21.5. 2018 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Auta od roku 2021 dostanou dvanáct povinných prvků výbavy. Maximální rychlost nám prý nadiktují značky

Auta od roku 2021 dostanou dvanáct povinných prvků výbavy. Maximální rychlost nám prý nadiktují značky

Povinná bezpečnostní výbava, kterou požaduje EU, je součástí ambiciózního plánu. Do roku 2050 se na evropských silnicích nemá odehrát už žádná smrtelná nehoda. Jak toho chce dosáhnout?

Nehody vozidel a bohužel i oběti na životech lidí jsou s automobilismem spjaty od samého začátku. I po více než 100 letech, kdy se na silnicích objevila první auta, se v daném ohledu nic nezměnilo. Přesto v současné době umírá v zemích Evropské unie při automobilových nehodách asi 26.000 lidé ročně. Jde o velké číslo, avšak k jistému zlepšení dochází, což dokazuje další údaj. A sice, že od roku 2010 klesl počet mrtvých při nehodách o zhruba 20 procent.

V posledních letech však k nějak výraznému zlepšení nedochází. EU si tak dala za cíl snížit počet objetí do roku 2030 na polovinu a do roku 2050 by už na silnici neměl zemřít ani jeden člověk!

Opravdu nám pomůže elektronika? Jak v čem

Již nyní mají auta celou řadu asistenčních systémů, které zvyšují bezpečnost jízdy. Ty jsou však u řady vozidel pouze za příplatek a u jiných nejsou některé systémy dostupné vůbec. Dle Evropské unie by měl zlom přijít za tři roky. Od roku 2021 lze očekávat zavedení hned 12 povinných systémů, které mají zvýšit bezpečnost jízdy a tím přispět k onomu plánu výrazně snížit nehodovost se smrtelnými následky.

Úrovně autonomních aut. Jaký je mezi nimi rozdíl? A která fáze je opravdu auto bez řidiče?

O co tedy jde a co lze v autech od uvedeného data očekávat? Půjde například o systém nouzového brzdění, detekci únavy řidiče, signalizaci nouzového zastavení, rozšíření zóny pro ochranu chodců a dále systémy, které jsou dnes již k vidění častěji. Například hlídání mrtvého úhlu či jízdy v pruzích.

Zmíněné systémy jsou již známé. Jenže EU chce jít ještě dál a požaduje třeba zařízení, které by z dechu řidiče dokázalo vyhodnotit, zda požil před jízdou alkohol. A pokud by tak usoudilo, znemožnilo by mu nastartování motoru.

Druhou poněkud kontroverzní záležitostí má být zařízení, které by mělo předcházet rozptylování řidiče při jízdě a hlídat jeho pozornost. Vše, co se dnes ovládá konvenčními ovladači, by mělo být svěřeno hlasovému ovládání. Nejde jen o smartphone či audio, které to už dnes nabízejí, ale také o klimatizaci a jiné systémy. Je jasné, že u některých činností se toto podařit nemůže. Asi těžko budete hlasem ovládat třeba směrování výdechů topení.

Europoslanci navrhli povinné asistenční systémy v nových autech

S rozptylováním navíc souvisí i sociální faktor. Asi žádný stroj nenahradí funkci rodiče ve vztahu k malému dítěti, které veze třeba sama matka v autě. V opačném případě by EU musela zakázat jízdu dítěte v autě pouze s jedním dospělým – řidičem.

Víme, kolik jste jel

Objevit se ale mají ještě další dva systémy. Tím prvním je takzvaná „černá skříňka“. Záznamové zařízení, do něhož by se ukládala rychlost jízdy a změny v dynamice vozidla, třeba prudké brzdění či zrychlení. Tedy vlastně obdoba takzvaného flight data recorder, tedy zapisovače letových údajů u dopravních letadel. Její použití u aut by mělo přispět k případnému objasnění dopravní nehody. Toto zařízení se používá už od roku 1996. Samozřejmě jen volitelně. V nejvyspělejší verzi by pracovalo s daty z navigace GPS.

Velmi kontroverzním návrhem je použití takzvaného inteligentního asistenta rychlosti, který by omezil maximální rychlost vozidla v daném úseku podle dopravního omezení. Prostě by auto na osmdesátce nejelo víc než 80 km/h. Aby bylo plně účinné, nesmělo by být možné jej vypnout, což je ale v rozporu s právy uživatele soukromého vozidla.

Problém bezpečnosti v dopravě je ale natolik široký, že jen práce automobilek na tomto poli nestačí. V sázce je také výchova řidičů a samozřejmě dopravní infrastruktura.

Spolupracujeme s TipCars.com
Macron navštíví koncem října Prahu, setká se se Zemanem i Babišem Macron navštíví koncem října Prahu, setká se se Zemanem i Babišem

Francouzský prezident Emmanuel Macron navštíví 27. října…

O místo šéfa lidovců je velký zájem, možných nástupců Bělobrádka je hned několik O místo šéfa lidovců je velký zájem, možných nástupců Bělobrádka je hned několik

Začíná se spekulovat o nástupci Pavla Bělobrádka, který…

Miliardář Křetínský jedná o nákupu podílu ve francouzském deníku Le Monde Miliardář Křetínský jedná o nákupu podílu ve francouzském deníku Le Monde

Český miliardář Daniel Křetínský jedná s francouzským…

 

Štítky Evropský trh

 

Přidat názorDiskuse: Auta od roku 2021 dostanou dvanáct…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Příliš tvrdá pravidla? Technickou kontrolou nemusí projít 90 % aut Příliš tvrdá pravidla? Technickou kontrolou nemusí projít 90 % aut

Se zpřísněním předpisů pro technické kontroly a měření…

Nástupce Škody Rapid se bude jmenovat Scala. Stejně jako indický Renault Nástupce Škody Rapid se bude jmenovat Scala. Stejně jako indický Renault

Nová generace Rapidu se bude jmenovat Scala. Jako první…

 





 
Škoda a názvy jejích aut. Jak dostaly své jméno Octavia, Felicia nebo nová Scala?

Škoda a názvy jejích aut. Jak dostaly své jméno Octavia, Felicia nebo nová Scala?

Včera

Mladoboleslavská automobilka při hledání názvů svých aut často hledala v latině. Dnes sází i na výrazy původních obyvatel Aljašky.




Blesk.cz

Antické Řecko čeká na dobytí: Recenze Assassin’s Creed Odyssey

Antické Řecko čeká na dobytí: Recenze Assassin’s…

Vůbec ne dávno, alebrž teprve před 11 lety vznikla série Assassin’s Creed pojednávající o asasínech a…

Man Bookerovu prestižní literární cenu získal román Mlékář: Vypráví o sexuálním obtěžování v 70. letech

Man Bookerovu prestižní literární cenu získal román…

Letošní Man Bookerovu cenu za anglicky psaný román získala severoirská spisovatelka Anna Burnsová za knihu…

 

iSport.cz

Krok do OHL se vyplácí. Pekař podepsal nováčkovskou smlouvu s Buffalem

Krok do OHL se vyplácí. Pekař podepsal nováčkovskou…

Český hokejový útočník Matěj Pekař, který v současné době působí v celku Barrie Colts v juniorské OHL, podepsal…

Vsetínský trenér o šokujícím trestu: Zvítězila ješitnost, je to likvidační

Vsetínský trenér o šokujícím trestu: Zvítězila…

Nezhroutil se. Byť označuje devítiměsíční distanc za likvidační a po zbytek sezony bude zápasy sledovat bezmocně…

 

Reflex.cz

Czech Press Photo 2018: Kdo získá cenu čtenářů Lidé a Země? Dejte hlas své nejoblíbenější fotce!

Czech Press Photo 2018: Kdo získá cenu čtenářů Lidé…

Hlasujte o čtenářsky nejoblíbenější fotografii letošních finalistů Czech Press Photo! Vaše hlasy rozhodnou, kdo…

Peníze na zdravotnictví budou chybět, musíme být zdraví jako řípa. Babišova vláda je jen do pěkného počasí

Peníze na zdravotnictví budou chybět, musíme být…

Nejprve dobrá zpráva: české zdravotnictví dosahuje skvělých výsledků, zdravotní pojišťovny mají peníze, protože…