VW předběhl v Číně GM, je tamní jedničkou

VW se stal nejúspěšnějším automobilovým koncernem v Říši středu. Odbyt vzrostl proti druhému čtvrtletí 2012 o 21 % na 704.991 vozů, zatímco největší soupeř GM vykázal 664.765 jednotek. General Motors si ale polepšil ze všech nejvíce v kusovém žebříčku - a navíc meziročním. Prodal o 77 tisíc vozů oproti třetímu kvartálu letopočtu 2011. Zveřejněná čísla obsahují jedno velké ale: každý koncern do nich počítá něco jiného. GM sem zahrnuje i lehké užitkové automobily a naopak nepočítá s Macaem a Hong Kongem, zatímco Volkswagen činí přesně opačně.
Německá automobilka vyrábí v Číně už od roku 1984, dostala se sem jako druhý výrobce po Jeepu. V současné době je podílníkem ve dvou společnostech: SAIC Motor a China FAW Group. Není žádným tajemstvím, že se chce v horizontu šesti let stát největším producentem aut na světě a Čína je pro něj v současnosti největším trhem (pro Američany ovšem též). Investice do roku 2016 spolykají 14 miliard eur (350,3 miliardy korun).
V září měl Volkswagen mezi desítkou nejprodávanějších modelů pětici modelů, GM tři. Jenže, podle CAAM (China Association of Automobile Manufacturers) byly od ledna do září letošního roku nejoblíbenějšími vozy Buick ExcelleGT/XT a Chevrolet Sail, nejpopulárnějším VW byla čtvrtá Jetta. Němci mají ale spoustu novinek, například novou Lavidu či prodlouženou verzi Audi A4 a rychle rozšiřují své výrobní kapacity. Podle odhadů analytické společnosti JP Morgan v tomto ohledu do konce letopočtu 2012 posílí o 38 %, zatímco General Motors jen o 26 %.
GM má většinu modelů tři roky starých. Nedaří se ani Chevroletu Malibu, který nedokáže konkurovat Sonatě ani Superbu, od ledna se prodalo pouze 29 tisíc exemplářů, polovina počtů Sonaty. Na čínském trhu se nabízí od února i se zážehovým čtyřválcem 1,6 l. Lin Huaibin z analytické společnosti IHS Global Insight jej označil za „katastrofu.“ Značka Chevrolet se ale celkově drží, zatímco Buick a Cadillac jsou na tom opačně. Šéf koncernu GM Dan Akerson řekl 21. října v Sao Paulu, že chce posílit hlavně výrobu Cadillaců. Odbyt ale táhnou hlavně superlevné dodávky Wuling, tvoří jeho polovinu, byť v září klesl o 2,5 %. Jenže, auto s cenou pod 5.000 dolarů (97 tisíc korun) nemůže vydělávat tolik jako dražší a luxusnější modely.
Jak si vedou ostatní? Koncern Hyundai-Kia oznámil, že jejich odbyt si v září polepšil o 9,5 % a dosáhl nového měsíčního rekordu. Ford je úspěšný hlavně díky Focusu (+35 %), který od ledna drží třetí místo v žebříčku. Automobilky si tak léčí rány, které jim způsobila evropská krize. Prodeje Toyoty a Nissanu spadly oproti tomu v září na úroveň kritického roku 2008, ale mohou za to hlavně tamní protijaponské demonstrace. Potenciál čínského trhu je ale stále obrovský, automobily vlastní pouze necelých pět procent obyvatelstva.