31.10. 2017 David Bureš Google+ profil David Bureš

Aston Martin oživí Lagondu. Připomeňte si její nejošklivější kombík světa

 

Podivně tvarovaný sedan Aston Martin Lagonda je v automobilovém světě vcelku známý. Věděli jste však, že na jeho základech vzniklo i kombi, respektive shooting brake?

Britská luxusní značka Lagonda založená v roce 1906 se pod vedením svého vlastníka, automobilky Aston Martin několikrát snažila vrátit na výsluní. V následujících letech to zkusí opět, když Aston Martin chystá hned dva vozy s označením Lagonda, které mají přijít do roku 2023. Namířeny mají být na modely Bentley a Rolls-Royce.

Dodnes nejznámějším dílem Lagonda je nepochybně sedan pojmenovaný Aston Martin Lagonda, vyráběný mezi lety 1976 a 1990. Ten proslul nejen odvážným vzhledem s netradičně pojatou hranatou karoserií s nízkou přídí, ale také doslova katastrofální spolehlivostí, respektive nespolehlivostí. I kvůli tomu byl za 14 let produkce vyroben pouze v 645 exemplářích.

Potíží byla složitá elektronika, Lagonda totiž byla jedním z prvních propagátorů digitálního přístrojového štítu, který se však v té době ukázal jako nespolehlivé řešení. Potíže nevyřešil ani náročný vývoj a změna dodavatele patřičných komponentů, kvůli němuž se příchod auta na trh opozdil.

Už méně známým faktem je však to, že od sedanu bylo odvozeno také kombi, respektive „shooting brake,“ jak se u stylových kombíků dodnes říká. Jeho autorem však nebyla sama automobilka Aston Martin, nýbrž externí firmy. Ano, Lagondu Shooting Brake postavily hned dva různé subjekty.

Aston Martin Lagonda (1976-1990): Digitální přístrojovka, dotykové ovládání a průšvih

První z nich je švýcarský specialista Roos Engineering, který postavil i další shooting braky na bázi modelů Aston Martin (konkrétně V8 Vantage, V600 Vantage). Jím postavený exemplář (tmavě modrý v přiložené fotogalerii) vznikl na základech Lagondy třetí série vyrobené v roce 1986, a to na zakázku nejmenovaného zákazníka z Hong Kongu. Ten se na Roos Engineering obrátil poté, co s takovou žádostí nepochodil přímo u automobilky.

Práce na přestavbě sedanu v kombi byly zahájeny v roce 1996 a dokončeny byly až o čtyři roky později. Pracovníci Roos Engineering si totiž uvědomovali náročnost převedení unikátních tvarů z pera Williama Towna, a tak nejprve vznikl model v životní velikost, který zákazník musel schválit.

Roos Engineering navrhl hojně prosklenou záď auta, kterou se povedlo elegantně naroubovat na přední partie. Že to nebylo nic levného dokazuje i fakt, že jen speciální okna přišla na 40.000 švýcarských franků.

Video

Úprava zádě ale nebyla jedinou změnou tohoto shooting braku. Příď zdobí jiná maska chladiče nebo nenápadný spoiler, uvnitř se pak mezi předními sedadly objevila nové konzole ukrývající tlačítka pro stahování zadních oken nebo ovládání zadního stírače.

Měnila se i technika. Původní, pouze třístupňový automat Torqueflite nahradila automatická převodovka se čtyřmi kvalty, upravoval se též systém vstřikování. V útrobách každopádně zůstal 5,3litrový osmiválec, který v rámci příchodu třetí série Lagondy nabídl výkon 223 kW a točivý moment 434 N.m.

Autorem druhého shooting braku (zlatě lakovaného) je holandský nadšenec Harry Kielstra, který si vůz přestavěl sám. A to v roce 2010 na základech Lagondy vyrobené v roce 1980. A jak je na hotovém díle vidět, práce se mu povedla. I v tomto případě se povedlo záď šikovně zakomponovat do celku, a to přestože zadní partie je zcela jinak řešená než u díla Roos Engineering. Tvar je jiný, včetně prosklení, poznávacím znakem jsou masivní D sloupky.

A proč vlastně Aston Martin Lagonda Shooting Brake připomínáme? Přestože s tímto kombíkem budou mít nadcházející modely Lagondy jen pramálo společného, spojující prvek přece jen najdeme. Podle slov generálního ředitele Aston Martinu Andyho Palmera budou totiž hodně jiné než jejich konkurenti z řad Bentley a Rolls-Roycu.

„Pokud bychom postavili jen další typický sedan, bylo by těžké proniknout do tohoto trhu. Takže chci po designérském oddělení, aby našlo něco, co naruší duopol Bentley a Rolls-Roycu, a zároveň to bylo něco, co zaujme v tomto poměrně konzervativním segmentu,“ říká šéf britské automobilky. Prý ale nepůjde o SUV, jak by se dalo očekávat.

Jsme každopádně hodně zvědavi, zda se Aston Martinu podaří Lagondu konečně oživit. S připomínaným sedanem Aston Martin Lagonda to moc nevyšlo, koncept Lagonda z roku 2009 zůstal jen konceptem, byť se o tomto SUV v následujících letech tolikrát mluvilo. Zatím poslední „Lagondou“ je tak Taraf z roku 2014, neboli přepracovaný Aston Martin Rapide vyrobený v omezené sérii. Dvanáctiválcový, 5,4 metrů dlouhý sedan ale podle zákulisních zpráv také příliš nezaujal a původně zamýšlených 200 kusů prý nakonec postaveno nebylo. Tak třeba to chystaným duem už konečně vyjde...

Spolupracujeme s TipCars.com
Průzkum: Češi věří víc youtuberům než politikům Průzkum: Češi věří víc youtuberům než politikům

Tuzemským politikům věří Češi ještě méně než youtuberům…

Vítkovice Gearworks získají firmy podnikatelů Beljajeva a Ulčáka Vítkovice Gearworks získají firmy podnikatelů Beljajeva a Ulčáka

Věřitelé společnosti Vítkovice Gearworks ze strojírenské…

Antimonopolní úřad schválil vstup Travel Service do ČSA Antimonopolní úřad schválil vstup Travel Service do ČSA

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) schválil…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Sháníte čtyřkolku? Máme 5 tipů na spolehlivé ojetiny do 150 tisíc Kč Sháníte čtyřkolku? Máme 5 tipů na spolehlivé ojetiny do 150 tisíc Kč

Díváte se po maximálně desetiletém voze s cenou do 150…

VW Arteon dostane třílitr VR6 Turbo! Bude mít 400 koní, porazí i Panameru VW Arteon dostane třílitr VR6 Turbo! Bude mít 400 koní, porazí i Panameru

Nový šestiválec vůz posune na úplně novou úroveň.…

 






 
BMW M240i vs. 340i – Hledá se nejlepší sportovní bavorák současnosti

TEST: BMW M240i vs. 340i – Hledá se nejlepší sportovní bavorák současnosti

Dnes 12:49

Ne M3, ani i8, nejlepší BMW dnešní doby je buď kupé M240i, nebo o třídu větší sedan 340i. Pojďme je porovnat.




Blesk.cz

V Praze 5 se srazily tramvaje: Mezi Smíchovským nádražím a Barrandovem jezdí autobusy

V Praze 5 se srazily tramvaje: Mezi Smíchovským…

Od devíti hodin nejezdí tramvaje mezi Hlubočepy a Zlíchovem. Došlo tady ke srážce dvou tramvají. Místo nich mezi…

„Zničila jsem si život!“: Školačka Linda se po roce u ISIS setkala se svou matkou

„Zničila jsem si život!“: Školačka Linda se po roce…

Německá školačka Linda Wenzel ve svých teprve patnácti letech utekla z domova, aby se stala tzv. „nevěstou…

 

iSport.cz

K Eratovi vzhlížíme s respektem, říká Furch. Sám byl důležitou oporou

K Eratovi vzhlížíme s respektem, říká Furch. Sám byl…

PŘÍMO Z MOSKVY | Gólmani znovu potvrdili svou kvalitu. Dominik Furch s Pavlem Francouzem na ruském Channel One…

Holoubek: Sparta byla výzva, na návrat do ligy jsem připraven

Holoubek: Sparta byla výzva, na návrat do ligy jsem…

Před rokem byl pro sparťanské fanoušky ústředním tématem. David Holoubek v roli trenéra A-týmu porazil anglický…

 

Reflex.cz

Kevin ze Sám doma se ztratil v Česku a hledá ho Trump. Vtipná parodie je hitem internetu

Kevin ze Sám doma se ztratil v Česku a hledá ho…

Parodické video na amerického prezidenta i Kevina McCallistera z kultovních snímků Sám doma se šíří po českém…

Uprchlíci k nám přivezli více antisemitismu, tvrdí najednou němečtí politici

Uprchlíci k nám přivezli více antisemitismu, tvrdí…

Němečtí politici v posledních dnech velmi ostře odsoudili projevy antisemitismu a nenávist k Izraeli, která se…