24 hodin Le Mans: První tři místa na startovním roštu pro Peugeot, Audi až ve druhé řadě
Již v první kvalifikaci, která byla na programu ve středu, zajel Francouz Stéphane Sarrazin za volantem vozu Peugeot 908 HDi FAP fantastických 3:18.513 min. Tímto časem překonal rekord svého krajana Philippe Alliota, který před šestnácti lety na okruhu o délce 13 629 m zajel čas 3:21.20. Není bezu zajímavosti, že Alliot tehdy seděl v prototypu Peugeot 905. Jeho výkon postupně letos překonali i Franck Montagny a Nicolas Minassian. Na okruhu v této podobě se jezdí od roku 1989, kdy byla čtyřkilometrová rovinka Hunaudiéres rozdělena dvěma šikanami.
Další favorité, vozy Audi, odstartují ze čtvrtého, pátého a sedmého místa na roštu. Mezi ně se vklínila Lola-Aston Martin českého týmu Charouz Racing System s posádkou Stefan Mücke/Tomáš Enge/Jan Charouz jako nejrychlejší vůz se zážehovým motorem, tovární Peugeoty a Audi mají pochopitelně vznětové pohonné jednotky.
První desítku doplňuje japonský Dome S102 trojice Ito/Tachikawa/Kataoka a dva francouzské spidery Pescarolo a Courage Oreca. „Domácí“ firma Courage, kterou nedávno převzala společnost Oreca, se snaží o vítězství již mnoho let, ale proti továrním Peugeotům a Audi se jí nedává mnoho šancí. Vozy Porsche RS Spyder slabší třídy LMP2, které porážejí Audi v zámořském seriálu ALMS, v Le Mans nasazují pouze malé privátní týmy Van Merksteijn Motorsport a Essex a v kvalifikaci obsadily čtrnácté a šestnácté místo.
STARTOVNÍ ROŠT 76. ROČNÍKU 24 HODIN LE MANS (prvních 10 míst) | |||
Pořadí | Posádka | Vůz | Čas |
1 | Lamy/Sarrazin/Wurz | Peugeot 908 HDi FAP | 3:18.513 min |
2 | Montagny/Klien/Zonta | Peugeot 908 HDi FAP | 3:18.682 min |
3 | Gené/Minassian/Villeneuve | Peugeot 908 HDi FAP | 3:20.451 min |
4 | Capello/Kristensen/McNish | Audi R10 TDI | 3:23.847 min |
5 | Luhr/Prémat/Rockenfeller | Audi R10 TDI | 3:24.287 min |
6 | Mücke/Enge/Charouz | Lola-Aston Martin | 3:25.158 min |
7 | Biela/Pirro/Werner | Audi R10 TDI | 3:25.289 min |
8 | Ito/Tachikawa/Kataoka | Dome S102-Judd | 3:26.928 min |
9 | Collard/Boullion/Dumas | Pescarolo-Judd | 3:28.533 min |
10 | Ayari/Duval/Groppi | Courage Oreca-Judd | 3:30.490 min |
Souboj dieselů
Stejně jako v loňském ročníku, i letos je hlavím tahákem souboj dieselových prototypů Peugeot 908 a Audi R10. Přeruší francouzská automobilka dominantní postavení Audi, které sice loni dokončilo jen s jedním vozem, ale ten projel cílem vítězně?
Tým Peugeot se vyzbrojil velmi dobře, z devíti jeho jezdců osm okusilo F1: Pedro Lamy, Stéphane Sarrazin, Alex Wurz, Franck Montagny, Christian Klien, Ricardo Zonta, Marc Gené a mistr světa 1997 Jacques Villeneuve. Ten se samozřejmě pokusí získat tzv. Trojkorunu: vyhrál 500 mil Indianapolis, mistrovský titul v F1, ale vítězství z Le Mans mu stále chybí. Peugeot by po loňském druhém místě rád vystoupil o příčku výše. Ze sestavy „lvů“ má na svém kontě triumf ve čtyřadvacetihodinovce pouze Wurz, a to z roku 1996.
„Devětsetosmička“ je poháněná 5,5 litrovým vznětovým vidlicovým dvanáctiválcem se vstřikováním common-rail, přeplňovaným dvěma turbodmychadly, který dává rovných 700 koní, tedy 515 kW.
Tovární tým čtyř kruhů, který je v podstatě rozdělen na dva „podtýmy“ - Audi Sport North America a Audi Sport Team Joest, oproti loňsku svou sestavu nezměnil. Startovní číslo 1 má na svém voze loni i předloni vítězná trojice Frank Biela/Emanuele Pirro/Marco Werner, s dvojkou pojedou Rinaldo Capello, sedminásobný vítěz tohoto závodu Dán Tom Kristensen a Allan McNish a do „audiny“ Reinholda Joesta usednou „junioři“ Lucas Luhr, Alexandre Prémat a Mike Rockenfeller.Audi má tedy ve své sestavě jak velezkušené závodníky (Pirro a McNish se dostali až do F1), tak mladé jezdce. Mimochodem: Frank Biela i Emanuele Pirro mají po pěti vítězstvích v tomto závodě, Marco Werner vyhrál třikrát, „Dindo“ Capello má na svém kontě vítězství dvě a McNish jedno.
I Audi R10 je poháněno 5,5litrovým vznětovým vidlicovým dvanáctiválcem, „odpovaným“ dvěma turbodmychadly o výkonu asi 650 k (478 kW). Audi samozřejmě doufá, že bude pokračovat ve šňůře svých vítězství od roku 200, vždyť i Bentley Speed 8, který vyhrál v roce 2003, nebyl nic jiného, než přestavěný prototyp Audi R8C. Navíc, v loňském ročníku kvalifikaci také dominovaly Peugeoty...
Kdo by mohl další promluvit do celkového pořadí?
Můžeme doufat, že to bude Lola B08/60 týmu Charouz Racing System s Němcem Mückem a mladým Janem Charouzem, které pro Le Mans doplnil další expilot F1 Tomáš Enge. Uzavřená Lola je ponáněna šestilitrovým vidlicovým dvanáctiválcem Aston Martin o výkonu kolem 650 koní (478 kW). Charouzův tým nasazuje i loňský spider Lola s motorem Judd, se kterým kromě dvojice Pickett/Graf pojede velezkušený nizozemský veterán Jan Lammers.
Další vozy už mohou pouze příjemně překvapit. Ale závod, který se jel poprvé před 85 lety a první ročník vyhrála dvojice Lagache/Leonard na třílitrovém Chenard-Walckeru, trvá celých čtyřiadvacet hodin. A v jeho historii nebyla o překvapení nouze.
Letošní ročník startuje stejně jako ten loňský v 15:00 v sobotu 14. června. Přímý přenos zprostředkovávají střídavě stanice Eurosport a Eurosport 2 už od 14:30 hodin.