AutoDesign Awards 2007: Nejlepší design roku - vítězové
Časopis AutoDesign&Styling je dvouměsíčník, u jehož zrodu stál uznávaný český designér Václav Král, působí na našem trhu už druhým rokem a pravidelně přináší rozhovory s předními designéry z oboru automobilového designu, jako je například Frank Stephenson (šéfdesignér Alfa Romeo, tvůrce New Mini, BMW X5), Martin Smith (šéfdesignér Ford), Peter Schreyer (šéfdesignér Kia, tvůrce Audi TT) a další. V každém čísle také čtenáři najdou automobilové novinky, profily zahraničních i domácích designérů, reportáže z design center automobilek a další zajímavostí z ostatních odvětví designu.
Do odborné ankety časopisu volila porota, složená z čtyřiadvaceti nezávislých designérů, motoristických novinářů a odborníků na design, automobily s nejlepším designem ve dvou kategoriích. Do skupiny koncepčních vozů bylo vybráno 29 projektů a v kategorii sériových vozidel prošlo nominací 36 automobilů. Úkolem každého porotce bylo zvolit z obou kategorií vždy pět projektů s nejlepším designem a přiřadit jim 1. až 5. místo. Automobily na prvním místě dostávaly pět bodů, na druhém čtyři body atd. Vítězem se stal automobil, resp. koncept s nejvyšším počtem bodů. Kompletní seznam nominovaných vozů a jejich celkové pořadí, včetně počtu bodů, které jednotlivé automobily získaly, byly zveřejněny v 11. čísle časopisu AutoDesign&Styling, které vyšlo 27. listopadu 2007.
Porota zvolila v kategorii sériových aut jako vůz s nejlepším designem Volvo C30. Malý hatchback zaujal svým jedinečným stylem, v němž tvůrci citlivě rozvinuli prvky známé z větších sedanů a kombíků z výrobního programu skandinávské automobilky a zároveň dokázali připomenout bohatou historii značky, z níž ovšem čerpali jen ideově – tvary jsou už naprosto moderní.
V kategorii konceptů zvítězila futuristická Mazda Taiki. Odvážný koncept rozvíjí směr, který naznačily už koncepty Nagare, Ryuga a Hakaze. Automobil je variací na principy aerodynamiky, působí živě, ne však agresivně a přináší nový pohled na sportovní automobil budoucnosti.
Kategorie koncepty | ||
1. | Mazda Taiki concept | 55 bodů |
2. | Citroën C-Cactus | 40 bodů |
3. | Citroën C5 Airscape | 28 bodů |
4. | VW Up! | 27 bodů |
5. | KTM X-Bow | 24 bodů |
Kategorie sériové vozy | ||
1. | Volvo C30 | 43 bodů |
2. | Fiat 500 | 40 bodů |
3. | Maserati GranTurismo | 26 bodů |
4. - 5. | Audi R8 | 25 bodů |
4. - 5. | Ford Mondeo | 25 bodů |
POROTA
Akad. soch. Vojtěch Anderle, SUPŠ Uherské Hradiště, vedoucí oboru design, Ing. Josef Čadek, designér, František Dvořák, motoristický novinář iDNES/MF DNES, Ing. Jindřich Dušek, vydavatel AutoDesign&Styling, Roman Fluxa, designér, MgA. Jaroslav Fuksa, designér, CEDEA s.r.o., Ing. Stanislav Hanuš, hlavní designér firmy Blata s.r.o., Ing. Jiří Hera, designér, Josef Hrazdíra, JH design, MgA. Pavel Hrubý, designér a architekt, Mgr. Jiří Hulák, historik designu, vedoucí oddělení průmyslového designu NTM v Praze, Ing. Tomáš Hyan, šéfredaktor Automobil Revue, člen mezinárodní jury Car of the Year, Ondřej Kinkor, motoristický novinář, MF DNES, Ing. Jiří Král, místopředseda Asociace průmyslových designérů, MgA. Petr Novák, designér studia Design-brothers, Ing. Radek Laube, šéfredaktor AutoDesign&Styling, Ing. arch. Jiří Musil, K.I.M. Brno, Pavel Olivík, motoristický novinář, Ondřej Pavlůsek, motoristický novinář, auto.cz, Akad. soch. František Pelikán, Ústav umění a designu ZČU Plzeň, Ing. Petr Siebert, designér, Akad. soch. Josef Sládek, ÚK FSI VUT Brno, odbor průmyslového designu, Tom Valenta, redaktor AutoDesign&Styling, Jaro Větvička, transport & industrial designer