Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Zástupce Mazdy vysvětlil, proč má elektrická MX-30 tak malé baterie

Ondřej Mára
Diskuze (56)

Když Mazda představila svůj první elektromobil, všechny nás celkem zarazila poměrně malá kapacita baterie. Mazda však má své důvody.

První masově vyráběný elektromobil Mazdy ukrývá pod kapotou elektromotor o výkonu 106 kW, který čerpá energii z akumulátoru o kapacitě 35.5 kWh. Výsledkem je tak dojezd pouze 210 kilometrů na jedno nabití, což je na dnešní poměry překvapivě málo.

Již během představení nového modelu však Mazda obhajovala toto řešení hned dvěma důvody. Tím prvním je statistika, podle které nenajede průměrný Evropan za den více než 50 kilometrů. Druhým důvodem by pak měly být zábavné jízdní vlastnosti, kterým velké (a těžké) akumulátory často brání.

Nyní však zástupce automobilky promluvil ještě o jednom důvodu, který tentokrát zohledňuje životní prostředí. Christian Schultze, ředitel a hlavní manažer evropského výzkumného a vývojového oddělení automobilky Mazda, v rozhovoru pro Automotive News uvedl, že velikost akumulátoru byla zvolena i kvůli zodpovědnému přístupu k emisím CO2.

Jak to chápat? Podle Schultzeho jsou celkové emise Mazdy MX-30, tedy za celý její životní cyklus, srovnatelné zhruba s naftovým hatchbackem Mazda 3. A to právě díky malé baterii. Dokonce i v případě výměny menšího akumulátoru po nájezdu cca 160.000 km by celkové emise Mazdy MX-30 měly zůstat na úrovni srovnatelné s naftovým hatchbackem.

Podle Mazdy mají elektromobily s baterií o velikosti 95 kWh podstatně vyšší emise CO2 již od prvního dne. A to jak kvůli náročnější výrobě větší baterie, tak kvůli vyšší spotřebě elektrické energie. V případě výměny větší baterie, řekněme opět okolo 160.000 km, pak emise CO2 opět výrazně vzrostou.

Mazda se tak snaží přistupovat k elektrifikaci naprosto jinak, než jak jsme zvyklí od většiny světových výrobců elektromobilů. Něco takového nás ale u Mazdy vlastně ani příliš nepřekvapuje. Je to totiž stále jedna z mála automobilek, která se snaží dělat věci po svém. A to si zaslouží přinejmenším respekt.

Ondřej Mára
Diskuze (56)

Doporučujeme

3. 1. 2020 16:11
Re: Km proběh
Jojo, přesně tak, když jsem dojížděl do kanceláře na P4 Pankrác z Velkých Popovic, tak to bylo s MHD. 90minut, a když ve Vršovicích spadla trolej tak třeba 3hodiny. A když jsem bydlel v Praze, tak do práce jsem to měl cca 50 minut. To je prostě fakt. Tak to prostě je. I moje kolegyně z Kladna dojíždí na P4 cca hodinu a půl. Každý holt nemá pracoviště pět minut pěšky od místa bydliště. Teď dělám práci, kde pracoviště je celá ČR, a holt někdy to je tím autem 3-4h, někdy 1,5h, někdy 20 minut, a někdy se vrátím domů ve 3 odpoledne a někdy v deset večer, tak to prostě je.
3. 1. 2020 09:07
Re: Re:Re: Mala baterie
Tak pokud se omezíš pouze na Prahu tak OK. Ale neumím si představit jak do práce Kladno-Praha,Stodůlky absolvuju MHD. Jednou jsem to udělal a jedna cesta je 95min/25min autem. Bez auta si život představit prostě neumím.
Chápu ale že pražák nevytahující nohy z města auto moc nepotřebuje. Už se docela rozmáhá carsharing takže teoreticky na občasný vyjetí z bubliny to asi bude dobrá a eko/ekonomická volba.
2. 1. 2020 12:46
Re: Km proběh
Battery management je hromada elektroniky a pokud by byl u mobilu jako u BEV, tak bude dražší a výrazně větší :)
Avatar - xxc
2. 1. 2020 12:08
Re: Km proběh
Ja som velmi zvedavy, kolko tie baterie v aute vydrzia. Aky dovod maju v drahych mobiloch davat bateriu bez manazmentu? Alebo do notebooku? Je to obrovske nicenie zivotneho prostredia, ak je to tak.
2. 1. 2020 11:04
Re: Re:Re: Mala baterie
Tak s tím prvním nesouhlasím, znám se s lidma co spravují sítě ČEZ, a rovnou mi řekli, že tímto tempem to potrvá desítky let a vesnice se dělají jako poslední. Naopak souhlasim tím, že nejlepší auto je to, co se nevyrobi, sám auto nevlastním a dá se to, v Praze v pohodě, mimo Prahu holt taxík a nebo MHD. Děti jsou zvyklé chodit po svých :)