TEST Za volantem Škody Rapid 1.0 TSI: Zkusili jsme všechny verze a známe tu nejlepší! (+videa)
Škoda Auto dovezla do místa konání mezinárodní prezentace celkem pětačtyřicet rapidů v obou karosářských variantách, mě však přitahovaly pouze ty verze, které měly v tabulce motoru vyplněno 1.0 TSI. V nabídce tohoto modelu jde o novinku, která v rámci modernizace nahradila čtyřválcovou dvanáctistovku TSI, velmi dobře ji však známe už z octavie a dalších koncernových modelů. Dokonce i od Audi.
Tříválec je dostupný ve dvou variantách, přičemž tu výkonově slabší (70 kW a 160 N.m) lze párovat s manuální pětistupňovou i sedmistupňovou automatickou převodovkou. Já napoprvé sáhnul po té silnější (81 kW a 200 N.m), která spolupracuje výhradně s šestistupňovým manuálem. Pod kapotou ji měl spaceback postavený na šestnáctipalcových litých kolech o rozměru 215/45 R16.
S prvním nastartováním v podstatě žádné překvapení nepřichází. Motor je příkladně kultivovaný, na pozadí rozpravy s fotografem prakticky nebyl na volnoběh slyšet. Proč žádné překvapení? Protože v podstatě stejně se projevuje také v octavii, která jej má od modelového roku 2017 (přelom loňského května a června). Za studena jsem jej zkusil trochu protůrovat, ne moc, asi jenom na 3000 otáček, a svou tříválcovou kadenci nikterak neskrýval, že by ale šlo o něco rušivého? To ne…
Na chvíli odbočím a zavzpomínám na motor 1.2 TSI ve vyšší specifikaci (81 kW a 175 N.m). Mám s ním bohaté zkušenosti například z fabie, kde ve vyšších otáčkách vyniká příjemnou, nebojím se říci jadrnou zvukovou kulisou (samozřejmě na poměry objemové kategorie), má ale zároveň jednu nepřehlédnutelnou vadu – znatelný turboefekt. Obvykle se toho do 2000 otáček moc nedělo a za touto hranicí motor zatáhnul jako pominutý. Zkrátka takový divočák. A přesně tohle u stejně výkonné litrové verze s dokonce vyšším točivým momentem zcela odpadá.
Nechci říci, že by motor neměl dostatek síly, on jí má pocitově o chlup více než srovnatelně výkonná dvanáctistovka a stejně razantně se žene do otáček, průběh tahu je však citelně hladší a bez výraznějších neduhů spojených s přeplňováním. Už zhruba v 1500 otáčkách cítíte plynulý nástup síly, která graduje zhruba v 3500 min-1, a ještě okolo pěti tisíc otáček dovolí vozu svižně zrychlovat. Pravda, spaceback jsme nezaplnili na maximální možné užitečné zatížení, dva metrákové chlapy vpředu a plný kufr zavazadel však lze považovat za běžné denní zatížení.
Škoda Rapid Spaceback – české ceny modernizované verze | |||||
Motor | 1.0 TSI | 1.0 TSI | 1.4 TSI | 1.4 TDI | 1.6 TDI |
Zdvihový objem [cm3] | 999 | 999 | 1395 | 1422 | 1596 |
Válce/ventily | 3/4 | 3/4 | 4/4 | 3/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min] | 70/5000-5500 | 81/5000-5500 | 92/5000-6000 | 66/3000-3250 | 85/3500-4000 |
Točivý moment [N.m/min] | 160/1500-3500 | 200/2000-3500 | 200/1400-4000 | 230/1750-2500 | 250/1500-3000 |
Převodovka | 5M (7A) | 6M | 7A | 5M (7A) | 5M |
Max. rychlost [km/h] | 184 (186) | 198 | 205 | 183 | 198 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 11.0 (11,3) | 9,8 | 8,9 | 11,6 (11,7) | 9,9 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 4,5 (4,6) | 4,6 | 4,9 | 4.0 | 4,2 |
Cena Active [Kč] | 299.900 (334.900) | 316.900 | - | 359.900 (-) | - |
Cena Ambition [Kč] | 324.900 (359.900) | 341.900 | 411.900 | 384.900 (419.900) | 422.900 |
Cena Style [Kč] | 349.900 (384.900) | 366.900 | 436.900 | 409.900 (444.900) | 447.900 |
Cena Monte Carlo [Kč] | 389.900 (424.900) | 406.900 | 476.900 | - | 487.900 |
Cena Scoutline [Kč] | 398.900 (433.900) | 415.900 | 485.900 | - | 496.900 |
Testovací trasa byla klikatá, kopcovitá a místy i docela rozbitá. Jeli jsme na šestnáctipalcových kolech s pneumatikami Bridgestone Turanza a ke komfortu jízdy nešlo mít přílišné výhrady, snad jenom že se tu a tam od zadní nápravy ozvalo mírné ducnutí. Tento fakt ale dokázalo zmírnit zjištění o míře odhlučnění kabiny. Skoro jako by v rámci modernizace našel uplatnění i nový tlumicí materiál filtrující valivý hluk od pneumatik. Ty se ozvaly pouze v případě „přepáleného“ nájezdu do zatáčky, kdy se guma hrnula pod disk, a vůz přecházel do nedotáčivosti. Za normálních okolností si však nechal líbit poměrně dost a překážkou mu nebyly ani výraznější náklony v zatáčkách.
Úplně jasno zatím nemám v otázce spotřeby, protože převážně kopcovitý terén a zatáčky odběr pochopitelně zvyšují. Zhruba 50 kilometrů jsem zvládnul za 7,2 l/100 km, což na jednu stranu není špatné, ale po zkušenostech s dvanáctistovkou TSI vím, že ta to umí ještě o litr úsporněji. Tak uvidíme při velkém redakčním testu!
Automat je pro holky
Naplněn převážně pozitivními dojmy z výkonově silnějšího tříválce jsem usednul za volant slabší verze se 70 kilowatty a 160 newtonmetry, rovněž v manuální převodovkou a ve verzi spaceback, nyní však se sedmnáctipalcovými koly. Ani tady není jednotka na volnoběh téměř slyšet, jakmile jsem se však rozjel a trochu na to šlápnul, začaly na povrch vyplouvat první rozdíly. Předně mám na mysli „hutnost“ zátahu a hlučnost v nízkých i vyšších otáčkách.
Slabšímu litru trvá déle, než se nadechne, lehce po hranicí 1500 otáček se už ozývají náznaky dunění, a při požadavku lepší dynamiky mu musíte více šlapat na krk. Nejde o líné auto, slabší dvanáctistovka TSI (66 kW), která se v rapidu nadobro odebrala na odpočinek, mi ale přišla v celém spektru použitelných otáček živější. V úsecích, kde jsem se silnějším litrem vesele předjížděl autobusy i osobáky, jsem si se slabší verzí dával raději většího „majzla“ a vyjížděl do levého pruhu až ve chvílích nejvyšší nutnosti. I v tomto případě platí zatížení, které jsem popisoval výše – dva dospělí vpředu a dva pořádně nadité kufry v zavazadelníku.
Sedmnáctipalcová kola se na komfortu jízdy podepisují, rozdíly ale patrně poznáte jenom za předpokladu, že jste před malou chvílí vystoupili z vozu s menšími ráfky. I tak mi vůz přišel o chlup pohodlnější než před modernizací, a to se prý naladění podvozku měnilo pouze v souvislosti s rozdílnou hmotností nového motoru.
V tomhle autě se prvoplánově nikam neženete, což se projevilo také na spotřebě paliva. Zatímco v kopcích byla zhruba o 0,3 litru vyšší než u dynamičtější verze litru s jednaosmdesáti kilowatty, po zvolnění tempa jsem se i navzdory „záseku“ v městském provozu dostal pod sedm litrů na sto kilometrů. V příjemném světle se tam předvedl systém stop-start, který obvykle u většiny aut vypínám – motor zhasíná rychle, startuje bez otřepání, s trochou nadsázky po centimetrovém stlačení pedálu spojky.
Zbývalo už pouze vyzkoušet výkonově slabší litr v kombinaci s automatickou sedmistupňovou převodovkou. V tomto případě jsem se vrátil k šestnáctipalcovým kolům, avšak okusil karoserii liftback, která se prodává už od roku 2012 (Spaceback přišel v roce 2013). Kola nekola, liftback kvůli delšímu zadnímu převisu a tím pádem i tužším tlumičům na zadní nápravě na příčných nerovnostech trochu více podupává, to platí už od jeho uvedení na trh a v rámci modernizace se na tom vlastně nic nezměnilo.
Dalo se čekat, že se sedmistupňové DSG s dvojicí suchých spojek nebude přehnaně hrnout do řazení, a že bude raději udržovat nižší otáčky, ono však jako na potvoru miluje okolí patnácti set za minutu, kde se tříválec občas neubrání zmíněnému dunění. Ve městě to až tak nepocítíte, protože tam často otáčky „lítají“ v poměrně širokém spektru, když ale vyrazíte na venkov, nízkým hodnotám se občas nevyhnete.
Osobně jsem jednoznačně pro manuál, a pokud mám být konkrétnější, tak šestistupňový v kombinaci se silnější variantou litrového tříválce. Tento motor mi sednul více už kvůli razantnějšímu, ale zároveň citelně „vyhlazenému“ tahu. Sedmnáctitisícový příplatek oproti výkonově slabší verzi považuji za přijatelný už z toho ohledu, že při požadavku ještě silnějšího turbobenzinu musíte sáhnout po čtrnáctistovce TSI (92 kW) párované výhradně se sedmistupňovým automatem. S ním vůz nejlevněji pořídíte za 411.900 Kč (Spaceback).
Škoda Rapid – české ceny modernizované verze | |||||
Motor | 1.0 TSI | 1.0 TSI | 1.4 TSI | 1.4 TDI | 1.6 TDI |
Zdvihový objem [cm3] | 999 | 999 | 1395 | 1422 | 1596 |
Válce/ventily | 3/4 | 3/4 | 4.4 | 3/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min] | 70/5000-5500 | 81/5000-5500 | 92/5000-6000 | 66/3000-3250 | 85/3500-4000 |
Točivý moment [N.m/min] | 160/1500-3500 | 200/2000-3500 | 200/1400-4000 | 230/1750-2500 | 250/1500-3000 |
Převodovka | 5M (7A) | 6M | 7A | 5M (7A) | 5M |
Max. rychlost [km/h] | 187 (189) | 200 | 208 | 185 | 201 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 11,0 (11,3) | 9,8 | 9,0 | 11,7 | 10,0 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 4,5 (4,6) | 4,6 | 4,9 | 4.0 | 4.2 |
Cena Active [Kč] | 304.900 (339.900) | 321.900 | - | 364.900 (-) | - |
Cena Ambition [Kč] | 329.900 (364.900) | 346.900 | 416.900 | 389.900 (424.900) | 427.900 |
Cena Style [Kč] | 354.900 (389.900) | 371.900 | 441.900 | 414.900 (449.900) | 452.900 |
Cena Monte Carlo [Kč] | 386.900 (421.900) | 403.900 | 473.900 | - | 484.900 |
K vašim dotazům
V dopoledním článku s technickými daty testovaných vozů a videem jste měli možnost se v diskusi ptát na vlastní dotazy ohledně modernizované Škody Rapid a Rapid Spaceback. V následujících odstavcích se mi snad podaří odpovědět na vše podstatné, co jsem stihnul v diskusi pochytit zhruba do 17. hodiny odpolední, a na co jsem zároveň neodpověděl dosavadním v textu.
Všechny z přítomných vozů byly doslova napěchovány výbavou, verzi s halogeny, která bude na českých silnicích co nevidět k vidění, automobilka nedovezla. Zjistil jsem však, jak je to s diodovými (pouze rapid liftback), potažmo výhradně žárovkovými zadními svítilnami (spaceback). Důvodem jsou preference zákazníků nejen v České republice. Průměrný věk evropských majitelů rapidu je 49 let a liftback je patrně považován za „luxusnější“ zboží, proto dostal diody v zadních svítilnách pouze on. K automatickému přepínání dálkového a potkávacího režimu, které má vůz v kombinaci s bixenonovými světlomety, jsme se bohužel nedostali – testovací jízdy probíhaly od 11:00 do 17:00.
Informace o doporučeních prodejců, zda koupit Škodu Rapid či Fabii Combi, slyším poprvé. Osobně bych se řídil podle jízdních vlastností, protože s prostorností jsou na tom oba vozy podobně. Fabia má obecně trochu „agresivnější“ sklony vrhat se do zatáček díky diferenciálu XDS, zatímco rapid je spíše neutrální. To ale neznamená, že je horší. Vyzkoušel bych oba vozy a rozhodoval se vlastní hlavou. Ještě k motorům – ty jsou ve fabii i rapidu naprosto stejné.