Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Audi v Ženevě 2008

Aleš Jungmann
Diskuze (5)
U Audi bylo i letos rušno, kromě takřka lokomotivního agregátu pod kapotou Q7 a R8 se představily nové verze modelu TT a karosářská varianta kombi od modelu A4.

A4 Avant

Audi A4 Avant vypadá v reálu právě tak jak se čekalo. Co ale není vidět, jsou narostlé rozměry. Do délky to bylo téměř celých 12 centimetrů. Karoserie Avantu má délku 4,7 m, ale přitom je o 10 % lehčí než předchůdce.

Mezi luxusními kombi ještě donedávna nebyl údaj o mírách prostoru pro zavazadla podstatný, ale i to se změnilo. Zákazníci už zkrátka nebyli ochotni připlácet jen za značku a vyšší standardy, aniž by dostali odpovídající množství místa. Nový Mercedes-Benz třídy C i Audi A4 Avant už snesou srovnání s běžnými a výrazně levnějšími modely střední třídy.

Konkrétně Audi překonalo dosavadního premianta - nové kombi třídy C - o 5 litrů v disciplíně základní objem zavazadlového prostoru. A4 Avant pojme i přes elegantně navrženou záď se značně skloněným posledním sloupkem karoserie 490 litrů (Mercedes-Benz třídy C kombi, jen 485 l), ale asi si všichni dokážeme představit, že překonání tradičního rivala bylo jednou z nejvyšších priorit schvalovacího procesu. Po sklopení sedadel na tom je kombi s třícípou hvězdou o poznání lépe. Vejde se do něj 1500 l, zatímco do Audi "jen" 1430 l. Třetí rival - BMW 3 Touring - s karoserií, která je momentálně nejstarším německým kombi ve třídě dokáže nabídnout 460/1385 l.

K luxusnímu segmentu patří komfortní prvky výbavy. V případě kombi A4 Avant jde o roletu zavazadelníku, která se otevře lehkým dotykem (majitelé Octavií znají) nebo elektromechanicky otevírané víko zavazadelníku (na přání).

Audi uvede na trh nový A4 Avant se dvěma zážehovými a třemi vznětovými motory. Základním motorem bude čtyřválec 1.8 TFSI 118 kW. Vrcholnou pohonnou jednotkou bude šestiválec 3.2 FSI 195 kW.

Motor 2.0 TDI, který má nyní nový systém vstřikování paliva common-rail, bude dodáván ve dvou výkonových provedeních se 105 kW (143 k) a později i se 125 kW (170 k). Na vrcholu nabídky vznětových motorů je vidlicový šestiválec 3.0 TDI 176 kW (240 k). V nabídce jsou šestistupňové manuální a automatické převodovky Tiptronic, ale také převodovka multitronic s plynule měnitelným převodem.

V průměru došlo k růstu nejvyšších výkonů u modelu A4 Avant o téměř 8 %, ale současně se spotřeba benzinových motorů snížila v průměru o 12 % a u motorů TDI o téměř 9 %. Nové Audi A4 Avant bude možné objednávat od poloviny března a první vozy se na českém trhu objeví v květnu.

Q7 V12 TDI

Šestilitrový vidlicový dvanáctiválcový turbodiesel – zatím jediný sériový motor této konfigurace – se do sériové výroby nedostane ani ve vlajkové lodi Audi A8, ani ve sportovním R8, které se s tímto motorem představilo jako koncept letos v lednu v Detroitu, ale ve špičkové verzi pětimetrového SUV Q7

Podobně jako další vidlicové šesti, osmi a desetiválce použité u Audi, má také nový dvanáctiválec rozteč válců 90 mm, ale místo V svírajícího úhel 90° je použito kompaktnější řešení s 60°, které má optimální vlastnosti i z hlediska vyvážení setrvačných sil a momentů. Zdvih 91,4 mm a vrtání 83 mm jsou stejné jako u šestiválce 3.0 TDI, v případě V12 to znamená objem 5934 cm3. S délkou pouze 684 mm je tento motor velmi kompaktní a pouze o 166 mm delší než motor V8 TDI.

Použitý systém vstřikování common-rail s tlakem čerpadla 2000 bar je zárukou dobrého promíchání palivové směsi uvnitř válců a kultivovaného chodu. Piezoelektrické vstřikovače vstřikují naftu do válců až pětkrát během jednoho cyklu. Kompresní poměr je 16,0:1. Dvě turbodmychadla s variabilní geometrií lopatek, která jsou umístěna po stranách bloku motoru, dávají maximální tlak 1,6 bar. Stlačený vzduch je ochlazován dvěma velkými mezichladiči.

Vývoj motoru probíhal v úzké návaznosti na závodní program Audi R10 TDI, který se může pochlubit vítězstvími v závodu 24 hodin Le Mans. Maximální výkon šestilitrového TDI je 368 kW (500 koní), měrný výkon je tak úctyhodných 62 kW na litr. Točivý moment dosahuje nejvyšší hodnoty 1000 Nm ve spektru 1750–3250 ot./min, což představuje 169 Nm/l.

O přenos síly na vozovku se stará šestistupňová automatická převodovka Tiptronic s možností manuálního řazení pádly pod volantem a systém pohonu všech kol Quattro. Rozložení momentu mezi přední a zadní nápravu je v poměru 40:60, což autu dává mírně přetáčivý sportovní charakter. V případě snížené adheze upraví mezinápravový diferenciál tento poměr tak, aby více momentu šlo na nápravu s lepší trakcí. Všechny komponenty pohonného ústrojí byly upraveny s ohledem na maximální točivý moment motoru.

Kombinovaná spotřeba je pouze 11,9 l/100 km, rychlost elektronicky omezena na 250 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h trvá 5,5 sekundy. Audi Q7 V12 TDI už nyní splňuje emisní normu Euro 5, která vstoupí v platnost v roce 2010.

Adaptivní vzduchový podvozek umožňuje nastavit světlou výšku v pěti stupních, nejvyšší hodnota je 205 mm. Pro lepší nakládání do zavazadlového prostoru lze naopak zadní část vozu snížit o 7 cm. Tlumiče jsou ovládané elektronicky. Za ráfky o průměru 20 nebo 21 palců se ukrývají keramicko-karbonové brzdy s větranými kotouči. Brzdiče mají vpředu osm pístků, vzadu čtyři.

Zvenku se Q7 V12 TDI od běžných verzí odlišuje mimo jiné světly pro denní svícení. Ty se skládají z 12 diod na každé straně a umístěny jsou místo blikačů nad velkými nasávacími otvory v předním nárazníků. Blikače se přesunuly pod společné krycí sklo s bi-xenonovými světly. Dále na V12 zaujme chromovaná jednodílná maska hladiče single-frame a pod ní umístěný ochranný prvek z ušlechtilé oceli. Blatníky byly kvůli velkým kolům rozšířeny o 26 mm vpředu a 30 mm vzadu, nově tvarované jsou i boční prahy. Zpětná zrcátka, lišty kolem oken a střešní ližiny mají povrchovou úpravu z matného hliníku. Zadní světla mají tmavé pozadí, přepracovaný zadní nárazník zahrnuje dvě oválné koncovky výfuku a podobný ochranný prvek, jako se nachází vpředu.

Doplňky interiéru jsou zhotoveny z hliníku a karbonu, za příplatek je lze nahradit dřevem. Pedály jsou vyrobené z nerez oceli. Přední sportovní sedadla mají elektrické nastavování a jsou čalouněná kůží Verano, stejně jako dveřní výplně a loketní opěrky. Výbava dále zahrnuje DVD navigaci, audiosystém Bose (za příplatek i Bang & Olufsen) a elektrické otevírání pátých dveří. Za příplatek je adaptivní tempomat, systémy lane assist a side assist, parkovací kamera, prosklená střecha nebo palubní deska potažená kůží.

Audi Q7 V12 TDI bude možné objednávat od druhé poloviny letošního roku.

Q7 V12 TDI coastline

Sněhobílé Q7, ukrývající pod kapotou silný dieselový dvanáctiválec TDI, nešlo na stánku Audi v Ženevě přehlédnout. Vystaveným exemplářem totiž nebylo klasické Q7, nýbrž zástupce edice Coastline. Již z dálky přitahoval pozornost exteriér vozu, nalakovaný speciální bílou „Inuit“, jejíž perleťové efekty mají vzbuzovat dojem chladně krásné polární tundry.

V interiéru nalezneme kůži, plasty, koberečky a další materiály v odstínu „alabaster white“. Zkrátka celý interiér je laděn v podobném duchu jako exteriér. S několika výjimkami, jakými jsou doplňky z ořechového dřeva, hliníku a oceli. V řidiči má interiér i exteriér vozu vzbuzovat dojem luxusní jachty, který dále podporují použité materiály jako kůže Valcona, samet a vlna. Nákladový prostor vykládaný luxusním dřevem sice vypadá moc pěkně, váš pes vás ale v první zatáčce prokleje.

Součástí velmi široké výbavy jsou dále například keramické brzdové kotouče, vzduchové odpružení, prémiová audio aparatura od společnosti Bang&Olufsen či satelitní DVD navigace.

TTS

Pod kapotou Audi TTS je umístěna nejvýkonnější sériová verze motoru 2,0 TFSI s maximálním výkonem 200 kW (272 k) při 6.000 min-1. Kombinace přímého vstřikování benzinu do válců a přeplňování turbodmychadlem vytvořila plochý vrchol křivky točivého momentu 350 Nm, který je k dispozici v pásmu od 2500 min-1 do 5000 min-1. Kompaktní a vzhledem k dosahovaným parametrům lehký motor (153 kg) uděluje Audi TTS Coupé zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,2 s a pružné zrychlení z 80 na 120 km/h na čtvrtý rychlostní stupeň trvá jen 4,4 s. Nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h.

Proměnou prošly všechny hlavní komponenty motoru, který je velmi podobný tomu v Audi S3. Turbodmychadlo má proti základní verzi se 147 kW větší průměr, takže dokáže dodávat plnící tlak až 1,2 bar. Jinak je nastaveno časování ventilů, mezichladič je nyní výkonnější, robustnější jsou pístní čepy i ojnice. Samotný blok motoru musel být vyztužen, hlava válců je vyrobena z odolnější slitiny, vstřikovače dopravující benzin přímo do válců mají větší průměr.

Automobil ve verzi Coupé má být podle výrobce schopen jezdit s kombinovanou spotřebou 8,0 l/100 km, ve verzi Roadster pak za 8,2 l/100 km. V případě, že standardní šestistupňovou manuální převodovku nahradí dvouspojková převodovka S tronic, dodávaná na přání, sníží se dokonce kombinovaná spotřeba o 0,1 l/100 km resp. 0,2 l/100 km.

S tronic, který mění samočinně rychlostní stupně s pomocí dvou spojek, umožňuje automobilu extrémně rychlé změny převodů i pod velkými zatíženími. Výsledkem jsou o další dvě desetiny sekundy kratší časy, potřebné pro zrychlení z klidu na 100 km/h.

Přenos hnací síly motoru na vozovku – to je úkol pro standardní pohon všech kol quattro. Srdcem systému, který umožňuje stabilnější, spolehlivější a bezpečnější akceleraci, je vícelamelová mezinápravová spojka Haldex, která nyní pracuje rychleji než kdykoliv před tím, díky novému tlakovému zásobníku. Audi TTS vyjede z výrobních linek se systémem adaptivních tlumičů Audi magnetic ride. Ten umožňuje řidiči volbu jedné ze dvou charakteristik: režim “Standard” je určen pro vyváženou a relativně komfortní jízdu, zatímco režim “Sport” využije všechno, co nabízí o 10 mm snížený sportovní podvozek modelu TTS. Komponenty přední nápravy jsou vyrobeny převážně z hliníkových slitin, elektromechanické řízení v praxi pomáhá zlepšovat spotřebu paliva. O bezpečné zastavení se stará brzdová soustava s kotouči o průměru 17 palců.

Dalším z řady důležitých faktorů ovlivňujících jízdní výkony Audi TTS je hybridní konstrukce karoserie. Na zádi je použita ocel, zatímco přední část a střed vozu jsou vyrobeny z hliníkové slitiny. Koncepce prostorového rámu ASF (Audi Space Frame) optimalizuje rozložení hmotnosti a současně snižuje pohotovostní hmotnost automobilu. V případě TTS Coupé s manuální převodovkou na 1395 kg. Samotná karoserie kupé má hmotnost 206 kg, z čehož připadá 140 kg na hliníkové slitiny a jen 66 kg na ocel. Zesílení karoserie Roadster si vyžádalo zvýšení hmotnosti na 251 kg (pohotovostní hmotnost 1455 kg).

Audi TTS je na první pohled rozeznatelné jako vrcholný model řady TT. Standardní kola z lehkých slitin o průměru 18 palců zvýrazňují jedinečnost TTS, podobně jako nové bi-xenonové světlomety s diodovými světly pro denní svícení. Vnější rozměry Audi TTS jsou 4198 x 1842 x 1345 mm (1350 mm u roadsteru),

TTS Roadster má elektrohydraulicky ovládanou látkovou střechu (otevření během 12 sekund, i za jízdy do 50 km/h) a větrnou clonu za předními sedadly.

Základní cena Audi TTS Coupé činí 44.900 euro (cca 1.172.000,-Kč), Audi TTS Roadster přijde na 47.750 Euro (cca 1.250.000,-Kč). V ceně jsou již zahrnuty položky jako pohon všech kol, kola z lehkých slitin o průměru 18 palců, xenonové světlomety s denními světly ze světelných diod, adaptivní tlumiče Audi magnetic ride a u roadsteru také elektromechanicky ovládaná střecha a deflektor.

TT 2.0 TDI quattro

Novinka automobilky Audi přichází v provedení kupé i roadster a k jejímu pohonu slouží vznětový čtyřválec se vstřikováním common rail o objemu 1968 cm3. Tento motor disponuje výkonem 125 kW (170 k) při 4200 ot./min. a točivým momentem 350 Nm v rozmezí od 1750 do 2500 ot./min. Síla motoru je přenášena na všechna čtyři kola prostřednictvím šestistupňové manuální převodovky.

Audi TT 2.0 TDI quattro dosahuje v provedení kupé maximální rychlosti 226 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,5 s a průměrné spotřeby 5,3 litru nafty na 100 km. Roadster má maximální rychlost 223km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,7 s a průměrnou spotřebu 5,5 litru nafty na 100 km. Emise CO2 jsou u kupé na hodnotě 140 g/km a u roadsteru dosahují 145 g/km.

R8 V12 TDI Le Mans

Audi R8 V12 TDI má před svou zadní nápravou uložen vznětový dvanáctiválec z modelu Audi Q7 V12 TDI.

Pohonná jednotka V12 TDI použitá v konceptu Q7 má podobně jako další vidlicové šesti, osmi a desetiválce použité u Audi rozteč válců 90 mm, ale místo V svírajícího úhel 90° je použito kompaktnější řešení s 60°, které má optimální vlastnosti i z hlediska vyvážení setrvačných sil a momentů. Zdvih 91,4 mm a vrtání 83 mm, to jsou známé parametry šestiválce 3.0 TDI a stejná čísla jsou nyní i ve specifikaci motoru V12 TDI o zdvihovém objemu 5934 cm3. S délkou pouze 684 mm je tento V12 velmi kompaktní a pouze o 166 mm delší než motor V8 TDI.

Použitý systém vstřikování common-rail je v současnosti špičkové řešení s maximálními vstřikovacími tlaky 2000 bar (200 MPa), piezovstřikovači s osmiotvorovými tryskami a dvěma řídícími jednotkami vzájemně spolupracujícími na bázi master-slave. Přeplňování obstarávají turbodmychadla, která dávají plnící tlak až 2,6 bar, kompresní poměr je 16:1. Dvanáctiválcový turbodiesel dosahuje výkonu 367 kW (499 k) a točivého momentu 1000 Nm mezi 1750 až 3000 ot./min. Síla se rozděluje na všechna kola pomocí systému pohonu všech kol quattro, při standardním rozdělení směřuje k předním kolům 40 a k zadním 60 procent výkonu.

Výkon dvanáctiválce v modelu R8 stejný jako u Q7, tedy 368 kW, což je velmi dobrých 62 kW na jeden litr zdvihového objemu. Supersport se vznětovým motorem má dosahovat maximální rychlosti přes 300 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 4,2 s a kombinované spotřeby paliva okolo 10 litrů nafty na 100 km. Díky použití systému, využívajícímu kapalinu AdBlue k odstranění škodlivých emisí má R8 TDI již nyní plnit emisní normy Euro 6, které by měly vejít v platnost v roce 2014.


Aleš Jungmann
Diskuze (5)