Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Aston Martin oživí Lagondu. Připomeňte si její nejošklivější kombík světa

David Bureš
Diskuze (16)
Podivně tvarovaný sedan Aston Martin Lagonda je v automobilovém světě vcelku známý. Věděli jste však, že na jeho základech vzniklo i kombi, respektive shooting brake?

Britská luxusní značka Lagonda založená v roce 1906 se pod vedením svého vlastníka, automobilky Aston Martin několikrát snažila vrátit na výsluní. V následujících letech to zkusí opět, když Aston Martin chystá hned dva vozy s označením Lagonda, které mají přijít do roku 2023. Namířeny mají být na modely Bentley a Rolls-Royce.

Dodnes nejznámějším dílem Lagonda je nepochybně sedan pojmenovaný Aston Martin Lagonda, vyráběný mezi lety 1976 a 1990. Ten proslul nejen odvážným vzhledem s netradičně pojatou hranatou karoserií s nízkou přídí, ale také doslova katastrofální spolehlivostí, respektive nespolehlivostí. I kvůli tomu byl za 14 let produkce vyroben pouze v 645 exemplářích.

Potíží byla složitá elektronika, Lagonda totiž byla jedním z prvních propagátorů digitálního přístrojového štítu, který se však v té době ukázal jako nespolehlivé řešení. Potíže nevyřešil ani náročný vývoj a změna dodavatele patřičných komponentů, kvůli němuž se příchod auta na trh opozdil.

Už méně známým faktem je však to, že od sedanu bylo odvozeno také kombi, respektive „shooting brake,“ jak se u stylových kombíků dodnes říká. Jeho autorem však nebyla sama automobilka Aston Martin, nýbrž externí firmy. Ano, Lagondu Shooting Brake postavily hned dva různé subjekty.

První z nich je švýcarský specialista Roos Engineering, který postavil i další shooting braky na bázi modelů Aston Martin (konkrétně V8 Vantage, V600 Vantage). Jím postavený exemplář (tmavě modrý v přiložené fotogalerii) vznikl na základech Lagondy třetí série vyrobené v roce 1986, a to na zakázku nejmenovaného zákazníka z Hong Kongu. Ten se na Roos Engineering obrátil poté, co s takovou žádostí nepochodil přímo u automobilky.

Práce na přestavbě sedanu v kombi byly zahájeny v roce 1996 a dokončeny byly až o čtyři roky později. Pracovníci Roos Engineering si totiž uvědomovali náročnost převedení unikátních tvarů z pera Williama Towna, a tak nejprve vznikl model v životní velikost, který zákazník musel schválit.

Roos Engineering navrhl hojně prosklenou záď auta, kterou se povedlo elegantně naroubovat na přední partie. Že to nebylo nic levného dokazuje i fakt, že jen speciální okna přišla na 40.000 švýcarských franků.

Úprava zádě ale nebyla jedinou změnou tohoto shooting braku. Příď zdobí jiná maska chladiče nebo nenápadný spoiler, uvnitř se pak mezi předními sedadly objevila nové konzole ukrývající tlačítka pro stahování zadních oken nebo ovládání zadního stírače.

Měnila se i technika. Původní, pouze třístupňový automat Torqueflite nahradila automatická převodovka se čtyřmi kvalty, upravoval se též systém vstřikování. V útrobách každopádně zůstal 5,3litrový osmiválec, který v rámci příchodu třetí série Lagondy nabídl výkon 223 kW a točivý moment 434 N.m.

Autorem druhého shooting braku (zlatě lakovaného) je holandský nadšenec Harry Kielstra, který si vůz přestavěl sám. A to v roce 2010 na základech Lagondy vyrobené v roce 1980. A jak je na hotovém díle vidět, práce se mu povedla. I v tomto případě se povedlo záď šikovně zakomponovat do celku, a to přestože zadní partie je zcela jinak řešená než u díla Roos Engineering. Tvar je jiný, včetně prosklení, poznávacím znakem jsou masivní D sloupky.

A proč vlastně Aston Martin Lagonda Shooting Brake připomínáme? Přestože s tímto kombíkem budou mít nadcházející modely Lagondy jen pramálo společného, spojující prvek přece jen najdeme. Podle slov generálního ředitele Aston Martinu Andyho Palmera budou totiž hodně jiné než jejich konkurenti z řad Bentley a Rolls-Roycu.

„Pokud bychom postavili jen další typický sedan, bylo by těžké proniknout do tohoto trhu. Takže chci po designérském oddělení, aby našlo něco, co naruší duopol Bentley a Rolls-Roycu, a zároveň to bylo něco, co zaujme v tomto poměrně konzervativním segmentu,“ říká šéf britské automobilky. Prý ale nepůjde o SUV, jak by se dalo očekávat.

Jsme každopádně hodně zvědavi, zda se Aston Martinu podaří Lagondu konečně oživit. S připomínaným sedanem Aston Martin Lagonda to moc nevyšlo, koncept Lagonda z roku 2009 zůstal jen konceptem, byť se o tomto SUV v následujících letech tolikrát mluvilo. Zatím poslední „Lagondou“ je tak Taraf z roku 2014, neboli přepracovaný Aston Martin Rapide vyrobený v omezené sérii. Dvanáctiválcový, 5,4 metrů dlouhý sedan ale podle zákulisních zpráv také příliš nezaujal a původně zamýšlených 200 kusů prý nakonec postaveno nebylo. Tak třeba to chystaným duem už konečně vyjde...

David Bureš
Diskuze (16)
Avatar - Barrichello
1. 11. 2017 14:29
Lagonda je super
tu klasickou tady má Filip Turek a to auto je fenomenální kus, prostě něco se se vymyká všemu v té době běžnému. Fascinace
Avatar - JohnST
1. 11. 2017 13:47
To je sila
Das ist Hrúúúúza!!!! :-! :no:
Avatar - speedfred
1. 11. 2017 12:14
Re: No tak teda poklona
Oni to v Honde začali robiť pre funebrákov,ale až potom tam dali sedačky a hodili medzi ľud.
1. 11. 2017 06:51
Re: No tak teda poklona
Dát to v černé, tak speciální výrobci nástaveb pro vozy pohřební služby zkrachují. Neskutečně šeredný kombík z nádherného sedanu.
1. 11. 2017 06:07
Re: No tak teda poklona
Ved ano. Je to naozaj strasne.