Audi A5 Sportback – Když Sportback znamená liftback

Audi A5 Sportback – Když Sportback znamená liftback

 
 

U Audi se vydali novým směrem, v prémiové střední třídě nabídnou model A5 Sportback. V pořadí pátá karosářská verze rodiny A4/A5 je technicky vzato liftbackem, ovšem se sportovními liniemi, jak naznačuje už samotné označení A5.

Audi důsledně zaplňuje každou skulinu na trhu a model A5 Sportback je logickým důsledkem této snahy. Mezi sedan A4, kombi A4 Avant a kupé A5 se vklíní tato nová varianta, která si slovy ingolstadtského marketingu bere od každého z těchto modelů něco jiného – charakter sedanu a sportovní eleganci kupé namixovanou s praktičností kupé. Výsledkem je karoserie typu liftback, kterou lze módně pojmenovat také jako čtyřdveřové kupé s výklopnou zádí.

Označení Sportback tak nyní dostalo u Audi volnější význam – zatímco dosud v podobě A3 Sportback reprezentovalo auto na pomezí klasického kombi a pětidveřového hatchbacku, od nynějška znamená „pouze“ spojení více druhů karoserií s orientací na styl a praktičnost zároveň. Mimochodem, Audi v minulosti už jeden liftback nabízelo, v dobách, kdy Audi 100 byl „jen“ přímým derivátem Volkswagenu Passat. V generaci C2 z přelomu 70. a 80. let měl model 100 Avant (navzdory svému názvu) pětidveřovou karoserii se splývající zádí. Jeho nástupcem už ale bylo klasické kombi, odvozené od legendárního modelu 100 přezdívaného „doutník“.

Audi A5 Sportback: Vnější rozměry + srovnání s nejbližšími příbuznými
ModelA5 SportbackA4 SedanA4 AvantA5 CoupéA6 Sedan
Délka [mm]47114703470346254927
Šířka [mm]18541826182618541855
Výška [mm]13911427143613721459
Rozvor [mm]28102808280827512843

Ingolstadtská automobilka přichází s uspořádáním karoserie, které dnes není příliš v oblibě. U Mercedesu a BMW podobný model nehledejte – německá konkurence takové auto nikdy nevyrobila, stejně jako Lexus, Jaguar, Cadillac nebo Alfa Romeo. Érou liftbacků byla 80. léta a jejich velkým propagátorem byl Saab a Lancia. Poslední desetiletí podobným modelům příliš nepřálo, a tak pokud chceme najít auto podobných vlastností, musíme hledat v mainstreamové střední třídě, kde tento typ karoserie postupně také vymírá.

A5 Sportback, kromě toho, že bude přetahovat zákazníky klasickým sedanům a kombi – a to je jednoznačně jeho účelem, proto nalezne jediného vážného přímého protivníka v podobě Opelu Insignia. Konkurentem z vlastní stáje ale může být i sedan A6, který je sice o 20 cm delší, ovšem v ostatních rozměrech se A5 Sportback až nápadně podobá, a také Volkswagen Passat CC míří podobným směrem jako nová verze A5, byť dává větší přednost eleganci před sportovním vzhledem. Navíc, tam kde Passat CC cenově končí, A5 Sportback začíná…

Audi A5 Sportback: srovnání s konkurenty
ModelA5 SportbackVW Passat CCOpel Insignia
Délka [mm]471147994830
Šířka [mm]185418551856
Výška [mm]139114171498
Rozvor [mm]281027112737

Při pohledu na tvary karoserie je první dojem jasný – Audi ničím nepřekvapilo. Základní rysy se do detailu věrně drží A5 Coupé. Na přídi nenajdeme jedinou odlišnost, linie na bocích také kopírují kupé a záď jako by z oka vypadla sedanu A4. Jediným zásadním rozdílem tak je linie střechy, v tomto případě designéři hledali inspiraci zřejmě u A6. Kapkovitý profil volně přechází až do víka zavazadlového prostoru a tím záď vizuálně prodlužuje. Masivní C sloupek typický pro kupé A5 je zde narušen poměrně velkým třetím bočním oknem čtyřúhelníkového tvaru. V tomto řešení nalezneme odkaz do minulosti, k samým počátkům moderní historie automobilky – velmi podobný tvar zadního sloupku a jeho okolí mělo Audi 100 Coupé S z roku 1969.

obrázek [555 x 284]
 

Kapkovitý profil má také příznivý vliv na aerodynamiku. Díky ladění tvaru v aerodynamickém tunelu a zakryté podlaze vozidla s optimalizovaným prouděním vzduchu je součinitel aerodynamického odporu 0,29. Čelní plocha A5 Sportback je 2,18 m2.

Pro výrobu karoserie Audi ve velké míře používá vysokopevnostní ocel, především na podélné nosníky, prahy a přední výztuhy. Ocelová slitina je lisována za teploty 950°C a následně okamžitě chlazená ve vodě. Výsledkem je velká tuhost materiálu – dvoumilimetrový plát vydrží zatížení 10 tun, a tedy tuhá karoserie bez nutnosti použít více materiálu, než je obvyklé. A5 Sportback s motorem 2,0 TFSI díky tomu váží 1500 kg, o 30 kg méně než Passat CC se stejným motorem.

Přední blatníky, kde není potřeba taková pevnost a naopak je vzhledem k rozložení hmotnosti žádoucí lehčí materiál, jsou vyrobeny z hliníku. Většina spojů je svařována, ty nejnamáhanější laserovým paprskem. Pro podlahu zavazadlového prostoru a spojení boků karoserie se střechou je použito lepení pomocí plasmatronu.

obrázek [300 x 260] Interiér je do délky i šířky výrazně větší než v kupé A5, ale ve srovnání s A4 naopak o něco menší. Boční dveře mají okna s bezrámovou konstrukcí. Audi A5 Sportback je koncipován jako čtyřmístné auto. Sedí se nízko jak vpředu tak vzadu, zadní sedadla jsou umístěna o něco více vpřed ve srovnání s A4, aby byl eliminován vliv svažující se střechy na prostor nad sedadlem.

Nabídka motorů: 3x FSI a 3x TDI

Z motorů nabídne Audi to nejlepší z toho, co má momentálně k dispozici a co už nyní montuje do A4. Benzinovým základem bude při uvedení na trh slabší verze přeplňovaného 2,0 TFSI o výkonu 132 kW. Tato varianta má poháněnou jen kola přední nápravy a na výběr bude šestistupňová manuální převodovka nebo bezestupňový Multitronic. Spodní okraj nabídky v roce 2010 doplní další turbomotor a to 1,8 TFSI (118 kW), taktéž s pohonem předních kol a Multitronicem.

Druhou variantou 2,0 TFSI bude konfigurace o výkonu 155 kW, kdy je moment přenášen standardně přes sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku S tronic. Jediným atmosférickým (a zároveň nejvýkonnějším) motorem v A5 Sportback bude 3,2 FSI o výkonu 195 kW. Zde Audi nabídne shodnou konfiguraci s nejsilnějším TFSI – quattro a sedmistupňový S tronic.

Audi A5 Sportback - přehled všech zážehových motorů
Motor1,8 TFSI2,0 TFSI2,0 TFSI
quattro
3,2 FSI
quattro
Převodovka6M (CVT)6M (CVT)6M (S tronic)S tronic
Zdvihový objem [cm3]1798198419843197
Válce/ventily4/44/44/46/4
Největší výkon [kW/min-1]118/4500-6200132/4000-6000155/4300-6000195/6500
Největší toč. mom. [Nm/min-1]250/1500-4500320/1500-3900350/1500-4200330/3000-5000
Max. rychlost [km/h]- (-)233 (-)- (241)250
Zrychlení 0-100 km/h [s]- (-)8,1 (-)- (6,6)6,6
Komb. spotřeba [l/100 km]- (-)6,5 (-)- (7,4)9,3
Cena v Německu [Euro]- (-)33.650 (-)- (42.150)47.000

Základním turbodieselem je 2,0 TDI o výkonu 103 kW v kombinaci z bezestupňovou převodovkou Multitronic. Ten se dostane do prodeje na podzim, stejně jako 2,0 TDI se 125 kW s pohonem quattro a manuální převodovkou. Základem v době zahájení prodeje tak bude 2,0 TDI (125 kW) s pohonem předních kol a manuální převodovkou.

Ze vznětových šestiválců budou na výběr dva. Slabší 2,7 TDI (140 kW, 400 Nm) bude mít poháněna přední kola skrze manuální převodovku, silnější 3,0 TDI (176 kW, 500 Nm) dostane quattro a sedmistupňový S tronic.

Audi A5 Sportback - přehled vznětových motorů
Motor2,0 TDI2,0 TDI2,7 TDI3,0 TDI
quattro
PřevodovkaCVT6M6M (CVT)6M (S tronic)
Zdvihový objem [cm3]1968196826982967
Válce/ventily4/44/44/46/4
Nejvyšší výkon [kW/min-1]105/4200125/4200 140/3500-4400 176/4000-4400
Nejvyšší toč. mom. [Nm/min-1]320/1750-2500350/1750-2500400/1400-3250500/1500-3000
Max. rychlost [km/h]-228235 (-)- (250)
Zrychlení 0-100 km/h [s]-8,78,2 (-)- (6,1)
Komb. spotřeba [l/100 km]-5,26,0 (-)- (6,6)
Cena v Německu [Euro]-36.05039.300 (-)- (47.950)

Všechny motory budou vybaveny funkcí rekuperace brzdné energie. Při brzdění nebo jízdě z kopce se kinetická energie přes alternátor mění na elektrickou, která je pak znovu využita při akceleraci. Alternátor je tak v případě zrychlení méně zatěžován a neodebírá motoru tolik výkonu.

Další úspory přináší indikátor vhodného okamžiku přeřazení u vozů s manuální převodovkou, který řidiči napoví, kdy je ideální moment pro změnu převodu s ohledem na úsporu paliva. Motor 2,0 TFSI s manuální převodovkou má dále také systém start-stop, který v městském provozu šetří cenné decilitry benzinu – v evropském cyklu zhruba 0,2 l/100 km. Palubní systém umí přesnou úsporu vyčíslit a zobrazit, stejně jako vliv klimatizace, vyhřívání zadního okna a dalších energeticky náročných zařízení na spotřebu paliva.

Pohonné ústrojí nabízí mezi konkurencí nevídaně pestré možnosti převodovek, přičemž žádná z nich není klasický automat. Konvenční šestistupňová převodovka je určena pro obě verze 2,0 TFSI, 2,0 TDI a 2,7 TDI, Audi počítá s jejím pozdějším uvedením i u 1,8 TFSI a 3,0 TDI a také některé pro modely s pohonem quattro. Jediným motorem bez této volby tak zůstane benzinový šestiválec.

obrázek [300 x 359] Bezestupňová převodovka Multitronic nahrazuje u slabších motorů klasický automat. Dodávat se bude do 2,0 TFSI a 2,0 TDI, od podzimu také do 2,7 TDI. Kromě variabilního zpřevodování má tato převodovka také přednastavených osm převodů pro sportovní režim a manuální řazení. Verze s pohonem quattro pak moci být vybaveny sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou S tronic.

Quattro má dnes pro Audi typické nastavení s 40 % momentu směřovanými na přední kola a 60 % na zadní. Systém automaticky přesune větší porci momentu na nápravu s lepší trakcí – dozadu až 85 %, dopředu 65 %. Novinkou je aktivní diferenciál pro šestiválcové motory, který rychleji a účinnější pomáhá k dosažení větší stability v zatáčkách. Po stranách diferenciálu jsou umístěny trojice ozubených kol, které se otáčejí o 10 % rychleji než poloosy. Jejich spojení s poloosou zajišťuje vícelamelová spojka s elektrohydraulickým aktuátorem.

Při sepnutí spojky se tato o 10 % rychlejší rotace přenese na příslušné kolo a druhé kolo se díky přenesení momentu skrz diferenciál začne otáčet o to pomaleji. Nejvyšší takto dosažitelný rozdíl momentu mezi koly je 1800 Nm. Systém je regulován na základě údajů o natočení volantu, vychýlení zádi, rychlosti a bočního zrychlení.

obrázek [555 x 301]
 

Prodej bude zahájen v září. Audi nabídne v A5 Sportback tu nejlepší dostupnou techniku, známou ze stávajících A4 a A5 – systém Audi drive select, adaptivní tlumiče nebo aktivní řízení. V době zahájení prodeje bude v nabídce šest variant, ke kterým už byly zveřejněny technické údaje. Zbývající verze se k zákazníkům dostanou do poloviny příštího roku.

Spolupracujeme s TipCars.com
Deutsche Bank se brexitu nebojí, z Londýna se stěhovat nebude Deutsche Bank se brexitu nebojí, z Londýna se stěhovat nebude

Největší německá bankovní skupina Deutsche Bank zůstane…

Kritika Putina zabil ruský agent, tvrdí ukrajinské úřady Kritika Putina zabil ruský agent, tvrdí ukrajinské úřady

Ukrajinské úřady identifikovaly vraha bývalého ruského…

Kontroverzní ropovod dostal od Trumpových lidí zelenou Kontroverzní ropovod dostal od Trumpových lidí zelenou

Administrativa prezidenta Spojených států Donalda Trumpa…

 
 

Tapety








Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami

V našem výběru najdete deset současných aut, u kterých se…

Budoucí elektromobil Škody se vynořuje ze tmy. Zde je silueta Budoucí elektromobil Škody se vynořuje ze tmy. Zde je silueta

Koncept vozu bude mít svoji premiéru na autosalonu v…

 




Audi A5 Cabriolet nemá daleko k dokonalosti. S5 jede skvěle, ale co diesel? (+videa) Audi A5 Cabriolet nemá daleko k dokonalosti. S5 jede skvěle, ale co diesel? (+videa)

Nová generace oblíbeného kabrioletu od audi vstoupila…

Audi A5 Sportback má fantastický podvozek! Vyzkoušeli jsme jej v Domově quattro Audi A5 Sportback má fantastický podvozek! Vyzkoušeli jsme jej v Domově quattro

Národní tiskovou prezentaci modelu A5 Sportback pořádalo…

 



 
Tatra 813, která se proslavila jako Kolos a Drtikolka, vyjela před 50 lety

Tatra 813, která se proslavila jako Kolos a Drtikolka, vyjela před 50 lety

Dnes 12:50

Kořeny vývoje těžkého nákladního vozidla Tatra 813 sahají do přelomu padesátých a šedesátých let, ale první exemplář, jímž byla zahájena výroba tohoto modelu byl dokončen v pátek 24. března roku 1967.




Blesk.cz

Mrazivé foto: Hrdinný policista se vyfotil s turistkou, za chvíli byl mrtvý

Mrazivé foto: Hrdinný policista se vyfotil s…

Zapózoval s americkou turistkou a za 45 minut byl mrtvý. Statečný policista zemřel, když se snažil zastavit…

Opilý řidič najel do obchodní tepny Antverp. Obvinili ho z terorismu

Opilý řidič najel do obchodní tepny Antverp.…

Devětatřicetiletý Tunisan, který ve čtvrtek najel ve vysoké rychlosti autem do nákupní zóny v Antverpách, byl…

 

iSport.cz

Růžička zase ožil, po klidu ani památky. Chomutov zázračně probudil

Růžička zase ožil, po klidu ani památky. Chomutov…

ONLINE 17:30 | „Uklidnil jsem se. Na střídačce, v kabině i při tréninku už všechno tolik neprožívám,“ přemítal…

Darida srovnává kouče: EURO 2016? Moc jsme trénovali, asi to byla chyba

Darida srovnává kouče: EURO 2016? Moc jsme…

V reprezentaci je pátým rokem, zažil tři trenéry. Vladimír Darida má mandát srovnávat. Byl Michal Bílek opravdu…

 

Reflex.cz

Václav Klaus ml.: Byty se v Praze nestaví kvůli zeleným fanatikům ve vedení města

Václav Klaus ml.: Byty se v Praze nestaví kvůli…

Pravidelná páteční rubrika, ve které Václav Klaus ml. odpovídá na otázky šefredaktora časopisu Reflex Marka Stoniše.

Jak FBI podezřívala čtrnáctiletého kluka, že je špión. Pak se stal americkým diplomatem

Jak FBI podezřívala čtrnáctiletého kluka, že je…

Američan Robert F. Dorr byl vlastenec, příslušník letectva, diplomat a byl úspěšný publicista. Přesto byl ve 14…