Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Cupra Tavascan by se mohla zbavit cla z Číny. Zadarmo to ale nebude

Cupra Tavascan
Cupra Tavascan
Cupra Tavascan
Cupra Tavascan
73 Fotogalerie
Ondřej Šámal
Diskuze (0)

Evropská komise zavedla dodatečná cla především jako ochranu vlastního trhu před státem dotovanými elektromobily z Číny. Poplatek se týká i Cupry Tavascan, jež by se z něj ovšem mohla vyvázat.

Čínská komunistická vláda v posledních deseti letech nalila do tamního automobilového průmyslu stovky miliard dolarů ve snaze udělat z něj celosvětového lídra v elektromobilitě. To se v mnoha ohledech podařilo. Čínské značky se těšily z přímé finanční podpory, těží ovšem také z levnějších pozemků pro stavbu továren, lacinějších surovin a dalších bonusů, díky kterým mohou ceny svých modelů nastavit níže než v mnohem více tržním prostředí v Evropě.

Především proto Evropská komise loni zavedla dodatečná cla ta elektrická auta pocházející z Číny, přičemž výše poplatku byla odvislá od míry pomoci státu dané značce, respektive výrobci. Zdanění se přitom týká všech automobilů vyrobených v Číně, tedy i těch od zahraničních značek. Za zmínku stojí například Volvo EX30, jehož produkce se pod tíhou cel stěhuje do Belgie. A také Cupra Tavascan, atraktivně střižený model na známé platformě MEB, kterou využívají mimo jiné také Škody Elroq a Enyaq. V jejím případě dosahuje přirážka 20,7 %.

Dodatečná cla samozřejmě automobilkám kazí finanční plány. Aby nemusely zdražovat, berou velkou část poplatku na sebe, což stojí spoustu peněz. V případě Cupry to mohou být desítky až stovky milionů eur ročně. Španělské značce ovšem svitla malá naděje, že by se mohla z poplatku vyvázat.

Video placeholder
Cupra Tavascan • Zdroj: Cupra

Evropská komise totiž podle zprávy agentury Reuters uvedla, že od společnosti Volkswagen Anhui (výrobce Cupry Tavascan) obdržela návrh na odpovídající prohlášení o závazku. Nyní prozkoumá, zda je to přijatelné. O co v praxi jde?

Koncern Volkswagen navrhl, že v případě zrušení cel by do Evropy zamířil jen omezený počet exemplářů elektrické cupry. Automobilka by také garantovala minimální cenu tak, aby byla adekvátní k zdejší konkurenci, jež se z takové státní podpory těšit nemůže.

Pokud bude Cupra úspěšná, mohla by tím otevřít vrátka i dalším „evropským“ modelům z Číny. Odtud k nám míří také Dacia Spring či Mini Aceman a Cooper na elektřinu, ale i model 3 od americké Tesly.

Zdroj: InsideEVs, foto a video: Cupra

Začít diskuzi