Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Harmonizační kódy avizující omezenou schopnost řídit zaznamenávají úřady na zadní stranu řidičáku do kolonky pod číslem 12
Autoškoly by musely v případě zkoušek řidičů seniorů nad 70 let prověřit až stovky tisíc těchto osob ročně
Platný doklad o schopnosti řídit motorová vozidla musí šoféři nad 65 let vozit u sebe při každé jízdě
Hlavní slovo u posuzování schopnosti seniorů řídit motorová vozidla má u nás stále praktický lékař
14
Fotogalerie

Zdravotní prohlídky seniorů nad 70 let: Potřebují další zkoušky?

Jako blesk z čistého nebe zasáhla řidiče seniory zpráva, že Brusel hodlá zavést pravidelné přezkušování motoristů nad 70 let. Jak by to mělo vypadat a co na to Češi?

Evropská komise (EK) se vytasila s nápadem, jak zajistit, aby v Evropě klesala nehodovost. Tlačí ji k tomu závazek snížit do roku 2030 v zemích Unie počet úmrtí za volantem na 10.000 případů ročně. Moc se jim to nedaří. V současnosti, soudě podle dat z roku 2022, zemřelo na silnicích 20.600 Evropanů, tedy více než dvojnásobek plánované hladiny konce desetiletí.

Chce jí mimo jiné dosáhnout i tím, že pro motoristy seniory nad 70 let připravuje zkoušku prokazující jejich schopnost zvládat řízení i v tomto věku. Navíc s pětiletou periodicitou. „Podle původní směrnice členské státy zkrátit dobu platnosti lékařských prohlídek mohly, nyní je to stanoveno jako povinnost,“ říká k novele advokát Ondřej Horázný.

Jak si to EK v reálu představuje, zatím není známo. Jedná se o čerstvý návrh, který se teprve bude precizovat. Prosakuje pouze fakt, že důležitou roli budou hrát v konečné podobě normy jednotlivé členské státy.

Video placeholder
Martin Vaculík, upoutávka na Premium • Auto.cz

Tento článek je součástí balíčku AUTO+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!