Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Mazda RX-Vision
Mazda RX-Vision
Mazda RX-Vision
Mazda RX-Vision
14 Fotogalerie

Šance na vznik Mazdy RX-9 prý rostou. A to i díky elektromobilům

O sportovním modelu Mazda RX-9, který by měl pohánět rotační motor, se spekuluje již řadu let. V současnosti však prý jeho šance na vznik rostou, naznačil nepřímo zástupce automobilky.

Když Mazda v roce 2015 představila působivý koncept RX-Vision, probudila ve svých fanoušcích touhu po návratu sportovního modelu s rotačním motorem. Vždyť výroba modelu RX-8 skončila již v roce 2012. V posledních letech však slýcháme pouze samé spekulace, které každou chvíli tvrdí něco jiného. Jak se ale na věc dívají lidé z Mazdy?

Podle britských kolegů z AutoCaru, kteří mluvili s šéfem vývojového oddělení, jsou v současnosti šance na vznik RX-9 poměrně slušné. Stále se však bude jednat o běh na dlouhou trať, ve kterém by měly podstatnou roli sehrát i elektromobily. Ptáte se, jak je to možné?

Mazda totiž dlouhodobě hovoří o využití rotačních motorů v roli tzv. „prodlužovače dojezdu.“ Poprvé by se přitom v této roli měl objevit již pod kapotou jedné z verzí modelu Mazda Mx-30, která byla zatím představena pouze jako tradiční elektromobil. Do budoucna však v Mazdě počítají s využitím rotačních motorů i u plug-in hybridů a modelů na alternativní paliva, jako je LPG nebo vodík.

Jinými slovy, Mazda plánuje masivně investovat do dalšího vývoje technologie rotačního motoru, což podstatně přiživuje i šanci na vznik sportovního kupé právě s rotační pohonnou jednotkou. Otázkou je, jak dlouho to potrvá.

Ichiro Hirose, šéf výzkumného a vývojového oddělení Mazdy, k tomu dodal: „Flexibilní rotační motor je podstatným řešením pro technologie elektrifikace. Je kompaktní, lehký a výjimečný v oblasti hluku, vibrací a chodu. Různým použitím rotačního motoru můžeme vylepšit jeho náklady na provoz – to znamená, že zmenšíme překážku v jeho zabudování do sportovního vozu. Skutečně si přeji, abychom si tohle auto obhájili. Sníme o tom, samozřejmě.

Vzhledem k neustále přísnějším emisním pravidlům je však téměř jisté, že RX-9 bude potřebovat nějakou tu elektrickou výpomoc. A tuto teorii potvrdil i Ikuo Maeda, designový šéf automobilky. „Pokud se podíváme na rotační motor, bylo by nesmírně náročné dosáhnout splnění environmentálních podmínek. Mazda hledá hledá pro svá vozidla různé kombinace technologií. Pokud najdeme nějakou vhodnou a odpovídající kombinaci (pro sportovní vůz), mohlo by to být dobré řešení,“ cituje Maedu web Autocar.

Obhájit vznik sportovního modelu s rotačním motorem však nebude nic jednoduchého, což si Maeda velice dobře uvědomuje. „Je těžké soustředit se jen na výzkum sportovních modelů s rotačním motorem, ale chceme vidět, jak dokážeme rozvinout technologii tímto typem testů (s rotačním motorem v roli prodlužovače dojezdu). A samozřejmě i my sníme o tom, že v budoucnosti budeme mít sportovní vůz typu RX.

Pracím na novém modelu s rotačním motorem navíc nahrává i relativně nedávný únik technického nákresu, který ukazoval přední část sportovního vozu. Malý motorový prostor pak naprosto ideálně nahrával využití právě kompaktního rotačního motoru.