Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

XenoTrack je LiDAR nové generace, který umí zaznamenat až 180.000 bodů za sekundu!

Tomáš Dusil Tomáš Dusil 27. 10. 2018
Zařízení LiDAR by mělo v budoucnu hrát mnohem větší roli v rámci asistenčních a bezpečnostních systémů vozidel. A to díky nové technologii na bázi polovodičů.

V současné době se k detekování překážek před vozidlem a měření vzdálenosti od nich, což je zcela klíčové pro zajištění funkce autonomních systémů vozidel, používají v zásadě tři rozdílné technologie. Asi nejčastější je radar (zkratka pro RAdio Detection And Ranging), který k detekování předmětů využívá rádiové vlny. Druhým systémem je takzvaná stereo kamera, která se však používá v kombinaci s radarem. Třetím zařízením je LiDAR (Light Detection And Ranging), které místo radarových vln využívá pulzní laserové světlo.

Do aut se moc nehodí

V současnosti nabízené systémy LiDAR však podle odborníků nejsou příliš vhodné pro použití v autonomních vozidlech. Důvodem je jejich elektromechanický systém, který je poměrně náchylný na vibrace vznikající při jízdě po nerovné silnici. Vinou toto je takto řešený LiDAR v pohybujícím se vozidle poněkud nepřesný. Ano, i v tomto případě by mohl sloužit jako „oči“ autonomního vozidla, avšak musel by být mnohonásobně zálohován. To sice technicky možné je, avšak cena takového zařízení velmi rychle přesáhne cenu vozidla, v kterém je systém LiDAR instalován.

Pozornost specialistů se proto začala ubírat k vývoji LiDARu, který by se obešel bez pohyblivých součástí. Jde o takzvaný solid-state LiDAR. Výraz „solid-state“ se běžně používá pro polovodiče, drobné součástky, které před mnoha lety zcela změnily svět elektroniky.

Rozdíl mezi elektromechanickým LiDARem a solid-state LiDARem si lze představit, jako když budete poslouchat hudbu z přehrávače MP3 a starého dobrého discmanna, tedy přehrávače CD. Čtení dat z CD za pomoci laserového čipu je obecně velmi náchylné na vibrace a také na stav kompaktního disku, coby datového media. Pokud má třeba rýhy, bude vám přehrávaná skladba přeskakovat. Naproti tomu s MP3 přehrávačem můžete dělat „psí kusy“ a reprodukce bude stále stejná, neovlivněná okolím.

Parametry jsou velmi slibné

Až dosud se o solid-state LiDARu pouze mluvilo ve smyslu jeho vývoje specializovanými firmami. Nyní společnost XenomatiX představuje první vlaštovku tohoto druhu pojmenovanou XenoTrack, určenou primárně pro autonomní vozidla. Od svého pokrokového solid-state LiDARu si slibuje vyšší životnost, spolehlivost a hlavně výrazně menší funkční závislost na prostředí, v němž se autonomní vozidlo pohybuje.

Díky novému řešení LiDARu předpokládají jeho tvůrci výrazně větší rozšíření tohoto optického zařízení. Do roku 2023 by se tak mělo zastoupení LiDARu v automobilech zvýšit o přibližně 60 procent.

Nový solid-state LiDAR má být přímo součástí vozidla, nikoliv tedy v podobě dodatečně namontovaného „příslušenství“. Jeho snímač má být údajně schopný během jediné sekundy detekovat až 180.000 bodů. Systém dokáže předměty zachytit až do vzdálenosti 200 metrů a to údajně s velmi vysokým rozlišením, což je jedna z klíčových věcí k tomu, aby celé zařízení správně fungovalo. A to vše v reálném čase a bez ohledu na počasí. Systém může dle informací firmy XenomatiX nalézt uplatnění třeba při řízení adaptivního podvozku vozidla.

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku