Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

VW Užitkové vozy Oldtimer: Speciál Porsche i typický hippie bus (reportáž)

David Bureš
Diskuze (8)
Volkswagen v soukromém muzeu shromažďuje unikátní sbírku starých dodávek. Jednu z nich pohání motor od Porsche!

Volkswagen ani zdaleka nepatří mezi nejstarší automobilky světa, přesto za svoji bezmála osmdesátiletou historii už postavil spoustu zajímavých vozů. Uvědomila si to i jeho divize VW Užitkové vozy, která v Hannoveru začala shromažďovat unikátní užitkové vozy za své dílny.

Na svém historickém odkazu VW Užitkové vozy pracuje od roku 2007. Na tehdejším Bullimeetingu se při příležitosti 60. narozenin legendárního Typu 2 sešlo na 5.000 starých Volkswagenů, což firmu vedlo k tomu, aby se začala starat o své historické vozy. Od té doby Volkswagen Užitkové vozy buduje sbírku starých dodávek a navíc se též stará o renovace a opravy starých užitkových vozidel.

Video se připravuje ...

Muzeum Volkswagen užitkové vozy Oldtimer sídlí v areálu továrny firmy v hannoverské čtvrti Limmer, kde vznikají speciální verze řady T6, především obytný model California. Firmě se ve shánění veteránů zatím velice daří, protože za zhruba osm let se jí podařilo nashromáždit asi 90 automobilů, mezi nimiž nechybí ani opravdové unikáty.

Zájemce o návštěvu ale zklameme, protože sbírka v tuto chvíli není přístupná veřejnosti. Aktuálně je otevřeno jen při speciálních příležitostech, Volkswagen ale slibuje, že sbírku v dohledné době zpřístupní.

Legendární Samba i speciál od Porsche

Firemní sbírka mapuje především historii Typu 2, vůbec prvního užitkového Volkswagenu, jehož sériová výroba byla zahájena 12. listopadu 1950. Sama společnost ale jeho historii datuje až do roku 1947, kdy holandský prodejce vozů Volkswagen Ben Pon načrtl první skicu dodávky na základech VW Brouk. Historie Typu 2 se v následujících stala opravdu bohatou, protože vůz se s označením Kombi ještě v roce 2013 vyráběl v Brazílii.

Vozy z prvního roku produkce jsou dnes opravdovými raritami, nejstarší exemplář vystavený v muzeu VW Užitkové vozy Oldtimer pochází z roku 1951. Daný vůz však nebyl restaurován, ale zůstal v původní podobě s historickou patinou. Volkswagen nicméně vlastní ještě starší exemplář Typu 2, prototyp z roku 1949 je však vystaven v muzeu značky v domovském Wolfsburgu.

Na druhé straně VW Užitkové vozy Oldtimer vlastní i nejnovější verzi Typu 2 – Last Edition, která z roku 2013 uzavírala historii tohoto legendárního modelu, nejvíce proslaveného v éře hippies. O pohon tohoto modelu se starala zážehová čtrnáctistovka schopná spalovat vedle benzinu i etanol. Na rozdíl od původního modelu neměl vzduchem chlazený, ale vodou chlazený agregát, a proto má vpředu tu nevzhlednou mřížku. Speciál vznikl jen v 600 exemplářích, primárně určených pro Jižní Ameriku. Jenže pozor, dva exempláře jezdí i v České republice! Přestože vůz ani náhodou nesplňoval aktuální normy EU, přece jen se ho podařilo registrovat i na českých značkách.

Nejstarší a nejnovější Typ 2 ve sbírce VW Užitkové vozy Oldtimer od sebe dělí 62 let, což je doba, za kterou vzniklo spoustu dalších zajímavých exemplářů tohoto vozu. Tím zřejmě nejtypičtějším je model Samba představený v roce 1963. Charakteristickým prvkem tohoto osmimístného mikrobusu je bohaté prosklení tvořené 23 okny. Specialitou tohoto řešení nebyla jen otevíratelná střecha, ale také otevírací čelní skla.

Ve sbírce ale nechybí ani nástupci Typu 2, Volkswagen je totiž v dané kategorii dodnes zastoupen, aktuálně loni představenou řadou T6. A právě i mezi nástupci legendárního busíku najdeme také pár unikátů.

Tím nejzajímavějším je určitě stříbrnošedý model T3 z roku 1983. Nenápadný nápis Carrera na zádi by mohl evokovat zásah tunera nebo snad nebetyčného vtipálka, jenže on to žádný vtip není. V útrobách tohoto speciálu s pohonem všech kol totiž pracuje šestiválec Porsche z tehdejší 911. Superrychlá dodávka vznikla přímo u Porsche a sloužila jako doprovodný vůz závodní divize automobilky ze Zuffenhausenu.

U zeleného kousku T3 z roku 1987 se pak na první pohled zdá největší zajímavostí naviják a ochranný vnější rám, největší zvláštnost tohoto automobilu je ale třeba hledat uvnitř, na tachometru. Daný kousek má na svém kontě 834.000 ujetých kilometrů. To možná není úplně rekordní číslo, je to ale vůbec největší nájezd ze všech aut vystavených v muzeu.

Renovace za 1,7 milionu

Jak bylo řečeno v úvodu, aktivity VW Užitkové vozy Oldtimer čítají i opravy historických vozů této značky. Zákazníci mohou služeb firmy využít jak k drobné opravě svého vozidla, tak ke kompletní renovaci.

Jakožto výrobce originálu je Volkswagen ideální firmou na jeho renovaci. Odborníci automobilky totiž vozidlo dokážou opravit doslova do původní podoby. Záleží na přání zákazníka a stavu jeho bankovního konta. V rámci takových prací je vůz obvykle kompletně odstrojen a v případě nutnosti doplněn o nové díly. Ty obvykle pocházejí od britských a amerických dodavatelů, originální komponenty už nejsou k dispozici, a proto Volkswagen musí používat jejich kopie.

Kompletní renovace ale něco stojí, řádově přijde na více než milion korun. Renovace jednoho z právě rekonstruovaných aut vyjde na 65.000 eur (1,76 milionu korun). Za druhý kousek zákazník zaplatí asi 45.000 eur (1,2 milionu korun), a to díky jeho lepšímu stavu.

Největší zájem je samozřejmě o Typ 2. Zájemci se rovnoměrně dělí na firemní a soukromé zákazníky. Zatímco první skupina renovovaný vůz používá jako zajímavou reklamu, pro druhé je to veterán na opečovávání.

David Bureš
Diskuze (8)
Avatar - Glaukos
24. 4. 2016 12:48
Re: Fridolín
[odkaz]
Avatar - eLzyx
24. 4. 2016 11:23
Re: Fridolín
mrkni na forum flat4.org, kategorie ukažte své auto
24. 4. 2016 11:13
Re: Fridolín
díky za info, bohužel o něm nevím, kde je k vidění?
Avatar - eLzyx
24. 4. 2016 11:11
Re: Trochu upravit by to chtelo
typ 1 = brouk
typ 2 = transporter 1. a 2. generace. Až někdy v 90. letech se retrospektivně vžilo označení T1 a T2.
T1 skončila v roce 1967 v DE. V Brazílii byla výroba ukončena v roce 1975.
T2 1967-79 v DE, v Mexiku do 94, v Brazílii do 2013.
Existovala i verze "T1.5" vyráběná v Brazílii, kdy to mělo čumák z T2, ale zbytek auta byl T1. Ta se vyráběla od 75 do 96.
---------------------------
typ 3 = VW 1500/1600
typ 4 = VW 411/412
Avatar - eLzyx
24. 4. 2016 10:45
Re: Fridolín
minimálně jeden kousek jezdí i v ČR ;-)