reklama


Francouzská značka Alpine se na letošním Festivalu rychlosti v Goodwoodu odtrhne od mateřského Renaultu a ve vlastní expozici připomene své kulaté jubileum.

Alpine se letos stane jednou z hlavních hvězd Festivalu rychlosti v Goodwoodu a jedním z důvodů bude i skutečnost, že Lord March celou akci zahájí svou jízdou v konceptu pojmenovaném Alpine Celebration Goodwood.

Nový koncept dvoumístného kupé je sourozencem Alpine Celebration, představené na letošních 24 hodinách Le Mans, od níž se odliší především barevným provedením své karoserie, odkazujícím na úspěchy Alpine ve vytrvalostních závodech v letech 1963 až 1969.

Alpine Celebration Goodwood na Festivalu rychlosti doplní současný závodní speciál Signatech-Alpine A450b, který startuje v sérii FIA World Endurance Championship a v uplynulých dvou sezónách vybojoval celkový primát ve své třídě LMP2 v šampionátu European Le Mans Series.

Alpine Celebration slaví v Dieppe a Le Mans šedesátku

Slavnou minulost Alpine připomene šestice vozů, z nichž jedna polovina bude zastupovat sériovou produkci a ta druhá naopak vozy připravené pro vytrvalostní závody i nasazení do světových soutěží.

Návratem ke kořenům se stane Alpine A106, představující první sériový model své značky. Maličké kupé s plastovou karoserií, za jejímž návrhem stojí Giovanni Michelotti, využívalo techniku Renaultu 4CV a v letech 1955 až 1961 bylo vyrobeno 251 vozů se čtyřválcem o objemu 747 cm3 uloženým za zadní nápravou. Model A106 se stejně jako všechny následující typy značky Alpine prodával v rámci distribuční sítě Renaultu.

Alpine A108 je přímým nástupcem A106, ale na rozdíl od něj již využívá techniku Renaultu Dauphine. Svou kariéru tento model s karoserií navrženou Michelottim zahájil v roce 1957 na autosalonu v Paříži s řadovým čtyřválcem o objemu 845 cm3 za zadní nápravou, ale v následujících letech se dočkal i větších a výkonnějších pohonných jednotek.

Alpine ve svém sídle v Dieppe vyrobila do roku 1962 sice jen 236 vozů modelové řady A108, ale v Brazílii pod jménem Willys Interlagos vzniklo v letech 1960 až 1965 celkem 822 licenčních kupé, která zde slavila řadu úspěchů.

Alpine A110 byla na počátku šedesátých let představena jako evoluce modelu A108, což velmi dobře dokumentují linie karoserie od Michelottiho, pod nimiž se ukrývá technika Renaultu R8. V zádi tohoto kupé, proslaveného úspěchy v soutěžích, se během let 1961 až 1978 vystřídala pěkná řádka motorů. V případě silničních verzí se začínalo na objemu 1,1 l a přes 1,3 l se došlo až k 1,6 l motorům z Renaultů 16 a 17. Ostřejší verze se mohly pochlubit pohonnými jednotkami, jejichž finální podobu měl na starosti Gordini nebo Lotus.

Podobně jako A108 se A110 dočkala licenční výroby v Mexiku a ve druhé polovině šedesátých let dokonce i v Bulharsku, kde nesl jméno Bulgaralpine. V letech 1967 až 1969 zde mělo vzniknout údajně okolo 120 vozů, z nichž zhruba 50 bylo exportováno a okolo 70 jich mělo zůstat v Bulharsku, kde byly používány sportovními kluby a závodními týmy.

Alpine A110 – Renault trochu jinak

První sondou do závodní historie Alpine se letos v Goodwoodu stane M65 z roku 1965. Toto elegantní malé kupé o hmotnosti pouhých 669 kg pohání čtyřválec o objemu 1,3 litru s výkonem 121 kW (165 k), který mu umožňuje dosáhnout rychlosti přes 257 km/h. V Le Mans v letech 1965 a 1966 sice tato Alpine neuspěla, ale zato zvítězila ve své třídě a dojela celkově sedmá v závodech 12 hodin Remeše a byla první i při 500 km Nürburgringu o rok později.

Soutěžní éru značky Alpine připomene model A110 1800 Groupe 4, který je poháněn největším motorem používaným v tomto modelu. Vůz z první poloviny sedmdesátých let se může pochlubit výkonem okolo 130 kW (177 k).

Druhou historickou připomínkou 24 hodin Le Mans se značkou Renault se stane Alpine A442B, s nímž zde Didier Pironi a Jean-Pierre Jaussaud zvítězili v roce 1978. Elegantní žluto-bílo-černý prototyp s otevřeným prostorem jezdce a pro svou dobu typickým komínem sání nad motorem je poháněn přeplňovaným dvoulitrovým vidlicovým šestiválcem Renault-Gordini, schopným vyvinout výkon přes 370 kW (502 k).

Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Dopravní podnik nechá prověřit čtyři alternativní možnosti stavby metra D Dopravní podnik nechá prověřit čtyři alternativní možnosti stavby metra D

Pražský dopravní podnik (DPP) zadal firmě Metroprojekt…

Komentář Jiřího X. Doležala: Nechme Slovanskou epopej Američanům, je to propagandistické dílo! Komentář Jiřího X. Doležala: Nechme Slovanskou epopej Američanům, je to propagandistické dílo!

Realita přináší našemu národu příležitost, jak se zbavit…

 
 

Přidat názorDiskuse: Alpine oslaví 60 let v Goodwoodu

Zatím nebyly vloženy žádné diskusní příspěvky.



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test ojetiny: VW Tiguan je SUV s praktičností MPV. Slabá místa lze ohlídat. Test ojetiny: VW Tiguan je SUV s praktičností MPV. Slabá místa lze ohlídat.

Ceny ojetých Volkswagenů Tiguan klesají ke dvěma stům…

Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií

Už skoro 40 let organizuje britský časopis What Car…

 






 
Expanze Lady? Zveřejňuje české ceníky Kaliny, Granty i Vesty!

Expanze Lady? Zveřejňuje české ceníky Kaliny, Granty i Vesty!

Dnes 17:51

Pozici nejlevnější značky na českém trhu léta úspěšně drží Dacia, která se však dočká staronového konkurenta. Větší roli by u nás opět ráda hrála i ruská Lada.




Blesk.cz

EXIT, Spiderman, Facebook? Zapomeňte. Komunisté chtějí zakázat cizí názvy

EXIT, Spiderman, Facebook? Zapomeňte. Komunisté…

Podle skupinky komunistických poslanců jsme v Česku a budeme prostě mluvit česky. A ani na Spidermana už se…

Mayová si přeje „tvrdý brexit“. Británie se kompletně odtrhne od EU

Mayová si přeje „tvrdý brexit“. Británie se…

Británie upřednostní úplné oddělení země od Evropské unie, tzv. tvrdý brexit. Nepřeje si ani částečně setrvat. V…

 

iSport.cz

Kalamita českých tenistů. Z Davis Cupu se omluvili Rosol i Pavlásek

Kalamita českých tenistů. Z Davis Cupu se omluvili…

Adam Pavlásek ani Lukáš Rosol nebudou k dispozici pro první kolo Davisova poháru, které čeští tenisté odehrají…

Tři esa a odchod. Končil jsem jak bombarďák, zářil Štěpánek

Tři esa a odchod. Končil jsem jak bombarďák, zářil Štěpánek

PŘÍMO Z MELBOURNE | Jízda osmatřicetiletého barda Radka Štěpánka se z kvalifikace přelila už do 2. kola…

 

Reflex.cz

Děti opuštěné kvůli tradici: V Indii stále přežívá starobylý zvyk

Děti opuštěné kvůli tradici: V Indii stále přežívá…

Nata Pratha, starobylý zvyk, který v komunitě Bhilů na severozápadu Indie povoluje muži zaplatit peníze za…

Potomci herce Zdeňka Štěpánka zuří! Budou žalovat tvůrce seriálu Bohéma?

Potomci herce Zdeňka Štěpánka zuří! Budou žalovat…

V neděli večer odvysílala Česká televize první díl seriálu Bohéma. Bohužel sklidil spíše negativní ohlasy a…

 
 
reklama