Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Mazda MX-30
Mazda MX-30
Mazda MX-30
Mazda MX-30
27 Fotogalerie

Mazda MX-30 oficiálně: První elektromobil vás překvapí, ale ne dojezdem. Známe českou cenu

Japonská automobilka představuje finální podobu svého prvního sériového elektromobilu. Je to městský crossover, který má nabídnout hlavně hravé jízdní vlastnosti.

Automobilka Mazda si šla vždy svou vlastní cestou, ať už hovoříme o zachování vymírajících atmosférických motorů či revoluční technologii Skyactiv-X. Také Japonci ale nakonec uznali, že ani oni se neobejdou bez elektromobilu v nabídce. A svůj zbrusu nový model čistě na elektřinu teď představují na domácím autosalonu v Tokiu. Přivítejte Mazdu MX-30!

Video placeholder
Mazda MX-30 oficiálně: První elektromobil značky Mazda překvapí • Mazda

Nový městský crossover je 4395 mm dlouhý a 1795 mm široký, což jsou do puntíku stejné parametry, jakými se chlubí i nedávno představené SUV CX-30. Shodný je rovněž rozvor s hodnotou 2655 mm. Jen výška se liší, elektromobil je 1570 mm vysoký, což je o 30 mm více než v případě konvenčního crossoveru.

Pokud jde o techniku, pohonné ústrojí e-Skyactiv spoléhá na jediný elektrický motor, jenž disponuje výkonem 106 kW. V útrobách najdeme rovněž lithium-ionotou baterii s kapacitou 35,5 kWh. To ve srovnání s ostatními elektrickými SUV na trhu není moc a kapacita avizuje dojezd 210 kilometrů na jedno nabití. Mazda pro to má dva důvody: jednak říká, že průměrný Evropan nenajede denně více než 50 kilometrů, zadruhé chce lidem nabídnout i s elektrickým pohonem slušné jízdní vlastnosti, čemuž větší (a logicky těžší) akumulátory mohou bránit.

Novinka hodně myslí na životní prostřední, například obložení dveří je tvořeno z vláken vyrobených z recyklovaného plastu. Velkým překvapením jsou tzv. „sebevražedné dveře“, které se na obou stranách otevírají od sebe. Na voze Mazda se neobjevují poprvé, vždyť takové řešení nabízela už sportovní RX-8. I díky tomu má interiér působit vzdušnějším a prostornějším dojmem.

Zatímco volant a umístění obrazovky multimediálního systému už dobře známe z jiných vozů japonské značky, plovoucí středová konzola je zbrusu nová. Přináší druhou dotykovou obrazovku, na které nastavíte například teplotu a další funkce elektromobilu. Součástí je rovněž volič samočinné převodovky a otočný ovladač pro ovládání možností horního displeje. Pod středovou konzolou si můžeme všimnout schránky s dobíjecími konektory, kam se vejde například chytrý telefon.

Jak už jsme říkali, Mazda s novým elektromobilem slibuje především skvělé jízdní vlastnosti – vynikající odezvu na sešlápnutí plynového pedálu s plynulým nástupem dynamiky, která řidiče potěší. Čím vším chtějí Japonci zákazníky přesvědčit, to zatím zůstává tajemstvím. Na podrobnější technické parametry si ještě budeme muset počkat. Sázka na nižší dojezd v době, kdy ho potenciální zákazníci berou jako jeden z klíčových parametrů, je minimálně hodně odvážná. Ale ukazuje, že Mazda zase jednou vykročila vlastním směrem.

Z počátku bude k dispozici verze First Edition s bohatou, zatím blíže nespecifikovanou výbavou. Ta bude startovat na částce 899.990 Kč. Systém předobjednávek na novou Mazdu MX-30 už byl spuštěn, první kusy mají k zákazníkům zamířit ve druhé polovině příštího roku.