31.10. 2017 David Bureš Google+ profil David Bureš

Aston Martin oživí Lagondu. Připomeňte si její nejošklivější kombík světa

 

Podivně tvarovaný sedan Aston Martin Lagonda je v automobilovém světě vcelku známý. Věděli jste však, že na jeho základech vzniklo i kombi, respektive shooting brake?

Britská luxusní značka Lagonda založená v roce 1906 se pod vedením svého vlastníka, automobilky Aston Martin několikrát snažila vrátit na výsluní. V následujících letech to zkusí opět, když Aston Martin chystá hned dva vozy s označením Lagonda, které mají přijít do roku 2023. Namířeny mají být na modely Bentley a Rolls-Royce.

Dodnes nejznámějším dílem Lagonda je nepochybně sedan pojmenovaný Aston Martin Lagonda, vyráběný mezi lety 1976 a 1990. Ten proslul nejen odvážným vzhledem s netradičně pojatou hranatou karoserií s nízkou přídí, ale také doslova katastrofální spolehlivostí, respektive nespolehlivostí. I kvůli tomu byl za 14 let produkce vyroben pouze v 645 exemplářích.

Potíží byla složitá elektronika, Lagonda totiž byla jedním z prvních propagátorů digitálního přístrojového štítu, který se však v té době ukázal jako nespolehlivé řešení. Potíže nevyřešil ani náročný vývoj a změna dodavatele patřičných komponentů, kvůli němuž se příchod auta na trh opozdil.

Už méně známým faktem je však to, že od sedanu bylo odvozeno také kombi, respektive „shooting brake,“ jak se u stylových kombíků dodnes říká. Jeho autorem však nebyla sama automobilka Aston Martin, nýbrž externí firmy. Ano, Lagondu Shooting Brake postavily hned dva různé subjekty.

Aston Martin Lagonda (1976-1990): Digitální přístrojovka, dotykové ovládání a průšvih

První z nich je švýcarský specialista Roos Engineering, který postavil i další shooting braky na bázi modelů Aston Martin (konkrétně V8 Vantage, V600 Vantage). Jím postavený exemplář (tmavě modrý v přiložené fotogalerii) vznikl na základech Lagondy třetí série vyrobené v roce 1986, a to na zakázku nejmenovaného zákazníka z Hong Kongu. Ten se na Roos Engineering obrátil poté, co s takovou žádostí nepochodil přímo u automobilky.

Práce na přestavbě sedanu v kombi byly zahájeny v roce 1996 a dokončeny byly až o čtyři roky později. Pracovníci Roos Engineering si totiž uvědomovali náročnost převedení unikátních tvarů z pera Williama Towna, a tak nejprve vznikl model v životní velikost, který zákazník musel schválit.

Roos Engineering navrhl hojně prosklenou záď auta, kterou se povedlo elegantně naroubovat na přední partie. Že to nebylo nic levného dokazuje i fakt, že jen speciální okna přišla na 40.000 švýcarských franků.

Video

Úprava zádě ale nebyla jedinou změnou tohoto shooting braku. Příď zdobí jiná maska chladiče nebo nenápadný spoiler, uvnitř se pak mezi předními sedadly objevila nové konzole ukrývající tlačítka pro stahování zadních oken nebo ovládání zadního stírače.

Měnila se i technika. Původní, pouze třístupňový automat Torqueflite nahradila automatická převodovka se čtyřmi kvalty, upravoval se též systém vstřikování. V útrobách každopádně zůstal 5,3litrový osmiválec, který v rámci příchodu třetí série Lagondy nabídl výkon 223 kW a točivý moment 434 N.m.

Autorem druhého shooting braku (zlatě lakovaného) je holandský nadšenec Harry Kielstra, který si vůz přestavěl sám. A to v roce 2010 na základech Lagondy vyrobené v roce 1980. A jak je na hotovém díle vidět, práce se mu povedla. I v tomto případě se povedlo záď šikovně zakomponovat do celku, a to přestože zadní partie je zcela jinak řešená než u díla Roos Engineering. Tvar je jiný, včetně prosklení, poznávacím znakem jsou masivní D sloupky.

A proč vlastně Aston Martin Lagonda Shooting Brake připomínáme? Přestože s tímto kombíkem budou mít nadcházející modely Lagondy jen pramálo společného, spojující prvek přece jen najdeme. Podle slov generálního ředitele Aston Martinu Andyho Palmera budou totiž hodně jiné než jejich konkurenti z řad Bentley a Rolls-Roycu.

„Pokud bychom postavili jen další typický sedan, bylo by těžké proniknout do tohoto trhu. Takže chci po designérském oddělení, aby našlo něco, co naruší duopol Bentley a Rolls-Roycu, a zároveň to bylo něco, co zaujme v tomto poměrně konzervativním segmentu,“ říká šéf britské automobilky. Prý ale nepůjde o SUV, jak by se dalo očekávat.

Jsme každopádně hodně zvědavi, zda se Aston Martinu podaří Lagondu konečně oživit. S připomínaným sedanem Aston Martin Lagonda to moc nevyšlo, koncept Lagonda z roku 2009 zůstal jen konceptem, byť se o tomto SUV v následujících letech tolikrát mluvilo. Zatím poslední „Lagondou“ je tak Taraf z roku 2014, neboli přepracovaný Aston Martin Rapide vyrobený v omezené sérii. Dvanáctiválcový, 5,4 metrů dlouhý sedan ale podle zákulisních zpráv také příliš nezaujal a původně zamýšlených 200 kusů prý nakonec postaveno nebylo. Tak třeba to chystaným duem už konečně vyjde...

Spolupracujeme s TipCars.com
Qualcomm obvinil Apple z krádeže obchodních tajemství Qualcomm obvinil Apple z krádeže obchodních tajemství

Americký výrobce čipů Qualcomm obvinil technologickou…

Sjezd labouristů podpořil možnost nového referenda o brexitu Sjezd labouristů podpořil možnost nového referenda o brexitu

Sjezd hlavní britské opoziční strany přijal usnesení o…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Šéf Toyoty se vozí v unikátní limuzíně. Používá luxusní Century GRMN Šéf Toyoty se vozí v unikátní limuzíně. Používá luxusní Century GRMN

Když Toyota dříve prohlásila, že chce v budoucnu nabízet…

VW nám ukázal zbraň pro příští dekádu. Srazí cenu elektroaut na minimum VW nám ukázal zbraň pro příští dekádu. Srazí cenu elektroaut na minimum

Nová platforma MEB koncernu Volkswagen je určena výhradně…

 






 
Fiat Regata (1983-1995): Pohledný sedan se představil před 35 lety v Brně

Fiat Regata: Pohledný sedan se ve světové premiéře představil před 35 lety... V Brně!

Včera

Fiat Regata navázal na úspěšné Ritmo, jen přidal stupňovitou záď a později i praktické kombi.




Blesk.cz

„Tutlali jsme to.“ Šéf biskupů prosí po skandálu se zneužíváním dětí o odpuštění

„Tutlali jsme to.“ Šéf biskupů prosí po skandálu se…

Katolická církev potřebuje po skandálu se zneužíváním dětí nový začátek, je přesvědčen předseda německé…

Janu Dostálovi (76) selhaly ledviny: 13 hodin týdně na dialýze!

Janu Dostálovi (76) selhaly ledviny: 13 hodin týdně…

Selhávající ledviny a nutnost pravidelně docházet do nemocnice na dialýzu. Bývalý ekonom Jan Dostál (76) patří…

 

iSport.cz

Hradecký Radovan Pavlík sestřelil Spartu a slyšel: Střídej! Ne, jeď!

Hradecký Radovan Pavlík sestřelil Spartu a slyšel:…

Má raketové nohy, o Radovanu Pavlíkovi se ví, že když nakopne svůj motor, chytá se špatně. V prodloužení zápasu…

SESTŘIH: Sparta - Mountfield HK 1:2pr. Hradecký obrat dokonal Pavlík

SESTŘIH: Sparta - Mountfield HK 1:2pr. Hradecký…

Mountfield HK slaví čtvrtou výhru v řadě! V úterní předehrávce 27. kola to však na ledě Sparty dlouho vypadalo,…

 

Reflex.cz

Fascinující cesta Evropou v roce 1904 na starých fotografiích, na Karlově mostě jezdily povozy se senem

Fascinující cesta Evropou v roce 1904 na starých…

Ta mimořádně zajímavá fotografie, jak po pražském Karlově mostě jede vozka s povozem, který je plný sena, se…

Za větu „ženy nemají penis“ zničili člověka. Naše civilizace končí

Za větu „ženy nemají penis“ zničili člověka. Naše…

Míra cenzury v našem civilizačním okruhu je dnes vyšší, než byla za komunismu i nacismu. Západní Evropa trestá…