Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jediné kupé se vzhledem Astonu Martin Lagonda se prodalo za 8 milionů. Slepá ulička vývoje to však není

Marek Bednář
Diskuze (3)

Ve své době jediná dvoudveřová lagonda na světě není tak úplně lagondou – je to vývojová mula pro novější model Virage, která později dostala techniku produkčního vozu. Do dražby ho přihlásil člověk, který před více než třiceti lety přesvědčil automobilku, aby mu vůz prodala.

Čtyřdveřový Aston Martin Lagonda je fanouškům této značky i aut obecně poměrně známý zejména pro svůj neotřelý, extrémně hranatý design. Vždycky se vyráběl jen s touto jednou karoserií, ovšem tyto fotografie modrého kousku, který změnil majitele na aukci v Goodwoodu, ukazují jen jeden pár dveří. Že by Aston Martin vyvíjel i dvoudveřovou verzi lagondy?

Není tomu tak. Vůz, na který se díváme, je vývojovou mulou pro model Virage, prodávaný v letech 1989–2000. Z lagondy tak má jen karoserii zkrácenou o 30 centimetrů a interiér; šasi je prototypem toho, které podpíralo virage a jeho odvozeniny. Karoserie však je unikátní i pokud odhlédneme od počtu dveří – různé její části pochází z různých sérií lagondy, která do dokončení stavby této muly prošla dvěma drobnými facelifty.

Mula dostala interní označení DP2034 (od slov „Development Project“, tedy „vývojový projekt“) a její stavba se završila v říjnu 1986. Měla tehdy standardní 5,3l V8 se vstřikováním paliva a pětistupňovou manuální převodovku od ZF.

Nakroutila spousty testovacích kilometrů a různě procházela modifikacemi, aby odzkoušela novinky. V roce 1987 to bylo odpružení De Dion, které se dostalo na produkční virage, ve stejném roce přišel i osmiválec se čtyřventilovými hlavami.

Po debutu virage v říjnu 1989 uklidila automobilka mulu do skladu, ovšem tam nezůstala dlouho. Dozvěděl se o ní nejmenovaný sběratel astonů a přesvědčil automobilku, aby mu vůz prodala a nechala ho přestavět podle jeho přání.

Video se připravuje ...

Tak se stalo zkraje roku 1990; mula při přestavbě dostala zrenovované šasi, produkční verzi odpružení z modelu Virage a o něco kratší finální převod pro zlepšení akcelerace. Nová je také perleťová modrá barva ze vzorníku Fordu, interiér byl dovybaven na způsob lagondy až na problémové digitální přístroje; ty nahradily jednodušší analogové. Přestavba byla dokončena s novým motorem z virage v roce 1993.

„Tento prototyp je obzvlášť význačný, protože tvoří spojení mezi lagondou a virage a v té době to byla jediná dvoudveřová lagonda,“ citoval magazín Thoroughbred & Classic Cars v roce 1993 Kingsleyho Ridinga-Felce, šéfa renovační dílny Aston Martinu.

Onen sběratel je rovněž člověkem, který vůz na aukci Goodwood Revival Collectors‘ Motor Cars and Automobilia prodával s proběhem pouhých 1.910 mil, tedy 3.074 km. Prodat se podařilo, a to za 287.500 liber, tedy 8,23 milionu korun.

Marek Bednář
Diskuze (3)

Doporučujeme

Avatar - Barrichello
15. 9. 2023 11:15
Re: Slepá ulička vývoje
Už bys měl změnit matroš Ado, nedělá ti to dobře :-) :-)
15. 9. 2023 06:59
Re: Slepá ulička vývoje
Jo hlavně ten fofrklacek.. Jak kdybys měl na pračce zezadu kličku a musel pořád točit, aby se ti vypraly trenky :D
Avatar - Ada je zase tady
14. 9. 2023 00:15
Slepá ulička vývoje
Slepá ulička vývoje je jakýkoli vehikl, který není 4x4, nemá diesel a manuální převodovku