Zetor Forterra HSX: Unikátní řešení
Typová řada současně nabízených traktorů Zetor obsahuje sedm modelů s názvy Major, Forterra HSX, Proxima Power, Proxima Plus, Proxima, Proxima Cabrio a Antar.
Výjimečná Forterra
Ve standardním provedení je oceněný model Forterra HSX, stejně jako všechny modely této řady osazené moderní technologií s přenosem točivého momentu a reverzací Power Shuttle. Kromě toho jsou traktory standardně vybavovány systémem HitchTronic.
Funkce samočinné regulace zadního tříbodového závěsu HitchTronic spočívá v automatickém přizpůsobení polohy nářadí parametrům terénu, což výrazně zjednodušuje práci traktoristy.
Software systému dovoluje předvolbu nastavení hloubky zpracovávané půdy a automatická regulace sama přizpůsobí další nastavení traktoru v celém průběhu práce. Přitom je při spuštěné automatické regulaci HitchTronic samozřejmostí zachování všech dosavadních funkcí elektronické regulace zdvihacího mechanismu na vozidle.
Úspora paliva při větší práci
Traktorista také může kdykoli změnit automatickou regulaci zpět na manuální a opět sám ovládat nastavení veškerých výkonových i polohových parametrů práce. Spuštění systému HitchTronic se provede otočením potenciometru (silová/polohová regulace) do červeného pásma, načež se druhým potenciometrem upraví pracovní hloubka. Po nastavení je změřen půdní odpor a použit jako výchozí hodnota pro automatickou regulaci tříbodového závěsu. Při změně nastavení či podmínek je půdní odpor změřen znovu a automatická regulace probíhá dle aktuální situace.
Snímač měření půdního odporu se řídí silovou reakcí čepů spodních ramen tříbodového závěsu neseného nářadí. Efektivita HitchTronic spočívá v tom, že dobré pracovní výsledky se stávají do značné míry nezávislými na schopnostech traktoristy, jakosti půdy a typu zařízení. V porovnání s manuálním neoptimálním nastavením bylo prokázáno, že spuštěný HitchTronic vede jak k úspoře paliva, tak i podstatnému zvýšení produktivity práce.
Pohon
Do modelové řady Forterra patří pět výkonových verzí traktorů s rozvorem náprav 2390 mm, celkovou délkou 4670 mm, šířkou přes zadní blatníky 2164 mm a výškou k ústí výfuku 2757 mm. Čtyřválcové řadové vznětové motory Zetor s turbodmychadlem o objemu 4156 cm3 splňují požadavky emisního stupně Tier III a jsou upraveny na spalování biopaliv. Používá se filtr pevných částic.
K výběru jsou verze 100 (71 kW/ /96 k), 110 (79 kW/107 k), 120 (86 kW/117 k), 130 (95 kW/130 k) a 140 (100 kW/136 k). Delší rozvor přinesl spolehlivější stabilitu, dalším prvkem bezpečnosti je spínač zabudovaný v sedadla řidiče, který zabraňuje spuštění motoru, pokud řidič nesedí na sedadle. Nová konstrukce přinesla i snazší manuální řazení převodových stupňů včetně reverzace při zatížení. K dispozici je celkem 30 rychlostních stupňů plus stejný počet zpětných. Přibyla i výkonnější hydraulika a v kabině přehledný barevný displej. Úsporný provoz dovoluje plánování provozního režimu bez doplňování nádrže, neboť při objemu 225 litrů vydrží na celý pracovní den.
Převodovka
Plně synchronizovaná pětistupňová převodovka s třístupňovým násobičem točivého momentu a zpětným chodem umožňuje řazení pod zatížením a vyznačuje se automatickým řazením násobiče. Reverzace se řadí elektrohydraulicky přes vícelamelové mokré spojky.
Kabina
Nová prostornější kabina s účinným větráním a klimatizací je bohatě prosklená, zadní okno je vyklápěcí s aretací. Řidiči nabízí přístrojovou desku s barevným panelem LCD, dobře čitelným téměř za každého osvětlení. Poskytuje řadu informací o hodnotách provozních veličin v reálném čase a další data z elektronického systému CAN s protokolem pro jednoduché řízení servisu.
Hydraulika a PTO
Dva pomocné válce hydrauliky s provozním tlakem 20 MPa a se zvýšeným výkonem 70 litrů/min zabezpečují rovnoměrné zatížení traktoru a zdvihací sílu až 70 kN. V zadním panelu je přehledné ovládání tříbodového závěsu buď ručně tlačítky na zadním blatníku nebo automaticky systémem HitchTronic. Traktor umožňuje práci s neseným nářadím, např. pluhem, připojení dalších pracovních jednotek nebo brzděného přívěsu. Všechna hydraulická a elektrická propojení jsou na zadním panelu přehledně uspořádána.
STEtronic 01.1
Traktory Zetor jsou vybaveny standardním automatickým řazením třístupňového násobiče točivého momentu. Po nastavení otáček pro podřazování a otáček pro řazení nahoru se tyto hodnoty uloží do paměti a jsou používány jako limity pro řazení. Při zapnutém automatickém řazení podle otáček a v polním režimu se při sešlápnutí spojky vždy pod zatížením zařadí nejnižší převodový stupeň. Podobné automatické řazení je k dispozici i pro silniční provoz.
Model | 100 | 110 | 120 | 130 | 140 |
Provozní hmotnost (kg) | 4476 | 5231 | 5616 | 5816 | 5761 |
Motor Stage III A | Zetor 1005 | Zetor 1305 | Zetor 1405 | Zetor 1505 | Zetor 1605 |
Motor Stage III B | Zetor 1006 | Zetor 1306 | Zetor 1406 | Zetor 1506 | Zetor 1606 |
Výkon (kW/ot. za min) | 71/2200 | 79/2200 | 86/2200 | 95/2200 | 100/2200 |
Točivý moment (N.m)/max. navýšení (%) | 401/31 419/31 | 450/32 451/32 | 491/31 482/32 | 536/30 540/36 | 581/34 570/34 |
Převodovka | mechanická pětistupňová s třístupňovým automatickým násobičem | ||||
Řazení | plně synchronizované | ||||
Převodové stupně | 30 vpřed/30 vzad | ||||
Řízení | hydrostatické | ||||
Max. rychlost (km/h) | 40 | ||||
Vývodový hřídel | závislý/nezávislý s vícelamelovou spojkou | ||||
Otáčky zadní vývod. hřídele (1/min) | 640/1000 (na přání 750/1000) | ||||
Zvedací síla (kN) | na konci spodních táhel max. 70 | ||||
Klimatizace | manuální, u modelů 100 a 110 na přání |
Autor: Vlastimil ŠORM