Ženeva živě: Lexus IS - první diesel!
Náhradník dlouhověkého nejmenšího Lexusu bude o citelných 9 cm delší a o 75 mm širší, tím seznam změn pouze začíná. Na předpokládaný dlouhý životní cyklus se připravil dobře - pojal totiž do svého portfolia maximum v současnosti dostupných špičkových technologií a při jeho konstrukci bylo ve velké míře užito pokročilých kovů, zejména hliníku (kapota).
Design pochopitelně vychází z úspěšného předchůdce, přesto přináší zcela nové prvky, převzaté z konceptů LF-S a LF-C a poprvé užité v nové generaci GS. Ladný profil je doplněn dotaženými detaily a charakteristickými identifikátory - např. vertikálně žebrovanou maskou. V interiéru je kromě uměřeného luxusu, inspirovaného tradičními japonskými kulturními principy, k nalezení i o 60 mm prodloužený rozvor a multimediální elektronika poslední generace; kromě nejnovějšího satelitního navigačního systému i audio se 13 reproduktory, schopné přehrát mp3 i wma, případně signál z externího zdroje. Na přání je k dispozici high-end Mark Levinson se 14 reproduktory špičkové kvality a měničem na 6 DVD.
Podvozek je z velké části sestaven z hliníku a vysokopevnostní oceli, vpředu používá dvojitá příčná ramena a vzadu víceprvkovou nápravu. Kvalitním jízdním vlastnostem sekundují i dva moderní agregáty - přímovstřikový dvaapůllitrový šestiválec, na rozdíl od původního IS vidlicový. Disponuje variabilním časováním sacích i výfukových ventilů a poskytuje velmi kultivovaných 150 kW a 250 Nm. Daleko zajímavější je ovšem druhý motor - vůbec první vznětový pod kapotou Lexusu. Jedná se o čtyřválec common-rail 2,2 L, představený již v Avensisu a vyvíjející na svou objemovou třídu rekordních 130 kW a zejména 400 Nm. Vstřikovací tlak 1800 bar a až čtyři vstřiky v jediném cyklu spolu s extrémně nízkým kompresním poměrem 15,8:1 a unikátním čtyřcestným katalyzátorem, eliminujícím i pevné částice, udržuje tento motor na aktuální technologické špičce.
Oba motory jsou spojeny s ručně řazenou šestistupňovou převodovkou, která může být v případě zážehového šestiválce nahrazena samočinným ústrojím s možností sekvenčního řazení tlačítky přímo na věnci volantu. Do seznamu bezpečnostních zkratek kromě adaptivního tempomatu ACC přináší i integrovaný systém jízdní stability VDIM (Vehicle Dynamic Integrated Management), zahrnující ABS, TRC (TRaction Control), VSC (Vehicle Stability Control) a EPS (Electronic Power Steering).
V nejvyšší míře bylo myšleno i na bezpečnost, o čemž svědčí standardní montáž 10 airbagů, vč. dvou kolenních, a tzv. PCS (Pre-Crash Safety system), který pomocí radaru a hodnot z čidel rychlosti, natočení volantu a příčného zrychlení dokáže předvídat blížící se karambol a uvést s předstihem v činnost některé systémy, jako např. předpínače bezpečnostních pásů, nebo brzdový asistent. Větší jsou i použité airbagy.
Po návratu z Ženevy zveřejníme tradiční rozsáhlou přílohu věnovanou Ženevskému autosalonu. (přes 1000 fotografií, videa, podrobný přehled novinek)
Odkazy na minulé autosalony: