Audi A3: Luxusnímu kompaktu je dvacet let

 

V polovině 90. let minulého věku vtrhlo Audi i do nižší střední třídy. Právě v kabátku A3 debutovala platforma Golfu IV.

Audi už v minulosti vyrábělo dokonce menší vůz, model 50, ze kterého byl odvozen lidovější Volkswagen Polo první generace. Jenže pak zamířilo výše. A3 představovala historicky první kompaktní hatchback značky. Nešlo o vytvoření zcela nového segmentu, jak se všeobecně tvrdí a s oblibou to říkají i současní velcí muži automobilky. Z proslulého německého triumvirátu sem ale vstoupila jako první, BMW následovalo v roce 2004 a Mercedes-Benz dokonce až před třemi lety! Víceméně marketingové starší pokusy na bázi trojky, respektive C-Klasse vynechme... Nesmíme ale zapomenout na Alfu Romeo 145, jen kariéra Volva 480 se v polovině 90. let chýlila k závěru.

První generace

Také první A3 typu 8L byla zpočátku výhradně třídveřová a její výrobu spustili 18. září 1995. Vnější design měl na svědomí Dirk van Braeckel. Podvozek PQ34 s kratičkým rozvorem 2513 mm sdílela kromě čtyřkového Golfu i Škoda Octavia a ve všech vozech byl kritizován za nedostatek místa vzadu, i když v případě A3 to vadilo asi nejméně. Už první generace mohla mít pohon všech kol, Audi si vždy zakládalo na kvalitě. Debutovala s koncernovými řadovými čtyřválci 1,6 l/74 kW, pětiventilovými 1,8 l/92 kW a 1,8 l Turbo/110 kW, turbodiesel 1.9 TDI 66 kW doplnila v sezóně 1997 silnější varianta s 81 kW. Pohonné jednotky byly umístěny napříč.

Na sportovní S3 se standardním quattrem a spojkou Haldex si museli klienti počkat do roku 1999. Přeplňovaná osmnáctistovka měla 154 kW, nejvýkonnější modely s písmenkem A však dostaly i slabší 132kW. Tehdy se konečně objevila i praktičtější pětidveřová karosářská verze. V červnu 2000 přišel na řadu decentní facelift s upravenými světly a nová základní šestnáctistovka se 75 kW. Starší TDI postupně nahrazovaly agregáty se vstřikováním čerpadlo-tryska, i když stále s objemem 1,9 l (74 a 96 kW). V roce 2001 byla spuštěna výroba v Maďarsku a S3 se dočkala posílení na 165 kW díky proměnnému časování ventilů. V brazilské Curitibě se A3 mimochodem vyráběla až do roku 2006.

Druhá generace

Druhá generace ze Ženevy 2003 s kódem 8P přinesla novou delší platformu PQ35 s rozvorem 2578 mm a design z pera Garyho Telaaka, který se dal nazvat spíše evolučním. Základem nabídky motorů byla stále benzinová šestnáctistovka se 75 kW, ale ke slovu přišly i modernější FSI (1,6 l/85 kW a 2,0 l/110 kW). Vrchol představoval zpočátku vidlicový šestiválec 3,2 l/184 kW. Diesel 1.9 TDI/77 kW doplnil nový dvoulitr se 103 kW. Zakrátko přišel na řadu i přeplňovaný 2.0 TFSI se 147 kW. Pětidveřový Sportback na sebe nechal čekat jen něco málo přes rok, do června 2004.

S3 ze srpna 2006 měla pod kapotou dvoulitr TFSI se 195 kW. Slabší verze se dočkaly přeplňované čtrnáctistovky (92 kW) a osmnáctistovky (118 kW), naftu spaloval 2.0 TDI/125 kW. V roce 2008 prodělala druhá A3 facelift i technickou modernizaci: byla revidována příď, přibyla denní světla, sedmistupňová dvouspojková převodovka a adaptivní tlumiče. Nesmíme zapomínat ani na třetí karosářskou variantu: kabriolet. Koncern Volkswagen u dvoulitrových turbodieselů přešel konečně na vstřikování common-rail. V červnu 2009 k nim přidal menší šestnáctistovky (66 a 77 kW).

Před pěti lety měl premiéru nejmenší 1.2 TFSI/77 kW. Top verzí se stal v roce 2011 pětiválec RS3 2.5 TFSI/250 kW. Druhá generace vznikala i v indonéské Jakartě a belgickém Bruselu. Zajímavý byl červenobílý třídveřový koncept TDI Clubsport Quattro (2008) s obrovským křídlem, takřka závodním interiérem, nízkým adaptivním podvozkem, karbon-keramickými předními brzdami a šestilitrovou spotřebou nafty. Jeho dvoulitr TDI přitom dával 167 kW.

Třetí generace

Třetí generaci 8V jsme viděli poprvé v Ženevě 2012, druhou nahradila tedy až po dlouhých devíti letech. Díky poptávce z USA a Číny se vyrábí i jako klasický tříprostorový sedan, ten navrhl Markus Gleitz, zbylé karosářské verze pak Dany Garand – ale žádná revoluce se nekonala ani tentokrát. Používá modulární platformu MQB, vzpěry McPherson vpředu a víceprvkovou nápravu vzadu. Třídveřové hatchbacky a kabriolety mají tentokrát kratší vzdálenost mezi nápravami (2601 oproti 2636 mm). Nemůže chybět armáda moderních bezpečnostních asistentů ani multimediální rozhraní (MMI).

K mání jsou vozy se širokou paletou benzinových i naftových motorů, už výhradně přeplňovaných. Ta začíná u 1.2 TFSI/77 kW, čtrnáctistovky mají 90 a 103 kW, osmnáctistovka 132 a dvoulitr 164 kW. Naftu konzumují 1.6 TDI se 77 kW, respektive 2.0 TDI ve verzích 110 a 135 kW. S3 zůstala u dvoulitrového zážehového čtyřválce, ovšem s vyššími 221 kW, pětiválec v letošní novince RS3 se chlubí už 270 kW.

Přišly i ekologické varianty e-tron a g-tron, obě s motory 1.4 TFSI. Sportback na zemní plyn si oblíbili zejména Italové, kde je toto alternativní palivo běžně ke koupi. Hybridní e-tron doplněný o elektrickou jednotku zase kupují díky štědrým dotacím Nizozemci, od července je k mání v Říši středu a ještě letos se ho dočkají i Američané. Mimochodem, v Ingolstadtu se oba rodí na stejné lince s konvenčními zážehovými i vznětovými motorizacemi.

3,65 milionu

Audi uvedlo, že dosud za dvě dekády vzniklo přesně 3.647.833 jednotek všech tří generací. Vzhledem k tomu, že výročí se slavilo 18. září, nyní jich bude ještě o něco více. Dnes se prodává na více než stovce trhů světa a představuje zhruba jednu pětinu, tedy dvacet procent z celkového odbytu. V Evropě se občas podívá do nejoblíbenější desítky modelů nových aut.

V roce 2014 Audi vyrobilo v samotném Ingolstadtu 188.465 aut, v Rábu (Györ) dalších 117.578 tříprostorových vozů a také kabrioletů. Z čínského Fo-šanu (FAW) vyjíždějí pětidveřové verze a sedany (loni 46 tisíc), deset tisíc klasiků vzniklo v indickém Aurangabadu a chystají se i do Brazílie.

JAKE.AUTO.CZ: Audi A3 (přehled všech článků)

Spolupracujeme s TipCars.com
Luděk Niedermayer: Růst Česka narazil na skleněný strop Luděk Niedermayer: Růst Česka narazil na skleněný strop

Česká ekonomika je historicky nejlépe připravená…

Cigarety stále nesou, český Philip Morris  měl loni vyšší tržby i zisk Cigarety stále nesou, český Philip Morris měl loni vyšší tržby i zisk

Kutnohorskému výrobci tabáku Philip Morris ČR loni…

Účet pro Tesco za podvod: čtyři miliardy korun Účet pro Tesco za podvod: čtyři miliardy korun

Největší britská maloobchodní společnost Tesco zaplatí…

Herec Stefan Denoljubov: My v Bulharsku morální dramata přímo žijeme Herec Stefan Denoljubov: My v Bulharsku morální dramata přímo žijeme

Saxofonista Stefan Denoljubov přijel do Prahy jako herec…

 
Zdroj: Audi
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice

Protože před Sametovou revolucí u nás jezdila téměř…

Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor

Korejská automobilka si nechala na evropském patentovém…

 




Audi RS 3 Sportback prošlo faceliftem. Pětiválcová střela nabízí 400 koní! Audi RS 3 Sportback prošlo faceliftem. Pětiválcová střela nabízí 400 koní!

Výkonová válka v segmentu kompaktních hatchbacků…

Dieselgate má další důsledek. Pozdrží se Audi Q4 i nová A3 Dieselgate má další důsledek. Pozdrží se Audi Q4 i nová A3

Audi pracuje na nových motorech a architektuře, vývoj ale…

 



 
Turbodmychadla VGT: Naklápění lopatek čtyřikrát jinak (+videa)

Turbodmychadla VGT: Naklápění lopatek čtyřikrát jinak

Dnes 08:00

Turbodmychadla s proměnnou geometrií rozváděcích lopatek statoru turbíny jsou nedílnou součástí vznětových motorů už od 90. let a emisní normy Euro 2. Dnes koncepce existuje už ve čtyřech různých provedeních. Víte, čím se jednotlivá řešení liší?




Blesk.cz

Banky zase zdraží hypotéky: Lidé si naberou půjčky, varují analytici

Banky zase zdraží hypotéky: Lidé si naberou půjčky,…

Od prosince platí nový zákon o spotřebitelských úvěrech, kdy banky začaly posuzovat žadatele přísněji. Česká…

Mladé politika neláká: Feri vábí stravenkami, jaká jsou další řešení?

Mladé politika neláká: Feri vábí stravenkami, jaká…

Jak přivést mladé k většímu zájmu o politiku? Palčivou otázku řeší řada stran. TOP 09 jako ambasadora pro mladé…

 

iSport.cz

Proč je Nizozemsko v bídě? Špatný výběr trenérů i nevýrazní talenti

Proč je Nizozemsko v bídě? Špatný výběr trenérů i…

Fotbalový svět nechápe. Nizozemsko nezvládá po kvalifikaci na EURO 2016 ani tu na mistrovství světa v Rusku. Po…

Ostuda, jsem trapná! Strýcová se při prohře s Plíškovou hádala s koučem

Ostuda, jsem trapná! Strýcová se při prohře s…

Pikantní české osmifinále nabídl prestižní turnaj v Miami. Nasazená dvojka Karolína Plíšková v něm porazila…

 

Reflex.cz

Vláda zavádí evidenci prasečích ocásků. Problém se zvěří tím ale nevyřeší

Vláda zavádí evidenci prasečích ocásků. Problém se…

Posedlost evidencemi všeho druhu v podání současné vládní garnitury expanduje už i do takových oblastí lidských…

Spravedlnost v ČT: Slovák hodil rukavici české televizní detektivce!

Spravedlnost v ČT: Slovák hodil rukavici české…

Včera skončila Spravedlnost! Tedy alespoň na obrazovkách ČT1 a nutno dodat – a tady se dost rozcházím s kolegyní…