Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Výsledky výzkumu: Běžní řidiči podceňují nebezpečí únavy za volantem

Aleš Jungmann
Diskuze (12)
Vědci z ČVUT vyhodnotili výsledky dotazníku o vnímání nebezpečí za volantem a děkují Vám, čtenářům, za cenná data. Následující shrnutí ukazuje odlišné pohledy běžných řidičů a řidičů - profesionálů.

Před časem jsme zveřejnili malý dotazník, na jehož základě mohlo být prozkoumáno rozdílné vnímání nebezpečí mezi různými skupinami řidičů.

Vnímaná nebezpečí aneb Čeho se nejvíce bojíme?

Podle expertů a řidičů kamionu je nevyspalost velice nebezpečná, běžní řidiči ji však za takovou hrozbu nepovažují. Zatímco řidiči autobusů a kamionů mají pojem nevyspalost jasně definovaný tabulkami a častým školením, běžní řidiči o těchto limitech často jenom matně tuší.

Doc. Ing. Petr Bouchner Ph.D. z Dopravní fakulty ČVUT je expertem na problematiku únavy za volantem a říká: „Běžní řidič by měl především znát svůj denní režim, jaký vliv na něj nevyspalost má a znát svůj limit." Je přitom jasné, že po dlouhé fyzické nebo psychické zátěži jsou řidiči náchylnější k ztrátě pozornosti vlivem únavy nebo dokonce mikrospánku.

Řidiči používající auto denně v zaměstnání pravděpodobně pravidelně používají mobilní telefon při řízení a nepovažují telefonování za tak nebezpečné, jak se zdá běžným řidičům. Totéž platí o psaní SMS nebo e-mailů během jízdy. Co se týče ovládání GPS a konverzace během řízení, běžní řidiči nebezpečí těchto činností podceňují.

Podle docenta Bouchnera je přitom dokázáno, že konverzace může být stejnou zátěží na řidiče jako telefonování za jízdy! Testy na dopravním simulátoru ČVUT pak poukázaly na významnou ztrátu pozornosti při ovládání GPS, rádia nebo dalších přístrojů. A nakonec řidiči používající auto k výkonu svého povolání se méně strachují při špatném technickém stavu vozidla nebo pneumatik než běžní řidiči.

Hodnocení bezpečnostních prvků: airbag vede

Všechny skupiny řidičů považují za nejdůležitější bezpečnostní prvek airbag umístěný ve volantu. Bezpečnostnímu pásu nejvíce důvěřují neřidiči. Profesionálové se na pásy a další bezpečnostní systémy moc nespoléhají. Obecně lze prohlásit, že čím je elektronický bezpečnostní systém vypracovanější, tím menší důvěru budí v uživatelích. Zatímco ABS ještě trochu věříme, tak u ESP a dalších systémů už většinou ani nevíme co dělají, natožpak jak fungují.

5 nejvíce nebezpečných aktivit podle českých řidičů
Jízda pod vlivem drog9.6 %
Jízda pod vlivem alkoholu8.9 %
Psaní SMS nebo e-mailů7.8 %
Jízda s vozidlem ve špatném technickém stavu 7.2 %
Jízda v nevyspalosti7.1 %

Aleš Jungmann
Diskuze (12)
31. 8. 2021 21:49
CBD
Jak už tu bylo řečeno, dobrým řešením je CBD, také používám, když mám před sebou delší trasu a potřebuji vydržet. Hodně jsem se o tom načetla zde: https://budibi.cz/…ora-soustredeni/ ono to totiž funguje tak, že pokud chcete být aktivní, tak vám to podpoří bdělost a pokud naopak chcete odpočívat, pomůže vám to se zklidnit. Je to taková flexibilní, avšak čistě přírodní látka.
28. 6. 2021 09:36
Juhu
Bohužel, lidé si myslí, že jsou nesmrtelní a že přece jenom je ta únava nikdy neskolí. Ale to je omyl, vážení! Já jsem na to takhle jednou doplatila, když jsem jela ze Svitav na Brno. To jsem si tak předjížděla kamion když v tom jsem začala usínat. Nepříjemné. Dnes mi pomáhají https://www.seminkomat.cz/cbd/ seminka cbd.
22. 5. 2020 17:58
únava
Únava za volantem není sranda. Človek se díky ní celkem snadno může připlést do nějaké dopravní nehody. Mně samotnému už se to nejednou málem stalo. Naštěstí s sebou v autě vozím takové kapsle s guaranou z https://eshop.guaranaplus.cz/guarana Guarana mě totiž vždy zaručeně probudí, což se za volantem hodí. Je to dokonce lepší, než káva.
24. 8. 2012 07:55
Re: karta
keď ideš peši je to slušný priemer >:D
23. 8. 2012 16:35
Re: karta
>:-[]