Audi A5 Sportback – Když Sportback znamená liftback
Audi důsledně zaplňuje každou skulinu na trhu a model A5 Sportback je logickým důsledkem této snahy. Mezi sedan A4, kombi A4 Avant a kupé A5 se vklíní tato nová varianta, která si slovy ingolstadtského marketingu bere od každého z těchto modelů něco jiného – charakter sedanu a sportovní eleganci kupé namixovanou s praktičností kupé. Výsledkem je karoserie typu liftback, kterou lze módně pojmenovat také jako čtyřdveřové kupé s výklopnou zádí.
Označení Sportback tak nyní dostalo u Audi volnější význam – zatímco dosud v podobě A3 Sportback reprezentovalo auto na pomezí klasického kombi a pětidveřového hatchbacku, od nynějška znamená „pouze“ spojení více druhů karoserií s orientací na styl a praktičnost zároveň. Mimochodem, Audi v minulosti už jeden liftback nabízelo, v dobách, kdy Audi 100 byl „jen“ přímým derivátem Volkswagenu Passat. V generaci C2 z přelomu 70. a 80. let měl model 100 Avant (navzdory svému názvu) pětidveřovou karoserii se splývající zádí. Jeho nástupcem už ale bylo klasické kombi, odvozené od legendárního modelu 100 přezdívaného „doutník“.
Audi A5 Sportback: Vnější rozměry + srovnání s nejbližšími příbuznými | |||||
Model | A5 Sportback | A4 Sedan | A4 Avant | A5 Coupé | A6 Sedan |
Délka [mm] | 4711 | 4703 | 4703 | 4625 | 4927 |
Šířka [mm] | 1854 | 1826 | 1826 | 1854 | 1855 |
Výška [mm] | 1391 | 1427 | 1436 | 1372 | 1459 |
Rozvor [mm] | 2810 | 2808 | 2808 | 2751 | 2843 |
Ingolstadtská automobilka přichází s uspořádáním karoserie, které dnes není příliš v oblibě. U Mercedesu a BMW podobný model nehledejte – německá konkurence takové auto nikdy nevyrobila, stejně jako Lexus, Jaguar, Cadillac nebo Alfa Romeo. Érou liftbacků byla 80. léta a jejich velkým propagátorem byl Saab a Lancia. Poslední desetiletí podobným modelům příliš nepřálo, a tak pokud chceme najít auto podobných vlastností, musíme hledat v mainstreamové střední třídě, kde tento typ karoserie postupně také vymírá.
A5 Sportback, kromě toho, že bude přetahovat zákazníky klasickým sedanům a kombi – a to je jednoznačně jeho účelem, proto nalezne jediného vážného přímého protivníka v podobě Opelu Insignia. Konkurentem z vlastní stáje ale může být i sedan A6, který je sice o 20 cm delší, ovšem v ostatních rozměrech se A5 Sportback až nápadně podobá, a také Volkswagen Passat CC míří podobným směrem jako nová verze A5, byť dává větší přednost eleganci před sportovním vzhledem. Navíc, tam kde Passat CC cenově končí, A5 Sportback začíná…
Audi A5 Sportback: srovnání s konkurenty | |||
Model | A5 Sportback | VW Passat CC | Opel Insignia |
Délka [mm] | 4711 | 4799 | 4830 |
Šířka [mm] | 1854 | 1855 | 1856 |
Výška [mm] | 1391 | 1417 | 1498 |
Rozvor [mm] | 2810 | 2711 | 2737 |
Při pohledu na tvary karoserie je první dojem jasný – Audi ničím nepřekvapilo. Základní rysy se do detailu věrně drží A5 Coupé. Na přídi nenajdeme jedinou odlišnost, linie na bocích také kopírují kupé a záď jako by z oka vypadla sedanu A4. Jediným zásadním rozdílem tak je linie střechy, v tomto případě designéři hledali inspiraci zřejmě u A6. Kapkovitý profil volně přechází až do víka zavazadlového prostoru a tím záď vizuálně prodlužuje. Masivní C sloupek typický pro kupé A5 je zde narušen poměrně velkým třetím bočním oknem čtyřúhelníkového tvaru. V tomto řešení nalezneme odkaz do minulosti, k samým počátkům moderní historie automobilky – velmi podobný tvar zadního sloupku a jeho okolí mělo Audi 100 Coupé S z roku 1969.
Kapkovitý profil má také příznivý vliv na aerodynamiku. Díky ladění tvaru v aerodynamickém tunelu a zakryté podlaze vozidla s optimalizovaným prouděním vzduchu je součinitel aerodynamického odporu 0,29. Čelní plocha A5 Sportback je 2,18 m2.
Pro výrobu karoserie Audi ve velké míře používá vysokopevnostní ocel, především na podélné nosníky, prahy a přední výztuhy. Ocelová slitina je lisována za teploty 950°C a následně okamžitě chlazená ve vodě. Výsledkem je velká tuhost materiálu – dvoumilimetrový plát vydrží zatížení 10 tun, a tedy tuhá karoserie bez nutnosti použít více materiálu, než je obvyklé. A5 Sportback s motorem 2,0 TFSI díky tomu váží 1500 kg, o 30 kg méně než Passat CC se stejným motorem.
Přední blatníky, kde není potřeba taková pevnost a naopak je vzhledem k rozložení hmotnosti žádoucí lehčí materiál, jsou vyrobeny z hliníku. Většina spojů je svařována, ty nejnamáhanější laserovým paprskem. Pro podlahu zavazadlového prostoru a spojení boků karoserie se střechou je použito lepení pomocí plasmatronu.
passat audi predstavujeme Interiér je do délky i šířky výrazně větší než v kupé A5, ale ve srovnání s A4 naopak o něco menší. Boční dveře mají okna s bezrámovou konstrukcí. Audi A5 Sportback je koncipován jako čtyřmístné auto. Sedí se nízko jak vpředu tak vzadu, zadní sedadla jsou umístěna o něco více vpřed ve srovnání s A4, aby byl eliminován vliv svažující se střechy na prostor nad sedadlem.
Nabídka motorů: 3x FSI a 3x TDI
Z motorů nabídne Audi to nejlepší z toho, co má momentálně k dispozici a co už nyní montuje do A4. Benzinovým základem bude při uvedení na trh slabší verze přeplňovaného 2,0 TFSI o výkonu 132 kW. Tato varianta má poháněnou jen kola přední nápravy a na výběr bude šestistupňová manuální převodovka nebo bezestupňový Multitronic. Spodní okraj nabídky v roce 2010 doplní další turbomotor a to 1,8 TFSI (118 kW), taktéž s pohonem předních kol a Multitronicem.
Druhou variantou 2,0 TFSI bude konfigurace o výkonu 155 kW, kdy je moment přenášen standardně přes sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku S tronic. Jediným atmosférickým (a zároveň nejvýkonnějším) motorem v A5 Sportback bude 3,2 FSI o výkonu 195 kW. Zde Audi nabídne shodnou konfiguraci s nejsilnějším TFSI – quattro a sedmistupňový S tronic.
Audi A5 Sportback - přehled všech zážehových motorů | ||||
Motor | 1,8 TFSI | 2,0 TFSI | 2,0 TFSI quattro |
3,2 FSI quattro |
Převodovka | 6M (CVT) | 6M (CVT) | 6M (S tronic) | S tronic |
Zdvihový objem [cm3] | 1798 | 1984 | 1984 | 3197 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 6/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 118/4500-6200 | 132/4000-6000 | 155/4300-6000 | 195/6500 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 250/1500-4500 | 320/1500-3900 | 350/1500-4200 | 330/3000-5000 |
Max. rychlost [km/h] | - (-) | 233 (-) | - (241) | 250 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | - (-) | 8,1 (-) | - (6,6) | 6,6 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | - (-) | 6,5 (-) | - (7,4) | 9,3 |
Cena v Německu [Euro] | - (-) | 33.650 (-) | - (42.150) | 47.000 |
Základním turbodieselem je 2,0 TDI o výkonu 103 kW v kombinaci z bezestupňovou převodovkou Multitronic. Ten se dostane do prodeje na podzim, stejně jako 2,0 TDI se 125 kW s pohonem quattro a manuální převodovkou. Základem v době zahájení prodeje tak bude 2,0 TDI (125 kW) s pohonem předních kol a manuální převodovkou.
Ze vznětových šestiválců budou na výběr dva. Slabší 2,7 TDI (140 kW, 400 Nm) bude mít poháněna přední kola skrze manuální převodovku, silnější 3,0 TDI (176 kW, 500 Nm) dostane quattro a sedmistupňový S tronic.
Audi A5 Sportback - přehled vznětových motorů | ||||
Motor | 2,0 TDI | 2,0 TDI | 2,7 TDI | 3,0 TDI quattro |
Převodovka | CVT | 6M | 6M (CVT) | 6M (S tronic) |
Zdvihový objem [cm3] | 1968 | 1968 | 2698 | 2967 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 6/4 |
Nejvyšší výkon [kW/min-1] | 105/4200 | 125/4200 | 140/3500-4400 | 176/4000-4400 |
Nejvyšší toč. mom. [Nm/min-1] | 320/1750-2500 | 350/1750-2500 | 400/1400-3250 | 500/1500-3000 |
Max. rychlost [km/h] | - | 228 | 235 (-) | - (250) |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | - | 8,7 | 8,2 (-) | - (6,1) |
Komb. spotřeba [l/100 km] | - | 5,2 | 6,0 (-) | - (6,6) |
Cena v Německu [Euro] | - | 36.050 | 39.300 (-) | - (47.950) |
Všechny motory budou vybaveny funkcí rekuperace brzdné energie. Při brzdění nebo jízdě z kopce se kinetická energie přes alternátor mění na elektrickou, která je pak znovu využita při akceleraci. Alternátor je tak v případě zrychlení méně zatěžován a neodebírá motoru tolik výkonu.
Další úspory přináší indikátor vhodného okamžiku přeřazení u vozů s manuální převodovkou, který řidiči napoví, kdy je ideální moment pro změnu převodu s ohledem na úsporu paliva. Motor 2,0 TFSI s manuální převodovkou má dále také systém start-stop, který v městském provozu šetří cenné decilitry benzinu – v evropském cyklu zhruba 0,2 l/100 km. Palubní systém umí přesnou úsporu vyčíslit a zobrazit, stejně jako vliv klimatizace, vyhřívání zadního okna a dalších energeticky náročných zařízení na spotřebu paliva.
Pohonné ústrojí nabízí mezi konkurencí nevídaně pestré možnosti převodovek, přičemž žádná z nich není klasický automat. Konvenční šestistupňová převodovka je určena pro obě verze 2,0 TFSI, 2,0 TDI a 2,7 TDI, Audi počítá s jejím pozdějším uvedením i u 1,8 TFSI a 3,0 TDI a také některé pro modely s pohonem quattro. Jediným motorem bez této volby tak zůstane benzinový šestiválec.
passat audi predstavujeme Bezestupňová převodovka Multitronic nahrazuje u slabších motorů klasický automat. Dodávat se bude do 2,0 TFSI a 2,0 TDI, od podzimu také do 2,7 TDI. Kromě variabilního zpřevodování má tato převodovka také přednastavených osm převodů pro sportovní režim a manuální řazení. Verze s pohonem quattro pak moci být vybaveny sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou S tronic.
Quattro má dnes pro Audi typické nastavení s 40 % momentu směřovanými na přední kola a 60 % na zadní. Systém automaticky přesune větší porci momentu na nápravu s lepší trakcí – dozadu až 85 %, dopředu 65 %. Novinkou je aktivní diferenciál pro šestiválcové motory, který rychleji a účinnější pomáhá k dosažení větší stability v zatáčkách. Po stranách diferenciálu jsou umístěny trojice ozubených kol, které se otáčejí o 10 % rychleji než poloosy. Jejich spojení s poloosou zajišťuje vícelamelová spojka s elektrohydraulickým aktuátorem.
Při sepnutí spojky se tato o 10 % rychlejší rotace přenese na příslušné kolo a druhé kolo se díky přenesení momentu skrz diferenciál začne otáčet o to pomaleji. Nejvyšší takto dosažitelný rozdíl momentu mezi koly je 1800 Nm. Systém je regulován na základě údajů o natočení volantu, vychýlení zádi, rychlosti a bočního zrychlení.
Prodej bude zahájen v září. Audi nabídne v A5 Sportback tu nejlepší dostupnou techniku, známou ze stávajících A4 a A5 – systém Audi drive select, adaptivní tlumiče nebo aktivní řízení. V době zahájení prodeje bude v nabídce šest variant, ke kterým už byly zveřejněny technické údaje. Zbývající verze se k zákazníkům dostanou do poloviny příštího roku.