Audi A3: Luxusnímu kompaktu je dvacet let

 

V polovině 90. let minulého věku vtrhlo Audi i do nižší střední třídy. Právě v kabátku A3 debutovala platforma Golfu IV.

Audi už v minulosti vyrábělo dokonce menší vůz, model 50, ze kterého byl odvozen lidovější Volkswagen Polo první generace. Jenže pak zamířilo výše. A3 představovala historicky první kompaktní hatchback značky. Nešlo o vytvoření zcela nového segmentu, jak se všeobecně tvrdí a s oblibou to říkají i současní velcí muži automobilky. Z proslulého německého triumvirátu sem ale vstoupila jako první, BMW následovalo v roce 2004 a Mercedes-Benz dokonce až před třemi lety! Víceméně marketingové starší pokusy na bázi trojky, respektive C-Klasse vynechme... Nesmíme ale zapomenout na Alfu Romeo 145, jen kariéra Volva 480 se v polovině 90. let chýlila k závěru.

První generace

Také první A3 typu 8L byla zpočátku výhradně třídveřová a její výrobu spustili 18. září 1995. Vnější design měl na svědomí Dirk van Braeckel. Podvozek PQ34 s kratičkým rozvorem 2513 mm sdílela kromě čtyřkového Golfu i Škoda Octavia a ve všech vozech byl kritizován za nedostatek místa vzadu, i když v případě A3 to vadilo asi nejméně. Už první generace mohla mít pohon všech kol, Audi si vždy zakládalo na kvalitě. Debutovala s koncernovými řadovými čtyřválci 1,6 l/74 kW, pětiventilovými 1,8 l/92 kW a 1,8 l Turbo/110 kW, turbodiesel 1.9 TDI 66 kW doplnila v sezóně 1997 silnější varianta s 81 kW. Pohonné jednotky byly umístěny napříč.

Na sportovní S3 se standardním quattrem a spojkou Haldex si museli klienti počkat do roku 1999. Přeplňovaná osmnáctistovka měla 154 kW, nejvýkonnější modely s písmenkem A však dostaly i slabší 132kW. Tehdy se konečně objevila i praktičtější pětidveřová karosářská verze. V červnu 2000 přišel na řadu decentní facelift s upravenými světly a nová základní šestnáctistovka se 75 kW. Starší TDI postupně nahrazovaly agregáty se vstřikováním čerpadlo-tryska, i když stále s objemem 1,9 l (74 a 96 kW). V roce 2001 byla spuštěna výroba v Maďarsku a S3 se dočkala posílení na 165 kW díky proměnnému časování ventilů. V brazilské Curitibě se A3 mimochodem vyráběla až do roku 2006.

Druhá generace

Druhá generace ze Ženevy 2003 s kódem 8P přinesla novou delší platformu PQ35 s rozvorem 2578 mm a design z pera Garyho Telaaka, který se dal nazvat spíše evolučním. Základem nabídky motorů byla stále benzinová šestnáctistovka se 75 kW, ale ke slovu přišly i modernější FSI (1,6 l/85 kW a 2,0 l/110 kW). Vrchol představoval zpočátku vidlicový šestiválec 3,2 l/184 kW. Diesel 1.9 TDI/77 kW doplnil nový dvoulitr se 103 kW. Zakrátko přišel na řadu i přeplňovaný 2.0 TFSI se 147 kW. Pětidveřový Sportback na sebe nechal čekat jen něco málo přes rok, do června 2004.

S3 ze srpna 2006 měla pod kapotou dvoulitr TFSI se 195 kW. Slabší verze se dočkaly přeplňované čtrnáctistovky (92 kW) a osmnáctistovky (118 kW), naftu spaloval 2.0 TDI/125 kW. V roce 2008 prodělala druhá A3 facelift i technickou modernizaci: byla revidována příď, přibyla denní světla, sedmistupňová dvouspojková převodovka a adaptivní tlumiče. Nesmíme zapomínat ani na třetí karosářskou variantu: kabriolet. Koncern Volkswagen u dvoulitrových turbodieselů přešel konečně na vstřikování common-rail. V červnu 2009 k nim přidal menší šestnáctistovky (66 a 77 kW).

Před pěti lety měl premiéru nejmenší 1.2 TFSI/77 kW. Top verzí se stal v roce 2011 pětiválec RS3 2.5 TFSI/250 kW. Druhá generace vznikala i v indonéské Jakartě a belgickém Bruselu. Zajímavý byl červenobílý třídveřový koncept TDI Clubsport Quattro (2008) s obrovským křídlem, takřka závodním interiérem, nízkým adaptivním podvozkem, karbon-keramickými předními brzdami a šestilitrovou spotřebou nafty. Jeho dvoulitr TDI přitom dával 167 kW.

Třetí generace

Třetí generaci 8V jsme viděli poprvé v Ženevě 2012, druhou nahradila tedy až po dlouhých devíti letech. Díky poptávce z USA a Číny se vyrábí i jako klasický tříprostorový sedan, ten navrhl Markus Gleitz, zbylé karosářské verze pak Dany Garand – ale žádná revoluce se nekonala ani tentokrát. Používá modulární platformu MQB, vzpěry McPherson vpředu a víceprvkovou nápravu vzadu. Třídveřové hatchbacky a kabriolety mají tentokrát kratší vzdálenost mezi nápravami (2601 oproti 2636 mm). Nemůže chybět armáda moderních bezpečnostních asistentů ani multimediální rozhraní (MMI).

K mání jsou vozy se širokou paletou benzinových i naftových motorů, už výhradně přeplňovaných. Ta začíná u 1.2 TFSI/77 kW, čtrnáctistovky mají 90 a 103 kW, osmnáctistovka 132 a dvoulitr 164 kW. Naftu konzumují 1.6 TDI se 77 kW, respektive 2.0 TDI ve verzích 110 a 135 kW. S3 zůstala u dvoulitrového zážehového čtyřválce, ovšem s vyššími 221 kW, pětiválec v letošní novince RS3 se chlubí už 270 kW.

Přišly i ekologické varianty e-tron a g-tron, obě s motory 1.4 TFSI. Sportback na zemní plyn si oblíbili zejména Italové, kde je toto alternativní palivo běžně ke koupi. Hybridní e-tron doplněný o elektrickou jednotku zase kupují díky štědrým dotacím Nizozemci, od července je k mání v Říši středu a ještě letos se ho dočkají i Američané. Mimochodem, v Ingolstadtu se oba rodí na stejné lince s konvenčními zážehovými i vznětovými motorizacemi.

3,65 milionu

Audi uvedlo, že dosud za dvě dekády vzniklo přesně 3.647.833 jednotek všech tří generací. Vzhledem k tomu, že výročí se slavilo 18. září, nyní jich bude ještě o něco více. Dnes se prodává na více než stovce trhů světa a představuje zhruba jednu pětinu, tedy dvacet procent z celkového odbytu. V Evropě se občas podívá do nejoblíbenější desítky modelů nových aut.

V roce 2014 Audi vyrobilo v samotném Ingolstadtu 188.465 aut, v Rábu (Györ) dalších 117.578 tříprostorových vozů a také kabrioletů. Z čínského Fo-šanu (FAW) vyjíždějí pětidveřové verze a sedany (loni 46 tisíc), deset tisíc klasiků vzniklo v indickém Aurangabadu a chystají se i do Brazílie.

JAKE.AUTO.CZ: Audi A3 (přehled všech článků)

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Británie zaplatí Francii přes miliardu na ochranu území před imigranty Británie zaplatí Francii přes miliardu na ochranu území před imigranty

Za další posílení bezpečnostních opatření v oblasti…

Česká obuvnická investice v Ghaně se po dvou letech znovu rozjela Česká obuvnická investice v Ghaně se po dvou letech znovu rozjela

Novou zakázku na pět tisíc bot za více než čtyři miliony…

Všech sedm křesel obsadí v čele Světového ekonomického fóra ženy Všech sedm křesel obsadí v čele Světového ekonomického fóra ženy

Světovému ekonomickému fóru budou poprvé v historii plně…

Natland dá stovky milionů do realit. Bude stavět nedaleko golfu ve Zbraslavi Natland dá stovky milionů do realit. Bude stavět nedaleko golfu ve Zbraslavi

Ještě letos začne v území mezi Vltavou a Berounkou na jih…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Potvrzeno: Nová Škoda Fabia míří do Ženevy! Potvrzeno: Nová Škoda Fabia míří do Ženevy!

Na březnovém autosalonu v Ženevě představí Škoda Auto…

Škoda loni prodala 1,2 milionu aut. Nejdůležitější trh překvapí Škoda loni prodala 1,2 milionu aut. Nejdůležitější trh překvapí

O více než šest procent navýšila v roce 2017, oproti tomu…

 



Jak tohle mohl někdo přežit? Drsná havárie Audi RS3 v rychlosti 200 km/h Jak tohle mohl někdo přežit? Drsná havárie Audi RS3 v rychlosti 200 km/h

Nehoda se stala na komunikaci, jež před desítkami let…

Okruhové Audi RS3 LMS slaví, už jich je stovka Okruhové Audi RS3 LMS slaví, už jich je stovka

Zákaznickému programu Audi se daří, a to i v kategorii…

 



 
Dakar 2018 – 12. etapa: Kolomý si chválí druhé místo

Dakar 2018 – 12. etapa: Kolomý si chválí druhé místo

Dnes 22:45

Český trucker Martin Kolomý z týmu Tatra Buggyra Racing obsadil druhé místo ve dvanácté etapě 40. ročníku Rallye Dakar. K neuvěřitelné situaci došlo v průběžném pořadí kategorie kamionů.




Blesk.cz

25 tipů na víkend: Královské klenoty, závody psích spřežení i překvapivé pokusy

25 tipů na víkend: Královské klenoty, závody psích…

Neseďte doma a nekoukejte se jen na televizi nebo z okna! Vyrazte ven, do přírody, za poznáním! Pokud nevíte kam…

Polsko obměnilo ministry, názor na migranty ale zůstal: Do země je nepustíme, říká vláda

Polsko obměnilo ministry, názor na migranty ale…

Nová polská vláda premiéra Mateusze Morawieckého nijak nemění odmítavý postoj k přijímání uprchlíků. Uvedla to…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Medaile? Soči se nemusí opakovat, říká Doktor. Vlajkonoše zvolí sportovci

Medaile? Soči se nemusí opakovat, říká Doktor.…

Třikrát startoval Martin Doktor na olympijských hrách jako sportovec, jednou jel v pozici šéftrenéra…

 

Reflex.cz

Brexit: Odpůrci i stoupenci si pohrávají s možností opakování referenda o odchodu z EU

Brexit: Odpůrci i stoupenci si pohrávají s možností…

Jeden z hlasatelů brexitu, europoslanec Nigel Farage se obává, že hlasování pro brexit by mohlo být zrušeno,…

Prezident Zeman se podrobil zákroku v nemocnici, mluvčí informaci potvrdil

Prezident Zeman se podrobil zákroku v nemocnici,…

Prezident Miloš Zeman se v úterý podrobil malému zákroku, jeho příčinou byl drobný zánět. ČTK to dnes řekl…