Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Auta od roku 2021 dostanou dvanáct povinných prvků výbavy. Maximální rychlost nám prý nadiktují značky

Tomáš Dusil
Diskuze (54)
Povinná bezpečnostní výbava, kterou požaduje EU, je součástí ambiciózního plánu. Do roku 2050 se na evropských silnicích nemá odehrát už žádná smrtelná nehoda. Jak toho chce dosáhnout?

Nehody vozidel a bohužel i oběti na životech lidí jsou s automobilismem spjaty od samého začátku. I po více než 100 letech, kdy se na silnicích objevila první auta, se v daném ohledu nic nezměnilo. Přesto v současné době umírá v zemích Evropské unie při automobilových nehodách asi 26.000 lidé ročně. Jde o velké číslo, avšak k jistému zlepšení dochází, což dokazuje další údaj. A sice, že od roku 2010 klesl počet mrtvých při nehodách o zhruba 20 procent.

V posledních letech však k nějak výraznému zlepšení nedochází. EU si tak dala za cíl snížit počet objetí do roku 2030 na polovinu a do roku 2050 by už na silnici neměl zemřít ani jeden člověk!

Opravdu nám pomůže elektronika? Jak v čem

Již nyní mají auta celou řadu asistenčních systémů, které zvyšují bezpečnost jízdy. Ty jsou však u řady vozidel pouze za příplatek a u jiných nejsou některé systémy dostupné vůbec. Dle Evropské unie by měl zlom přijít za tři roky. Od roku 2021 lze očekávat zavedení hned 12 povinných systémů, které mají zvýšit bezpečnost jízdy a tím přispět k onomu plánu výrazně snížit nehodovost se smrtelnými následky.

O co tedy jde a co lze v autech od uvedeného data očekávat? Půjde například o systém nouzového brzdění, detekci únavy řidiče, signalizaci nouzového zastavení, rozšíření zóny pro ochranu chodců a dále systémy, které jsou dnes již k vidění častěji. Například hlídání mrtvého úhlu či jízdy v pruzích.

Zmíněné systémy jsou již známé. Jenže EU chce jít ještě dál a požaduje třeba zařízení, které by z dechu řidiče dokázalo vyhodnotit, zda požil před jízdou alkohol. A pokud by tak usoudilo, znemožnilo by mu nastartování motoru.

Druhou poněkud kontroverzní záležitostí má být zařízení, které by mělo předcházet rozptylování řidiče při jízdě a hlídat jeho pozornost. Vše, co se dnes ovládá konvenčními ovladači, by mělo být svěřeno hlasovému ovládání. Nejde jen o smartphone či audio, které to už dnes nabízejí, ale také o klimatizaci a jiné systémy. Je jasné, že u některých činností se toto podařit nemůže. Asi těžko budete hlasem ovládat třeba směrování výdechů topení.

S rozptylováním navíc souvisí i sociální faktor. Asi žádný stroj nenahradí funkci rodiče ve vztahu k malému dítěti, které veze třeba sama matka v autě. V opačném případě by EU musela zakázat jízdu dítěte v autě pouze s jedním dospělým – řidičem.

Víme, kolik jste jel

Objevit se ale mají ještě další dva systémy. Tím prvním je takzvaná „černá skříňka“. Záznamové zařízení, do něhož by se ukládala rychlost jízdy a změny v dynamice vozidla, třeba prudké brzdění či zrychlení. Tedy vlastně obdoba takzvaného flight data recorder, tedy zapisovače letových údajů u dopravních letadel. Její použití u aut by mělo přispět k případnému objasnění dopravní nehody. Toto zařízení se používá už od roku 1996. Samozřejmě jen volitelně. V nejvyspělejší verzi by pracovalo s daty z navigace GPS.

Velmi kontroverzním návrhem je použití takzvaného inteligentního asistenta rychlosti, který by omezil maximální rychlost vozidla v daném úseku podle dopravního omezení. Prostě by auto na osmdesátce nejelo víc než 80 km/h. Aby bylo plně účinné, nesmělo by být možné jej vypnout, což je ale v rozporu s právy uživatele soukromého vozidla.

Problém bezpečnosti v dopravě je ale natolik široký, že jen práce automobilek na tomto poli nestačí. V sázce je také výchova řidičů a samozřejmě dopravní infrastruktura.

Tomáš Dusil
Diskuze (54)
Avatar - Shr3k
22. 1. 2019 09:57
Milé děti
hlavně si nikdy nekupujte drogy. Staňte se eurokomisařem nebo euroúředníkem a budou vám je nabízet sami.
21. 1. 2019 23:03
jsem v klidu
...zase není nutné se rozčilovat nad tím, co nějaký * v bruselu vymyslí. Aby to mohli nasadit, tak by tu nemohlo jezdit na silnicích jiné auto, než to samé se stejnými systémy.

Víte, co je ale zajímavý, to se pořád vymýšlí kraviny a nesmysly, bezpečnostní asistenty udělají povinné takové, které jsou tak akorát k velkému prdu.

Ale já bych udělal povinný jediný asistent a to termokameru, která hlídá chodce nebo zvíře před autem. Nedávno jsem viděl na youtube test té nové BMW M5 a ta to měla a fungovalo to večer skvěle. Na displeji se řidiči zobrazilo místo a tepelná silueta chodce ještě ve větší vzdálenosti než kam dosvítili světla a fungovalo to i trochu za roh a i na nějaký radius kolem, to je skvěle třeba vůči střetu se zvířetem.

Nebo povinná vyparkovávací detekce průjezdu auta kolem. To je výborná věc.

Tomu říkám bezpečnostní asistent, ne taková hovadina jako detekce únavy řidiče, který stejně v žádném autě nefungoval a fungovat nebude.
Avatar - igi2
23. 5. 2018 11:43
Re: omezovač rychlosti vs. fakeznačky
Tak digitální omezovač je nápad jehož implementace by měla mnoho humorných aspektů
Fake značky jsou dobrý a dovedu si představit že to napadne každýho druhýho puberťáka. Taktéž naopak. Pokud mne bude nějaká značka iritovat, přimaluju si před 30ku jedničku a příště to už bude ok.

Jako nejvtipnější mi přijde ale představa jak policajti v oktávce rok výroby 2025 marně nahání piráta ve felicii >:D >:D
Avatar - praděda7
22. 5. 2018 12:31
Byrokracie
Problém bezpečnosti v dopravě je ale natolik široký, že jen práce automobilek na tomto poli nestačí. ............a tím se zdůvodní nástup dalších tisíců úředníků a o to tu šlo až na prvním místě.....nějakých pár tisíc mrtvých na silnicích leží úředníkům tak akorát u zádele...ba právě naopak, čím víc obětí na silnicích, o to víc budou jejich teplá místečka bezpečnější. Smutná realita! :-!
Avatar - Hammunasakra
22. 5. 2018 11:30
Re: Blížíme se k tomuto
Tohle je fakt vtipný = že spojená Evropa je špatně = a neuvědomuješ si že kecy o totalitě = ti do hlavy hučí = předevšim právě ten bolševik >:D

V zájmu bolševika fakt neni = společně dobře fungující spojení evropskejch států. Ale spousta lidí mu to žere = a ty pitomosti v jeho prospěch opakuje >:-[]

To je takovej podstatnej rozdíl od bolševismu = ty si můžeš zvolit koho chceš. Příště příští rok touhle dobou. Komisaře který v jednotlivejch rezortech říděj Evropu = posílaj zase zvolený premiéři jednotlivejch států. My měli pár slušnejch kandidátů = náš exbolševik v čele státu vybral hvězdu co nezvládala český ministerstvo = tak jí poslal řídit kontinent :yes: >:-[]

Je to jen o tobě a pár set milionech dalších = koho vybereš ten tam bude a ten bude rozhodovat = u nás skoro 80% lidí nešlo volit. Myslim že to bude těch 80% který nevědi jak co funguje ale přitom Evropský společenství států = tvrdě kritizujou :yes: :-)

Eště nikdy tu nebylo tak pohodově a bohato a perspektivy jako dneska = asi je načase to napravit = řikal bolševik >:-[]

Myslim že nejoblíbenější Čech Lucemburk Karel IV = by dál chtěl společně fungující kontinent. A na hoaxy z asijský bolševismem zdevastovaný velmoci by měl podobnej názor jako já. A necitoval je = jako ty ;-)