDI-PD už pár let vůbec nevyrábí, víte ? Ví to aspoň někdo ze zde diskutujících ? V rozhovoru se jedná o NOVOU (čti CR motory VW vyrábí) generaci VW CR motorů.
18. 10. 2007 18:19
Re: jak poznám
Souhlas, to mě šokovalo taky 8-s
A taky myslím že první motory nebudou asi nic extra...rozhodně bych si zatím radši pořídil PD a tak dva, tři roky počkal než to dají do kupy :*)
18. 10. 2007 18:17
Re: kdo tam tomu spolku šéfuje
Nešťastný???Do nedávna tyto motory patřily na špici, a do dnes mají vstřikovací tlaky vyšší než CR >:D
Ty motory CR přicházejí v pravou chvíli, až když dokáží vyvinout alespoň stejné výkony jako klasický čerpadlo či PD :no:
18. 10. 2007 18:14
Re: No to zni jak kdyby chteli napsat ...
Podívej, do výroby nabíhaj vw s CR už teď, že je bude mít nový superb v květnu, a oktávka možná v září zase takovej úspěch není...navíc fabka je má mít až v roce 2009 :no:
18. 10. 2007 17:38
jak poznám
Až za pár let budu kupovat ojetinu z VWGooup, poznám na první pohled jednoznačně, zda má nebo nemá vyvažovací hřídele? Třeba další písmenko v označení? (to mě šokovalo, nikd yjsem o tom neslyšel, že by měly být dvě verze motorů)