Francouzská značka Alpine se na letošním Festivalu rychlosti v Goodwoodu odtrhne od mateřského Renaultu a ve vlastní expozici připomene své kulaté jubileum.

Alpine se letos stane jednou z hlavních hvězd Festivalu rychlosti v Goodwoodu a jedním z důvodů bude i skutečnost, že Lord March celou akci zahájí svou jízdou v konceptu pojmenovaném Alpine Celebration Goodwood.

Nový koncept dvoumístného kupé je sourozencem Alpine Celebration, představené na letošních 24 hodinách Le Mans, od níž se odliší především barevným provedením své karoserie, odkazujícím na úspěchy Alpine ve vytrvalostních závodech v letech 1963 až 1969.

Alpine Celebration Goodwood na Festivalu rychlosti doplní současný závodní speciál Signatech-Alpine A450b, který startuje v sérii FIA World Endurance Championship a v uplynulých dvou sezónách vybojoval celkový primát ve své třídě LMP2 v šampionátu European Le Mans Series.

Alpine Celebration slaví v Dieppe a Le Mans šedesátku

Slavnou minulost Alpine připomene šestice vozů, z nichž jedna polovina bude zastupovat sériovou produkci a ta druhá naopak vozy připravené pro vytrvalostní závody i nasazení do světových soutěží.

Návratem ke kořenům se stane Alpine A106, představující první sériový model své značky. Maličké kupé s plastovou karoserií, za jejímž návrhem stojí Giovanni Michelotti, využívalo techniku Renaultu 4CV a v letech 1955 až 1961 bylo vyrobeno 251 vozů se čtyřválcem o objemu 747 cm3 uloženým za zadní nápravou. Model A106 se stejně jako všechny následující typy značky Alpine prodával v rámci distribuční sítě Renaultu.

Alpine A108 je přímým nástupcem A106, ale na rozdíl od něj již využívá techniku Renaultu Dauphine. Svou kariéru tento model s karoserií navrženou Michelottim zahájil v roce 1957 na autosalonu v Paříži s řadovým čtyřválcem o objemu 845 cm3 za zadní nápravou, ale v následujících letech se dočkal i větších a výkonnějších pohonných jednotek.

Alpine ve svém sídle v Dieppe vyrobila do roku 1962 sice jen 236 vozů modelové řady A108, ale v Brazílii pod jménem Willys Interlagos vzniklo v letech 1960 až 1965 celkem 822 licenčních kupé, která zde slavila řadu úspěchů.

Alpine A110 byla na počátku šedesátých let představena jako evoluce modelu A108, což velmi dobře dokumentují linie karoserie od Michelottiho, pod nimiž se ukrývá technika Renaultu R8. V zádi tohoto kupé, proslaveného úspěchy v soutěžích, se během let 1961 až 1978 vystřídala pěkná řádka motorů. V případě silničních verzí se začínalo na objemu 1,1 l a přes 1,3 l se došlo až k 1,6 l motorům z Renaultů 16 a 17. Ostřejší verze se mohly pochlubit pohonnými jednotkami, jejichž finální podobu měl na starosti Gordini nebo Lotus.

Podobně jako A108 se A110 dočkala licenční výroby v Mexiku a ve druhé polovině šedesátých let dokonce i v Bulharsku, kde nesl jméno Bulgaralpine. V letech 1967 až 1969 zde mělo vzniknout údajně okolo 120 vozů, z nichž zhruba 50 bylo exportováno a okolo 70 jich mělo zůstat v Bulharsku, kde byly používány sportovními kluby a závodními týmy.

Alpine A110 – Renault trochu jinak

První sondou do závodní historie Alpine se letos v Goodwoodu stane M65 z roku 1965. Toto elegantní malé kupé o hmotnosti pouhých 669 kg pohání čtyřválec o objemu 1,3 litru s výkonem 121 kW (165 k), který mu umožňuje dosáhnout rychlosti přes 257 km/h. V Le Mans v letech 1965 a 1966 sice tato Alpine neuspěla, ale zato zvítězila ve své třídě a dojela celkově sedmá v závodech 12 hodin Remeše a byla první i při 500 km Nürburgringu o rok později.

Soutěžní éru značky Alpine připomene model A110 1800 Groupe 4, který je poháněn největším motorem používaným v tomto modelu. Vůz z první poloviny sedmdesátých let se může pochlubit výkonem okolo 130 kW (177 k).

Druhou historickou připomínkou 24 hodin Le Mans se značkou Renault se stane Alpine A442B, s nímž zde Didier Pironi a Jean-Pierre Jaussaud zvítězili v roce 1978. Elegantní žluto-bílo-černý prototyp s otevřeným prostorem jezdce a pro svou dobu typickým komínem sání nad motorem je poháněn přeplňovaným dvoulitrovým vidlicovým šestiválcem Renault-Gordini, schopným vyvinout výkon přes 370 kW (502 k).

Spolupracujeme s TipCars.com
Ruský Ruský "Zuckerberg" vyhlásil válku Putinovi

Pavel Durov vyhlásil digitální válku ruskému režimu a…

Poslanci ČSSD se nabídkou ANO na sestavení vlády zatím nezabývali Poslanci ČSSD se nabídkou ANO na sestavení vlády zatím nezabývali

Poslanci ČSSD dnes večer nemluvili o nabídce pro vládní…

Spojené státy blokují vydávání víz Rusům, stěžuje si Moskva Spojené státy blokují vydávání víz Rusům, stěžuje si Moskva

Spojené státy záměrně blokují vydávání vstupních víz…

 

Štítky Sportovní

 

Přidat názorDiskuse: Alpine oslaví 60 let v Goodwoodu

Zatím nebyly vloženy žádné diskusní příspěvky.







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Příběh, jak Mercedes na zlatém podnosu přinesl Audi Volkswagenu Příběh, jak Mercedes na zlatém podnosu přinesl Audi Volkswagenu

Audi vám tuto část své historie nejspíše připomínat…

Lada Vesta Cross už je také jako sedan. Navoněné crossovery strčí do kapsy Lada Vesta Cross už je také jako sedan. Navoněné crossovery strčí do kapsy

Po sedanu, kombi, a oplastovaném praktičtějším provedení…

 





 
Slavný žigulík slaví. Lada 2101 se začala vyrábět přesně před 48 lety

Slavný žigulík slaví. Lada 2101 se začala vyrábět přesně před 48 lety

Včera

Model 2101 byl v roce 1970 prvním sériovým autem nově založené automobilky v městě Toljatti. Vyráběl se až do roku 1988.




Blesk.cz

Pšeničné pečivo způsobuje závislost, varuje expert. Každý Čech ho ročně sní 48 kilo

Pšeničné pečivo způsobuje závislost, varuje expert.…

Milujete k snídani kaiserku namazanou máslem, nebo dokonce dvě? A co rohlík s marmeládou k odpolední svačině? A…

Kuny, opilí zloději i vichřice: Chataři pláčou nad škodami, jak objekty správně pojistit?

Kuny, opilí zloději i vichřice: Chataři pláčou nad…

Někteří chataři a chalupáři se v těchto dnech vrací po dlouhé době na obhlídku svých objektů a často utrpí šok.…

 

iSport.cz

Český tým na MS v hokeji 2018: mladíci z NHL a farem, ale i mazáci

Český tým na MS v hokeji 2018: mladíci z NHL a…

Sotva skončil jeden velký turnaj, prakticky hned je tu další. Na ZOH v Pchjongčchangu se umístil český tým pod…

MS v hokeji 2018: Kde se bude hrát? Kodaň a Herning - dánské Kladno

MS v hokeji 2018: Kde se bude hrát? Kodaň a Herning…

Jednu velkou premiéru má mistrovství světa v ledním hokeji 2018. Vůbec poprvé se elitní divize světového…

 

Reflex.cz

Vladimír Pikora: Existuje „politicky korektní“ smlouva?

Vladimír Pikora: Existuje „politicky korektní“ smlouva?

Napadlo vás někdy, že i smlouva o vašich penězích může být „skrytě politicky korektní“? Ne? Tak já vám ukážu, že…

Playboy pro ajťáky: Časopis, který by v dnešní době byl nepochybně označen za sexistický

Playboy pro ajťáky: Časopis, který by v dnešní době…

Računari znamená v bosenštině prostě „počítače“. Stejný název nesl i v bývalé Jugoslávii proslulý časopis, jenž…