21.5. 2018 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Auta od roku 2021 dostanou dvanáct povinných prvků výbavy. Maximální rychlost nám prý nadiktují značky

Auta od roku 2021 dostanou dvanáct povinných prvků výbavy. Maximální rychlost nám prý nadiktují značky

Povinná bezpečnostní výbava, kterou požaduje EU, je součástí ambiciózního plánu. Do roku 2050 se na evropských silnicích nemá odehrát už žádná smrtelná nehoda. Jak toho chce dosáhnout?

Nehody vozidel a bohužel i oběti na životech lidí jsou s automobilismem spjaty od samého začátku. I po více než 100 letech, kdy se na silnicích objevila první auta, se v daném ohledu nic nezměnilo. Přesto v současné době umírá v zemích Evropské unie při automobilových nehodách asi 26.000 lidé ročně. Jde o velké číslo, avšak k jistému zlepšení dochází, což dokazuje další údaj. A sice, že od roku 2010 klesl počet mrtvých při nehodách o zhruba 20 procent.

V posledních letech však k nějak výraznému zlepšení nedochází. EU si tak dala za cíl snížit počet objetí do roku 2030 na polovinu a do roku 2050 by už na silnici neměl zemřít ani jeden člověk!

Opravdu nám pomůže elektronika? Jak v čem

Již nyní mají auta celou řadu asistenčních systémů, které zvyšují bezpečnost jízdy. Ty jsou však u řady vozidel pouze za příplatek a u jiných nejsou některé systémy dostupné vůbec. Dle Evropské unie by měl zlom přijít za tři roky. Od roku 2021 lze očekávat zavedení hned 12 povinných systémů, které mají zvýšit bezpečnost jízdy a tím přispět k onomu plánu výrazně snížit nehodovost se smrtelnými následky.

Úrovně autonomních aut. Jaký je mezi nimi rozdíl? A která fáze je opravdu auto bez řidiče?

O co tedy jde a co lze v autech od uvedeného data očekávat? Půjde například o systém nouzového brzdění, detekci únavy řidiče, signalizaci nouzového zastavení, rozšíření zóny pro ochranu chodců a dále systémy, které jsou dnes již k vidění častěji. Například hlídání mrtvého úhlu či jízdy v pruzích.

Zmíněné systémy jsou již známé. Jenže EU chce jít ještě dál a požaduje třeba zařízení, které by z dechu řidiče dokázalo vyhodnotit, zda požil před jízdou alkohol. A pokud by tak usoudilo, znemožnilo by mu nastartování motoru.

Druhou poněkud kontroverzní záležitostí má být zařízení, které by mělo předcházet rozptylování řidiče při jízdě a hlídat jeho pozornost. Vše, co se dnes ovládá konvenčními ovladači, by mělo být svěřeno hlasovému ovládání. Nejde jen o smartphone či audio, které to už dnes nabízejí, ale také o klimatizaci a jiné systémy. Je jasné, že u některých činností se toto podařit nemůže. Asi těžko budete hlasem ovládat třeba směrování výdechů topení.

Europoslanci navrhli povinné asistenční systémy v nových autech

S rozptylováním navíc souvisí i sociální faktor. Asi žádný stroj nenahradí funkci rodiče ve vztahu k malému dítěti, které veze třeba sama matka v autě. V opačném případě by EU musela zakázat jízdu dítěte v autě pouze s jedním dospělým – řidičem.

Víme, kolik jste jel

Objevit se ale mají ještě další dva systémy. Tím prvním je takzvaná „černá skříňka“. Záznamové zařízení, do něhož by se ukládala rychlost jízdy a změny v dynamice vozidla, třeba prudké brzdění či zrychlení. Tedy vlastně obdoba takzvaného flight data recorder, tedy zapisovače letových údajů u dopravních letadel. Její použití u aut by mělo přispět k případnému objasnění dopravní nehody. Toto zařízení se používá už od roku 1996. Samozřejmě jen volitelně. V nejvyspělejší verzi by pracovalo s daty z navigace GPS.

Velmi kontroverzním návrhem je použití takzvaného inteligentního asistenta rychlosti, který by omezil maximální rychlost vozidla v daném úseku podle dopravního omezení. Prostě by auto na osmdesátce nejelo víc než 80 km/h. Aby bylo plně účinné, nesmělo by být možné jej vypnout, což je ale v rozporu s právy uživatele soukromého vozidla.

Problém bezpečnosti v dopravě je ale natolik široký, že jen práce automobilek na tomto poli nestačí. V sázce je také výchova řidičů a samozřejmě dopravní infrastruktura.

Spolupracujeme s TipCars.com
Hnutí SPD dostalo pokutu kvůli přestupkům souvisejících s volebními kampaněmi Hnutí SPD dostalo pokutu kvůli přestupkům souvisejících s volebními kampaněmi

Hnutí SPD Tomia Okamury dostalo od Úřadu pro dohled nad…

Obchodní válka pokračuje evropskou odvetou Obchodní válka pokračuje evropskou odvetou

Evropská unie v pátek začne uplatňovat cla ve výši 25…

Soud zvýšil tresty v metanolové kauze Soud zvýšil tresty v metanolové kauze

Olomoucký vrchní soud zvýšil tresty šesti ze sedmi…

Trump poslal světové burzy dolů Trump poslal světové burzy dolů

Hrozba amerického prezidenta Donalda Trumpa, že uvalí…

 

Štítky Evropský trh

 

Přidat názorDiskuse: Auta od roku 2021 dostanou dvanáct…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda Kodiaq má i svou temnou stránku. Na toto si stěžují její majitelé Škoda Kodiaq má i svou temnou stránku. Na toto si stěžují její majitelé

Mladoboleslavská automobilka se momentálně chlubí…

Nové Suzuki Jimny na oficiálních fotkách. Je takové, jaké jej chceme mít Nové Suzuki Jimny na oficiálních fotkách. Je takové, jaké jej chceme mít

Po internetu už před časem kolovalo několik špionážních…

 





 
Seat Leon ST Cupra 2.0 TSI 4Drive DSG – Skrytá identita

TEST: Seat Leon ST Cupra 2.0 TSI 4Drive DSG – Skrytá identita

Dnes 12:52

Cupra se již tradičně označují vrcholné sportovní verze modelů španělského Seatu. Nedávno však Cupra povýšila a stala se samostatnou značkou. Jak jezdí nejvýkonnější sériový Seat všech dob?




Blesk.cz

Letní neduhy, které nám ničí dovolené: 3 tipy, jak porazit průjem, úpal a štípance

Letní neduhy, které nám ničí dovolené: 3 tipy, jak…

Úpal, bodnutí hmyzem a průjem – tři nejčastější zdravotní problémy, které nás v teplých měsících mohou pěkně…

ČTYŘČATA: V Česku se narodila po 15 letech. Šťastná maminka Helena z Prahy: „Chtěla jsem velkou rodinu!“ A má ji!

ČTYŘČATA: V Česku se narodila po 15 letech. Šťastná…

Čtyřnásobnou radost zažili Helena a Josef z Prahy, kterým se narodila minulé pondělí čtyřčata. Na svět přišla o…

 

iSport.cz

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů, hrací dny, play off

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů,…

Mistrovství světa ve fotbale 2018 v Rusku nabídne od 14. června celkem 64 zápasů, ze kterých 8. července vzejde…

Pastrňák ukáže, jak hraje fotbal. Moc si to užijeme, zve hvězda na exhibici

Pastrňák ukáže, jak hraje fotbal. Moc si to užijeme,…

Blíží se doba, kdy začne neúprosně mučit tělo v posilovně. A příprava na sezonu se rozjede na plné pecky. „Už se…

 

Reflex.cz

Tatra 603: Legendární „šestsettrojka“ vznikla navzdory příkazům ze SSSR a dodnes budí ve světě obdiv

Tatra 603: Legendární „šestsettrojka“ vznikla…

Avantgardní „šestsettrojka“ je legendou. Aerodynamická limuzína ladných tvarů vznikala po dvě dekády a kdysi se…

Zeman se teď chce zapsat do dějin a slavně odejít, Babiše už nepotřebuje, říká politolog Jelínek

Zeman se teď chce zapsat do dějin a slavně odejít,…

O co spolu vlastně válčí Miloš Zeman, Andrej Babiš, ČSSD a komunisté? Podle politologa Lukáše Jelínka je osoba…