Zimní výbava – především zimní pneumatiky
Ta platí od 1. července 2008 a mění původní vyhlášku 30/2001 v několika málo bodech, více naleznete např. na serveru e-pravo.cz.
V čem spočívá?
Pro řidiče tato úprava přináší novou povinnost používat zimní výbavu na úsecích označených dopravní značkou „Zimní výbava“ a „Zimní výbava konec“ a to v období od 1. listopadu do 30. dubna. Doba platnosti může být upravena dodatkovou tabulkou s odlišnou dobou platnosti. Příkaz platí pro vozidla kategorií M a N - motorová vozidla, která mají nejméně 4 kola a používají se pro dopravu osob (M) nebo nákladů (N).
Co je zimní výbava?
Primárně se zimní výbavou myslí zimní pneumatiky, alternativou je pak použití sněhových řetězů. Přestože použitím sněhových řetězů splníte příkaz daný značkou, odborníci doporučují pro osobní a dodávková vozidla použití zimních pneumatik, čímž sami sobě zajistíte bezpečnost nejen v kritických úsecích našich silnic.
- vozidla do 3500 kg zimní pneu na všech kolech s min. hloubkou dezénu 4 mm
- vozidla nad 3500 kg zimní pneumatiky na všech hnacích kolech s min. hl. dezénu 6 mm
Jak poznám zimní pneu?
Sama nová vyhláška neupřesňuje, co jsou zimní pneumatiky, ale dle (§21 odst. 2 vyhl. 341/2002 Sb. se za zimní pneu považují ty, které nesou na bočnici označení M+S (z anglického Mud and Snow, tedy bláto a sníh). U osobních a dodávkových vozidel je situace prostá - na našem trhu existují 3 kategorie pneu:
- letní
- zimní (M+S)
- celoroční (M+S)
Všeobecně jsou již známy rozdíly ve směsi zimní pneumatiky a letní pneumatiky. Letní směs pneumatiky pod teplotou +7°C ztrácí přilnavost, naopak zimní pneumatiky jsou konstruovány pro teploty od 7 do -25°C. Další velmi důležitou vlastností u zimní pneumatiky je dezén. Ten mívá mimo většího poměru prořezání (větší drážky ve vzorku) potřebného pro odvod břečky a vody, také především velký počet lamel, které dělí dezénový blok a činí jej tak pružnějším. Zároveň tak vzniká větší počet hran, které jsou potřebné pro přilnavost na nejkluzčím povrchu. Jednoznačně zimní pneu poznáte dle sněhové vločky na bočnici.
Vločka je zárukou, že se jedná o opravdové zimní pneumatiky. M+S vyhoví zákonu, ne bezpečnosti.
Patrné rozdíly dezénu zimní a letní pneumatiky.
Celoroční pneumatiky jsou specifickou kategorií, kterou doporučujeme především do oblastí ČR s mírnou zimou (např. Jižní Morava) a to spíše jen tzv. svátečním řidičům s malým kilometrovým proběhem. Celoroční pneumatiky jsou vždy kompromis vlastností letní a zimní pneumatiky. Často jsou poměrně drahé a ne tak dostupné jako letní či zimní.
OffRoad zimní pneumatiky
Horší je to v kategorii offroad pneumatiky, kdy je označení M+S používáno prakticky pro všechny dezény. V době rychlých a silných SUV, vyžadujících již čistě silniční vzorky, je toto již nevyhovující označení. Jednoznačné doporučení pro běžná SUV provozovaná na silnicích je: „čistokrevné zimní pneumatiky“ – pro bezpečnost nejen vaši.
Jaký je postih?
Za porušení této vyhlášky bude řidičům hrozit ztráta 1 bodu a pokuta až 2000 Kč. Mnohem horší důsledky řidiče čekají v případě nehody. Pokud v označeném úseku pojedete bez povinné výbavy, porušujete tím vyhlášku. Můžete být označen za viníka nehody, a pojišťovna nemá povinnost hradit Vámi způsobenou škodu z Vašeho povinného ručení a stejně tak nemá povinnost plnit škodu z havarijního pojištění.
Doporučujeme zimní pneumatiky
Je mnoho argumentů, počínaje rizikem finančních škod, konče nebezpečím zranění či ztráty života, které hovoří pro přizpůsobení výbavy vozidla zimním podmínkám. Jakékoli značkové zimní pneumatiky jsou lepší než nejdražší letní. Pro zajímavost přinášíme orientační ceny nejběžnějších rozměrů a jejich porovnání s letními pneu.
Rozměr | Zimní (cena od) | Letní (cena od) |
165/70 R 13 | 725 Kč | 713 Kč |
165/70 R 14 | 918 Kč | 808 Kč |
185/60 R 14 | 913 Kč | 858 Kč |
195/65 R 15 | 1054 Kč | 1004 Kč |
205/55 R 16 | 1747 Kč | 1467 Kč |
225/45 R 17 | 2806 Kč | 1935 Kč |
225/40 R 18 | 3466 Kč | 3025 Kč |
Značky v porovnání: Barum, Kormoran, Sava, Matador, Fulda.