Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Automobil je jenom přechodné módní řešení. Mysleli si ještě v roce 1903...

Jan Mička
Diskuze (9)
Řada lidí si dnes život bez auta nedovede představit. Málokdo ale ví, že ještě sedmnáct let od výroby prvního automobilu se spalovacím motorem jim veřejnost tak zářnou budoucnost netipovala.

Přenesme se na chvíli do roku 1886. Tehdy se na světě objevil první automobil poháněný spalovacím motorem, tříkolka Benz Patent Motorwagen se čtyřtaktním jednoválcem o objemu necelého jednoho litru, který započal podle našeho odhadu ještě dlouhou éru motorových vozidel. Tou dobou ale měly „monopol“ na přepravu téměř čehokoliv koně, a je proto přirozené, že převratné novince vydávající rámus a vypouštějící oblaka kouře zprvu nikdo moc nevěřil.

Jenže jak dlouho mohla taková nedůvěra trvat? Pět let? Deset let? Kdepak, minimálně do roku 1903. Tehdy totiž radil prezident michiganské banky právníkovi Henryho Forda, aby neinvestoval do společnosti Ford Motor Company (založena 16. června 1903), protože na tom prodělá. „Kůň tu byl, je a bude. Automobil je jenom přechodné módní řešení,“ řekl finančník právníkovi. Jak překvapení tenkrát oba museli být, když v letech 1903 a 1904 vyjelo z továrny na předměstí Detroitu 1750 exemplářů modelu A a za patnáct let výroby vznikl model T v 15 milionech exemplářů?

Na obranu amerického „prognostika“ je však potřeba říci, že v pozdějších letech padla ještě spousta podobných perel. Zde krátký přehled těch nejpozoruhodnějších:

  • 1943: „Myslím, že na světě je trh možná tak pro pět počítačů." (šéf IBM Thomas Watson)
  • 1946: "Televize se neudrží na žádném trhu déle než šest měsíců. Lidi se brzy nabaží koukat večer co večer na dřevěnou bedýnku." (vysoký představitel studia 20th Century Fox Darryl Zanuck)
  • 1959: „Než člověk stane na Měsíci, bude vaše pošta z New York do Austrálie doručována v řádu hodin naváděnými raketami. Stojíme na prahu raketové pošty." (generální ředitel americké poštovní služby Arthur Summerfield)
  • 1961: „Neexistuje prakticky žádná šance, že by komunikační vesmírné družice mohly být využívány k poskytování lepších telefonních, telegrafních, televizních nebo rozhlasových služeb ve Spojených státech." (komisař americké Federální komunikační komise T.A.M. Craven)
  • 1966: „Nakupování na dálku je sice proveditelné, ale neuchytí se." (časopis Time)

  • 1977: "Není důvod, aby měl kdokoli doma počítač." (zakladatel společnosti Digital Equipment Corp Ken Olsen v projevu v neziskové společnosti World Future Society)
  • 1981: „Mobilní telefony v žádném případě nenahradí místní systém telefonu po drátě." (vynálezce Marty Cooper)
  • 1995: „Předpovídám, že internet brzy vybuchne jako supernova a v roce 1996 se katastroficky zhroutí." (zakladatel 3 Com Robert Metcalfe)
  • 1996: „Apple je chaotický zmatek bez strategické vize a rozhodně i bez budoucnosti." (časopis Time)
  • 1997: „Apple už je mrtvý." (bývalý šéf Microsoftu Nathan Myhrvold)

Jan Mička
Diskuze (9)
16. 3. 2016 06:03
Re: Co mi to jenom připomíná?
Ty považuješ pouhých 100 kWh za něco úžasného ? U elektromobilu za víc než 100 tis.euro ?
Baterky se dnes řeší především kvantitou. Myslet si že 600 kg baterek v autě je vrchol vývoje považuju za zoufalství.
Re: Co mi to jenom připomíná?
Ešte keby si vedel o čom pletieš...
Vývoj batérií nie je nijak pomalý, iba nejaké tie desaťročia spal, čakáš, že luskneš prstami a hurá, vývoj je hotový? Potom máš o ňom veľmi naivnú predstavu. Buď o tom nič nevieš, alebo zámerne klameš - napríklad Tesla práve predstavila baterku do svojich áut s kapacitou 100 kWh a tým pádom reálny dojazd nad 500 km. Vývoj batérii a príbuzných zariadení prebieha na mnohých miestach sveta na plné obrátky.
Najviac kritiky smeruje proti dotáciám na nákup a rôznej forme štátnej podpory, čo je hlavným motorom podpory vývoja - pretože pre jednotlivcov sú skrátka ešte nedostupné - aj to už prestáva byť pravdou, cenu modelov Tesla často prevyšujú ceny luxusných vozidiel ktoré jej výkonov, výbavy a ostatných kvalít nemusia dosahovať...
15. 3. 2016 13:59
Re: Co mi to jenom připomíná?
Nesmysl. Elektromobily jsou dávno vyvinuté, nejezdí jen proto, že do nich nejsou baterky. Přesněji řečeno evoluce baterek je zoufale pomalá a kvalitní "revoluční" ještě nikdo nevynalezl. A tím že si předražený elektromobil koupím a budu se potýkat s jeho neschopnostmi se zcela nové baterky stejně nevynaleznou.
Takže jestli elektromobily někdo opravdu chce jen tak sponzorovat je věcí každého soudruha, já to dělat nebudu. Je to příliš drahá sranda a navíc si dost cením svého času než abych strávil půlku života u nabíječek
Avatar - Barry Lyndon
15. 3. 2016 12:47
Re: Co mi to jenom připomíná?
Diesel je daněmi zapříčiněný omyl. Pomocí daní/dotací lze prosadit prakticky cokoliv....
Re: Co mi to jenom připomíná?
Absolútne debilný pohľad. Bez súčasnosti nebude budúcnosť.
Vraj: Elektromobily sú drahé, nemajú dojazd, nie sú dosť ekologické, nekupujte ich! Počkajte až budú konkurencieschopné.
A ako budú konkurencieschopné, keď sa nebudú kupovať a vyvíjať ďalej? Naopak, treba ich podporovať. Súčasné trendy sú len zarábať a zarábať a neísť do rizík. Preto kapú automobilové značky, preto namiesto pekných a zaujímavých modelov stále viac kupujeme šmejdy s programovanou životnosťou, preto kupujeme rôzne autá za rôznu cenu ale zložené z rovnakých dielov, atď...
Celý svet je skrátka na hlavu a ľudia sa tvária, že je to normálne a má to tak byť...