Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Paříž živě: Audi A1 Sportback - Návrat do třídy Pola, Ibizy a Fabie

Aleš Jungmann
Diskuze (13)
Není to poprvé, co se Audi vydává mezi malé vozy. Ve srovnání s posledním novodobým malým Audi A2 to teď vypadá na celkem klasicky pojatý model s pětidveřovou karoserií hatchback.

Nová studie automobilky Audi navazuje na předchozí třídveřové provedení. Tato dvojice tak předznamenává novou modelovou řadu, která by se měla začít vyrábět v automobilce VW Group v Bruselu na konci roku 2009.

Svou velikostí se nejmenší Sportback zařazuje na samotný začátek modelového portfolia, tedy pod model A3. Vnější rozměry konceptu A1 Sportback jsou 399 cm na délku, 175 cm na šířku a 140 cm na výšku, rozvor měří 246 cm. Na první pohled to vypadá, že půjde o převlečenou platformu, představenou u nové Ibizy, ale tak jednoduché to zase není.

Pokud by se automobil této velikosti dostal v této podobě do výroby, měl by poprvé v historii VW Group čtyřprvkovou zadní nápravu nebo dvouspojkovou převodovku.

Audi A1 - srovnání s malými z VW Group
RozměrAudi A1SEAT IbizaŠkoda FabiaVW Polo
Délka [mm]3990405239923915
Šířka [mm]1750169316421650
Výška [mm]1400144514981465
Rozvor [mm]2460246924622465
Objem zav. prostoru [l]-292300270

Pod kapotou pracuje přeplňovaný zážehový agregát 1,4 TFSI s nejvyšším výkonem 110 kW při 5500 ot./min. Točivý moment 240 Nm je k dispozici mezi 1600 a 4000 ot./min. Spolu s ním se o pohon automobilu stará do pohonného ústrojí integrovaný elektromotor o výkonu 20 kW s maximálním točivým momentem 150 Nm. Od této dvojice se síla na přední kola přenáší pomocí automatické dvouspojkové převodovky S tronic. Pro lepší přenos výkonu na silnici je na přední nápravě přítomna systémem ESP řízená, elektronická uzávěra diferenciálu.

Elektromotor může také zcela převzít pohon vozu a ten tak pojede s nulovými emisemi škodlivin (a také spotřebou). Kapacita Li-ion baterií umístěných v zádi vozu by měla na plné nabití umožnit vozu urazit až 100 kilometrů, dobíjení je možno provádět také přímo z domácí rozvodné sítě. Spotřeba Audi A1 Sportback v kombinovaném provozu činí 3,9 litru prémiového benzinu na 100 km. Jízdní výkony jsou, stejně jako spotřeba, poměrně zajímavé. Vůz má udávanou nejvyšší rychlost 200 km/h a zrychlení z klidu na 100 km/h trvá jen 7,9 s.

Co se exteriéru týče, tam sází A1 Sportback na velmi svalnaté tvary a dynamické linky karoserie. Ale to si ostatně můžete prohlédnout v galerii. Zaměřme se tedy spíše na podvozek. Odpružení je řešeno vzadu víceprvkovou nápravou a vpředu klasicky pomocí vzpěr McPherson a trojúhelníkových ramen. Na osmnáctipalcových kolech z lehkých slitin jsou obuty nízkoprofilové pneumatiky o rozměru 225/35 o nichž automobilka tvrdí, že představují nejlepší mix radosti z jízdy a bezpečnosti. Přední brzdové kotouče jsou se svým průměrem 312 mm dimenzovány opravdu velkoryse.

Pro Audi typický technicistní interiér byl navrhován spíše účelně, a tak v něm nenalezneme žádná zbytečná „cinkrlátka“. Kombinace červené a bílé by měly v pasažérech vyvolávat pocit vzdušnosti. Sedadla s integrovanými opěrkami hlavy jsou od pohledu velmi sportovní, navíc kombinace průsvitné látky a skořepiny zvyšuje onen zmiňovaný pocit vzdušnosti v interiéru vozu. Zajímavě řešené jsou ventilátory, připomínající skutečné, velké ventilátory či dmychadlo dvouproudového motoru. Jejich funkce je možno ovládat pomocí tlačítka umístěného uprostřed ventilátoru („na hřídeli“).

Aleš Jungmann
Diskuze (13)
3. 10. 2008 13:41
AUDIONÁLA
Tohle je příklad absolutní vyváženosti. Ta karoserie... to je senzace. A ten naznačený vnitřek... zvyšuje tep, co? Smekněme před umem audionářů, jsou to vizionáři aut.

P.S. Opravdu je tu ještě někdo, kdo v pokleku před plotem u tří áček uctívá mimoevropskou východní produkci? Proč? Tohle audi má takový koule, že z tebe na silnici udělá to, oč rocky marně usiluješ ve fiťáku... udělá z tebe ve vteřině konečně chlapa.

BRAVOOOO :yes:
2. 10. 2008 17:43
Pekny koncept
Jo, proc ne, doufam, ze se ho budou pevne drzet i pri vytvareni seriove podoby. Jen v tom interieru at nedavaji tam ten "zavesny 3-drzak na klice" >:D . To mi tam moc nesedi. Jinak opet davam Audi :yes:
Avatar - radhro
2. 10. 2008 11:14
Re: Wolfsburské paničky
žádný maso nebude :-) co člověk to názor :yes:
Avatar - masO
2. 10. 2008 11:03
Re: Wolfsburské paničky
No nevim nevim, vypada to ze to spis ty panicky bude pozirat ;-) Ale v serii to bude stejne nuda jako vsechny ostatni audiny.. Cekam smrst nadavek :-)
Avatar - radhro
2. 10. 2008 10:42
Wolfsburské paničky
budou ze svých VW polo smutně pohlížet na své sokyně s Ingolstadtu v nové A1 :-) :yes: