Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Aplikace z ostravského superpočítače sleduje dopravu v celém Česku

redakce AUTO.CZ
Diskuze (4)
Zhruba každé 20. vozidlo, které je v ČR na cestě, monitoruje aplikace viaRODOS z centra pro rozvoj dopravních systémů RODOS při Národním superpočítačovém centru IT4Innovations v Ostravě.

Systém sleduje aktuální situaci na všech dálnicích, rychlostních komunikacích, většině silnic první třídy a ve třech největších městech. Je schopen například informovat, jak dlouho se kde řidiči zdrží v kolonách nebo kudy je mohou objet. Podle zástupců centra jde o jeden z nejpřesnějších monitorovacích systémů v Evropě.

Informace už využívá například Národní dopravní informační systém, lidem je zprostředkovávají autorádia nebo televize. Zástupci centra by data chtěli zpřístupnit poskytovatelům navigačních či plánovacích služeb, tak aby je mohlo využívat co nejvíce řidičů. Rektor Vysoké školy báňské - technické univerzity Ostrava Ivo Vondrák řekl, že je to cesta, jak řidičům ušetřit pohonné hmoty, čas i zdraví.

"Podařilo se nám integrovat do databáze 130.000 vozidel, která na své palubě vezou satelitní jednotku a ta každou minutu na superpočítač předává pozici vozidla a jeho rychlost. My tato data kombinujeme s daty mýtného systému, s daty dopravních detektorů, kamer, meteohlásek a všechny tyto datové zdroje předěláváme do jednoho výstupu pomocí našeho superpočítače," uvedl dopravní expert centra Martin Hájek.

Systém pracuje také s daty mobilních operátorů. "Zpracováváme anonymizovaná data o pohybu čtyř milionů SIM karet po silniční síti. Tyto informace jsou velmi důležité pro dopravní plánování," řekl Hájek.

Centrum informace využilo například při zpracování analýzy návštěvnosti nedávných Dnů NATO v Mošnově na Novojičínsku. "Chtěli bychom poskytnout informace řidičům přímo do vozidel," řekl expert. Měly by to umožnit připravované mobilní aplikace nebo RDS-TMC, tedy rádiové vysílání, které umožňuje informace přenášet do automobilových navigací.

Z výzkumů mezi řidiči vyplynulo, že je v první řadě zajímá, jaká je nejvhodnější trasa pro jejich cestu, jestli tam je kolona, kde začíná, jaké znamená zdržení, případně, zda se vyplatí ji objet a kudy. Vondrák řekl, že to zatím žádný systém vyhodnotit neuměl. "To je klíčová věc, která umožňuje nějak reagovat, zatelefonovat, přesunout schůzku. Je to důležité i z pohledu psychického stavu řidiče. Navíc to umožňuje volit alternativní trasu ne těsně před kolonou, ale mnohem dříve. Dá se tímto způsobem hodně ušetřit čas," řekl rektor.

Cílem do budoucna je využít spočítaná data také k řízení dopravy a k předpovědi, jak se dopravní situace bude vyvíjet. "To znamená, abych při výjezdu z Ostravy věděl, jak dlouho budu čekat na D1 v okamžiku, kdy třeba budu u Brna," řekl Vondrák.

Budoucnost systému zřejmě bude záležet na financích. Jeho provoz stojí ročně okolo 60 milionů korun, přičemž největší část tvoří náklady na sběr dat, které zatím centrum dostává zdarma. Pokud by se náklady rozpočítaly na aktivní řidiče, jichž je podle zástupců centra v Česku 2,5 milionu, poplatek za jednoho z nich by přišel na 24 korun.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (4)
22. 6. 2018 14:01
Otázka :)
Děkuji za článek. Zajímalo by mě, zdali by bylo možné tuto aplikaci nějakým způsobem nainstalovat i do těchto autorádií: [odkaz]
23. 3. 2015 19:46
akademické bláboly
Opravdu mne dožírá, když se plácá teorie jak prospěšné technologie jsou v provozu, a co řidičům přináší. Přináší leda to, z čeho bič neupleteš.
Jen několik týdnů nazpět se před mou cestou z práce objevila díky těmto "skvelým technologiím" na patřičných kanálech "informace", že je uzavřen klimkovický tunel, ale směr je průjezdný díky objížďce přes Klimkovice, exit 349.
Ta situace byla ve skutečnosti naprosto fatální, parkoviště začalo už za přivaděčem v Ostravě (velký rondl), což je 6km od tunelu.
Žádná informace o skutečném stavu nebyla k dispozici, a dopravní zprávy (RDS) přicházely neustále s velmi zastaralou informací o průjezdnosti přes Klimkovice, kdy už vše hodinu bez hnutí stálo. Dostal jsem tedy zcela špatné informace, a jel po D1, namísto abych to objel přes Příbor.
Takže bláboly o výhodách řidičům jsem přestal brát vážně, a tyto projekty jsou určeny na něco zcela jiného, což se spíš hodí na portál csirt, a jiné téma.
Takže kdo tady vlastně co obhajuje? Komu taková informace prospěla k bodům?
8. 10. 2014 17:55
Re: Nápad dobrý, ale:
No jo, to se bude zvykat těžko, když jsem se doposud díval na ty stránky zadarmo :-)
8. 10. 2014 16:48
Nápad dobrý, ale:
Těch dvacet a něco korun nikoho nezabije. Jenomže jsme v Čechách, kde by v okamžiku kdy to je možný, vstoupí do toho někdo od bláta, a za chvíli by to stálo 30, pak 35, pak 45. atd. protože potřebuje něco do kapes a vidí možnost.