Vývoj Hyundaie i30 N se chýlí ke konci. Co nabídne hot hatch z Nošovic?
Automobilka Hyundai usilovně pracuje na sportovní verzi nové generace kompaktního modelu i30. Prototypy modelu pojmenovaného i30 N už jezdily ve Švédsku na zamrzlých jezerech, aktuálně pak mají za sebou náročné testování na silnicích ve Velké Británii. Co si pro nás tento hot hatch, jehož výroba bude probíhat v Nošovicích, chystá?
„Musíme se ujistit, že i na běžných a náročných silnicích, jako jsou například ve Velké Británii, je jízdní výkon vhodný pro každodenní použití,“ říká k nedávným testům v Británii vedoucí vývoje výkonných aut v Hyundai Albert Biermann, který v minulosti pracoval pro BMW. Techniku vozu bude automobilka navíc testovat také na letošní čtyřiadvacetihodinovce na Nürburgringu, na níž budou nasazeny dva závodní vozy s prvky těch sériových.
Nejdůležitějším komponentem sportovního motoru je bezesporu jeho srdce, což v tomto případě bude přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec, který je upravenou verzí motoru rodiny Theta z modelů Genesis Coupé nebo Sonata. Výrobce přiznává, že při ladění 2.0 T-GDI sloužil jako měřítko motor z VW Golf GTI Clubsport.
Automobilka nabídne dvě výkonové verze jednotky, přičemž ta silnější nabídne až 280 koní (206 kW). Síla agregátu pak bude posílána na přední kola, a to prostřednictvím šestistupňové manuální převodovky.
Důležitým prvkem i30 N bude také její podvozek. Ten přitom není jen tužší a sníženou verzí toho ze sériového auta, Hyundai se dušuje, že se jedná o kompletně nové řešení. Zcela nové jsou nápravy, stejně tak kinematika zavěšení nebo posilovač řízení. Vozu nechybí ani posílený brzdový systém, adaptivní tlumiče nebo samosvorný diferenciál. K dispozici pak bude i balíček „Performance,“ který vedle zmíněného zvýšení výkonu bude disponovat také ještě tužším podvozkem nebo 19palcovými koly obutými do pneumatik Pirelli P-Zero.
Jak už je dnes zvykem, i30 N nabídne různá nastavení jednotlivých systémů auta. Nejbrutálnějším režimem bude mód „N,“ v němž aktivní výfuk bude pekelně slyšet a řídící jednotka motoru bude nastavena tak, aby se při přeřazení vstřikoval do výfuku nespálený benzin. Dobře známé řešení třeba z vozů Mini povede k hřmotnému tónu, který při jízdě nepochybně vyloudí široký úsměv na tváři.
To všechno znamená, že se rozhodně máme na co těšit. Automobil pojmenovaný podle Namyangu, korejském sídle vývojového centra Hyundaie, případně podle Nürburgringu, se začne prodávat ještě letos.