Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Airbag pro motorkáře má chránit téměř celého jezdce

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (10)
Severoamerická společnost Forteon pracuje na zajímavém projektu airbagu pro motorkáře. Ten má v případě nehody obalit celého jezdce a zabránit jeho těžkým zraněním.

Video se připravuje ...

Airbag je dnes naprosto běžnou součástí výbavy osobních automobilů a málokdo si dnes dovede představit nový vůz, který nemá alespoň dvojici čelních airbagů, i když za standard jsou dnes považovány i hlavové a boční airbagy.

Ve světě motocyklů je ovšem situace výrazně odlišná. Nejdále se prozatím ve využití airbagů přímo u motocyklů dostala japonská značka Honda. Ta v roce 2005 představila airbag pro motocykly a následně jej uvedla do sériové výroby. Honda GL1800 Gold Wing je dodnes jediným sériovým motocyklem, v jehož výbavě airbag figuruje.

Airbag se nicméně mezi motorkáři začal rozšiřovat a to jako součást jejich oděvů. Jezdci se mohou chránit za pomoci vest s airbagy, které oblékají přes své oblečení nebo bundami a kombinézami, do nichž jsou airbagy přímo integrovány.

Další možnost zvýšení bezpečnosti motocyklistů v případě nehody chce nabídnout severoamerické společnost Forteon se sídlem v Brooklynu, za níž stojí Viktor Fenyves. Ta se totiž věnuje vývoji zařízení, které pojmenovala jednoduše Airbag for Bike.

Tato konstrukce má do jisté míry kombinovat přednosti řešení značky Honda i airbagů na těle jezdce. Základem je zde sedlo, v němž je ukryto prakticky vše od samotných airbagů, jichž je zde několik, přes jejich náplň až po řídící elektroniku a k němuž se jezdec připoutá podobně jako k sedadlu v automobilu.

Simulace předvádí, že v případě nehody, kdy je jezdec vymrštěn z motocyklu, se sedlo oddělí od stroje a z jeho přední i zadní částí se nafouknou airbagy, které díky spojení popruhy obalí prakticky celého jezdce.

Kritikové celého projektu poukazují na síly, které působí na samotného jezdce při pádu i skutečnost, že airbagy jsou při plném nafouknutí velmi tvrdé a mohou ve výsledku napáchat více škody než užitku, když se budou snažit postavu jezdce napřímit a obalit.

Video se připravuje ...

S tím ovšem počítají i tvůrci celého systému a jejich cílem je plynule řízené plnění airbagů, které jezdci skutečně pomůže. V současnosti je Airbag for Bike stále ve vývoji a společnost Forteon se snaží získat finance na další postup i prostřednictvím kampaně na příspěvkovém portálu Indiegogo.

Video Andras Fenyves/YouTube

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (10)
Avatar - white label
17. 2. 2019 01:46
Re: Zaujímavé
"Kritikové celého projektu poukazují na síly, které působí na samotného jezdce při pádu i skutečnost, že airbagy jsou při plném nafouknutí velmi tvrdé a mohou ve výsledku napáchat více škody než užitku, když se budou snažit postavu jezdce napřímit a obalit."
Avatar - white label
17. 2. 2019 01:43
Re: Zaujímavé
Jiný (práskající) Bureš, než místní redaktor, tě vážně nenapadl???
Potom zřejmě nejsi hoden svého nicku... ;-)
16. 2. 2019 18:28
Re: Zaujímavé
A prečo by malo? Nenafukuje sa to smerom k telu motorkára ale von, takže to nafukovanie bude bezpečnejšie ako v aute, kde sa airbag tlačí medzi volant a teba.
Ale asi by to bolo lepšie ako súčasť kombinézy ako píše nižšie ZZ.
Avatar - ZZ
16. 2. 2019 08:50
Kompatibilita
Není mi jasné, jak by byla řešena kompatibilita, když to má být integrované do sedačky. Navíc poutat se na motorce pásem je nějak proti smyslu volnosti a motorkářství jako takovému. Na supersportu člověk na sedačce ani pořádně nesedí a pořád se hýbe. Přijde mi, že se snaží vymyslet již vymyšlené. Airbagy v kombinezach už jsou.
Avatar - white label
16. 2. 2019 01:02
Re: Zaujímavé
Hlavně se moc nenafukuj, ať pak nepráskáš jako Bureš...