Zavřou globální automobilky své továrny v Rusku?
Americký portál Wards Auto přišel s poněkud překvapující informací, týkající se ruského trhu. S odvoláním na analýzu společnosti Roland Berger informuje, že by velké automobilky mohly v Rusku ukončit své výrobní aktivity a dát přednost dovozu svých výrobků. Důvody však nemají nic společného s válkou na Ukrajině (i když, kdo ví...), měly by být čistě ekonomické.
V Rusku totiž dochází ke spojení dvou faktorů do jednoho problému. Tím prvním je pokles ruského trhu s automobily - letos zatím o 6 %, nicméně s vyhlídkou propadu 26-30 % ve zbytku roku, přičemž by se tato situace měla opakovat několik dalších let. To by znamenalo, že v roce 2018 by trh klesl z předpokládaných 3,6 milionu prodaných aut na 2,3 milionu.
Jistě, 2,3 milionu aut je stále ještě obrovské číslo, nicméně dohoda s WTO Rusko zavazuje k postupnému snižování dovozních cel ze současných 25 % až na 15 % v roce 2019, čímž se import na tento trh citelně zlevní. Když k tomu přidáme skutečnost, že většina automobilek má v Rusku jen malé závody, stane se výroba nekonkurenceschopná a nerentabilní, protože současně budou končit i ekonomické pobídky ruské vlády, které výrobu dnes činí zajímavější oproti dovozům údajně pouze o 5-10 %. Jmenovitě by mělo jít o PSA, BMW, SsangYong, Opel, Audi a řadu čínských značek.
Jsou ovšem i automobilky, které jsou ohledně situace v Rusku optimistické, Ford chce v rámci svého joint-venture v Rusku vybudovat příští rok motorárnu a v roce 2016 chce dosáhnout 60% podílu lokalizace a tamní produkci. Skepsi analytiků nesdílí prozatím ani BMW, které je též přesvědčeno o rentabilitě svých ruských aktivit.
Roland Berger nicméně předpokládá, že koncem dekády bude podíl dovezených aut do Ruska činit 67 %, zatímco výroba světových automobilek v Rusku bude činit 26 % trhu, oproti současným 52 %.