Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Alfa Romeo 156 Sportwagon

Jiří Štacha
Automobilka Alfa Romeo představila v roce 1998 nový model sedanu střední třídy s označením 156. Tento elegantní, sportovně střižený automobil si ihned získal přízeň nejednoho motoristy, čemuž nasvědčuje i výhra v prestižní soutěži Evropské Auto roku 1998.

Italské automobilce, která má firemní heslo "Cuore Sportivo" (sportovní srdce) se tak podařilo oslovit zákazníky, kteří zatoužili po neobvyklém sedanu se sportovními ambicemi.

Nyní k sedanu Alfa Romeo 156 přibyla verze kombi, příznačně nazvaná Sportwagon. Už z názvu je zřejmé, že tato verze kombíku je určená hlavně pro ty, kteří sice potřebují prostornější automobil, ale ani oni se nechtějí vzdát sportovního charakteru svého vozu. Tomuto stylu je přizpůsoben i vzhled karoserie, jejíž tvůrci se snažili nejen o klasické "připlácnutí" zadní části, dělající ze sedanu kombík, ale pozvolně se snižující střechou a zvláštním otevíráním zadních dveří (stejným jako u sedanu) vytvořili optický dojem spíše poněkud většího, sportovního kupé, než kombi. Tento velmi zajímavý nápad je navíc dotvářen ojedinělými designovými prvky, které ještě více zvýrazňují originalitu vozu. Jedná se například o spoiler na zadní části střechy, který je nejen designovou perličkou, ale i praktickou záležitostí, jež přispívá k dobré aerodynamice vozu. Takový spoiler u jiných kombíků asi těžko uvidíte, stejně jako neobvykle ztvárněné linie celého tohoto vozu. Alfa Romeo 156 Sportwagon je totiž typem automobilu, na kterém je z každého směru pohledu něco neobvyklého, ať už se jedná o dominantní výjimečnou příď s výraznou maskou chladiče (kvůli které je nezvykle umístěna i poznávací značka), nebo již zmíněné kliky zadních dveří, tvarování kapoty, atd.

Konstruktéři vozu se snažili nezapomenout i na praktické maličkosti mezi než patří zajímavé otevírání pátých dveří hluboko do střechy. Tento systém umožňuje pohodlnou manipulaci se zavazadly i ve vzdálenějších místech zavazadlového prostoru, který ale patří mezi nejmenší ve střední třídě. Zavazadlový prostor se však své malé rozměry (jen 360 l) snaží vynahradit řadou příjemných maličkostí, jako jsou sítě na zajištění přepravovaných předmětů, zásuvkou na dvanáct voltů a jednoduchým sklápěním zadních sedadel, které nabízí větší variabilitu tohoto prostoru.

Sportwagon má širokou nabídku motorů a převodovek stejně jako sedan. Základní pohonnou jednotkou je zážehový čtyřválec zdvihového objemu 1,6 litru Twin Spark, který dosahuje výkonu 88 kW při 6300 ot/min a maximálního točivého momentu 144 Nm při 4500 ot/min. Sportwagon s tímto motorem dosahuje největší rychlosti až 200 km/h. Dalším nabízeným zážehovým motorem je 1,8 Twin Spark s nejvyšším výkonem 106 kW při 6500 ot/min a maximálním točivým momentem 168,7 Nm při 3500 ot/min s maximální rychlostí 210 km/h. Třetím zážehovým motorem je dvoulitr Twin Spark s nejvyšším výkonem 114 kW při 6400 ot/min a maximálním točivým momentem 187 Nm při 3500 ot/min. Motory označené jako Twin Spark disponují dvojitým zapalováním a Alfa s motorem 2,0 může mít i systém řazení Selespeed s nímž je možné řadit tlačítky na volantu. Čtvrtým nabízeným zážehovým motorem je šestiválec 2,5 litr se 24 ventily, který dosahuje nejvyššího výkonu 140 kW při 6300 ot/min a maximálního točivého momentu 222 Nm při 5000 ot/min s maximální rychlostí 230 km/h. Tento motor je nabízen i v kombinaci s automatickou převodovkou nazvanou Q-System s možností manuální volby převodů.

V nabídce pohonných jednotek samozřejmě nemohou chybět moderní přeplňované vznětové motory s přímým vstřikováním paliva do válců. Jsou jimi čtyřválec o objemu 1,9 litru JTD o výkonu 77 kW při 4000 ot/min a maximálním točivým momentem 255 Nm při 2000 ot/min a druhým vznětovým motorem je pětiválec 2,4 litru JTD o výkonu 100 kW při 4200 ot/min s maximálním točivým momentem 304 Nm při 2000 ot/min.

Zajímavým technickým prvkem se kterým může být Sportwagon také dodán je systém odpružení zadní nápravy nazvaný Boge Nivomat, který automaticky vyrovná světlou výšku automobilu při rozdílném zatížení, čímž se ještě vylepší jízdní vlastnosti, které jsou téměř stejné jako u sedanu.

Podle firemního hesla automobilky Alfy Romeo, vznikla nová zcela ojedinělá verze kombi, která je vítaným obohacením automobilového trhu. Pro koupi 156 Sportwagon se rozhodnou zejména ti, kteří si své kombi vyberou srdcem a nehledí na menší využitelnost zavazadlového prostoru.

Technické údaje
Motor1,6 T.Spark1,8 T.Spark2,0 T.Spark
Druhzážehovýzážehovýzážehový
Zdvihový objem (cm3)159817471970
Válce/ventily na válec4/44/44/4
Max. výkon (kW/ot)88/6300106/6500114/6400
Max. točivý moment (Nm/ot)144/4500168,7/3500187/3500
Jízdní výkony
Nejvyšší rychlost (km/h)200210216
Zrychlení 0-100 km/h (s)11,09,68,8
Spotřeba (93/116 EU)
Město (l/100 km)11,511,712,2
Mimo město (l/100 km)6,56,46,8
Kombinovaná (l/100 km)8,38,48,8
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)443044304430
Šířka (mm)174517451745
Výška (mm)142014201420
Rozvor (mm)259525952595
Rozchod vpředu (mm)151915191511
Rozchod vzadu (mm)150615061498
Objem zav. prostoru (l)360 - 1180360 - 1180360 - 1180
Pohotovostní hmotnost (kg)128012801300
Rozměr pneu185/65 R15185/65 R15205/60 R15

Technické údaje
Motor2,5 V6 24V2,5 V6 Q-Systém1,9 JTD2,4 JTD
Druhzážehovýpřeplň. vznětovýpřeplň. vznětový
Zdvihový objem (cm3)249219102387
Válce/ventily na válec6/44/25/2
Max. výkon (kW/ot)140/630077/4000100/4200
Max. točivý moment (Nm/ot)222/5000255/2000304/2000
Jízdní výkony
Nejvyšší rychlost (km/h)230/227188203
Zrychlení 0-100 km/h (s)7,4/8,510,99,9
Spotřeba (93/116 EU)
Město (l/100 km)17,2/17,77,99,0
Mimo město (l/100 km)8,6/8,74,95,6
Kombinovaná (l/100 km)11,7/12,06,06,8
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)443044304430
Šířka (mm)174517451745
Výška (mm)142014201420
Rozvor (mm)259525952595
Rozchod vpředu (mm)151115191511
Rozchod vzadu (mm)149815061498
Objem zav. prostoru (l)360 - 1180360 - 1180360 - 1180
Pohotovostní hmotnost (kg)1370/140013201400
Rozměr pneu205/60 R15185/65 R15185/65 R15

Jiří Štacha