Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

ADAC testoval pneumatiky: Jsou široké lepší než užší?

Dan Vořechovský
Diskuze (34)
Odpověď na otázku v nadpisu je jasná: jak v čem. Pět testovaných pneumatik bylo oznámkováno v šesti kategoriích a každý řidič tak může posoudit, co je pro něj při výběru pneumatik důležité.

Německý autoklub ADAC se rozhodl najít odpověď na to, zda jsou širší pneumatiky lepší než levnější užší pneumatiky. Pro testování pěti typů pneumatik od stejného výrobce si vybral nový model korejské automobilky Kia Ceed s motorizací 1,6 CRDi. Pneumatiky byly testovány v šesti kategoriích: brzdění a jízdní vlastnosti na mokrém a suchém povrchu, aquaplaning, komfort pneumatik, hluk a valivý odpor.

Nejdůležitějším zjištěním ADACu je to, že širší pneumatiky jasně ukázaly své přednosti na mokrém i suchém povrchu. Na suchém povrchu se potvrdilo, že čím je pneumatika širší, tím lépe drží na vozovce. S širšími pneumatikami se například na suchém povrchu brzdná dráha při brzdění ze 100 km/h zkrátila ve srovnání s brzdnou dráhou užších pneumatik o 5,2 m. Kia obutá do pneumatik o rozměrech 225/40 R18Y zabrzdila z uvedené rychlosti na 35,8 metrech, zatímco při obutí do pneumatik 185/65 R15T činila brzdná dráha 41 metrů. Na mokrém povrchu byl rozdíl zhruba stejný.

Při aquaplaningu však byla výhoda na straně užších pneumatik, neboť širší pneumatiky musely odvádět více vody. Když byla Kia obuta do širokých pneumatik 225/45 R17V, byl aquaplaning zaznamenán při rychlosti 69 km/h, zatímco při použití užších pneumatik o rozměrech 185/65 R15T byl aquaplaning zaznamenán teprve při rychlosti 80 km/h. Užší pneumatiky se ukázaly jako lepší volba také co se komfortu a hluku týká. Při měření valivého odporu pak ujela Kia na pneumatikách o rozměrech 195/65 R15H 394 metrů, než došlo ke snížení rychlosti ze 100 na 80 km/h. Když byl měřen valivý odpor v případě superširokých pneumatik o rozměrech 225/45 R17 V, došlo ke zpomalení vozu na 80 km/h po 359 metrech. Přepočítáno na spotřebu paliva to znamená, že by pneumatiky s vyšším valivým odporem spotřebovaly zhruba o dvě procenta více nafty.

ADAC shrnul výsledek následujícím způsobem: „Širší pneumatiky nabízejí lepší jízdní vlastnosti, avšak na úkor pohodlí a hospodárnosti. A hrozí-li aquaplaning, pak v případě širších pneumatik platí: dříve sundat nohu z plynu.“

Přehled testovaných pneumatik

ModelMichelin Energy E3AMichelin Energy E3AMichelin Primacy HPMichelin Pilot Exalto PE2Michelin Pilot Sport PS2
Rozměry185/65 R15T195/65 R15H205/55 R16V225/45 R17V225/40 R18Y
Mokro (brzdění, jízdní vlastnosti)43211
Aquaplaning (podélný, příčný)11224
Sucho (brzdění, jízdní vlastnosti)43221
Komfort12234
Hluk (uvnitř, venku)12134
Valivý odpor22344

Systém známkování 
1Velmi dobře
2Dobře
3Uspokojivě
4Dostatečně
5Nedostatečně

Dan Vořechovský
Diskuze (34)
10. 10. 2013 09:54
Re: a co na sněhu?
Ze nie?? Naposledy som obehovalzapchu na dialnici po snehovej brecce ktera malem mrzla asi o 10mph rychlejsie na 215 v 50 mph asi 10cm kase tak to sedi ale na skode s ASRESP by to urcite bolo viacej
10. 10. 2013 05:03
ten michelin to posral
Vacsich vygumovanych testerov som nevidel testovat energy saver uzke pneutriedy B so sirokymi triedy f sak to je jasny oblb na to aby sme kupovali uzke a drahe ktore sa zodru rychlejsie!!tie dobre pneu triedy B slubuju usetrit 15% paliva a7000eur na 100000km kde je zvysnych 13%??? Bastardi z michlinu ja si aj tak kupim C triedu Goodride
Avatar - misoo
11. 7. 2007 17:09
Re: a co dezen?
anonym myslel ze michelin energy ma iny dezen ako napr. exalto atd... spravna pripomienka, tiez sa cudujem, ze nezvolili jeden typ. ale asi je tazko najst typ, ktory ponuka vsetky testovane rozmery...
inac nerozumiem jednemu : valivy odpor je pri sirokych gumach o cca 10% vyssi, zato znamka v hodnoteni je o 25-50% horsia... 8-s
pekne tu vidno ako sa masiruje verejna mienka a vysledky testov, ked nejaka guma dosiahne vysledok o napr. 2% horsi, tak vo vyslednych grafoch jej ukazu chudinke 50% a z "velmi odporucame" je napr. "neodporucame"... a kto by si potom taku gumu kupil? nikto! ;-\
11. 7. 2007 12:02
Re: Objevení Ameriky