Airbag ve vozech Mercedes-Benz slaví 30. narozeniny

Airbag ve vozech Mercedes-Benz slaví 30. narozeniny

 
 

Airbag, tedy bezpečnostní vzduchový vak, se objevil v sériové výrobě před třemi desítkami let. Evropským průkopníkem v tomto směru byl Mercedes-Benz.

Německá automobilka jej začala v Sindelfingenu montovat do tehdejší velké řady W126, předchůdce pozdější třídy S (prvním vozem, který nesl toto označení, byl nástupce W140). Sama tehdejší společnost Daimler-Benz AG se vývojem airbagu zabývala již 13 let, tedy od roku 1967. Po čtvrtstoletí se stal řidičův airbag prvkem základní výbavy všech osobních automobilů s trojcípou hvězdou.

Podle americké National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) zachránil vzduchový vak do ledna 2009 přesně 28.244 lidských životů, 23.127 bylo řidičů, 5.117 spolujezdců na předních sedadlech. Zajímavé určitě je, že takřka 60 % z nich nebylo připoutáno! Jedna ze studií NHTSA také říká, že pravděpodobnost smrtelného zranění při použití kombinace bezpečnostního pásu a airbagu klesá o 61 % oproti situaci, kdy havaruje nepřipoutaný řidič v autě bez vaku. Přitom ještě na začátku sedmdesátých let američtí výrobci dvoustopých vozidel od jeho vývoje upustili, protože airbag při testech vycházel jako příliš nebezpečný.

Německý Federální statistický úřad zveřejnil počet obětí na silnicích za první polovinu letošního roku: bylo jich 1675. To je o 291 (15 %) méně než za stejné období roku předcházejícího. Tento výsledek je připisován také airbagu, neboť stará auta, která jím ještě vybavena nebyla, z německých silnic mizí. Celkové číslo by nemělo poprvé přesáhnout 4 tisíce.

Mercedes-Benz stál rovněž na počátku vývoje elektronické stabilizace ESP, nebo bočních a hlavových airbagů. Tentokrát už ale ve světovém měřítku, nikoli pouze v tom evropském. Boční vzduchové vaky snížily riziko smrtelného zranění o více než polovinu. Druhá generace adaptivních čelních airbagů přinesla zlepšení: při nárazech ve větších rychlostech vak vystřelí pod větším tlakem. Od roku 2002 nabízí Mercedes-Benz systém zmírnění následků havárií Pre-Safe. Bezpečnostní pásy vozů s trojcípou hvězdou jsou vybaveny předpínači a omezovači tahu.

Pochopitelně, je striktně doporučováno použití obou tradičních prvků pasivní bezpečnosti: pásu i airbagu. Německý Spolkový úřad pro silniční provoz (Bundesanstalt für Strassenwesen – BASt) uvádí, že při kolizi s protijedoucím vozidlem snižují závažnost nehody až o 42 %.

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Válka v Sýrii má novou frontu. Turecká armáda bombardovala cíle na severu země Válka v Sýrii má novou frontu. Turecká armáda bombardovala cíle na severu země

Turecká armáda v sobotu v severosyrském Afrínu, který…

Zeleným bude šéfovat biolog a starosta Prahy 4 Petr Štěpánek Zeleným bude šéfovat biolog a starosta Prahy 4 Petr Štěpánek

Předsedou Zelených se v sobotu stal Petr Štěpánek,…

Obilný gigant ADM na nákupech. Chce převzít konkurenta Bunge Obilný gigant ADM na nákupech. Chce převzít konkurenta Bunge

Americký zemědělský gigant Archer Daniels Midland (ADM)…

Požár v pražském hotelu si vyžádal dva mrtvé a další zraněné Požár v pražském hotelu si vyžádal dva mrtvé a další zraněné

Při požáru hotelu Eurostars David v Náplavní ulici na…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Toto je nová Škoda Fabia! Láká na premiéru v Ženevě Toto je nová Škoda Fabia! Láká na premiéru v Ženevě

Škoda Auto dnes zveřejnila první skicu modernizované…

Apollo IE při nočním testování v Hongkongu. Je vůbec z této planety? Apollo IE při nočním testování v Hongkongu. Je vůbec z této planety?

Automobilka Apollo své nejnovější superauto Intensa…

 





 
Audi 100 v Číně: Jak si soudruzi upravili audinu podle svého vkusu

Audi 100 v Číně: Jak si soudruzi upravili audinu podle svého vkusu

Dnes 18:35

Audi 100 třetí generace, v hantýrce bazaristů přezdívaná doutník, se v Evropě nevyrábí již 27 let. V zemi „za velkou čínskou zdí“ však stále platí za vcelku oblíbený automobil.




Blesk.cz

Stravenky místo dávek: Handicapovaní musí nakupovat draze, bič trestá nevinné

Stravenky místo dávek: Handicapovaní musí nakupovat…

Lidé s přiznanou invaliditou nebo maminky pečující o postižené děti se kvůli legislativnímu paskvilu dostávají…

Kuchyňské trendy 2018: Linka ve fialové, modré či černé barvě

Kuchyňské trendy 2018: Linka ve fialové, modré či…

Chystáte se rekonstruovat kuchyň nebo třeba jen vyměnit kuchyňskou linku? Pak byste určitě měli vědět, jaké…

 

iSport.cz

Rakouský lékař: Je těžké uvěřit, že má Koukalová jen problémy s lýtky

Rakouský lékař: Je těžké uvěřit, že má Koukalová jen…

Gabriela Koukalová bez účasti na olympiádě? V Česku jedna z hlavních zpráv, ohlas má ale rozhodnutí české…

Program olympiády: České vrcholy na ZOH 2018 v Koreji, co a kdy sledovat?

Program olympiády: České vrcholy na ZOH 2018 v…

Zimní olympijské hry v korejském Pchjongčchangu odstartují v pátek 9. února 2018 slavnostním zahájením. Už v…

 

Reflex.cz

V Praze hořel hotel. Nejméně dva lidé zemřeli, desítky dalších mají zranění. Hasiči budou zasahovat do noci

V Praze hořel hotel. Nejméně dva lidé zemřeli,…

Při požáru hotelu Eurostars David v Náplavní ulici nedaleko Masarykova nábřeží na Novém Městě zemřeli…

Turecko zahájilo bombardování na severu Sýrie, vzniká nová fronta války

Turecko zahájilo bombardování na severu Sýrie,…

Turecká armáda dnes v severosyrském Afrínu, který ovládají kurdské milice YPG, de facto zahájila pozemní…