Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Alpine A110 GT – Začátek i konec jedné skvělé éry

Lukáš Volšický
Diskuze (45)

Sportovní Alpine A110 přijel na svět s lehkostí pravověrných sportovních aut a je skoro beznadějně vyprodaný. Je totiž prvním i posledním novodobým spalovacím vozem značky, který se nám znovu dostal do rukou v luxusní specifikaci GT a vzácném laku, v němž vzniká jen 110 kusů.

Design, interiér


„Zjednodušte, potom přidejte lehkost.“ To jsou legendární slova Colina Chapmana, zakladatele Lotusu a geniálního konstruktéra závodních aut. Když je řekl, asi nečekal, že v budoucnosti budou dokonale vystihovat i hlavního konkurenta úspěšných sportovních aut jím založené automobilky. Na návrat značky Alpine jsme čekali dlouhá léta, a když se v roce 2017 konečně představil novodobý sporťák Alpine A110, zaujal hlavně svou lehkostí.

Ohromil i Gordona Murraye, otce velkolepého supersportu McLaren F1 a milovníka lehoučkých aut. Netrvalo dlouho a moderní Alpine A110 si koupil. A když teď znovu jsem za volantem alpinky, jasně chápu proč. V loňském roce jsem si ji poprvé osahal v tehdy vrcholné specifikaci A110 S a teď je onen až nezapomenutelný zážitek trochu luxusnější. Letos nám dělá radost komfortnější verze A110 GT.

Dokonce i v nejluxusnější specifikaci je Alpine A110 stále lehounkým sportovním kupé. I s modelovým pojmenováním „Grand Touring“ a koženým čalouněním má pohotovostní hmotnost pouhých 1119 kilogramů. Není zvykem, že s technickými údaji v našich testech začínáme už v úvodu, ale pro pochopení tohoto řidičského náčiní je to snad nejdůležitější informace. Vedle dnešních extrémně silných sportovních aut totiž najednou dokonale vynikne známé přísloví „méně je někdy více“.

Původní Renault Alpine A110 se proslavil v modré barvě, která je charakteristická i pro novodobou značku, ale nám se „GéTéčko“ dostalo do rukou ve výrazně exkluzivnějším zeleném provedení. Naši barvu najdete v konfigurátoru v portfoliu individualizační divize Ateliér Alpine a v originále se jmenuje „Vert Emeraude“. Francouzská továrna v Dieppe v tomto historickém odstínu vyrobí jen 110 kousků a ten „náš“ má sériové číslo 043/110.

A pochopitelně to není zadarmo, protože za unikátní zelenou si připlatíte 132 tisíc korun. A výsledek za to bude stát! Za touhle alpinkou se otáčejí snad všichni, a když ji zaparkujete v oranžově zabarvujícím se světle západu slunce, během chvilky se vám podlomí kolena. Pokud to s láskou k autům myslíte opravdu vážně, „A-stodesítka“ vás chytí za srdce a už nikdy nepustí. Je nádherná!

Video se připravuje ...

O retro designu vycházejícím z originálu ze šedesátých let už asi není potřeba moc mluvit, takže se pojďme na Alpine A110 GT podívat z pohledu praktičnosti. Alpine je puristickou řidičskou hračkou, která si z každodenní praktičnosti moc hlavu nedělá. K dispozici sice máte dvojici zavazadlových prostorů, ale ty mají kombinovaný objem pouhých 100 litrů. Na drobnosti ideální.

A pojďme do sportovního interiéru, protože tam si to doslova zamilujete. V luxusní verzi GT sice nenajdete pevná skořepinová sedadla Sabelt, zato si přirozeněji nastavíte pozici za volantem. Ten je v „GéTéčku“ dokonce čalouněný kůží a nepochybně bude mít delší životnost než ten alcantarový v „eSku“. S ním totiž GT sdílí techniku, tedy až na specifické nastavení podvozku. Ale o tom až později. Zvláštní pozornost si v Alpine A110 zaslouží i celková ergonomie, pochopitelně vycházející z renaultů.

Alpine A110 GT Alpine A110 GT

V Alpine nechybí pro značku charakteristický volič audia pod volantem ani multimediální systém, ale najdeme tu i spoustu specifických rysů. Nejdůležitější je středová konzola se startovacím tlačítkem, ovládáním oken a zjednodušeným voličem převodovky. Ten se skládá z tlačítek D, N a R. Parkovací režim aktivujete delším podržením neutrálu, manuální režim převodovky delším stisknutím déčka.

A zapomenout nemohu ani na vyzývavé červené tlačítko Sport na volantu. Stiskněte jej a Alpine A110 GT ze sebe vydá to nejlepší. Ano, pochopili jste to správně – pojďme se věnovat technice a jízdním vlastnostem.

Motor, jízdní vlastnosti


Sportovní Alpine A110 se vyrábí s jediným srdcem, díky němuž vám dá ochutnat světa exkluzivních supersportů za výrazně lidovější peníze. Základem techniky je uprostřed uložená přeplňovaná benzinová osmnáctistovka s dvojitým výfukovým turbodmychadlem od Renault Sportu, jakou najdeme i v ostrém hatchbacku Renault Megane R.S. Ve vyšších specifikacích GT a S má 221 kW (300 koní) a 340 newtonmetrů.

Pro maximální výkon musíte osmnáctistovku vytočit k až 6300 otáčkám za minutu, ale vrcholný točivý moment vám přeplňovaná jednotka poskytne mnohem dřív – už od 2400 otáček za minutu. Srdce alpinky je současně uloženo v hliníkovém těle, celkem 96 procent komponent skeletu a povrchových dílů je z hliníkových slitin, díky čemuž váží už mnou jednou zvýrazněných 1119 kilogramů pohotovostní hmotnosti.

V dnešním automobilovém průmyslu tak je alpinka lehčí než většina malých hatchbacků do města. Už při vývoji inženýři experimentovali s ještě lehčími uhlíkovými kompozity, ale ty by ve výsledku výsledný produkční model významně zdražily. A když poprvé sednete do Alpine A110 v libovolné specifikaci, nízká hmotnost je to první, co pocítíte.

Začíná to už jen lehoučkým předkem, ochotně zatáčejícím za volantem. S motorem uloženým uprostřed je Alpine A110 GT až dokonale agilním sporťákem, u něhož se ze zatáček nemusíte bát agresivně akcelerovat, zejména na suchém asfaltu. Kombinace razantního nástupu točivého momentu, nízké hmotnosti i pohonu zadních kol sice může vzbuzovat obavy, ale celá hmotnost motoru si pod plynem sedá na zadní kola a významně zlepšuje trakci.

Moderní „A-stodesítka“ vzdává hold autu vyhrávajícímu v závodech rallye a nejvíce si ji užijete na technických okreskách. Ne, že by na rovinkách nebyla rychlá – akceleruje z 0 na 100 km/h za 4,2 sekundy a jezdí nejvyšší rychlostí 250 km/h – ale až na kopcovitých silničkách okolo Slap si zase mohu připomenout, proč jsem loni s ještě ostřejším „eSkem“ neustále jezdil po okreskách.

Alpine A110 GT Alpine A110 GT

Solidní točivý moment vás doslova katapultuje za zatáček, jimiž A110 s hliníkovým lichoběžníkovým zavěšením na obou nápravách protancuje bez sebemenšího zaváhání. Sedmistupňová dvouspojková převodovka Getrag vás pod plným plynem kope do zad, zatímco umí přeřadit za pouhých 260 milisekund. A když naopak zpomalíte začnete podřazovat, osmnáctistovka si ulevuje do výfuku a střílí.

I na standardních osmnáctipalcových kolech Fuchs s nízkoprofilovou pneumatikou Michelin Pilot Sport 4 je na rozbitých okreskách Alpine A110 GT překvapivě komfortní. K tomu luxusnější verzi GT napomáhá i specifické pohodlnější nastavení podvozku. Bohužel, i u sportovních kupé jako A110 se už setkáváme se zbytečně přeposilovaným řízením, ale celkově je příjemně komunikativní.

Snad za všech okolností víte, co se děje s autem při rychlém tempu. Lehoučký předek se navíc ve vysokých rychlostech projevuje decentní nedotáčivostí, s jakou se můžete setkat už při průjezdech rychlých dlouhých zatáček na dálnicích. Jenže jakmile zpomalíte a vyrazíte na okresky, snad nikdy nebude mít stejný problém. Alpine A110 GT se řídí až telepaticky – kam se podíváte, tam nadšeně směřuje.

A zabaví vás natolik, že zapomenete na reálnou spotřebu. Alpine A110 GT je jedním z mála aut, jaká budete jezdit tankovat s úsměvem na tváří. Už u stojanu budete vědět, že vás s dalšími desítkami litrů benzinu čekají další stovky kilometrů zábavy. A za kolik tedy jezdí? Kombinovaná spotřeba se v závislosti na vašem jízdním tempu pohybuje od devíti do patnácti litrů. Při delším cestováním však může spotřeba spadnout i k osmi litrům, protože motor nemá s lehkou karoserií moc práce.

Druhý pohled Marka Bednáře


Prozatím jediný nabízený model značky Alpine se představil už v roce 2017  –  před šesti lety. A zatímco zvenčí pořád vypadá víc než k světu, zejména v téhle nádherné (ale ukrutně drahé) zelené barvě, uvnitř je už jeho věk znát. Interiéry aut značky Renault, pod kterou Alpine spadá, od té doby totiž stihly udělat velký pokrok kupředu, takže ovládání klimatizace z předchozí generace clia působí poněkud komicky. 

Podobně je na tom malý displej s tlustým rámečkem či poněkud chudé možnosti nastavování přístrojového štítu. Jedním dechem však je třeba dodat, že infotainment i přístrojový štít chvályhodně nabídnou informace, které jsou podstatné pro nadšeného řidiče. 

Toho, alespoň jede-li se projet po oblíbených okreskách, netrápí spotřeba paliva  –  chce přesně znát teplotu chladicí kapaliny a olejů, což vůz nabídne s dobrou přehledností v sekci Alpine Telemetrics. Také tu je tlak turbodmychadla, teplota spojek v převodovce či měřič přetížení, a dále poněkud méně užitečné hodnoty, jako míra otevření škrticí klapky nebo aktuální výkon a točivý moment, který motor podává. 

Alpine A110 GT Alpine A110 GT

Proč jsou méně užitečné? Když budou ukazovat nějaká zajímavá čísla, bude nějaký displej to poslední, co budete chtít sledovat. Důležitější bude hledání vrcholu zatáčky, do které zrovna najíždíte.

Tohle auto totiž vzniklo s jediným účelem  –  bavit řidiče na klikatých okreskách. Je lehké, má motor uprostřed a pohon zadních kol, zároveň ale důstojný výkon na to, aby dokázalo být vážně rychlé. Třebaže verze GT má být grand tourerem, tedy pohodlnější verzí, každou sekundou vám dává jasně znát, že se za volantem budete nejvíc bavit právě na klikatých okreskách.

Na 1,1 tuny hmotnosti jsou tři stovky koní a 340 Nm až až, zejména když je díky přeplňování nejvyšší točivý moment dostupný už pod třemi tisíci otáček. V podstatě nepřetržitá dostupnost točivého momentu má tendenci z řidiče udělat lenocha, který nebude řadit a zůstane na jednom kvaltu v zatáčkách i na kratších rovinkách. To by se ovšem připravil o to nejlepší, co motor nabídne; není kdovíjak točivý, ale okolo šesti tisíc otáček, kdy dá svých maximálních 300 koní, si s lehoučkým autem hraje, jako by to byl list papíru.

Ovšem, v těchto slovech nehledejte žádný náznak nepředvídatelnosti v ostře projížděných zatáčkách. Rozložení hmotnosti je sice pro řidiče zvyklého na auta s motorem před přední nápravou svým způsobem překvapivé, ale s trochou citu si na něj rychle zvyknete a naučíte se s pohyby a rotací karoserie v různých jízdních situacích krásně pracovat.

Hovořím o tom, jak je možné si pomocí pedálů hrát se zatížením jednotlivých náprav. Na chování auta je krásně znát, jak se pod plynem odlehčí příď, a naopak, jak na ni po ubrání plynu či přibrzdění “sedne” více hmotnosti a auto utáhne oblouk. Nejde o nedotáčivost, o které hovořil kolega Lukáš ve vysokými rychlostmi projížděných zatáčkách, je to jen odlehčená příď, která je ovšem tím mrštnější a tím víc A110 v zatáčkách člověka baví.

Alpine A110 GT Alpine A110 GT

Nakonec tak zapomenete na malé zavazadelníky, na to, že v tom zadním je od motoru pořádně horko, i na ten panel ovládání klimatizace z clia. A110 je výbornou hračkou, autem, které má jen jeden úkol  –  a které ten úkol plní naprosto dokonale. 

Jenže  –  koupil bych si ho za ty dva miliony? Je to spousta peněz, částka, do které se snadno vejde i řada lehce ojetých sporťáků se šesti válci a manuální převodovkou. Člověka napadá Porsche Boxster minulé generace, nebo cayman, nemáte-li rádi otevřené nebe nad hlavou, či třeba BMW M2 minulé generace. Rozhodování by bylo, věru, těžké.

Závěr


Alpine A110 GT je nepochybně jedním z nejlepších sportovních aut, jaké si na dnešním automobilovém trhu můžete koupit. Okouzlí vás designem a ohromí jízdními schopnostmi. Není divu, že o tuto řidičskou hračku je tak obrovský zájem, že i přes navýšení kapacit je vyprodáno až do konce letošního roku.

K velkým obchodním úspěchům reinkarnované legendě pomáhá skutečnost, že je prvním i posledním novodobým sportovním kupé značky. Alpine se netají řečmi, že se těší na elektrickou budoucnost, a dokonce už pracuje i s prototypem elektrického kupé A110. Úspěšnějších prodejů automobilka dosáhla i otevřením individualizačního programu Ateliér, z něhož vychází „naše“ speciální zelená verze.

A dalším faktem je, že za cenu do dvou milionů korun moc sportovních kupé s motorem uprostřed nepořídíte. Alfa Romeo 4C je minulostí a jedinou silnou konkurencí je Porsche 718 Cayman. To může nerozhodnuté potenciální zájemce utáhnout na prestiženější značku, ale bude lepším svezením? Asi bychom se měli obrátit na Porsche i Alpine, aby nám oba vyzyvatele půjčili do srovnávacího testu.

A ty konkurenční lotusy z úvodu? Ty už se bohužel také nevyrábí. Hlavní konkurencí Alpine A110 byly hlavně již ukončené modely Elise, Exige a Evora.

Nejlevnější verze modelu 1.540.000 Kč (Alpine A110)
Základ s testovaným motorem 1.540.000 Kč (Alpine A110)
Testovaný vůz bez příplatků 1.790.000 Kč (Alpine A110 GT)
Testovaný vůz s výbavou 1.945.000 Kč (Alpine A110 GT)

Plusy

  • Elegantní design
  • Jízdní schopnosti
  • Lehkost!

Minusy

  • Omezená praktičnost
Zobrazit celý článek
Lukáš Volšický
Diskuze (45)

Doporučujeme

Alpine A110 GT
Cena základní sestavy 1 790 000 Kč
Výbava základní sestavy 18“ kola z lehkých slitin, Full LED přední světlomety, zadní LED svítilny, hliníková pádla pod volantem, hands-free karta, automatická klimatizace, elektricky ovládaná okna, audiosystém Focal, infotainment s navigací, vyhřívané čelní sklo, zadní parkovací senzory, dešťový a světelný senzor atd. Kč
Cena testované sestavy 1 945 000 Kč
Výbava testované sestavy zelená barva Emeraude (+132.000 Kč), 18” litá kola design Grand Prix (+12.000 Kč), vyhřívaná přední sedadla (+12.000 Kč) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1798
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 221 / 6300
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 340 / 2400 - 6000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 4.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 6.7
Emise CO2: 153
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 100 / 0
Objem nádrže (l): 45
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1119 / 0
Rozměr pneu: 215/40 R18, 245/40 R18
Alpine A110 GT
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4181
b) šířka (mm): 1798
c) výška (mm): 1252
d) rozvor (mm): 2420
e) rozchod vpředu (mm): 1556
f) rozchod vzadu (mm): 1553
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 800 / 1090
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
k) šířka vpředu (mm): 1400
délka sedáku vpředu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 600
místo vzadu pod předním sedadlem: Ne
8. 11. 2023 11:18
Cayman
A110 je fantasticke auto, buhuzial cenou je uz v teritoriu Caymana. Potom je to uz o preferncii znacky a pouzitia a Porsche posobi solidnejsie, praktickejsie, da sa aj s manualom, A110 je zasa lahsie...
3. 11. 2023 17:31
Re: krása nesmírná
Dobrý je, že když ji chceš, zaplatíš a dostaneš ji :yes:
Avatar - Emel
3. 11. 2023 12:51
Re: při porovnávání cenovky s Porsche
Přesně jak říkáš - nevidím smysl v sypání příplatků do základního Caymana. Toho buď vzít as-is s příplatkama do 100t, a nebo pak už sáhnout po S.
Skončit u GT4 - to nic proti, to určitě není to nejhorší, co by člověka mohlo potkat. Ale to už jsme zase někde jinde.
Zpět k tématu - uznávám, že asi v tý ceně třeba 1,8 vypadá líp Alpinka než ten základní Cayman. Mně na Alpině nejvíc vadí ten povinný automat.
3. 11. 2023 12:17
Re: při porovnávání cenovky s Porsche
Jo ale to trochu vypadá co jsem koukal v konfigurátoru není zas tak nákladná věc, která to nepošle vyloženě do jiné dimenze.
3. 11. 2023 12:14
Re: KO faktor
Viděl jsem na živo, ale staticky, nejel jsem. Problém je asi v tom, že znám z firmy i svého okolí právě Clio a Dacie a ty prvky v tom vidím na první pohled. Nevím jak materiály, ale ten skelet palubky je minimálně vizuálně předchozí Clio, vzhledem k totožnému umístění třeba výškových repro se obávám, že to bude 1:1 jen obšité kůží nebo nějakým dalším materiálem + spousta prvků kombinace Clia a Dacií. A jako kdybych si to pořídil a sednul mi do toho majitel starého Clia nebo Sandera s konstatováním, že to vypadá jak u něj v autě, tak to by mě vážně ranilo :D :D