Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Zaměstnanci Opelu protestují proti setrvání pod GM

redakce AUTO.CZ
Diskuze (1)
Téměř 10.000 zaměstnanců německé automobilky Opel se ve čtvrtek sešlo v Rüsselsheimu na protest proti setrvání podniku pod americkým koncernem General Motors.

Menší protesty se uskutečnily rovněž v továrnách ve městech Bochum a Kaiserslautern. Zaměstnanci se obávají, že GM v rámci restrukturalizace Opelu přikročí k uzavírání továren a výraznému snižování počtu pracovních míst.

Automobilka GM se tento týden rozhodla, že neprodá divizi Opel kanadskému výrobci automobilových součástek Magna International a ruské bance Sberbank, což vyvolalo v Německu velké rozhořčení. Němečtí vládní představitelé a odboroví předáci totiž prodej Opelu firmám Magna a Sberbank podporovali jako variantu restrukturalizace, která by ochránila nejvíce pracovních míst v Německu.

Generální ředitel GM Fritz Henderson včera uvedl, že Opel zaplatí většinu ze tří miliard eur (zhruba 77,6 miliardy Kč) potřebných k restrukturalizaci ze svých zdrojů. Automobilka bude nicméně rovněž žádat o pomoc některé evropské vlády. GM podle agentury AP již dříve uvedla, že v Opelu zruší zhruba stejný počet pracovních míst, jako plánovala Magna. To představuje zhruba 10.500 míst. Henderson neposkytl žádné podrobnosti o plánech na uzavírání továren. Opel nyní v celé Evropě zaměstnává kolem 50.000 lidí.

"Naše důvěra (v GM) je nyní nulová, což je jádro problému," prohlásil šéf závodní rady Opelu Klaus Franz. Současně vyzval GM, aby přišla s životaschopným plánem pro Opel. Ve čtyřech německých továrnách Opelu pracuje zhruba 25.000 lidí, napsala agentura AP.

Zaměstnanci německých továren Opelu souhlasili se snižováním nákladů, pokud by GM prodej podniku firmám Magna a Sberbank dokončila. Tato dohoda však s rozhodnutím GM ponechat si Opel padla. "Zase začínáme od nuly," uvedl Franz.

Premiér spolkové země Hesensko Roland Koch varoval GM, aby "nemaximalizovala zisk braním německých zaměstnanců za rukojmí". Franz zase obvinil americkou společnost z "hrozeb, vydírání a zastrašování".

Německá vláda byla srozuměna s tím, že novým majitelům Opelu pomůže s revitalizací podniku. Berlín byl v září připraven poskytnout konsorciu v čele s Magnou finanční pomoc v objemu 4,5 miliardy eur (asi 117 miliard korun). Německá vláda již poskytla Opelu překlenovací úvěr 1,5 miliardy eur, který nyní bude chtít zpátky.

Společnosti Magna a Sberbank, které měly v Opelu získat 55procentní podíl, chtěly automobilku využít k agresivní expanzi na ruském trhu. Ruský premiér Vladimir Putin dnes uvedl, že postup GM demonstruje všeobecně "pohrdavý" přístup firem ze Spojených států k evropským partnerům.

Británie rozhodnutí GM ponechat si Opel na rozdíl od Německa přivítala. Britští zaměstnanci Opelu se stejně jako jejich španělští a belgičtí kolegové obávali, že německé závody Opelu by vzhledem k podpoře ze strany německé vlády byly před důsledky restrukturalizačních opatření chráněny lépe než továrny v jiných zemích.

Britský ministr obchodu a podnikání Peter Mandelson dnes uvedl, že z rozhodnutí GM neprodávat Opel budou těžit daňoví poplatníci v Evropě, zejména v Británii, Německu a Španělsku. Dodal, že britští zaměstnanci budou zřejmě spokojenější, pokud jim zůstane současné vedení, než kdyby přišli noví majitelé.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (1)