Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Zagato: Diatto GT Ottovu jde do výroby

Aleš Jungmann
Diskuze (6)
Další z tradičních italských automobilek vstane z mrtvých.

Jak jsme vás již informovali z letošního ženevského autosalonu (konkrétně článek Ženeva živě: Diatto by Zagato - Ottovù project), slavná italská značka Diatto se dočká svého znovuzrození.

Pro ty, kterým značka Diatto moc neříká udělejme malou exkurzi do minulosti. Vznik společnosti Diatto, založené Guliermem Diattem, se uskutečnil před více než 170 lety, v roce 1835. Z počátku se výroba soustředila hlavně na kočáry tažené koňmi, v polovině devatenáctého století přišli Guliermovo synové Giovanni a Battista s nápadem na rozšíření výroby na tramvaje a železniční prostředky. Jedním z jejich výtvorů byl například luxusní vlak Trans Europe Express. Automobilová větev společnosti Diatto byla založena roku 1905 inženýry Vittoriem a Pietrem Diattovými (vnuci Gulierma Diatta) v Turíně. V dílnách o rozloze 6000 metrů čtverečních pracovalo tehdy na 500 dělníků, což bylo srovnatelné například s počty zaměstnanců v automobilce Fiat. Mezi válkami ale přišla krize, která ukončila výrobu automobilů. Továrna nicméně stále bojovala a živila se prodejem náhradních dílů až do jejího zavření roku 1955. Za dobu své existence stačila vyrobit přes 8.500 automobilů. Převážně se jednalo o luxusní a silné vozy s osmiválcovými či šestiválcovými agregáty. Se značkou Diatto mají spojenou svou minulost taková jména, jako Ettore Bugatti, Alfieri Maserati či Tazio Nuvolari.

Slavné doby automobilky Diatto už ovšem dávno odvál čas. V těchto dnech ale společnost Zagato oznámila, že Diatto se dočká oživení po dlouhých letech spánku. Projekt na postavení sportovního kupé Diatto GT Ottovù totiž dostal definitivně zelenou.

Postaveno bude pouze 99 exemplářů, takže exkluzivita modelu bude velká. O pohon se postará vidlicový osmiválec od výrobce Roush-Cosworth o zdvihovém objemu 4,6 l. Maximální výkon motoru je 395 kW (537 k), podle informací od výrobce ale bude moci být naladěn až na 480 kW. Diatto GT Ottovù vychází stylisticky z osmiválcového závodního vozu Diatto Grand Prix z dvacátých let minulého století. S ním dosáhl Alfieri Maserati několika ceněných vítězství (například v závodě Parma-Poggio di Berceto).

Automobil Diatto GT Ottovù je postaven velmi bytelně, hodnota pevnosti karoserie ve zkrutu je 26 kNm/stupeň. To je velmi dobrá hodnota, pro srovnání kupé Aston Martin Vantage uvádí hodnotu 27 (jeden z nejlepších klasických vozů v této kategorii je Volvo S60, které má toto číslo rovno dvaceti). Hmotnost automobilu je také díky širokému použití hliníku jen 1450 kg a díky tomu se může Diatto GT Ottovù pyšnit poměrem 2,7 kg/k. Zrychlení z 0 na 100 km/h trvá méně než 4 sekundy, maximální rychlost by měla být okolo 300 km/h. Vůz se bude prodávat jak v USA tak i v Evropě.

Aleš Jungmann
Diskuze (6)
28. 7. 2007 13:42
Jen jedno
Jen jedno se s timto kouskem da delat-do sbirky.Vyuzivat toto jako bezne vozidlo je naprosty nesmysl.
Avatar - CountachSV
28. 7. 2007 13:21
pěkný
moc hezká kárka... sice je tam trochu víc fiatu než by se mi líbilo ale přesto opravdu hezkej design... itálie jako řemen