24 hodin Le Mans: První tři místa na startovním roštu pro Peugeot, Audi až ve druhé řadě

24 hodin Le Mans: První tři místa na startovním roštu pro Peugeot, Audi až ve druhé řadě

 
 

Francouzské Peugeoty dominovaly oběma kvalifikacím na slavnou čtyřiadvacetihodinovku na okruhu La Sarthe v Le Mans, která se jede tento víkend. První benzinovým vozem na startu je Lola-Aston Martin posádky Mücke/Enge/Charouz. Startuje z šestého místa.

Již v první kvalifikaci, která byla na programu ve středu, zajel Francouz Stéphane Sarrazin za volantem vozu Peugeot 908 HDi FAP fantastických 3:18.513 min. Tímto časem překonal rekord svého krajana Philippe Alliota, který před šestnácti lety na okruhu o délce 13 629 m zajel čas 3:21.20. Není bezu zajímavosti, že Alliot tehdy seděl v prototypu Peugeot 905. Jeho výkon postupně letos překonali i Franck Montagny a Nicolas Minassian. Na okruhu v této podobě se jezdí od roku 1989, kdy byla čtyřkilometrová rovinka Hunaudiéres rozdělena dvěma šikanami.

Další favorité, vozy Audi, odstartují ze čtvrtého, pátého a sedmého místa na roštu. Mezi ně se vklínila Lola-Aston Martin českého týmu Charouz Racing System s posádkou Stefan Mücke/Tomáš Enge/Jan Charouz jako nejrychlejší vůz se zážehovým motorem, tovární Peugeoty a Audi mají pochopitelně vznětové pohonné jednotky.

První desítku doplňuje japonský Dome S102 trojice Ito/Tachikawa/Kataoka a dva francouzské spidery Pescarolo a Courage Oreca. „Domácí“ firma Courage, kterou nedávno převzala společnost Oreca, se snaží o vítězství již mnoho let, ale proti továrním Peugeotům a Audi se jí nedává mnoho šancí. Vozy Porsche RS Spyder slabší třídy LMP2, které porážejí Audi v zámořském seriálu ALMS, v Le Mans nasazují pouze malé privátní týmy Van Merksteijn Motorsport a Essex a v kvalifikaci obsadily čtrnácté a šestnácté místo.

STARTOVNÍ ROŠT 76. ROČNÍKU 24 HODIN LE MANS (prvních 10 míst)
PořadíPosádkaVůzČas
1Lamy/Sarrazin/WurzPeugeot 908 HDi FAP3:18.513 min
2Montagny/Klien/ZontaPeugeot 908 HDi FAP3:18.682 min
3Gené/Minassian/VilleneuvePeugeot 908 HDi FAP3:20.451 min
4Capello/Kristensen/McNishAudi R10 TDI3:23.847 min
5Luhr/Prémat/RockenfellerAudi R10 TDI3:24.287 min
6Mücke/Enge/CharouzLola-Aston Martin3:25.158 min
7Biela/Pirro/WernerAudi R10 TDI3:25.289 min
8Ito/Tachikawa/KataokaDome S102-Judd3:26.928 min
9Collard/Boullion/DumasPescarolo-Judd3:28.533 min
10Ayari/Duval/GroppiCourage Oreca-Judd3:30.490 min

Souboj dieselů

Stejně jako v loňském ročníku, i letos je hlavím tahákem souboj dieselových prototypů Peugeot 908 a Audi R10. Přeruší francouzská automobilka dominantní postavení Audi, které sice loni dokončilo jen s jedním vozem, ale ten projel cílem vítězně?

Tým Peugeot se vyzbrojil velmi dobře, z devíti jeho jezdců osm okusilo F1: Pedro Lamy, Stéphane Sarrazin, Alex Wurz, Franck Montagny, Christian Klien, Ricardo Zonta, Marc Gené a mistr světa 1997 Jacques Villeneuve. Ten se samozřejmě pokusí získat tzv. Trojkorunu: vyhrál 500 mil Indianapolis, mistrovský titul v F1, ale vítězství z Le Mans mu stále chybí. Peugeot by po loňském druhém místě rád vystoupil o příčku výše. Ze sestavy „lvů“ má na svém kontě triumf ve čtyřadvacetihodinovce pouze Wurz, a to z roku 1996.

„Devětsetosmička“ je poháněná 5,5 litrovým vznětovým vidlicovým dvanáctiválcem se vstřikováním common-rail, přeplňovaným dvěma turbodmychadly, který dává rovných 700 koní, tedy 515 kW.

Tovární tým čtyř kruhů, který je v podstatě rozdělen na dva „podtýmy“ - Audi Sport North America a Audi Sport Team Joest, oproti loňsku svou sestavu nezměnil. Startovní číslo 1 má na svém voze loni i předloni vítězná trojice Frank Biela/Emanuele Pirro/Marco Werner, s dvojkou pojedou Rinaldo Capello, sedminásobný vítěz tohoto závodu Dán Tom Kristensen a Allan McNish a do „audiny“ Reinholda Joesta usednou „junioři“ Lucas Luhr, Alexandre Prémat a Mike Rockenfeller.Audi má tedy ve své sestavě jak velezkušené závodníky (Pirro a McNish se dostali až do F1), tak mladé jezdce. Mimochodem: Frank Biela i Emanuele Pirro mají po pěti vítězstvích v tomto závodě, Marco Werner vyhrál třikrát, „Dindo“ Capello má na svém kontě vítězství dvě a McNish jedno.

I Audi R10 je poháněno 5,5litrovým vznětovým vidlicovým dvanáctiválcem, „odpovaným“ dvěma turbodmychadly o výkonu asi 650 k (478 kW). Audi samozřejmě doufá, že bude pokračovat ve šňůře svých vítězství od roku 200, vždyť i Bentley Speed 8, který vyhrál v roce 2003, nebyl nic jiného, než přestavěný prototyp Audi R8C. Navíc, v loňském ročníku kvalifikaci také dominovaly Peugeoty...

Kdo by mohl další promluvit do celkového pořadí?
Můžeme doufat, že to bude Lola B08/60 týmu Charouz Racing System s Němcem Mückem a mladým Janem Charouzem, které pro Le Mans doplnil další expilot F1 Tomáš Enge. Uzavřená Lola je ponáněna šestilitrovým vidlicovým dvanáctiválcem Aston Martin o výkonu kolem 650 koní (478 kW). Charouzův tým nasazuje i loňský spider Lola s motorem Judd, se kterým kromě dvojice Pickett/Graf pojede velezkušený nizozemský veterán Jan Lammers.

Další vozy už mohou pouze příjemně překvapit. Ale závod, který se jel poprvé před 85 lety a první ročník vyhrála dvojice Lagache/Leonard na třílitrovém Chenard-Walckeru, trvá celých čtyřiadvacet hodin. A v jeho historii nebyla o překvapení nouze.

Letošní ročník startuje stejně jako ten loňský v 15:00 v sobotu 14. června. Přímý přenos zprostředkovávají střídavě stanice Eurosport a Eurosport 2 už od 14:30 hodin.

Spolupracujeme s TipCars.com
Stropnický chce obrněnce za 11 miliard, mají nahradit zastaralou techniku Stropnický chce obrněnce za 11 miliard, mají nahradit zastaralou techniku

Kopřivnické Tatře a brněnskému Vojenskému výzkumnému…

Akcie, měny & názory: Vodík není žádné terno Akcie, měny & názory: Vodík není žádné terno

Akcie společnosti Plug Power vyrábějící vodíkové palivové…

 
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů

Móda SUV se začíná podepisovat i na šíři nabídky v Česku…

V Německu chystají úpravu emisí NOX skoro pro všechna dieselová auta V Německu chystají úpravu emisí NOX skoro pro všechna dieselová auta

Dokonce i ministerstvo životního prostředí se v Německu…

 





 
Poznáte, z čeho vznikl nejošklivější roadster na světě? Sedan z NDR byste netipovali!

Poznáte, z čeho vznikl nejošklivější roadster na světě? Sedan z NDR byste netipovali!

Včera

Podivný stroj s retro vzhledem vznikl v Maďarsku. Jeho základ je východoněmecký, pod kapotou ale pracuje motor původem od Renaultu.




Blesk.cz

Anna Slováčková: Dítě chci, ale asi ne s přítelem! Na lásku nevěřím

Anna Slováčková: Dítě chci, ale asi ne s přítelem!…

Ještě před necelým rokem hlásala, že nevěří na lásku. Teď se Anna Slováčková (21) objevuje po boku svého pizzaře…

Chlapec (10) ukradl 4 auta za 6 týdnů. Sedačku si musel napasovat k volantu

Chlapec (10) ukradl 4 auta za 6 týdnů. Sedačku si…

S jakými autíčky si hrají vaše děti? Damarion Moore (10) z americké Floridy si zahrával s těmi skutečnými a…

 

iSport.cz

Tvrďáci z klece pláčí: Dojemné vzkazy chlapci, který prohrál nejtěžší boj

Tvrďáci z klece pláčí: Dojemné vzkazy chlapci, který…

MMA bojovníci z Hradce Králové se snaží pomáhat těžce nemocným dětem podporou nadace Šance onkoláčkům. Proto…

Blažek o posilách Sparty: Mám z toho strach. Na pivo si asi nezajdou

Blažek o posilách Sparty: Mám z toho strach. Na pivo…

Milionové nákupy fotbalové Sparty sleduje jako mnozí další s velkým zájmem – i rozpaky. Bývalý gólman Jaromír…

 

Reflex.cz

Objevte krásy starobylého Íránu. Země s velkým kulturním bohatstvím se otevírá turistům

Objevte krásy starobylého Íránu. Země s velkým…

Kdysi nepřístupný Írán se po normalizaci vztahů se západními zeměmi postupně vrací na turistickou mapu světa.…

Jsem prase, ale většina Čechů taky!

Jsem prase, ale většina Čechů taky!

Uspořádal jsem ve své sociální bublině na Facebooku malý průzkum dodržování elementární hygieny mezi pražskými…