Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

24 hodin Le Mans: První tři místa na startovním roštu pro Peugeot, Audi až ve druhé řadě

Aleš Dragoun
Diskuze (28)
Francouzské Peugeoty dominovaly oběma kvalifikacím na slavnou čtyřiadvacetihodinovku na okruhu La Sarthe v Le Mans, která se jede tento víkend. První benzinovým vozem na startu je Lola-Aston Martin posádky Mücke/Enge/Charouz. Startuje z šestého místa.

Již v první kvalifikaci, která byla na programu ve středu, zajel Francouz Stéphane Sarrazin za volantem vozu Peugeot 908 HDi FAP fantastických 3:18.513 min. Tímto časem překonal rekord svého krajana Philippe Alliota, který před šestnácti lety na okruhu o délce 13 629 m zajel čas 3:21.20. Není bezu zajímavosti, že Alliot tehdy seděl v prototypu Peugeot 905. Jeho výkon postupně letos překonali i Franck Montagny a Nicolas Minassian. Na okruhu v této podobě se jezdí od roku 1989, kdy byla čtyřkilometrová rovinka Hunaudiéres rozdělena dvěma šikanami.

Další favorité, vozy Audi, odstartují ze čtvrtého, pátého a sedmého místa na roštu. Mezi ně se vklínila Lola-Aston Martin českého týmu Charouz Racing System s posádkou Stefan Mücke/Tomáš Enge/Jan Charouz jako nejrychlejší vůz se zážehovým motorem, tovární Peugeoty a Audi mají pochopitelně vznětové pohonné jednotky.

První desítku doplňuje japonský Dome S102 trojice Ito/Tachikawa/Kataoka a dva francouzské spidery Pescarolo a Courage Oreca. „Domácí“ firma Courage, kterou nedávno převzala společnost Oreca, se snaží o vítězství již mnoho let, ale proti továrním Peugeotům a Audi se jí nedává mnoho šancí. Vozy Porsche RS Spyder slabší třídy LMP2, které porážejí Audi v zámořském seriálu ALMS, v Le Mans nasazují pouze malé privátní týmy Van Merksteijn Motorsport a Essex a v kvalifikaci obsadily čtrnácté a šestnácté místo.

STARTOVNÍ ROŠT 76. ROČNÍKU 24 HODIN LE MANS (prvních 10 míst)
PořadíPosádkaVůzČas
1Lamy/Sarrazin/WurzPeugeot 908 HDi FAP3:18.513 min
2Montagny/Klien/ZontaPeugeot 908 HDi FAP3:18.682 min
3Gené/Minassian/VilleneuvePeugeot 908 HDi FAP3:20.451 min
4Capello/Kristensen/McNishAudi R10 TDI3:23.847 min
5Luhr/Prémat/RockenfellerAudi R10 TDI3:24.287 min
6Mücke/Enge/CharouzLola-Aston Martin3:25.158 min
7Biela/Pirro/WernerAudi R10 TDI3:25.289 min
8Ito/Tachikawa/KataokaDome S102-Judd3:26.928 min
9Collard/Boullion/DumasPescarolo-Judd3:28.533 min
10Ayari/Duval/GroppiCourage Oreca-Judd3:30.490 min

Souboj dieselů

Stejně jako v loňském ročníku, i letos je hlavím tahákem souboj dieselových prototypů Peugeot 908 a Audi R10. Přeruší francouzská automobilka dominantní postavení Audi, které sice loni dokončilo jen s jedním vozem, ale ten projel cílem vítězně?

Tým Peugeot se vyzbrojil velmi dobře, z devíti jeho jezdců osm okusilo F1: Pedro Lamy, Stéphane Sarrazin, Alex Wurz, Franck Montagny, Christian Klien, Ricardo Zonta, Marc Gené a mistr světa 1997 Jacques Villeneuve. Ten se samozřejmě pokusí získat tzv. Trojkorunu: vyhrál 500 mil Indianapolis, mistrovský titul v F1, ale vítězství z Le Mans mu stále chybí. Peugeot by po loňském druhém místě rád vystoupil o příčku výše. Ze sestavy „lvů“ má na svém kontě triumf ve čtyřadvacetihodinovce pouze Wurz, a to z roku 1996.

„Devětsetosmička“ je poháněná 5,5 litrovým vznětovým vidlicovým dvanáctiválcem se vstřikováním common-rail, přeplňovaným dvěma turbodmychadly, který dává rovných 700 koní, tedy 515 kW.

Tovární tým čtyř kruhů, který je v podstatě rozdělen na dva „podtýmy“ - Audi Sport North America a Audi Sport Team Joest, oproti loňsku svou sestavu nezměnil. Startovní číslo 1 má na svém voze loni i předloni vítězná trojice Frank Biela/Emanuele Pirro/Marco Werner, s dvojkou pojedou Rinaldo Capello, sedminásobný vítěz tohoto závodu Dán Tom Kristensen a Allan McNish a do „audiny“ Reinholda Joesta usednou „junioři“ Lucas Luhr, Alexandre Prémat a Mike Rockenfeller.Audi má tedy ve své sestavě jak velezkušené závodníky (Pirro a McNish se dostali až do F1), tak mladé jezdce. Mimochodem: Frank Biela i Emanuele Pirro mají po pěti vítězstvích v tomto závodě, Marco Werner vyhrál třikrát, „Dindo“ Capello má na svém kontě vítězství dvě a McNish jedno.

I Audi R10 je poháněno 5,5litrovým vznětovým vidlicovým dvanáctiválcem, „odpovaným“ dvěma turbodmychadly o výkonu asi 650 k (478 kW). Audi samozřejmě doufá, že bude pokračovat ve šňůře svých vítězství od roku 200, vždyť i Bentley Speed 8, který vyhrál v roce 2003, nebyl nic jiného, než přestavěný prototyp Audi R8C. Navíc, v loňském ročníku kvalifikaci také dominovaly Peugeoty...

Kdo by mohl další promluvit do celkového pořadí?

Můžeme doufat, že to bude Lola B08/60 týmu Charouz Racing System s Němcem Mückem a mladým Janem Charouzem, které pro Le Mans doplnil další expilot F1 Tomáš Enge. Uzavřená Lola je ponáněna šestilitrovým vidlicovým dvanáctiválcem Aston Martin o výkonu kolem 650 koní (478 kW). Charouzův tým nasazuje i loňský spider Lola s motorem Judd, se kterým kromě dvojice Pickett/Graf pojede velezkušený nizozemský veterán Jan Lammers.

Další vozy už mohou pouze příjemně překvapit. Ale závod, který se jel poprvé před 85 lety a první ročník vyhrála dvojice Lagache/Leonard na třílitrovém Chenard-Walckeru, trvá celých čtyřiadvacet hodin. A v jeho historii nebyla o překvapení nouze.

Letošní ročník startuje stejně jako ten loňský v 15:00 v sobotu 14. června. Přímý přenos zprostředkovávají střídavě stanice Eurosport a Eurosport 2 už od 14:30 hodin.

Aleš Dragoun
Diskuze (28)
Avatar - da_b0mb
15. 6. 2008 11:58
Po 20 hodinach vede
Audi. Ceska posadka je 10.
Avatar - da_b0mb
14. 6. 2008 21:58
LIVE
[odkaz]
14. 6. 2008 21:16
Re: PEUGEOT
Pažout používá motory Mercedes.
Avatar - T613
14. 6. 2008 20:54
Re: PEUGEOT
Vadilo by mi to taky pokud by tady nebyla stromová struktura diskuze, ale tak prostě sroluju dolů.
Ten dotyčný mě dost dobře baví, rád se zasměji a myslím, že tak to má dost lidí. Dokonce už má i svůj fanklub
14. 6. 2008 20:29
Re: PEUGEOT
Pokud ti vadí jeden člověk, přidej ho do Hate listu a máš klid.

Mě vadí především to, že pod článkem např o Audi, najdu rozhovor o tom, co nějací dva floutci dělali o víkendu. Já to číst nepotřebuju, jen se divím tomu, že oni mají potřebu to ventilovat ve veřejné diskuzi.