reklama


Alfa Romeo Giulietta - Padesátiny krásné Julinky

Alfa Romeo Giulietta - Padesátiny krásné Julinky

 
 

Automobily Alfa Romeo se vždy vyznačovaly sportovním střihem a jistou dávkou individuality. Výjimkou nebyl ani jeden z nejúspěšnějších vozů padesátých let Giulietta, česky Julinka.

Na rozdíl od běžné praxe, kdy se začne prodávat nejdříve základní model a teprve později jeho další modifikace, objevilo se na trhu nejdříve elegantní kupé Giulietta Sprint, vytvořené designérským studiem Bertone, a až o několik měsíců později sedan Giulietta Berlina.

Kořeny automobilky Alfa Romeo sahají do roku 1907, kdy Francouz Alexandre Darracq koupil v milánské čtvrti Portello dílny a založil zde společnost. Jeho podnik převzala v roce 1909 skupina lombardských finančníků a nazvala jej A.L.F.A., což je zkratka Anonime Lombarda Fabbrica Automobili. Znakem automobilky se stal rudý kříž v bílém poli (symbol Milána) a had rodu Viscontiů. V roce 1919 se firma sloučila s podniky Nicoly Romea a dostala dnešní jméno Alfa Romeo. Toto jméno si zachovala i po roce 1986, kdy se stala součástí koncernu Fiat.

Po skončení druhé světové války byla výroba obnovena šestiválcem 6C 2500, jehož konstrukce pocházela z roku 1939. Brzy se však vedení firmy rozhodlo vyrábět cenově přístupnější a jednodušší automobily zachovávající sportovní charakter. První sedan vyráběný podle této koncepce byl model 1900 z roku 1950 se čtyřválcovým motorem s rozvodem DOHC a samonosnou karoserií. Tento automobil se stal základem řady sportovních kupé s karoseriemi Pinin Farina, Ghia nebo Touring a později i legendární Giulietty.

V dubnu 1954 byl na dvoře továrny v Portellu představen společně s modelem užitkového automobilu prototyp Giulietty za přítomnosti oživlých Shakespearovských postav. Jak již bylo řečeno, dříve než základní model sedanu bylo uvedeno do prodeje mnohem hezčí dvoudveřové kupé Giulietta Sprint s karoserií Bertone. Tento kompaktní vůz mladistvého, dynamického vzhledu měl přední část s typickou mřížkou chladiče v podstatě totožnou se sedanem, ale při pohledu z boku zaujaly splývající linie zadní části vozu s velkým, silně zaobleným zadním oknem.

Sedan Giulietta Berlina se začal prodávat v roce 1955 a přesto, že jeho karoserie působila poněkud nenápaditě, měl od začátku velmi dobré prodejní výsledky. Závod v Portellu přestal stačit kapacitou, proto byla postavena další továrna v Arese, rovněž na předměstí Milána. Velký podíl na tomto úspěchu měl motor. Sedan byl stejně jako kupé Sprint poháněn spolehlivým dvouvačkovým čtyřválcem o objemu 1290 cm3, jehož výkon 39 kW (53 k) postačoval k dosažení maximální rychlosti 140 km/h, hlavně díky nízké hmotnosti vozu (870 kg). V roce 1957 se objevila verze TI (Turismo Internationale) s výkonnějším motorem (rychlost se zvýšila na 155 km/h) a drobnými změnami karosérie. Přední sedadla s jednodílným opěradlem byla nahrazena dělenými sedadly.

Ještě v roce 1955 vznikl na podvozku Giulietty další skvost: Giulietta Sprint Spider, tentokrát z dílny dalšího věhlasného karosářského mistra Pinin Fariny (jméno Pininfarina přijal až později). Střízlivé, vyvážené a nadčasové tvary zajistily tomuto otevřenému dvoumístnému automobilu s plátěnou stahovací střechou mimořádný úspěch. Původně se počítalo hlavně s exportem do USA, ale zamilovala si jej i Evropa, takže do roku 1962 se prodalo přes 17.000 těchto vozů.

V roce 1956 bylo k názvu kupé Giulietta Sprint přidáno Veloce (rychlost) a úpravce sportovních vozů Zagato se pustil do neoficiálních přestaveb několika vozů. Použil hliníkové díly karoserie upevněné na rámu z tenkých ocelových trubek. Vnější vzhled se zpočátku téměř nelišil od sériových kupé Sprint Veloce (SV), ale později se upravené vozy začaly odlišovat i tvarově. Tyto odlehčené vozy pak dosáhly mnoha vítězství v motoristickém sportu.

Úspěchy těchto neoficiálních modelů vedly k rozhodnutí firmy Alfa Romeo navrhnout sériový vůz s jasně sportovními charakteristikami. Nový automobil navrhl Franco Scaglione pracující pro designérské studio Bertone. Prototyp představený na Turínském autosalonu v roce 1957 měl zkrácený podvozek vozu Giulietta Spider a mechanické díly modelu Sprint Veloce. Kupé nazvané Giulietta SS (Sprint Speziale) mělo hliníkovou aerodynamickou karoserii s agresivnějším vzhledem. Sériové vozy se proti prototypu mírně lišily, dostaly například nárazníky. Vůz byl poháněný vylepšeným čtyřválcem s rozvodem DOHC, který měl vyšší kompresní poměr a dvojici karburátorů Weber. Dosahoval rychlosti přes 190 km/h. Díky příznivé ceně a luxusnímu vybavení interiéru se prodalo úctyhodných 1.366 vozů.

Zagato pak uzavřel s firmou Alfa Romeo dohodu umožňující použití mechanických dílů Giulietty ke stavbě vozů určených k závodním účelům. V březnu 1960 byla na ženevském autosalonu představena Giulietta SZ (Sprint Zagato). Opět byl použit prostorový rám z ocelových trubek a hliníkové panely. K dosažení minimální hmotnosti byla boční okna z plexiskla a interiér měl jen nejnutnější vybavení. Motor dosahoval výkonu 85 kW (115 k) a aby bylo možno vůz homologovat k závodním účelům, bylo nutné vyrobit minimálně 200 kusů. Pro svoje oblé tvary dostal vůz Giulietta Sprint Zagato přezdívku „vajíčko.“

V roce 1961 začal Zagato pracovat na zlepšení aerodynamiky modelu Giulietta SZ. Navržený vůz měl delší, nižší a užší karoserii se zmenšenými vstupy vzduchu vpředu. Zadní část byla useknutá (aerodynamika, kterou zavedl konstruktér Kamm), takže vůz byl znám jako „Coda tronca“ (ustřižená záď). Na předních kolech se objevily kotoučové brzdy. S uvedenými změnami bylo vyrobeno posledních 30 vozů Giulietta SZ.

Postupem času došlo k mírným změnám i u sériových vozů Giulietta Sprint Veloce. Vozy vyráběné od roku 1959 měly mimo jiné výraznější vodorovné mřížky v přední části.

Vozy Giulietta SV (Sprint Veloce) SS (Sprint Speziale) a SZ (Sprint Zagato) se úspěšně účastnily mnoha závodů. Příkladem může být hojná účast vozů SV na Korsické rallye v roce 1957 nebo na Alpském poháru 1958. Mluvit o účasti vozů Sprint Zagato na závodech by bylo nošením dříví do lesa. Do závodů se ale často pouštěly i sedany Giulietta Berlina.

V roce 1962 byla první generace Giulietty nahrazena větší sestrou Giulia (česky Julie) s motorem o objemu 1570 cm3. Vozy Giulietta SZ (Sprint Zagato) byly nahrazeny modely Giulia TZ (Tubolare Zagato) a z Giulietty SS se změnou motoru stala Giulia SS. Jméno Giulietta se vrátilo ještě jednou. V roce 1978 byla uvedena druhá generace s motory o objemech 1357, 1570 a 2000 cm3.

O popularitě automobilů Alfa Romeo Giulietta v padesátých a šedesátých letech svědčí i účast známých italských osobností na různých propagačních akcích. Například fenomenální italský cyklista Fausto Coppi byl zachycen, jak se pokouší dostat závodní kolo do zavazadlového prostoru Giulietty Berliny. Známá herečka Giulietta Masina slavila v Portellu spolu se zaměstnanci vyrobení vozu s pořadovým číslem 100 001, nesoucím její jméno.

Oslavy padesátin Giulietty byly zahájeny 15. května 2004 přehlídkou vozů Alfa Romeo z let 1910 – 1965 před milánským Dómem. V Palazzo della Ragione byla otevřena výstava (otevřeno do 20. června 2004, vstup volný) a 29. – 30. května se na závodní dráze Monza nedaleko Milána konaly na počest Giulietty závody historických vozidel. Oslavy končí 19. června opět na Piazza Dumo v Miláně přehlídkou klasických automobilů a koncertem komorního orchestru divadla La Scala.

Oznámkuj dealera
Strojírny Salten mají nového spolumajitele, rakouskou Bohemia Holding Strojírny Salten mají nového spolumajitele, rakouskou Bohemia Holding

Rakouská společnost Bohemia Holding získala ve firmě…

Česká pošta od ledna zdraží, lidé zaplatí více za balíky i dopisy do zahraničí Česká pošta od ledna zdraží, lidé zaplatí více za balíky i dopisy do zahraničí

Česká pošta od ledna zvýší ceny za posílání listovních…

Američané se dožívají méně, populaci kosí Alzheimer i sebevraždy Američané se dožívají méně, populaci kosí Alzheimer i sebevraždy

Průměrný věk dožití ve Spojených státech se loni poprvé…

Další rána pro Volkswagen: Německé úřady začaly kvůli emisím vyšetřovat Porsche Další rána pro Volkswagen: Německé úřady začaly kvůli emisím vyšetřovat Porsche

Německé úřady vyšetřují, zda výrobce sportovních aut…

 
 

Tapety

Alfa Romeo Giulietta Berlina 1955 Alfa Romeo Giulietta Berlina 1955
Alfa Romeo Giulietta Sprint 1954 Alfa Romeo Giulietta Sprint 1954
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Tohle není pluh ve smyku, takto se uklízí sníh v Missouri! Tohle není pluh ve smyku, takto se uklízí sníh v Missouri!

Každá časová úspora se hodí. Prohlédněte si zajímavý…

Do konce desetiletí by mohl z Tatry opět vyjet nový osobní vůz Do konce desetiletí by mohl z Tatry opět vyjet nový osobní vůz

Automobilka Tatra se podle týdeníku Ekonom vrací k…

 




Alfa Romeo Giulietta II: Bude vypadat jako zmenšené stelvio? Alfa Romeo Giulietta II: Bude vypadat jako zmenšené stelvio?

Alfa před pár dny ukázala podobu crossoveru Stelvio a…

Modernizovaná Alfa Romeo Giulietta: Stará známá v nových šatech (+video) Modernizovaná Alfa Romeo Giulietta: Stará známá v nových šatech (+video)

Alfa Romeo přiveze do Ženevy modernizovaný hatchback…

 



 
Zimní pneumatiky: Lze je namontovat jen na jednu nápravu? A co znamená M+S?

Zimní pneumatiky: Lze je namontovat jen na jednu nápravu? A co znamená M+S?

Dnes 18:56

Použití zimních pneumatik je v naší zemi určeno vyhláškou už čtvrtým rokem. Že zimní pneumatiky zlepšují přilnavost při nízkých teplotách, ví asi každý řidič, víte ale, proč tomu tak je?




Blesk.cz

Hrabáč Draco má nové spolubydlící! Do výběhu se mu nastěhovaly zakrslé antilopy

Hrabáč Draco má nové spolubydlící! Do výběhu se mu…

ZOO Praha se pyšní dalším přírůstkem do své rozmanité zvířecí rodiny. Jeden z výběhů spolu s hrabáčem Dracem…

Smutek před Vánoci: Blanarovičová se rozešla s přítelem!

Smutek před Vánoci: Blanarovičová se rozešla s přítelem!

Co se týče lásky, věčně usměvavé herečce Yvettě Blanarovičové (53) se lepí smůla na paty. Těsně před Vánocemi se…

 

iSport.cz

Jendrišák po výhře nad Estonskem: V úvodu jsme nebyli dost koncentrovaní

Jendrišák po výhře nad Estonskem: V úvodu jsme…

PŘÍMO Z RIGY | Povedlo se. Florbalisté po rozpačitém úvodu přejeli ve čtvrtfinále Estonce (8:2) a v sobotu se v…

Vukadinovič vyhlíží přestup: Slyšel jsem o Plzni, záleží i na Petrželovi

Vukadinovič vyhlíží přestup: Slyšel jsem o Plzni,…

Nahodil motor a jel. Od začátku až do konce. Podle známkování redaktorů Sportu byl zlínský expres Vukadin…

 

Reflex.cz

Švédka točí porno, na které se rády dívají i ženy

Švédka točí porno, na které se rády dívají i ženy

Myslíte si, že porno ženy nebaví? Chyba. Díky švédské režisérce si erotické filmy mohou pořádně užít i…

Je libo 10 deka jezevčíka? Tradiční prodej vánočních psů začne tento víkend

Je libo 10 deka jezevčíka? Tradiční prodej vánočních…

Akce nazvaná „Prodej vánočních psů“, kterou chystají aktivisté z Hnutí 269, se odehraje už tuto sobotu na…

 
 
reklama