Airbag pro motorkáře má chránit téměř celého jezdce
Airbag je dnes naprosto běžnou součástí výbavy osobních automobilů a málokdo si dnes dovede představit nový vůz, který nemá alespoň dvojici čelních airbagů, i když za standard jsou dnes považovány i hlavové a boční airbagy.
Ve světě motocyklů je ovšem situace výrazně odlišná. Nejdále se prozatím ve využití airbagů přímo u motocyklů dostala japonská značka Honda. Ta v roce 2005 představila airbag pro motocykly a následně jej uvedla do sériové výroby. Honda GL1800 Gold Wing je dodnes jediným sériovým motocyklem, v jehož výbavě airbag figuruje.
Airbag se nicméně mezi motorkáři začal rozšiřovat a to jako součást jejich oděvů. Jezdci se mohou chránit za pomoci vest s airbagy, které oblékají přes své oblečení nebo bundami a kombinézami, do nichž jsou airbagy přímo integrovány.
Další možnost zvýšení bezpečnosti motocyklistů v případě nehody chce nabídnout severoamerické společnost Forteon se sídlem v Brooklynu, za níž stojí Viktor Fenyves. Ta se totiž věnuje vývoji zařízení, které pojmenovala jednoduše Airbag for Bike.
Tato konstrukce má do jisté míry kombinovat přednosti řešení značky Honda i airbagů na těle jezdce. Základem je zde sedlo, v němž je ukryto prakticky vše od samotných airbagů, jichž je zde několik, přes jejich náplň až po řídící elektroniku a k němuž se jezdec připoutá podobně jako k sedadlu v automobilu.
Simulace předvádí, že v případě nehody, kdy je jezdec vymrštěn z motocyklu, se sedlo oddělí od stroje a z jeho přední i zadní částí se nafouknou airbagy, které díky spojení popruhy obalí prakticky celého jezdce.
Kritikové celého projektu poukazují na síly, které působí na samotného jezdce při pádu i skutečnost, že airbagy jsou při plném nafouknutí velmi tvrdé a mohou ve výsledku napáchat více škody než užitku, když se budou snažit postavu jezdce napřímit a obalit.
S tím ovšem počítají i tvůrci celého systému a jejich cílem je plynule řízené plnění airbagů, které jezdci skutečně pomůže. V současnosti je Airbag for Bike stále ve vývoji a společnost Forteon se snaží získat finance na další postup i prostřednictvím kampaně na příspěvkovém portálu Indiegogo.
Video Andras Fenyves/YouTube