Airbag ve vozech Mercedes-Benz slaví 30. narozeniny

Airbag ve vozech Mercedes-Benz slaví 30. narozeniny

 
 

Airbag, tedy bezpečnostní vzduchový vak, se objevil v sériové výrobě před třemi desítkami let. Evropským průkopníkem v tomto směru byl Mercedes-Benz.

Německá automobilka jej začala v Sindelfingenu montovat do tehdejší velké řady W126, předchůdce pozdější třídy S (prvním vozem, který nesl toto označení, byl nástupce W140). Sama tehdejší společnost Daimler-Benz AG se vývojem airbagu zabývala již 13 let, tedy od roku 1967. Po čtvrtstoletí se stal řidičův airbag prvkem základní výbavy všech osobních automobilů s trojcípou hvězdou.

Podle americké National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) zachránil vzduchový vak do ledna 2009 přesně 28.244 lidských životů, 23.127 bylo řidičů, 5.117 spolujezdců na předních sedadlech. Zajímavé určitě je, že takřka 60 % z nich nebylo připoutáno! Jedna ze studií NHTSA také říká, že pravděpodobnost smrtelného zranění při použití kombinace bezpečnostního pásu a airbagu klesá o 61 % oproti situaci, kdy havaruje nepřipoutaný řidič v autě bez vaku. Přitom ještě na začátku sedmdesátých let američtí výrobci dvoustopých vozidel od jeho vývoje upustili, protože airbag při testech vycházel jako příliš nebezpečný.

Německý Federální statistický úřad zveřejnil počet obětí na silnicích za první polovinu letošního roku: bylo jich 1675. To je o 291 (15 %) méně než za stejné období roku předcházejícího. Tento výsledek je připisován také airbagu, neboť stará auta, která jím ještě vybavena nebyla, z německých silnic mizí. Celkové číslo by nemělo poprvé přesáhnout 4 tisíce.

Mercedes-Benz stál rovněž na počátku vývoje elektronické stabilizace ESP, nebo bočních a hlavových airbagů. Tentokrát už ale ve světovém měřítku, nikoli pouze v tom evropském. Boční vzduchové vaky snížily riziko smrtelného zranění o více než polovinu. Druhá generace adaptivních čelních airbagů přinesla zlepšení: při nárazech ve větších rychlostech vak vystřelí pod větším tlakem. Od roku 2002 nabízí Mercedes-Benz systém zmírnění následků havárií Pre-Safe. Bezpečnostní pásy vozů s trojcípou hvězdou jsou vybaveny předpínači a omezovači tahu.

Pochopitelně, je striktně doporučováno použití obou tradičních prvků pasivní bezpečnosti: pásu i airbagu. Německý Spolkový úřad pro silniční provoz (Bundesanstalt für Strassenwesen – BASt) uvádí, že při kolizi s protijedoucím vozidlem snižují závažnost nehody až o 42 %.

Spolupracujeme s TipCars.com
Erdogan vyhrožuje Evropě. Chce přehodnocení vztahů od A do Z Erdogan vyhrožuje Evropě. Chce přehodnocení vztahů od A do Z

Turecko po dubnovém referendu o změnách ústavy přehodnotí…

Havlíček se nebude muset v úřadu rozkoukávat, shodují se svazy a asociace Havlíček se nebude muset v úřadu rozkoukávat, shodují se svazy a asociace

Oborové svazy a asociace vítají nominaci Jiřího Havlíčka…

Potvrzeno. Bývalý velvyslanec Kolář nebude usilovat o Hrad Potvrzeno. Bývalý velvyslanec Kolář nebude usilovat o Hrad

Bývalý velvyslanec v USA a Rusku Petr Kolář nebude…

Twitter vyhlašuje boj dezinformacím, spojil se s IBM Twitter vyhlašuje boj dezinformacím, spojil se s IBM

Twitteru došla trpělivost. V boji proti fake news, hoaxům…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
V Bratislavě před 35 lety vyvíjeli malou dodávku. Byl to neúspěšný projekt V Bratislavě před 35 lety vyvíjeli malou dodávku. Byl to neúspěšný projekt

Malý užitkový automobil měl mít zhruba poloviční nosnost…

Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami

V našem výběru najdete deset současných aut, u kterých se…

 






 
Gazela BMW B5 (BMW 2001): Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Gazela BMW B5: Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Včera

V první polovině 70. let vznikl na severní Moravě velmi zajímavý závodní automobil pojmenovaný Gazela. Ač jeho tvůrci vycházeli z oblíbeného kupé 110 R, technicky i tvarově šlo o něco úplně jiného.




Blesk.cz

Retro je všechno! Recenze 5 Neo Geo klasik pro Nintendo Switch

Retro je všechno! Recenze 5 Neo Geo klasik pro…

S příchodem každé nové herní konzole se hráči těší nejvíce na nové a exkluzivní tituly. Jenže i na nové mašince…

V Čadu unesli Francouze, potvrdil Hollande. Vezl zřejmě výplaty horníkům

V Čadu unesli Francouze, potvrdil Hollande. Vezl…

V odlehlé části Čadu blízko hranice se súdánským Dárfúrem byl ve čtvrtek unesen francouzský občan. K činu se…

 

iSport.cz

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká Hlaváč v upřímné zpovědi

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká…

Se Spartou prožil bleskový konec ve čtvrtfinále play off. Kometa vyhrála 4:0, pražský hokejový kolos těžce…

Reprezentace s mladými mě nabíjí, řekl Sivok. Myslí na přesun do USA

Reprezentace s mladými mě nabíjí, řekl Sivok. Myslí…

Může se cítit jako poslední "starý" vlk mezi smečkou divochů. Tomáš Sivok zůstal v českém národním týmu i po…

 

Reflex.cz

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Stará právnická anekdota praví: Svědek všechno viděl, ale ničemu nerozumí. Soudní znalec všemu rozumí, ale nic…

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Vladimír Mišík oslavil před pár dny velkolepě sedmdesátiny, Adam Mišík bude mít letos v květnu dvacetiny. Dva…