Airbag ve vozech Mercedes-Benz slaví 30. narozeniny

Airbag ve vozech Mercedes-Benz slaví 30. narozeniny

 
 

Airbag, tedy bezpečnostní vzduchový vak, se objevil v sériové výrobě před třemi desítkami let. Evropským průkopníkem v tomto směru byl Mercedes-Benz.

Německá automobilka jej začala v Sindelfingenu montovat do tehdejší velké řady W126, předchůdce pozdější třídy S (prvním vozem, který nesl toto označení, byl nástupce W140). Sama tehdejší společnost Daimler-Benz AG se vývojem airbagu zabývala již 13 let, tedy od roku 1967. Po čtvrtstoletí se stal řidičův airbag prvkem základní výbavy všech osobních automobilů s trojcípou hvězdou.

Podle americké National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) zachránil vzduchový vak do ledna 2009 přesně 28.244 lidských životů, 23.127 bylo řidičů, 5.117 spolujezdců na předních sedadlech. Zajímavé určitě je, že takřka 60 % z nich nebylo připoutáno! Jedna ze studií NHTSA také říká, že pravděpodobnost smrtelného zranění při použití kombinace bezpečnostního pásu a airbagu klesá o 61 % oproti situaci, kdy havaruje nepřipoutaný řidič v autě bez vaku. Přitom ještě na začátku sedmdesátých let američtí výrobci dvoustopých vozidel od jeho vývoje upustili, protože airbag při testech vycházel jako příliš nebezpečný.

Německý Federální statistický úřad zveřejnil počet obětí na silnicích za první polovinu letošního roku: bylo jich 1675. To je o 291 (15 %) méně než za stejné období roku předcházejícího. Tento výsledek je připisován také airbagu, neboť stará auta, která jím ještě vybavena nebyla, z německých silnic mizí. Celkové číslo by nemělo poprvé přesáhnout 4 tisíce.

Mercedes-Benz stál rovněž na počátku vývoje elektronické stabilizace ESP, nebo bočních a hlavových airbagů. Tentokrát už ale ve světovém měřítku, nikoli pouze v tom evropském. Boční vzduchové vaky snížily riziko smrtelného zranění o více než polovinu. Druhá generace adaptivních čelních airbagů přinesla zlepšení: při nárazech ve větších rychlostech vak vystřelí pod větším tlakem. Od roku 2002 nabízí Mercedes-Benz systém zmírnění následků havárií Pre-Safe. Bezpečnostní pásy vozů s trojcípou hvězdou jsou vybaveny předpínači a omezovači tahu.

Pochopitelně, je striktně doporučováno použití obou tradičních prvků pasivní bezpečnosti: pásu i airbagu. Německý Spolkový úřad pro silniční provoz (Bundesanstalt für Strassenwesen – BASt) uvádí, že při kolizi s protijedoucím vozidlem snižují závažnost nehody až o 42 %.

Spolupracujeme s TipCars.com
Valachová: Vláda ČSSD s Babišem by musela mít pojistky nepřehlasování Valachová: Vláda ČSSD s Babišem by musela mít pojistky nepřehlasování

Sociální demokraté obnoví jednání o vládní spolupráci s…

Košťata, sudy i pivo. Přečtěte si, co Česko vyváží do Severní Koreje Košťata, sudy i pivo. Přečtěte si, co Česko vyváží do Severní Koreje

Ačkoliv Severní Korea platí za nejizolovanější stát…

ArcelorMittal zřejmě získá svolení k převzetí konkurenční společnosti ArcelorMittal zřejmě získá svolení k převzetí konkurenční společnosti

Největší světový výrobce oceli ArcelorMittal zřejmě získá…

Arabista Pelikán: Spojencům věřit musíme, i kdyby pravdu o chemickém útoku měly Sýrie a Rusko Arabista Pelikán: Spojencům věřit musíme, i kdyby pravdu o chemickém útoku měly Sýrie a Rusko

Na Blízký východ se specializuje, tamní aktuálnímu dění…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Příběh, jak Mercedes na zlatém podnosu přinesl Audi Volkswagenu Příběh, jak Mercedes na zlatém podnosu přinesl Audi Volkswagenu

Audi vám tuto část své historie nejspíše připomínat…

Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová

Americký prezident Donald Trump při svých cestách zatím…

 





 
Nissan Boga (1989): Do města v pohodlí

Nissan Boga (1989): Do města v pohodlí

Včera

Sedan, do kterého se vejde pět dospělých, přitom je vlastně mini. S digitálními budíky, dotykovým otevíráním dveří a klimatizaci i audiem poháněnými sluneční energií. Budoucnost? Kdepak...




Blesk.cz

Miliardář, filantrop, ďábel a „mrtvé prase“: Kdo je George Soros a proč na něj útočí?

Miliardář, filantrop, ďábel a „mrtvé prase“: Kdo je…

Americký finančník a filantrop maďarského původu George Soros (87) získal značný majetek burzovními spekulacemi,…

Paroubek po porážce u soudu nelenil, pátral a… Řekl, kolik a za co Petra utrácí

Paroubek po porážce u soudu nelenil, pátral a… Řekl,…

Jiří Paroubek (65) soptí. Expremiéra ČR rozhněvalo, že po prohraném soudu o dceru Margaritu (8), který vedl s…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Proč nehrál Jágr proti Jihlavě? Bůh nejsem, abych to rozhodl

Proč nehrál Jágr proti Jihlavě? Bůh nejsem, abych to rozhodl

Na střídačce předvedl spoustu emotivních gest. Když Jihlava v 57. minutě vstřelila klíčový gól, smutně se opřel…

 

Reflex.cz

1000 Filipínců míří na práci do Česka. Pro firmy je to laciný doping, pro modernizaci ekonomiky spíš brzda

1000 Filipínců míří na práci do Česka. Pro firmy je…

Do České republiky má v letošním roce prostřednictvím vládního programu na zaměstnávání cizinců přijet zhruba…

Zakázat komunisty? Jak lze rozpustit politickou stranu a proč by to v případě KSČM bylo složité

Zakázat komunisty? Jak lze rozpustit politickou…

V sobotu se v Nymburce koná další sjezd Komunistické strany Čech a Moravy, která je následnickou organizací…