reklama


24 hodin Le Mans: První tři místa na startovním roštu pro Peugeot, Audi až ve druhé řadě

24 hodin Le Mans: První tři místa na startovním roštu pro Peugeot, Audi až ve druhé řadě

 
 

Francouzské Peugeoty dominovaly oběma kvalifikacím na slavnou čtyřiadvacetihodinovku na okruhu La Sarthe v Le Mans, která se jede tento víkend. První benzinovým vozem na startu je Lola-Aston Martin posádky Mücke/Enge/Charouz. Startuje z šestého místa.

Již v první kvalifikaci, která byla na programu ve středu, zajel Francouz Stéphane Sarrazin za volantem vozu Peugeot 908 HDi FAP fantastických 3:18.513 min. Tímto časem překonal rekord svého krajana Philippe Alliota, který před šestnácti lety na okruhu o délce 13 629 m zajel čas 3:21.20. Není bezu zajímavosti, že Alliot tehdy seděl v prototypu Peugeot 905. Jeho výkon postupně letos překonali i Franck Montagny a Nicolas Minassian. Na okruhu v této podobě se jezdí od roku 1989, kdy byla čtyřkilometrová rovinka Hunaudiéres rozdělena dvěma šikanami.

Další favorité, vozy Audi, odstartují ze čtvrtého, pátého a sedmého místa na roštu. Mezi ně se vklínila Lola-Aston Martin českého týmu Charouz Racing System s posádkou Stefan Mücke/Tomáš Enge/Jan Charouz jako nejrychlejší vůz se zážehovým motorem, tovární Peugeoty a Audi mají pochopitelně vznětové pohonné jednotky.

První desítku doplňuje japonský Dome S102 trojice Ito/Tachikawa/Kataoka a dva francouzské spidery Pescarolo a Courage Oreca. „Domácí“ firma Courage, kterou nedávno převzala společnost Oreca, se snaží o vítězství již mnoho let, ale proti továrním Peugeotům a Audi se jí nedává mnoho šancí. Vozy Porsche RS Spyder slabší třídy LMP2, které porážejí Audi v zámořském seriálu ALMS, v Le Mans nasazují pouze malé privátní týmy Van Merksteijn Motorsport a Essex a v kvalifikaci obsadily čtrnácté a šestnácté místo.

STARTOVNÍ ROŠT 76. ROČNÍKU 24 HODIN LE MANS (prvních 10 míst)
PořadíPosádkaVůzČas
1Lamy/Sarrazin/WurzPeugeot 908 HDi FAP3:18.513 min
2Montagny/Klien/ZontaPeugeot 908 HDi FAP3:18.682 min
3Gené/Minassian/VilleneuvePeugeot 908 HDi FAP3:20.451 min
4Capello/Kristensen/McNishAudi R10 TDI3:23.847 min
5Luhr/Prémat/RockenfellerAudi R10 TDI3:24.287 min
6Mücke/Enge/CharouzLola-Aston Martin3:25.158 min
7Biela/Pirro/WernerAudi R10 TDI3:25.289 min
8Ito/Tachikawa/KataokaDome S102-Judd3:26.928 min
9Collard/Boullion/DumasPescarolo-Judd3:28.533 min
10Ayari/Duval/GroppiCourage Oreca-Judd3:30.490 min

Souboj dieselů

Stejně jako v loňském ročníku, i letos je hlavím tahákem souboj dieselových prototypů Peugeot 908 a Audi R10. Přeruší francouzská automobilka dominantní postavení Audi, které sice loni dokončilo jen s jedním vozem, ale ten projel cílem vítězně?

Tým Peugeot se vyzbrojil velmi dobře, z devíti jeho jezdců osm okusilo F1: Pedro Lamy, Stéphane Sarrazin, Alex Wurz, Franck Montagny, Christian Klien, Ricardo Zonta, Marc Gené a mistr světa 1997 Jacques Villeneuve. Ten se samozřejmě pokusí získat tzv. Trojkorunu: vyhrál 500 mil Indianapolis, mistrovský titul v F1, ale vítězství z Le Mans mu stále chybí. Peugeot by po loňském druhém místě rád vystoupil o příčku výše. Ze sestavy „lvů“ má na svém kontě triumf ve čtyřadvacetihodinovce pouze Wurz, a to z roku 1996.

„Devětsetosmička“ je poháněná 5,5 litrovým vznětovým vidlicovým dvanáctiválcem se vstřikováním common-rail, přeplňovaným dvěma turbodmychadly, který dává rovných 700 koní, tedy 515 kW.

Tovární tým čtyř kruhů, který je v podstatě rozdělen na dva „podtýmy“ - Audi Sport North America a Audi Sport Team Joest, oproti loňsku svou sestavu nezměnil. Startovní číslo 1 má na svém voze loni i předloni vítězná trojice Frank Biela/Emanuele Pirro/Marco Werner, s dvojkou pojedou Rinaldo Capello, sedminásobný vítěz tohoto závodu Dán Tom Kristensen a Allan McNish a do „audiny“ Reinholda Joesta usednou „junioři“ Lucas Luhr, Alexandre Prémat a Mike Rockenfeller.Audi má tedy ve své sestavě jak velezkušené závodníky (Pirro a McNish se dostali až do F1), tak mladé jezdce. Mimochodem: Frank Biela i Emanuele Pirro mají po pěti vítězstvích v tomto závodě, Marco Werner vyhrál třikrát, „Dindo“ Capello má na svém kontě vítězství dvě a McNish jedno.

I Audi R10 je poháněno 5,5litrovým vznětovým vidlicovým dvanáctiválcem, „odpovaným“ dvěma turbodmychadly o výkonu asi 650 k (478 kW). Audi samozřejmě doufá, že bude pokračovat ve šňůře svých vítězství od roku 200, vždyť i Bentley Speed 8, který vyhrál v roce 2003, nebyl nic jiného, než přestavěný prototyp Audi R8C. Navíc, v loňském ročníku kvalifikaci také dominovaly Peugeoty...

Kdo by mohl další promluvit do celkového pořadí?
Můžeme doufat, že to bude Lola B08/60 týmu Charouz Racing System s Němcem Mückem a mladým Janem Charouzem, které pro Le Mans doplnil další expilot F1 Tomáš Enge. Uzavřená Lola je ponáněna šestilitrovým vidlicovým dvanáctiválcem Aston Martin o výkonu kolem 650 koní (478 kW). Charouzův tým nasazuje i loňský spider Lola s motorem Judd, se kterým kromě dvojice Pickett/Graf pojede velezkušený nizozemský veterán Jan Lammers.

Další vozy už mohou pouze příjemně překvapit. Ale závod, který se jel poprvé před 85 lety a první ročník vyhrála dvojice Lagache/Leonard na třílitrovém Chenard-Walckeru, trvá celých čtyřiadvacet hodin. A v jeho historii nebyla o překvapení nouze.

Letošní ročník startuje stejně jako ten loňský v 15:00 v sobotu 14. června. Přímý přenos zprostředkovávají střídavě stanice Eurosport a Eurosport 2 už od 14:30 hodin.

Spolupracujeme s TipCars.com
Smog zahalil Česko. Podívejte se na nejzajímavější fotky Smog zahalil Česko. Podívejte se na nejzajímavější fotky

Celkem v deseti krajích Česka jsou zhoršené rozptylové…

Stropnický nabírá, rád by měl přes 30 tisíc vojáků Stropnický nabírá, rád by měl přes 30 tisíc vojáků

Ministerstvo obrany letos počítá s navýšením počtu vojáků…

Chorvatská vláda chce získat zpět kontrolu nad rafineriemi Chorvatská vláda chce získat zpět kontrolu nad rafineriemi

Chorvatské rafinerie kontroluje maďarská petrochemická…

Trumpa rozlítily prázdné plochy na inauguraci, obvinil média z manipulace Trumpa rozlítily prázdné plochy na inauguraci, obvinil média z manipulace

Americký prezident Donald Trump a poté také mluvčí Bílého…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné

Na karoseriích automobilů či v prospektech vídáme…

Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej

Automobil z roku 1952 je skutečným unikátem a nyní může…

 






 
Mercedes-Benz C291 (1991): Prototyp s plochým dvanáctiválcem a neskutečným zvukem

Mercedes C291 (1991): Prototyp s plochým dvanáctiválcem a neskutečným zvukem

Dnes 19:29

Mercedes-Benz C291 - prototypy skupiny C, skrývá zajímavou techniku a má úžasný zvuk!




Blesk.cz

Dva Češi zemřeli pod lavinou v Rakousku. Překvapila je na vyznačené trase

Dva Češi zemřeli pod lavinou v Rakousku. Překvapila…

Dva Češi dnes přišli o život pod lavinou v horském středisku Wildgerlostal u Krimmlu v rakouském Salcbursku. Pod…

Taky jsem měl háro, ozval se ministr Chvojka. A nejsou se Škromachem jediní

Taky jsem měl háro, ozval se ministr Chvojka. A…

Politici se nerodí v kvádru s kravatou a taky si zažili svá divoká léta jako všichni ostatní. Rádi to pak dávají…

 

iSport.cz

SESTŘIHY: Rozjetá Barcelona pálila, se Sevillou nahání Real

SESTŘIHY: Rozjetá Barcelona pálila, se Sevillou nahání Real

Fotbalisté Barcelony zvítězili v 19. kole španělské ligy v Eibaru 4:0 a dotáhli se k čelu tabulky. Real Madrid…

Köhler nejdřív šanci spálil, pak skóroval: Ta šance mě hrozně mrzela

Köhler nejdřív šanci spálil, pak skóroval: Ta šance…

Doma Hradec naposledy prohrál vloni, v listopadu nestačil na Plzeň. A pak to začalo, osm výher, trhal soupeře na…

 

Reflex.cz

Vadí mi nálepkování lidí s opačnými názory. Václav Klaus ml. otevřel Centrum pro občanské svobody

Vadí mi nálepkování lidí s opačnými názory. Václav…

Pravicový think tank Centrum pro občanské svobody včera v pražském hotelu Don Giovanni oficiálně otevřel Václav…

Pelikán jako inkvizitor a kádrovák aneb Kdo ohrožuje právní stát

Pelikán jako inkvizitor a kádrovák aneb Kdo ohrožuje…

Jakékoli prokázané zasahování do nezávislého rozhodování soudu by měl stát bez milosti a exemplárně postihovat.…

 
 
reklama