Audi A3: Luxusnímu kompaktu je dvacet let

 

V polovině 90. let minulého věku vtrhlo Audi i do nižší střední třídy. Právě v kabátku A3 debutovala platforma Golfu IV.

Audi už v minulosti vyrábělo dokonce menší vůz, model 50, ze kterého byl odvozen lidovější Volkswagen Polo první generace. Jenže pak zamířilo výše. A3 představovala historicky první kompaktní hatchback značky. Nešlo o vytvoření zcela nového segmentu, jak se všeobecně tvrdí a s oblibou to říkají i současní velcí muži automobilky. Z proslulého německého triumvirátu sem ale vstoupila jako první, BMW následovalo v roce 2004 a Mercedes-Benz dokonce až před třemi lety! Víceméně marketingové starší pokusy na bázi trojky, respektive C-Klasse vynechme... Nesmíme ale zapomenout na Alfu Romeo 145, jen kariéra Volva 480 se v polovině 90. let chýlila k závěru.

První generace

Také první A3 typu 8L byla zpočátku výhradně třídveřová a její výrobu spustili 18. září 1995. Vnější design měl na svědomí Dirk van Braeckel. Podvozek PQ34 s kratičkým rozvorem 2513 mm sdílela kromě čtyřkového Golfu i Škoda Octavia a ve všech vozech byl kritizován za nedostatek místa vzadu, i když v případě A3 to vadilo asi nejméně. Už první generace mohla mít pohon všech kol, Audi si vždy zakládalo na kvalitě. Debutovala s koncernovými řadovými čtyřválci 1,6 l/74 kW, pětiventilovými 1,8 l/92 kW a 1,8 l Turbo/110 kW, turbodiesel 1.9 TDI 66 kW doplnila v sezóně 1997 silnější varianta s 81 kW. Pohonné jednotky byly umístěny napříč.

Na sportovní S3 se standardním quattrem a spojkou Haldex si museli klienti počkat do roku 1999. Přeplňovaná osmnáctistovka měla 154 kW, nejvýkonnější modely s písmenkem A však dostaly i slabší 132kW. Tehdy se konečně objevila i praktičtější pětidveřová karosářská verze. V červnu 2000 přišel na řadu decentní facelift s upravenými světly a nová základní šestnáctistovka se 75 kW. Starší TDI postupně nahrazovaly agregáty se vstřikováním čerpadlo-tryska, i když stále s objemem 1,9 l (74 a 96 kW). V roce 2001 byla spuštěna výroba v Maďarsku a S3 se dočkala posílení na 165 kW díky proměnnému časování ventilů. V brazilské Curitibě se A3 mimochodem vyráběla až do roku 2006.

Druhá generace

Druhá generace ze Ženevy 2003 s kódem 8P přinesla novou delší platformu PQ35 s rozvorem 2578 mm a design z pera Garyho Telaaka, který se dal nazvat spíše evolučním. Základem nabídky motorů byla stále benzinová šestnáctistovka se 75 kW, ale ke slovu přišly i modernější FSI (1,6 l/85 kW a 2,0 l/110 kW). Vrchol představoval zpočátku vidlicový šestiválec 3,2 l/184 kW. Diesel 1.9 TDI/77 kW doplnil nový dvoulitr se 103 kW. Zakrátko přišel na řadu i přeplňovaný 2.0 TFSI se 147 kW. Pětidveřový Sportback na sebe nechal čekat jen něco málo přes rok, do června 2004.

S3 ze srpna 2006 měla pod kapotou dvoulitr TFSI se 195 kW. Slabší verze se dočkaly přeplňované čtrnáctistovky (92 kW) a osmnáctistovky (118 kW), naftu spaloval 2.0 TDI/125 kW. V roce 2008 prodělala druhá A3 facelift i technickou modernizaci: byla revidována příď, přibyla denní světla, sedmistupňová dvouspojková převodovka a adaptivní tlumiče. Nesmíme zapomínat ani na třetí karosářskou variantu: kabriolet. Koncern Volkswagen u dvoulitrových turbodieselů přešel konečně na vstřikování common-rail. V červnu 2009 k nim přidal menší šestnáctistovky (66 a 77 kW).

Před pěti lety měl premiéru nejmenší 1.2 TFSI/77 kW. Top verzí se stal v roce 2011 pětiválec RS3 2.5 TFSI/250 kW. Druhá generace vznikala i v indonéské Jakartě a belgickém Bruselu. Zajímavý byl červenobílý třídveřový koncept TDI Clubsport Quattro (2008) s obrovským křídlem, takřka závodním interiérem, nízkým adaptivním podvozkem, karbon-keramickými předními brzdami a šestilitrovou spotřebou nafty. Jeho dvoulitr TDI přitom dával 167 kW.

Třetí generace

Třetí generaci 8V jsme viděli poprvé v Ženevě 2012, druhou nahradila tedy až po dlouhých devíti letech. Díky poptávce z USA a Číny se vyrábí i jako klasický tříprostorový sedan, ten navrhl Markus Gleitz, zbylé karosářské verze pak Dany Garand – ale žádná revoluce se nekonala ani tentokrát. Používá modulární platformu MQB, vzpěry McPherson vpředu a víceprvkovou nápravu vzadu. Třídveřové hatchbacky a kabriolety mají tentokrát kratší vzdálenost mezi nápravami (2601 oproti 2636 mm). Nemůže chybět armáda moderních bezpečnostních asistentů ani multimediální rozhraní (MMI).

K mání jsou vozy se širokou paletou benzinových i naftových motorů, už výhradně přeplňovaných. Ta začíná u 1.2 TFSI/77 kW, čtrnáctistovky mají 90 a 103 kW, osmnáctistovka 132 a dvoulitr 164 kW. Naftu konzumují 1.6 TDI se 77 kW, respektive 2.0 TDI ve verzích 110 a 135 kW. S3 zůstala u dvoulitrového zážehového čtyřválce, ovšem s vyššími 221 kW, pětiválec v letošní novince RS3 se chlubí už 270 kW.

Přišly i ekologické varianty e-tron a g-tron, obě s motory 1.4 TFSI. Sportback na zemní plyn si oblíbili zejména Italové, kde je toto alternativní palivo běžně ke koupi. Hybridní e-tron doplněný o elektrickou jednotku zase kupují díky štědrým dotacím Nizozemci, od července je k mání v Říši středu a ještě letos se ho dočkají i Američané. Mimochodem, v Ingolstadtu se oba rodí na stejné lince s konvenčními zážehovými i vznětovými motorizacemi.

3,65 milionu

Audi uvedlo, že dosud za dvě dekády vzniklo přesně 3.647.833 jednotek všech tří generací. Vzhledem k tomu, že výročí se slavilo 18. září, nyní jich bude ještě o něco více. Dnes se prodává na více než stovce trhů světa a představuje zhruba jednu pětinu, tedy dvacet procent z celkového odbytu. V Evropě se občas podívá do nejoblíbenější desítky modelů nových aut.

V roce 2014 Audi vyrobilo v samotném Ingolstadtu 188.465 aut, v Rábu (Györ) dalších 117.578 tříprostorových vozů a také kabrioletů. Z čínského Fo-šanu (FAW) vyjíždějí pětidveřové verze a sedany (loni 46 tisíc), deset tisíc klasiků vzniklo v indickém Aurangabadu a chystají se i do Brazílie.

JAKE.AUTO.CZ: Audi A3 (přehled všech článků)

Spolupracujeme s TipCars.com
Česko není Rusko. V Nymburku demonstrují lidé proti KSČM a Zemanovi Česko není Rusko. V Nymburku demonstrují lidé proti KSČM a Zemanovi

Několik stovek lidí v Nymburku přišlo dát najevo svůj…

KSČM není extremistická, ale rád bych ji měl za demokratickou, kritizoval komunisty Zeman KSČM není extremistická, ale rád bych ji měl za demokratickou, kritizoval komunisty Zeman

Prezident Miloš Zeman přijel na sobotní mimořádný sjezd…

Moody's zvýšila výhled ratingu Česka ze stabilního na pozitivní Moody's zvýšila výhled ratingu Česka ze stabilního na pozitivní

Mezinárodní ratingová agentura Moody's Investors Service…

Kim Čong-un: KLDR zastavuje s okamžitou platností jaderné a raketové testy Kim Čong-un: KLDR zastavuje s okamžitou platností jaderné a raketové testy

Severokorejský vůdce Kim Čong-un oznámil, že KLDR s…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
V garáži Elona Muska zůstala jen dvě klasická auta. E-Type a lidový vůz V garáži Elona Muska zůstala jen dvě klasická auta. E-Type a lidový vůz

V losangeleském domě Elona Muska za v přepočtu 350…

Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová

Americký prezident Donald Trump při svých cestách zatím…

 



Jak tohle mohl někdo přežit? Drsná havárie Audi RS3 v rychlosti 200 km/h Jak tohle mohl někdo přežit? Drsná havárie Audi RS3 v rychlosti 200 km/h

Nehoda se stala na komunikaci, jež před desítkami let…

Okruhové Audi RS3 LMS slaví, už jich je stovka Okruhové Audi RS3 LMS slaví, už jich je stovka

Zákaznickému programu Audi se daří, a to i v kategorii…

 



 
Wankelův motor: Omyl, nebo každodenní společník?

Wankelův motor: Omyl, nebo každodenní společník?

Dnes 11:26

Wankelův motor. Technologie pohonné jednotky s rotačním pístem, kterou se v automobilovém světě nikdy nepodařilo tak úplně doladit...




Blesk.cz

Záhadná smrt slavného hudebníka (†28): Mrtvého ho našli v Ománu

Záhadná smrt slavného hudebníka (†28): Mrtvého ho…

Obrovská rána pro fanoušky elektronické hudby. Hvězdný DJ Tim Bergling známý pod svým uměleckým jménem Avicii…

Miliardář, filantrop, ďábel a „mrtvé prase“: Kdo je George Soros a proč na něj útočí?

Miliardář, filantrop, ďábel a „mrtvé prase“: Kdo je…

Americký finančník a filantrop maďarského původu George Soros (87) získal značný majetek burzovními spekulacemi,…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Prague Lions válí! Kellnerová a spol. byli v Šanghaji devátí, celkově jsou třetí

Prague Lions válí! Kellnerová a spol. byli v…

Prague Lions znovu skončili v Top desítce. Na třetím podniku série Global Champions League v parkurovém skákání,…

 

Reflex.cz

Udej šéfa, udej tátu, udej mámu!

Udej šéfa, udej tátu, udej mámu!

BSA - Software Alliance - má program pro zvýšení ochoty lidí udávat. Za udání neoprávněného užití software…

Neplodnost párů se zhoršuje, náklady na umělé oplodnění rostou. Pojišťovny ale přispívají už 10 let stále stejně

Neplodnost párů se zhoršuje, náklady na umělé…

Zájem o umělé oplodnění každým rokem roste. Pojišťovny však stále hradí jen první tři pokusy, přičemž úspěšnost…