Audi SQ7 TDI: Naftový mastodont nazul tretry

 

Ač je nová Q7 opravdovým kusem auta, Audi nelení a představuje ji s písmenkem S. Výkonný zážehový motor ale v útrobách nemá, jde o turbodiesel.

Druhá generace Q7 nevypadá tak brutálně, okázale a drze jako ta první (4L), i když její design musel být během vývoje přepracován. Pořádné auto je to ale i tak, SQ7 měří na délku 5,07 m, o dva centimetry více než základní verze. Vizuálně trochu zdrsněla, přece jen nese esko v názvu, takže má specifickou masku chladiče a mřížky s vodorovnými žebry, ostřeji tvarované nárazníky a hliníkové pásy na bocích. Špičková je na svou třídu i aerodynamika, součinitel odporu vzduchu se ustálil na hodnotě 0,34.

Pod kapotou trůní zcela nově od základu vyvinutý vidlicový osmiválec spalující naftu. Motor 4,0 TDI s přesným objemem 3956 cm3 nahrazuje dřívější osmiválec 4,2 l. Dává 320 kW, maximálních 900 N.m je dostupných v širokém rozmezí od supernízkých 1000 až do 3250 otáček. Audi do něj implantovalo kromě dvojice turbodmychadel i elektrický kompresor, který konečně dovedlo do sériové produkce. Čtyři kruhy jej označují logickou zkratkou EPC (Electric Powered Compressor). Pomáhá eliminovat tradiční „turbodíru“, pracuje až při 70 tisících otáčkách. Sám o sobě má výkon 7 kW.

Na dvanáctivoltovou elektroinstalaci je napojený subsystém s 48 V, který právě ono mechanické přeplňování využívá. Také napájecí lithium-iontová baterie uložená pod podlahou zavazadelníku pracuje při stejném napětí, má kapacitu sice jen 470 Wh, ale také 13 kW. Stejnosměrný měnič převádí napětí z jedné sítě do druhé.

Osmistupňový Tiptronic řadí rychleji, zmíněnou obří porci točivého momentu přenáší jak jinak než na všechna kola, permanentní quattro nesmí chybět, uzávěrka diferenciálu taktéž ne. Nelze se divit zrychlení z klidu na stovku za 4,8 s, ve 250 km/h velkému SUV přistřihne křídla omezovač. Udávaná spotřeba nafty 7,4 l/100 km je pochopitelně tabulkovou hodnotou, podle slov automobilky se rovná šestiválcovým turbodieselům... Marketingové hrátky, realita bude o dost vyšší. Čtyři koncovky výfuku vzadu však vypadají výhrůžně.

Obrovské (na evropské poměry) je nejen auto, ale i jeho kola. Standardně jezdí na dvacetipalcových s pneumatikami 285/45, ale zákazníci mohou zvolit několik druhů o průměru až do 22 palců. Pod nimi se mohou skrývat i karbon-keramické kotouče místo ocelových. Nechybí spousta elektroniky, například 24 jízdních asistentů a moderní multimédia včetně dvou druhů navigací a internetového připojení.

Z méně výkonných verzí přebírá SQ7 vzduchový podvozek s adaptivními tlumiči. Kdyby se někomu zdálo, že jeho pětimetrový mastodont není pořád ještě dost sportovní, může zvolit ostřejší balíček s řízením všech kol, sportovně nastaveným diferenciálem a elektromechanickou stabilizací. Základní přední diody nahradí Matrix LED. Seznam příplatkové výbavy bude určitě nepřeberný, obsahuje třeba i třetí řadu sedadel. Pětimístná SQ7 tak pobere navíc ještě dva pasažéry. Za další lze pořídit i digitální přístroje a dotykové obrazovky pro všechny cestující.

Objednávkové knihy se začnou plnit na jaře bez konkrétnějšího určení měsíce, ale toto roční období začíná kalendářně už za tři týdny. Audi nalepilo na auto německou cenovku 89.900 eur (2,43 milionu korun). Na ženevském stánku značky však SQ7 nehledejte...

JAKE.AUTO.CZ: Audi Q7 (přehled všech testů a dalších článků)

Spolupracujeme s TipCars.com
Zdroj: Audi

Štítky SUV Audi

 

Přidat názorDiskuse: Audi SQ7 TDI: Naftový mastodont nazul tretry










Audi SQ7 4.0 TDI: Poprvé jsme projeli nový čtyřlitrový osmiválec! (+video) Audi SQ7 4.0 TDI: Poprvé jsme projeli nový čtyřlitrový osmiválec! (+video)

Nejsilnější dieselové SUV na trhu přináší nový motor s…

Audi Q7 3.0 TDI vs. Volvo XC90 D5 – Absolutní protiklady Audi Q7 3.0 TDI vs. Volvo XC90 D5 – Absolutní protiklady

Dvě velké SUV novinky, vrcholné vznětové motorizace,…

 

Související články
Číňané milují jezevčíky. Prohlédněte si prodlouženou A4, X1 nebo třídu E! Číňané milují jezevčíky. Prohlédněte si prodlouženou A4, X1 nebo třídu E!

Čínský trh je natolik velký, že se automobilkám vyplatí…

Audi Q5 vs. Range Rover Evoque – Souboj plný překvapení Audi Q5 vs. Range Rover Evoque – Souboj plný překvapení

Postavili jsme proti sobě jedno z nejstarších (i…

 



 
Kontrola rychlosti na D1: Pozor, tady vás změří!

Kontrola rychlosti na D1: Pozor, tady vás změří!

Včera

Kromě větší soustředěnosti na průjezdu opravovanými úseky D1 bude muset řidič dávat pozor také na ručičku ukazatele rychlosti. První kamery už povolenou osmdesátku hlídají a další v dohledné době přibudou.




Blesk.cz

Zdrcená Dara Rolins po smrti táty: Promluvila o rakovině své manažerky

Zdrcená Dara Rolins po smrti táty: Promluvila o…

Odchod otce zpěvačky Dary Rolins přišel v jednom z nejtěžších období, jaké kdy zpěvačka zažila. Její nejlepší…

Obtěžovat zaměstnance e-maily mimo pracovní dobu? Nezákonné, rozhodla Francie

Obtěžovat zaměstnance e-maily mimo pracovní dobu?…

Francouzští zaměstnanci si mohou nyní trochu oddechnout. Součástí kontroverzních pracovních reforem, které…

 

iSport.cz

Po**al jsem si to sám! Outsider se připravil o triumf z Gira hloupým pádem

Po**al jsem si to sám! Outsider se připravil o…

Nejen velkou stíhací jízdou si Vincenzo Nibali zajistil svoje druhé prvenství na Giru d’Italia v kariéře. K…

Mazáci dopředu a masáž pro Plašila. Focení fotbalistů je celá věda

Mazáci dopředu a masáž pro Plašila. Focení…

Žádná formace 4-2-3-1, ale 9-10-9. Do takového rozestavení se dnes museli postavit čeští fotbaloví…

 

Reflex.cz

Blok proti islámu skončil, vzniká Iniciativa Martina Konvičky

Blok proti islámu skončil, vzniká Iniciativa Martina…

Celostátní sněm dnes na svém jednání v Praze rozpustil Blok proti islámu (BPI). ČTK to sdělil jeho dosavadní…

Lepší američtí vojáci než ruští vlci. Lidé v Praze přivítali konvoj US army

Lepší američtí vojáci než ruští vlci. Lidé v Praze…

Americký armádní konvoj, který v pátek dorazil do Prahy, se v sobotu brzy ráno začal přesouvat z Prahy do…