Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Bláznivý Aston Martin ještě bláznivější. Prohlédněte si osmiválcové miniauto

David Bureš
Diskuze (1)
Na miniauto se znaky Aston Martinu se málem zapomnělo, automobilka ho ale připomíná jedinečným exemplářem. Místo třináctistovky využívá osmiválec!

Aston Martin Cygnet je upravená Toyota iQ, kterou britský výrobce nabízel kvůli snaze o snížení flotilových emisí. V době vzniku byl vysmívaným autem, po letech se ale kvůli nízkému počtu vyrobených kusů stal žádanou raritou. Aston Martin se za něj nestydí a na letošním Festivalu rychlosti v Goodwoodu ho připomíná jedinečným exemplářem.

Tato specialita vznikla na přání jednoho nejmenovaného zákazníka, o její realizaci se postarala služba Q by Aston Martin – Commission, která nabízí individuální úpravy vozů z Gaydonu. Takové dílo ale ještě nestavěla, Aston Martin Cygnet V8 totiž plně splňuje charakter „pocket rocket,“ tedy kapesní raketky.

Video se připravuje ...

Jestliže výchozí automobil byl poháněn čtyřválcem 1.33 VVT-i o výkonu 72 kW z dílny Toyoty, představená novinka využívá britskou techniku v podobě atmosférického vidlicového osmiválce o výkonu 4,7 litru. Agregát přejatý z minulé generace modelu Vantage S se jako zázrakem vešel pod přední kapotu, přičemž naladěn je na 316 kW a 490 N.m, které mu umožní zrychlit z 0-96 km/h za 4,2 sekundy a jet nejvýše rychlostí 273 km/h, což je mimochodem o nějakých 100 km/h rychleji než u výchozího auta.

Zástavba tak velkého motoru do takového prcka si samozřejmě vyžádala několik podstatných změn v konstrukci. Autíčko se dočkalo ochranného rámu přivařeného k ocelové karoserii, který se tak stal nedílnou součástí konstrukce. Nový motor znamenal také úpravu přední přepážky a tunelu převodovky, kterou je mimochodem sedmistupňový automat Sportshift III rovněž z Vantage S.

Změnily se pomocné rámy a zavěšení, které jdou dalšími komponenty využitými z Vantage S. Z něj pochází i prvky brzdové soustavy. O zastavení se konkrétně starají 380mm disky s šestipístkovými třmeny vpředu a 330mm kotouče s čtyřpístkovými třmeny vzadu. Palivová nádrž se pak přesunula na místo zavazadelníku, v němž zabrala veškerý prostor.

Zajímavostí je přitom fakt, že Aston Martin snažil v maximální míře zachovat vzhled výchozího auta. Na kapotě tak navzdory velkému agregátu překvapivě není žádná velká boule, jen mřížka v masce chladiče je černá. Poznávacím znakem jsou však rozšířené podběhy z karbonových vláken, které byly nutností kvůli širšímu rozchodu kol. Vejdou se do nich 19palcová kola, která nahradila výchozí šestnáctky.

Na zádi se pak usadila uprostřed umístěná dvojitá koncovka speciálně navrženého výfukového systému s dvojitými tlumiči a katalyzátory. Aston přitom slibuje naprosto jedinečný zvuk, a to díky krátkému výfukovému potrubí.

Výrazně se pak změnil interiér, který odstrojením nadbytečných komponentů připomíná závodní speciály. Vedle zmíněné bezpečnostní klece tu nechybí hasicí přístroj podle pravidel FIA nebo skořepinové sedačky Recaro se čtyřbodovými pásy. Palubní deska je karbonová, zatímco přístrojový štít byl opět použit z Vantage S.

Aston Martin Cygnet V8 je tak tou nejbláznivější verzí tohoto autíčka, které nakonec bylo prodáno v méně než 150 kusech. Zákazníci o něj zájem neměli, Toyota navíc ukončovala výrobu iQ, což znamenalo i konec Cygnetu. Po letech se ale ukazuje, že o Cygnet je zájem. Má nejen sběratelskou hodnotu, ale zároveň je vlastně jediné luxusní miniauto. A tak jeho ceny rostou tak, že o něm Aston už hovoří jako o budoucí klasice.

David Bureš
Diskuze (1)
13. 7. 2018 10:32
Super hračka
Bomba, tenhle typ přestaveb mě moc baví :-D, ale zaujala mě v článku jedna větička: "...jet nejvýše rychlostí 273 km/h, což je mimochodem o nějakých 100 km/h rychleji než u výchozího auta." To jako, že předchozí Vantage S jel max 173? Tolik umí i Fabia HTP >:-[]