Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Audi R8 e-tron: Pohled do vývojového oddělení

David Bureš
Diskuze (2)
Limitovaná série Audi R8 e-tron zavítá na silnice v druhé polovině roku 2012.

Audi seznamuje veřejnost s vývojem elektrického supersportu R8 e-tron. Ten se začne prodávat v druhé polovině příštího roku a stane se prvním sériovým Audi poháněným elektřinou. První předprodukční auta vznikají už nyní.

Převážně ruční výroba elektrického supersportu bude probíhat v továrně Neckarsulm, kde se vyrábí i sériová R8. Pro R8 e-tron je však v současné době stavěna samostatná linka, na níž budou pracovat vybraní dělníci, kteří jinak kompletují konvenční R8.

Podle slov vedení Audi je R8 e-tron důležité hlavně z hlediska vývoje dalších elektromobilů. Zkušenosti získané montáží elektrického supersportu se promítnou do výroby dalších elektrických modelů, které už vzniknou ve větších počtech.

Základ automobilu je totožný se standardní R8, tvoří jej hliníkový prostorový rám Audi Space Frame (ASF). Karoserie váží 210 kg, pohotovostní hmotnost elektromobilu má být blízká osmiválcovému R8 kupé, které váží 1.635 kg.

Díky tomu, že se karoserie shodují, budou základní prvky elektrického supersportu stavěny ve stejných prostorech jako konvenční R8. Až po lakování karoserie se R8 e-tron přesune na vlastní montážní linku.

Montážní linka elektrického Audi R8 čítá čtyři stanoviště. Právě kvůli náročnosti takové výroby byli pro stavbu elektromobilu vybráni ti nejzkušenější dělníci. Ti museli být vyškoleni v manipulaci s vysokonapěťovými systémy.

Na prvním stanovišti budou do vozu vloženy kabely a izolační materiály. Poté bude namontován chladicí systém, topení a elektromotor. Na třetím stanovišti dojde na vestavění baterií, montáž interiéru a zbývajících prvků karoserie včetně dveří. Nakonec bude automobil naplněn potřebnými kapalinami a patřičně vyzkoušen.

Do roku 2015 chce Audi v továrnách v Ingolstadtu a Neckarsulmu investovat 5 miliard eur. Většina z této částky bude použita na vývoj elektrických a hybridních systémů.

Vedení automobilky plánuje, že se Audi stane v roce 2020 lídrem mezi prémiovými značkami stavějícími elektromobily. O stejný titul však usilují také konkurenční Mercedes-Benz a BMW. V roce 2013 se R8 e-tron postaví jeho hlavní rival – Mercedes-Benz SLS AMG E-Cell.

R8 e-tron v podobě, jak se představil v září 2009 ve Frankfurtu, disponuje čtyřmi elektromotory o celkovém výkonu 230 kW a točivém momentu 4500 Nm. S poslední hodnotou je trochu problém, na což upozornila zahraniční média. Audi totiž udává hodnotu momentu na kolech, zatímco běžně se točivý moment u vozů s konvenčními spalovacími jednotkami udává u motoru, kde není zatížen zpřevodováním. Udávané zrychlení z 0 na 100 km/h je 4,8 sekundy s nejvyšší rychlostí 200 km/h.

David Bureš
Diskuze (2)
Avatar - twistedTSD
13. 5. 2011 15:06
podle mě...
...zbytečné auto ;-\
13. 5. 2011 13:26
Dojazd
25-30 km >:-[]