Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Yamaha TDM900: vlk v rouše beránčím

redakce AUTO.CZ
Diskuze (0)
Kdo se nechce hrbit a odolávat extrémnímu chování sportovních motorek a naháč mu přijde moc obyčejný, je tu pro něj té-dé-emka od Yamahy. Motorka stylu „all-in-one“, ale přesto tak jedinečná a bezkonkurenční.

Když Yamaha představila novou supersportovní R6 a brutální MT-01 jakožto největší esa roku 2005, byla to velká show. Pomalovaná nahá těla modelek, kapka erotiky a litry bavorského piva, takový byl INTERMOT 2004 v Mnichově. Vedle dalších modelů se v rohu krčila Yamaha TDM900, samozřejmě nejde o žhavou novinku, na stánku byla víceméně do počtu. Pro rok 2005 byla ovšem doplněna o ABS, a tak se stává ještě sympatičtější než kdy předtím. Jejímu naturelu se tato inovace náramně hodí.

Skoro legenda

Yamaha TDM900 nemá kam spěchat, je to velmi jedinečná motorka, na trhu existuje sama pro sebe, v podstatě nemá přímého konkurenta. A proto svým majitelům zatím stačí. Proč ji mají všichni rádi? Není superrychlá, kdovíjak atraktivní taky ne a nenahání automobilistům strach. Největší síla je v její univerzálnosti. Je to typ motorky, o které začnete snít, když vás popadne rozum místo vášně. I přesto vás dokáže té-dé-emka rozvášnit, a to díky silnému dvouválcovému motoru a lehké enduro příchuti.

„Cožpak takhle vypadá, enduro?“ ptáte se. To ne, ale TDM k němu nemá daleko. Stejně jako k cesťáku nebo k naháči. Je to funbike, holka pro všechno. Můžete s ní dennodenně lítat do práce, večer ji protáhnout v horských vlásenkách, v létě naložit kufry a po dálnici dojet na druhou stranu Evropy. Ve všech případech to bude pohodlné a svižně svezení – a taky originální. Supersport, naháč nebo chopper má každý, jezdí jich hodně a lidi si je pletou, ale TDM je pouze jedna.

Dvouválcový tahoun

Yamaha TDM se mezi motorkáři objevila už v roce 1992, tehdy ještě s objemem 850 cm3. Prvního přepracování se motorka dočkala o pět let později (1996). Od roku 2002 ji známe jako TDM900, po deseti letech života si TDM zasloužila novou techniku. A tak dostala do vínku nový řadový pětiventilový dvouválec o objemu 897 cm3 a místo karburátorů elektronické vstřikování, který se stará o lepší přípravu směsi. Zvětšením objemu motor získal na síle, a to ve všech otáčkách. Výkon se pohybuje okolo 86 koní, ale důležitější je krouťák 89 Nm. Důležitou inovací byla nová šestistupňová převodovka.

Jiným usazením motoru v rámu byla docíleno rozložení hmotnosti v poměru 50:50, což mělo spolu s novým rámem za výsledek mnohem lepší ovladatelnost. Místo ocelového rámu použila Yamaha hliníkový, který je o šest kilo lehčí a o 40 procent tužší. To ještě není všechno, té-dé-emka zdědila lehká kola ze supersportu R6. Díky tomu motorka zhubla více než 10 kg a suchá hmotnost se zastavila na hodnotě 190 kg. Kola mají rozměr 120/70 R18 (vpředu) a 180/60 R17 (vzadu).

Dobrá volba pro pokročilé

Yamaze to ještě pořád nestačilo, a tak ji vybavila famózními brzdami z R1, zasvěcení poznají dnes už legendární modré třmeny. Charakteru motorky odpovídá i přístrojový panel v kombinaci digitálního tachometru a analogového otáčkoměru, což je podle mě ideální řešení u každé motorky. Digitální tachometr se čte nejlépe (znám to i z auta) a tachometr s rafičkou je zatím nepřekonanou klasikou.

Jezdec má k dispozici i ukazatel paliva, dvě počítadla kilometrů a hodiny. Na delší výlety vám přijde vhod 20litrová nádrž a taky pohodlné sedlo, které vám pochválí i spolujezdec. Jak jsme už řekli, od nového roku může mít na přání i ABS. Cena okolo 300 000 Kč (ceník pro rok 2005 ještě nebyl zveřejněn) se zdá být rozumnou za tak všestranný a dospělý motocykl.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (0)