31.10. 2017 David Bureš Google+ profil David Bureš

Aston Martin oživí Lagondu. Připomeňte si její nejošklivější kombík světa

 

Podivně tvarovaný sedan Aston Martin Lagonda je v automobilovém světě vcelku známý. Věděli jste však, že na jeho základech vzniklo i kombi, respektive shooting brake?

Britská luxusní značka Lagonda založená v roce 1906 se pod vedením svého vlastníka, automobilky Aston Martin několikrát snažila vrátit na výsluní. V následujících letech to zkusí opět, když Aston Martin chystá hned dva vozy s označením Lagonda, které mají přijít do roku 2023. Namířeny mají být na modely Bentley a Rolls-Royce.

Dodnes nejznámějším dílem Lagonda je nepochybně sedan pojmenovaný Aston Martin Lagonda, vyráběný mezi lety 1976 a 1990. Ten proslul nejen odvážným vzhledem s netradičně pojatou hranatou karoserií s nízkou přídí, ale také doslova katastrofální spolehlivostí, respektive nespolehlivostí. I kvůli tomu byl za 14 let produkce vyroben pouze v 645 exemplářích.

Potíží byla složitá elektronika, Lagonda totiž byla jedním z prvních propagátorů digitálního přístrojového štítu, který se však v té době ukázal jako nespolehlivé řešení. Potíže nevyřešil ani náročný vývoj a změna dodavatele patřičných komponentů, kvůli němuž se příchod auta na trh opozdil.

Už méně známým faktem je však to, že od sedanu bylo odvozeno také kombi, respektive „shooting brake,“ jak se u stylových kombíků dodnes říká. Jeho autorem však nebyla sama automobilka Aston Martin, nýbrž externí firmy. Ano, Lagondu Shooting Brake postavily hned dva různé subjekty.

Aston Martin Lagonda (1976-1990): Digitální přístrojovka, dotykové ovládání a průšvih

První z nich je švýcarský specialista Roos Engineering, který postavil i další shooting braky na bázi modelů Aston Martin (konkrétně V8 Vantage, V600 Vantage). Jím postavený exemplář (tmavě modrý v přiložené fotogalerii) vznikl na základech Lagondy třetí série vyrobené v roce 1986, a to na zakázku nejmenovaného zákazníka z Hong Kongu. Ten se na Roos Engineering obrátil poté, co s takovou žádostí nepochodil přímo u automobilky.

Práce na přestavbě sedanu v kombi byly zahájeny v roce 1996 a dokončeny byly až o čtyři roky později. Pracovníci Roos Engineering si totiž uvědomovali náročnost převedení unikátních tvarů z pera Williama Towna, a tak nejprve vznikl model v životní velikost, který zákazník musel schválit.

Roos Engineering navrhl hojně prosklenou záď auta, kterou se povedlo elegantně naroubovat na přední partie. Že to nebylo nic levného dokazuje i fakt, že jen speciální okna přišla na 40.000 švýcarských franků.

Video

Úprava zádě ale nebyla jedinou změnou tohoto shooting braku. Příď zdobí jiná maska chladiče nebo nenápadný spoiler, uvnitř se pak mezi předními sedadly objevila nové konzole ukrývající tlačítka pro stahování zadních oken nebo ovládání zadního stírače.

Měnila se i technika. Původní, pouze třístupňový automat Torqueflite nahradila automatická převodovka se čtyřmi kvalty, upravoval se též systém vstřikování. V útrobách každopádně zůstal 5,3litrový osmiválec, který v rámci příchodu třetí série Lagondy nabídl výkon 223 kW a točivý moment 434 N.m.

Autorem druhého shooting braku (zlatě lakovaného) je holandský nadšenec Harry Kielstra, který si vůz přestavěl sám. A to v roce 2010 na základech Lagondy vyrobené v roce 1980. A jak je na hotovém díle vidět, práce se mu povedla. I v tomto případě se povedlo záď šikovně zakomponovat do celku, a to přestože zadní partie je zcela jinak řešená než u díla Roos Engineering. Tvar je jiný, včetně prosklení, poznávacím znakem jsou masivní D sloupky.

A proč vlastně Aston Martin Lagonda Shooting Brake připomínáme? Přestože s tímto kombíkem budou mít nadcházející modely Lagondy jen pramálo společného, spojující prvek přece jen najdeme. Podle slov generálního ředitele Aston Martinu Andyho Palmera budou totiž hodně jiné než jejich konkurenti z řad Bentley a Rolls-Roycu.

„Pokud bychom postavili jen další typický sedan, bylo by těžké proniknout do tohoto trhu. Takže chci po designérském oddělení, aby našlo něco, co naruší duopol Bentley a Rolls-Roycu, a zároveň to bylo něco, co zaujme v tomto poměrně konzervativním segmentu,“ říká šéf britské automobilky. Prý ale nepůjde o SUV, jak by se dalo očekávat.

Jsme každopádně hodně zvědavi, zda se Aston Martinu podaří Lagondu konečně oživit. S připomínaným sedanem Aston Martin Lagonda to moc nevyšlo, koncept Lagonda z roku 2009 zůstal jen konceptem, byť se o tomto SUV v následujících letech tolikrát mluvilo. Zatím poslední „Lagondou“ je tak Taraf z roku 2014, neboli přepracovaný Aston Martin Rapide vyrobený v omezené sérii. Dvanáctiválcový, 5,4 metrů dlouhý sedan ale podle zákulisních zpráv také příliš nezaujal a původně zamýšlených 200 kusů prý nakonec postaveno nebylo. Tak třeba to chystaným duem už konečně vyjde...

Spolupracujeme s TipCars.com
Cena bitcoinu nestojí na ničem jiném než náladě investorů, tvrdí studie Cena bitcoinu nestojí na ničem jiném než náladě investorů, tvrdí studie

U vývoje ceny kryptoměn nelze hledat souvislost s…

Protest proti Babišovi: do ulic vyšly stovky lidí se zalepenou pusou Protest proti Babišovi: do ulic vyšly stovky lidí se zalepenou pusou

Několik stovek lidí v úterý se zalepenou pusou…

Marná snaha. Pětina vytříděných PET lahví skončí na skládce Marná snaha. Pětina vytříděných PET lahví skončí na skládce

Češi vyhodili předloni do žlutých kontejnerů 39 100 tun…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Nástupce Rapidu se rodí v bolestech. Chybí nářadí, montuje se ručně Nástupce Rapidu se rodí v bolestech. Chybí nářadí, montuje se ručně

Aktuální vydání týdeníku Škodovácký odborář informovalo o…

Škoda Fabia po faceliftu má české ceny. Podražila až o 23.000 Kč Škoda Fabia po faceliftu má české ceny. Podražila až o 23.000 Kč

Ke zlevnění modernizované Škody Fabia došlo pouze v…

 






 
Citroën Méhari (1968-1987): Dromedárovi na čtyřech kolech je padesát

Citroën Méhari (1968-1987): Dromedárovi na čtyřech kolech je padesát

Včera

Všestranný, jednoduchý, levný a spolehlivý. Přesně takový byl Citroën Méhari, který slaví kulaté jubileum.




Blesk.cz

Těhotná Marie Doležalová: Svatbu s tanečníkem odmítá!

Těhotná Marie Doležalová: Svatbu s tanečníkem odmítá!

Marie Doležalová (31) sice s partnerem Markem Zelinkou (31) čeká miminko, svatbu ale zatím rozhodně nechystá.…

Hrůzné foto mrtvoly na plotě: Vrahovi na útěku selhala zbraň!

Hrůzné foto mrtvoly na plotě: Vrahovi na útěku…

Rozešla se s ním a našla si jiného! Argentinec Anibal Fernandez nedokázal ukočírovat žárlivost a rozhodl se…

 

iSport.cz

Češi to budou mít blízko! Na MS 2019 půjdou do Bratislavy, Slováci do Košic

Češi to budou mít blízko! Na MS 2019 půjdou do…

Dobrá zpráva pro české fanoušky. Za zápasy svého týmu na MS 2019 nebudou muset cestovat daleko. Už je jisté, že…

Machovský o Detroitu: Ztracený rok! Marně chodil také za Fischerem

Machovský o Detroitu: Ztracený rok! Marně chodil…

Za oceán odlétal plný nadějí a snů o nejlepší hokejové lize světa. Realita však byla pro brankáře Matěje…

 

Reflex.cz

Festival Trutnoff letos opět nebude. Je na čase si na férovku přiznat, že už nebude nikdy

Festival Trutnoff letos opět nebude. Je na čase si…

Hudební festival Trutnoff, který patřil mezi nejstarší akce svého druhu v Česku, se ani v letošním roce na…

Naučte se číst v lidech. Takhle to dělají v FBI

Naučte se číst v lidech. Takhle to dělají v FBI

Máte pocit, že lidem občas nerozumíte? Pokud jim toužíte vidět do hlavy, zkuste použít několik technik, které s…