Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

ABT v Ženevě 2010

Michal Fokt
Německý specialista na koncernovou techniku se 113letou tuningovou tradicí přivezl letos do Palexpa čtyři novinky. Ve třech případech jde o úpravy vozů Audi, v jednom o Volkswagen.

ABT R8 Spyder

„Rychlý, i když stojí“ – to je filozofie, jíž se u ABT řídili, když navrhovali úpravu pro otevřenou verzi Audi R8. Maska chladiče, nástavce nárazníků a prahů, k tomu 20palcová kola, nebo speciální, odlehčená, o rozměru 19 palců. To dodá už tak zdařilému ingolstadtskému roadsteru potřebou porci „šťávy“ navíc, aniž by to nějak zásadně změnilo k horšímu hmotnost. Všechny díly jsou totiž vyrobeny z karbonu.

Lepší ovladatelnost na silnici zase poskytnou snížené sportovní pružiny ABT, a když už jsme u toho vylepšování techniky, za lakonicky znějící položkou ABT Power se skrývá nárůst výkonu 5,2litrového FSI z 386 na 441 kW. Není divu, že si ABT R8 Spyder dá stovku jako by nic za 3,8 s a dokáže se rozjet na rychlost 320 km/h.

ABT AS8

Tuningu se u ABT neštítí, ani když jde o luxusní limuzínu – v tomto případě novou generaci Audi A8. Kreace ABT AS8 by svým názvem mohla vyvolat dojem, že jde o úpravu, která má manažerům se závodnickými sklony dát verzi S8 dříve, než automobilka sama. Ale je to trochu jinak.

Základem úpravy z Kemptenu je totiž v tomto případě turbodiesel – konkrétně vidlicový osmiválec 4,2 l s výchozími 257 kW a 800 Nm. U něj sice ABT ponechal původních 800 Nm, výkon však zvedl na zajímavějších 283 kW.

A protože je A8, potažmo AS8 určena pro „sportovní gentlemany“, jak praví sám pan Abt, je aerokit jen velmi decentní. Zahrnuje jemné modifikace obou nárazníků, nástavce prahů a třídílné zadní křidélko. Vzhled dále umocní volitelná dvaceti- nebo jedenadvacetipalcová kola, která lze u ABT objednat včetně příslušných pneumatik.

ABT R8 GT R

ABT R8 GT R, vycházející z Audi R8 5.2 FSI quattro, představoval asi vrchol palety ženevských novinek firmy ABT Sportsline.

Bavorská společnost při jeho stavbě využila své bohaté zkušenosti z motoristického sportu a stvořila supersport, který je inspirován závodními verzemi „erosmičky“.

V případě ABT R8 GT R se totiž nejedná pouze o Audi R8 s vyšším výkonem a sadou spoilerů, ale o supersport, jehož úpravce v zájmu vylepšení jízdní dynamiky důkladně zapracoval i na snižování hmotnosti. Z toho důvodu je kapota, přední spoiler, nástavce prahů, difuzor, stavitelný spoiler na zádi, vnější zpětná zrcátka, panely dveří a několik dalších dílů vyrobeno z karbonu. Na odlehčení o 100 kg oproti výchozímu desetiválcovému R8 se podílejí i boční okna z polykarbonátu.

Pozornost úpravců směřovala i k pohonné jednotce a díky jejich péči nabízí motor V10 výkon 456 kW, zatímco sériové Audi R8 disponuje „jen“ 386 kW. Odlehčené kupé ABT s vyšším výkonem akceleruje z 0 na 100 km/h za 3,2 s a z 0 na 200 km/h zrychlí za 9,9 s a jeho maximální rychlost činí 325 km/h. Pro srovnání - sériové Audi R8 5.2 FSI quattro zvládne stovku za 3,9 s a dosahuje maximální rychlosti 316 km/h.

Na úpravy karoserie a pohonné jednotky navazují změny v podvozku, které představují stavitelné tlumiče ABT Sports a výkonnější brzdový systém s keramickými kotouči. Sériová kola nahrazují disky ABT CR Superlight o rozměrech 9×19 palců vpředu a 11×19 palců vzadu. Každé přední kolo váží jen 8,2 kg, zadní pak 10,2 kg. Doporučeným obutím jsou polozávodní Michelin Sport Cup.

Inspirace závodními vozy se u R8 GT R neprojevuje pouze na exteriéru a technice, ale i v kabině. V ní na první pohled osloví závodní sedadla Recaro se čtyřbodovými pásy, za nimiž je umístěn ochranný rám. Součástí výbavy je i hasicí přístroj a on-board video systém, který může zaznamenávat jízdu. ABT k vozu dodává i závodnické oblečení a helmu. Těchto velmi speciálních aut má vzniknout pouze 25.

ABT Golf R

Hans-Jürgen Abt a jeho tým si připravili několik úprav i pro Volkswagen Golf R. Smyslem je nejen postarat se o jeho agresivnější vzhled, ale též výrazné zvýšení výkonu jeho pohonné jednotky.

Nejsilnější sériový Golf všech dob je již ve své sériové podobě dostatečně ostrým náčiním, jehož přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec disponuje výkonem 199 kW a spolupracuje s pohonem všech čtyř kol. U ABT jej ovšem umí udělat ještě divočejším a jeho 2.0 TSI naladí na 228 kW. S tímto výkonem zvládne Golf R akcelerovat z 0 na 100 km/h za 5,2 s a dosáhnout maximální rychlosti 261 km/h, což jsou nepatrně lepší výsledky než u výchozí tovární verze. V sériovém provedení zrychlí „erko“ z 0 na 100 km/h za 5,5 s a má maximální rychlost elektronicky omezenu na 250 km/h.

Vedle vyššího výkonu mají u ABT Sportsline pro Golf R připraveny i úpravy designu karoserie, které jsou stejné jako pro GTI. Ty představuje nový přední nárazník s řadou průduchů a světelnými diodami, nástavce prahů, difuzor v zadním nárazníku a spoiler nad zadní okno. K dispozici jsou i nová litá kola ve velikostech 18 a 19 palců.


Michal Fokt