Francouzská značka Alpine se na letošním Festivalu rychlosti v Goodwoodu odtrhne od mateřského Renaultu a ve vlastní expozici připomene své kulaté jubileum.

Alpine se letos stane jednou z hlavních hvězd Festivalu rychlosti v Goodwoodu a jedním z důvodů bude i skutečnost, že Lord March celou akci zahájí svou jízdou v konceptu pojmenovaném Alpine Celebration Goodwood.

Nový koncept dvoumístného kupé je sourozencem Alpine Celebration, představené na letošních 24 hodinách Le Mans, od níž se odliší především barevným provedením své karoserie, odkazujícím na úspěchy Alpine ve vytrvalostních závodech v letech 1963 až 1969.

Alpine Celebration Goodwood na Festivalu rychlosti doplní současný závodní speciál Signatech-Alpine A450b, který startuje v sérii FIA World Endurance Championship a v uplynulých dvou sezónách vybojoval celkový primát ve své třídě LMP2 v šampionátu European Le Mans Series.

Alpine Celebration slaví v Dieppe a Le Mans šedesátku

Slavnou minulost Alpine připomene šestice vozů, z nichž jedna polovina bude zastupovat sériovou produkci a ta druhá naopak vozy připravené pro vytrvalostní závody i nasazení do světových soutěží.

Návratem ke kořenům se stane Alpine A106, představující první sériový model své značky. Maličké kupé s plastovou karoserií, za jejímž návrhem stojí Giovanni Michelotti, využívalo techniku Renaultu 4CV a v letech 1955 až 1961 bylo vyrobeno 251 vozů se čtyřválcem o objemu 747 cm3 uloženým za zadní nápravou. Model A106 se stejně jako všechny následující typy značky Alpine prodával v rámci distribuční sítě Renaultu.

Alpine A108 je přímým nástupcem A106, ale na rozdíl od něj již využívá techniku Renaultu Dauphine. Svou kariéru tento model s karoserií navrženou Michelottim zahájil v roce 1957 na autosalonu v Paříži s řadovým čtyřválcem o objemu 845 cm3 za zadní nápravou, ale v následujících letech se dočkal i větších a výkonnějších pohonných jednotek.

Alpine ve svém sídle v Dieppe vyrobila do roku 1962 sice jen 236 vozů modelové řady A108, ale v Brazílii pod jménem Willys Interlagos vzniklo v letech 1960 až 1965 celkem 822 licenčních kupé, která zde slavila řadu úspěchů.

Alpine A110 byla na počátku šedesátých let představena jako evoluce modelu A108, což velmi dobře dokumentují linie karoserie od Michelottiho, pod nimiž se ukrývá technika Renaultu R8. V zádi tohoto kupé, proslaveného úspěchy v soutěžích, se během let 1961 až 1978 vystřídala pěkná řádka motorů. V případě silničních verzí se začínalo na objemu 1,1 l a přes 1,3 l se došlo až k 1,6 l motorům z Renaultů 16 a 17. Ostřejší verze se mohly pochlubit pohonnými jednotkami, jejichž finální podobu měl na starosti Gordini nebo Lotus.

Podobně jako A108 se A110 dočkala licenční výroby v Mexiku a ve druhé polovině šedesátých let dokonce i v Bulharsku, kde nesl jméno Bulgaralpine. V letech 1967 až 1969 zde mělo vzniknout údajně okolo 120 vozů, z nichž zhruba 50 bylo exportováno a okolo 70 jich mělo zůstat v Bulharsku, kde byly používány sportovními kluby a závodními týmy.

Alpine A110 – Renault trochu jinak

První sondou do závodní historie Alpine se letos v Goodwoodu stane M65 z roku 1965. Toto elegantní malé kupé o hmotnosti pouhých 669 kg pohání čtyřválec o objemu 1,3 litru s výkonem 121 kW (165 k), který mu umožňuje dosáhnout rychlosti přes 257 km/h. V Le Mans v letech 1965 a 1966 sice tato Alpine neuspěla, ale zato zvítězila ve své třídě a dojela celkově sedmá v závodech 12 hodin Remeše a byla první i při 500 km Nürburgringu o rok později.

Soutěžní éru značky Alpine připomene model A110 1800 Groupe 4, který je poháněn největším motorem používaným v tomto modelu. Vůz z první poloviny sedmdesátých let se může pochlubit výkonem okolo 130 kW (177 k).

Druhou historickou připomínkou 24 hodin Le Mans se značkou Renault se stane Alpine A442B, s nímž zde Didier Pironi a Jean-Pierre Jaussaud zvítězili v roce 1978. Elegantní žluto-bílo-černý prototyp s otevřeným prostorem jezdce a pro svou dobu typickým komínem sání nad motorem je poháněn přeplňovaným dvoulitrovým vidlicovým šestiválcem Renault-Gordini, schopným vyvinout výkon přes 370 kW (502 k).

Spolupracujeme s TipCars.com
ČEZ vyplatí za dividendu stejnou částku jako loni ČEZ vyplatí za dividendu stejnou částku jako loni

Energetická společnost ČEZ vyplatí akcionářům stejnou…

Malá chce jako ministryně pomoci zrychlit soudní řízení Malá chce jako ministryně pomoci zrychlit soudní řízení

Zrychlit soudní řízení a vymahatelnost práva chce…

Největší síť nemocnic v regionu Penta Hospitals mění šéfa Největší síť nemocnic v regionu Penta Hospitals mění šéfa

Třiatřicet nemocnic a další tři desítky ambulantních…

 

Štítky Sportovní

 

Přidat názorDiskuse: Alpine oslaví 60 let v Goodwoodu

Zatím nebyly vloženy žádné diskusní příspěvky.







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Studii kvality nových aut vévodí korejské značky. Němci se propadli Studii kvality nových aut vévodí korejské značky. Němci se propadli

Za první rok podle údajů od zákazníků některé značky…

První jízda s Kiou Ceed: Má povedený motor a myslí se i na řidiče První jízda s Kiou Ceed: Má povedený motor a myslí se i na řidiče

Novou Kiu Ceed jsme vyzkoušeli v Portugalsku. Kompletně…

 





 
Benzin a nafta neustále zdražují. Je zemní plyn (CNG) řešením?

Benzin a nafta neustále zdražují. Je zemní plyn (CNG) řešením?

Dnes 08:00

Modely na CNG u nás zaznamenaly váhavý rozjezd. Nyní přichází jejich chvíle, pomůžou automobilkám dostat se z bryndy s emisemi. Nás přitom může těšit nízká daň a levné palivo.




Blesk.cz

Dcera Patrasové a Felixe Anička: Svině máme v rodině!

Dcera Patrasové a Felixe Anička: Svině máme v rodině!

Jablko nepadá daleko od stromu! Tomu věří mladá Anička Slováčková, která podle svých slov po matce Dagmar…

Myši se dostaly do bankomatu a z peněz zůstaly jen cáry: Rozkousaly 377 tisíc!

Myši se dostaly do bankomatu a z peněz zůstaly jen…

Pracovníci Státní indické banky si stěžovali, že nefunguje bankomat. Poté, co na místo dorazili technici a…

 

iSport.cz

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů, hrací dny, play off

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů,…

Mistrovství světa ve fotbale 2018 v Rusku nabídne od 14. června celkem 64 zápasů, ze kterých 8. července vzejde…

Slavia chce posilu z MS, Součka pustit nehodlá. Co na to Paska?

Slavia chce posilu z MS, Součka pustit nehodlá. Co…

Fotbalová Slavia Praha zatím během letní přestávky získala tři nové hráče a ještě minimálně jednu posilu plánuje…

 

Reflex.cz

Jak si zničit auto? 5 věcí, kterými řidiči běžně škodí svému vozu

Jak si zničit auto? 5 věcí, kterými řidiči běžně…

Řídit umí skoro každý. Ne všichni ale vědí, jak auto používat tak, aby nedocházelo k předčasnému opotřebení…

Peřeje na Vuoksi: Úchvatná přírodní podívaná je dnes už jen byznys

Peřeje na Vuoksi: Úchvatná přírodní podívaná je dnes…

Peřeje na finské řece Vuoksi patří k nejstarším turistickým atrakcím v Evropě. O jejich popularitu se zasloužili…