24 hodin Le Mans: První tři místa na startovním roštu pro Peugeot, Audi až ve druhé řadě

24 hodin Le Mans: První tři místa na startovním roštu pro Peugeot, Audi až ve druhé řadě

 
 

Francouzské Peugeoty dominovaly oběma kvalifikacím na slavnou čtyřiadvacetihodinovku na okruhu La Sarthe v Le Mans, která se jede tento víkend. První benzinovým vozem na startu je Lola-Aston Martin posádky Mücke/Enge/Charouz. Startuje z šestého místa.

Již v první kvalifikaci, která byla na programu ve středu, zajel Francouz Stéphane Sarrazin za volantem vozu Peugeot 908 HDi FAP fantastických 3:18.513 min. Tímto časem překonal rekord svého krajana Philippe Alliota, který před šestnácti lety na okruhu o délce 13 629 m zajel čas 3:21.20. Není bezu zajímavosti, že Alliot tehdy seděl v prototypu Peugeot 905. Jeho výkon postupně letos překonali i Franck Montagny a Nicolas Minassian. Na okruhu v této podobě se jezdí od roku 1989, kdy byla čtyřkilometrová rovinka Hunaudiéres rozdělena dvěma šikanami.

Další favorité, vozy Audi, odstartují ze čtvrtého, pátého a sedmého místa na roštu. Mezi ně se vklínila Lola-Aston Martin českého týmu Charouz Racing System s posádkou Stefan Mücke/Tomáš Enge/Jan Charouz jako nejrychlejší vůz se zážehovým motorem, tovární Peugeoty a Audi mají pochopitelně vznětové pohonné jednotky.

První desítku doplňuje japonský Dome S102 trojice Ito/Tachikawa/Kataoka a dva francouzské spidery Pescarolo a Courage Oreca. „Domácí“ firma Courage, kterou nedávno převzala společnost Oreca, se snaží o vítězství již mnoho let, ale proti továrním Peugeotům a Audi se jí nedává mnoho šancí. Vozy Porsche RS Spyder slabší třídy LMP2, které porážejí Audi v zámořském seriálu ALMS, v Le Mans nasazují pouze malé privátní týmy Van Merksteijn Motorsport a Essex a v kvalifikaci obsadily čtrnácté a šestnácté místo.

STARTOVNÍ ROŠT 76. ROČNÍKU 24 HODIN LE MANS (prvních 10 míst)
PořadíPosádkaVůzČas
1Lamy/Sarrazin/WurzPeugeot 908 HDi FAP3:18.513 min
2Montagny/Klien/ZontaPeugeot 908 HDi FAP3:18.682 min
3Gené/Minassian/VilleneuvePeugeot 908 HDi FAP3:20.451 min
4Capello/Kristensen/McNishAudi R10 TDI3:23.847 min
5Luhr/Prémat/RockenfellerAudi R10 TDI3:24.287 min
6Mücke/Enge/CharouzLola-Aston Martin3:25.158 min
7Biela/Pirro/WernerAudi R10 TDI3:25.289 min
8Ito/Tachikawa/KataokaDome S102-Judd3:26.928 min
9Collard/Boullion/DumasPescarolo-Judd3:28.533 min
10Ayari/Duval/GroppiCourage Oreca-Judd3:30.490 min

Souboj dieselů

Stejně jako v loňském ročníku, i letos je hlavím tahákem souboj dieselových prototypů Peugeot 908 a Audi R10. Přeruší francouzská automobilka dominantní postavení Audi, které sice loni dokončilo jen s jedním vozem, ale ten projel cílem vítězně?

Tým Peugeot se vyzbrojil velmi dobře, z devíti jeho jezdců osm okusilo F1: Pedro Lamy, Stéphane Sarrazin, Alex Wurz, Franck Montagny, Christian Klien, Ricardo Zonta, Marc Gené a mistr světa 1997 Jacques Villeneuve. Ten se samozřejmě pokusí získat tzv. Trojkorunu: vyhrál 500 mil Indianapolis, mistrovský titul v F1, ale vítězství z Le Mans mu stále chybí. Peugeot by po loňském druhém místě rád vystoupil o příčku výše. Ze sestavy „lvů“ má na svém kontě triumf ve čtyřadvacetihodinovce pouze Wurz, a to z roku 1996.

„Devětsetosmička“ je poháněná 5,5 litrovým vznětovým vidlicovým dvanáctiválcem se vstřikováním common-rail, přeplňovaným dvěma turbodmychadly, který dává rovných 700 koní, tedy 515 kW.

Tovární tým čtyř kruhů, který je v podstatě rozdělen na dva „podtýmy“ - Audi Sport North America a Audi Sport Team Joest, oproti loňsku svou sestavu nezměnil. Startovní číslo 1 má na svém voze loni i předloni vítězná trojice Frank Biela/Emanuele Pirro/Marco Werner, s dvojkou pojedou Rinaldo Capello, sedminásobný vítěz tohoto závodu Dán Tom Kristensen a Allan McNish a do „audiny“ Reinholda Joesta usednou „junioři“ Lucas Luhr, Alexandre Prémat a Mike Rockenfeller.Audi má tedy ve své sestavě jak velezkušené závodníky (Pirro a McNish se dostali až do F1), tak mladé jezdce. Mimochodem: Frank Biela i Emanuele Pirro mají po pěti vítězstvích v tomto závodě, Marco Werner vyhrál třikrát, „Dindo“ Capello má na svém kontě vítězství dvě a McNish jedno.

I Audi R10 je poháněno 5,5litrovým vznětovým vidlicovým dvanáctiválcem, „odpovaným“ dvěma turbodmychadly o výkonu asi 650 k (478 kW). Audi samozřejmě doufá, že bude pokračovat ve šňůře svých vítězství od roku 200, vždyť i Bentley Speed 8, který vyhrál v roce 2003, nebyl nic jiného, než přestavěný prototyp Audi R8C. Navíc, v loňském ročníku kvalifikaci také dominovaly Peugeoty...

Kdo by mohl další promluvit do celkového pořadí?
Můžeme doufat, že to bude Lola B08/60 týmu Charouz Racing System s Němcem Mückem a mladým Janem Charouzem, které pro Le Mans doplnil další expilot F1 Tomáš Enge. Uzavřená Lola je ponáněna šestilitrovým vidlicovým dvanáctiválcem Aston Martin o výkonu kolem 650 koní (478 kW). Charouzův tým nasazuje i loňský spider Lola s motorem Judd, se kterým kromě dvojice Pickett/Graf pojede velezkušený nizozemský veterán Jan Lammers.

Další vozy už mohou pouze příjemně překvapit. Ale závod, který se jel poprvé před 85 lety a první ročník vyhrála dvojice Lagache/Leonard na třílitrovém Chenard-Walckeru, trvá celých čtyřiadvacet hodin. A v jeho historii nebyla o překvapení nouze.

Letošní ročník startuje stejně jako ten loňský v 15:00 v sobotu 14. června. Přímý přenos zprostředkovávají střídavě stanice Eurosport a Eurosport 2 už od 14:30 hodin.

Spolupracujeme s TipCars.com
OKD v březnu propouštělo, na karvinsku ale stále horníky shání OKD v březnu propouštělo, na karvinsku ale stále horníky shání

ěžební společnost OKD, která je od loňska v úpadku, sice…

Kapsch zvažuje nabídnout státu satelitní systém na výběr mýta Kapsch zvažuje nabídnout státu satelitní systém na výběr mýta

Správce mýtného systému v ČR, společnost Kapsch, zvažuje…

Hotelový řetězec EuroAgentur expanduje, buduje síť vlastních restaurací Hotelový řetězec EuroAgentur expanduje, buduje síť vlastních restaurací

Největší tuzemský hotelový řetězec otevřel první…

Číňané kupují druhého největšího výrobce kondomů na světě Číňané kupují druhého největšího výrobce kondomů na světě

Konsorcium čínských firem Humanwell Healthcare Group a…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Frajerské otočení řidič Range Roveru nezvládl. Pokus skončil kotoulem Frajerské otočení řidič Range Roveru nezvládl. Pokus skončil kotoulem

O pojmu J-Turn jste jistě již slyšeli. Jedná se o rychlé…

Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R

Hodně nenápadně potvrdila mladoboleslavská automobilka…

 






 
Škoda Karoq Coupe: Pro zákazníky yetiho?

Škoda Karoq Coupe: Pro zákazníky yetiho?

Dnes 10:51

SUV Karoq prý cílí na trochu jinou klientelu, než dosavadní yeti. A co by jeho majitelé říkali na stylovější variantu s klesající zádí?




Blesk.cz

Petr z Výměny manželek: Lenka mi řekla, že potřebuje milence! Rosťa se zhroutil

Petr z Výměny manželek: Lenka mi řekla, že potřebuje…

Ve středu se vysílal díl Výměny manželek, ve kterém se prohodily Lenka, která je matkou jednoho miminka, a Věra,…

Muž dostal záchvat a spadl do kolejiště: Metro C skoro hodinu stálo

Muž dostal záchvat a spadl do kolejiště: Metro C…

Ve čtvrtek ráno krátce před osmou hodinou byla zastavena dopravním podnikem linka C pražského metra. Důvodem byl…

 

iSport.cz

TOP zajímavosti z NHL: Poslední rok v Buffalu? Vězení, ukázal Fin na módní kolekci

TOP zajímavosti z NHL: Poslední rok v Buffalu?…

Góly, body, čísla. Zámořská NHL se přímo topí ve statistikách, experti tlačí informace ze všech stran a není…

Zlín slaví! United mu pomohli do Evropské ligy, dostane 70 milionů

Zlín slaví! United mu pomohli do Evropské ligy,…

Takhle si to malovali. Nejdříve vyhrát český pohár a pak sledovat triumf Manchesteru United ve finále Evropské…

 

Reflex.cz

Podivný osud největšího hotelu na světě: Hitlerův 4kilometrový kolos nepřivítal jediného hosta

Podivný osud největšího hotelu na světě: Hitlerův…

Sklony k megalomanii jsou typické pro takřka všechny diktátory a nacistický vůdce nebyl žádnou výjimkou. Už jen…

Díky Babišově EET v Česku bitcoin vytlačí korunu

Díky Babišově EET v Česku bitcoin vytlačí korunu

Jistě, titulek je trochu přehnaný. Trochu víc. Nicméně rychlý růst objemu plateb v kryptoměně bitcoin je na…